Wie wil met mijn paard een oefenparcour springen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:32

Jij ook

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:42

Zijn dat soort berichten nu echt nodig?

mieky18

Re: Wie wil met mijn paard een oefenparcour springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:44

een vriendin van mij is heel goed met springen...

Ik wil haar wel vragen of ze een x voor je wil proef springen????

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:16

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waar Wierden ligt Mieky Dat is best wel een klein stukje rijden vanaf omgeving purmerend

Joki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:56

Okay corridor is het franse woord voor gang. Je zet een lage hindernis op wel steil en geen kruisje (het gaat eerst om het vertrouwen dan pas om de hoogte) op met op 3 meter daarvoor 2 balken in een omgekeerde v vorm met een opening daartussen. De opening wijst recht op het midden van de hindernis. 3 meter voor die v vorm leg je nog zo een v, weer met de opening recht naar de hindernis. Door deze vorm gaan paarden ten eerste altijd naar het midden van de hindernis en ten tweede hebben ze het idee dat ze de v wel inkunnen maar niet uit en gaan dus door naar voren (in ieder geval alle paarden waarbij ik met dat systeem gesprongen heb). Als je het nodig hebt kun je er zelfs nog een v voor leggen. Dan op het juiste moment toerijden tot de hindernis en gewoon meegaan met hoe het paard springt. Als je paard zelfs op het laatste stuk nog moeilijk doet leg je een v met een ruimere opening tegen de hindernis aan.

Op deze foto's zie je vaag de corridorvorming tot de hindernis.
Afbeelding
Afbeelding

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 13:34

Sammie schreef:
Zijn dat soort berichten nu echt nodig?

Wat bedoel je??

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 13:34

mieky18 schreef:
een vriendin van mij is heel goed met springen...

Ik wil haar wel vragen of ze een x voor je wil proef springen????

dank je wel.. lief van je, maar ligt iets te ver bij je vandaan..

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:17

Hallo Jentel. Op pagina 1 had ik al gereageerd met een post over een eventuele medische oorzaak. Ik heb het topic verder doorgelezen en kom tot de conclusie dat dit inderdaad mee gespeeld kan hebben in het ontstaan van het verzet/weigeren.

In mijn praktijk zie ik veel 'probleem-paarden' die niet meer willen springen door medische problemen. Door deze medische problemen weg te nemen verandert het gedrag echter in eerste instantie niet. Het paard 'weet' namelijk nog niet, dat het nu zonder pijn/ongemak kan lopen en springen.

Mijn advies aan jou zou zijn om eerst eens te beginnen met balkjes draven en later over balkjes galopperen (Hier hoef je geen springruiter voor te zijn). Indien dat goed gaat kun je bijvoorbeeld aan de longe cavaletti's laten lopen. Zo kun je in ieder geval al wat vertrouwen opbouwen mbt het hindernis materiaal.

Als bovenstaande goed gaat, zou ik het paard los laten lopen over deze balken als warming up en daarna een klein hindernisje opbouwen. Je kunt hem dan laten springen over een heel klein kruisje (60-80 cm). Zet deze tegen de lange zijde van de bak (zodat je aanleuning hebt van de wand) en aan de binnenzijde maak je een vleugel met een schuine balk of met nog een hindernis die schuin staat, zodat het paard er niet langs kan. Het is belangrijk dat dit in alle rust gebeurd, liefst met 2 mensen dit geheel begeleiden. Uiteraard uitgebreid belonen wanneer hij braaf springt. Niet te lang doorgaan, enkele sprongen is genoeg.

bovenstaande zou ik 1 a 2 maal per week doen, enkele weken lang. Als het goed gaat kun je de hoogte iets opbouwen naar bijvoorbeeld een meter. Gaat het dan nogsteeds goed, dan zou ik er pas een ruiter opzetten en onder het zadel gaan springen.

Veel suc-6, Dewi

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 22:23

Dewi schreef:
Hallo Jentel. Op pagina 1 had ik al gereageerd met een post over een eventuele medische oorzaak. Ik heb het topic verder doorgelezen en kom tot de conclusie dat dit inderdaad mee gespeeld kan hebben in het ontstaan van het verzet/weigeren.

In mijn praktijk zie ik veel 'probleem-paarden' die niet meer willen springen door medische problemen. Door deze medische problemen weg te nemen verandert het gedrag echter in eerste instantie niet. Het paard 'weet' namelijk nog niet, dat het nu zonder pijn/ongemak kan lopen en springen.

Mijn advies aan jou zou zijn om eerst eens te beginnen met balkjes draven en later over balkjes galopperen (Hier hoef je geen springruiter voor te zijn). Indien dat goed gaat kun je bijvoorbeeld aan de longe cavaletti's laten lopen. Zo kun je in ieder geval al wat vertrouwen opbouwen mbt het hindernis materiaal.

Als bovenstaande goed gaat, zou ik het paard los laten lopen over deze balken als warming up en daarna een klein hindernisje opbouwen. Je kunt hem dan laten springen over een heel klein kruisje (60-80 cm). Zet deze tegen de lange zijde van de bak (zodat je aanleuning hebt van de wand) en aan de binnenzijde maak je een vleugel met een schuine balk of met nog een hindernis die schuin staat, zodat het paard er niet langs kan. Het is belangrijk dat dit in alle rust gebeurd, liefst met 2 mensen dit geheel begeleiden. Uiteraard uitgebreid belonen wanneer hij braaf springt. Niet te lang doorgaan, enkele sprongen is genoeg.

bovenstaande zou ik 1 a 2 maal per week doen, enkele weken lang. Als het goed gaat kun je de hoogte iets opbouwen naar bijvoorbeeld een meter. Gaat het dan nogsteeds goed, dan zou ik er pas een ruiter opzetten en onder het zadel gaan springen.

Veel suc-6, Dewi

hoi,
het is niet zo dat ze niet meer wil springen, kruisjes geen probleem, maar ik merk de onzekerheid.
ik ben dus zelf geen goeie springruiter, dus ik kan haar het vertrouwen niet geven, vandaar dat ik iemand zoek die haar het vertrouwen wel kan geven.
wanneer de hindernis iets hoger gaat zet ze al heel ver van te voren af en springt er echt 'meters' bovenuit. ze moet begeleid worden.
denk ik!!
zodat ze het vertrouwen weer terug heeft, en iets rustiger de sprong neemt.
Maar bedankt voor de tips, het is in iedergeval te gebruiken

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:36

oh, ok. Dan had ik het verkeerd begrepen!

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:46

Vandaag heb ik per toeval tijdens mijn les, iemand getroffen die jentel heeft gereden, nou ik wist niet wat ik zag!
het ging gewoon super!
Een paar keer over het hele parcours rond en we hebben onze ogen uitgekeken.Een paar keer weigerde ze omdat ze niet helemaal goed uitkwam maar dat was aan het einde van het verhaal niet meer zo, dit meisje heeft haar zoveel vertrouwen gegeven dat ze het bijna onmogelijke nog sprong.
Kort wenden hoog bouwen enz. kortom geweldig!
ze had er echt plezier in na een tijdje, prachtig
maar nu komt het...
we gaan een startkaart aanvragen en hopen nog te kunnen starten in Almelo op dinsdag 20 juni!!
We proberen het gewoon, dat is het beste 'oefenparcour' die er is, drukte, vlaggen, mensen, kleuren en oxers!
Ze heeft er gewoon vertrouwen in met jentel en toen ik haar vanavond zag had ik het ook...ik ben zo blij tot nu toe, en zo ontzettend trots op haar!!
Mijn kanjer!!

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 08:38

goedemorgen,
na een nachtje goed geslapen, denk ik dat we die startkaart nog even laten zitten.
We gaan eerst een paar oefenparcoursen aflopen, stel je voor dat het probleem ligt bij de spanning op een echt concour, dat kan natuurlijk ook!
En volgens mij is het concour in Almelo groot, als we starten, dan starten we op een klein concour.
lijkt me beter, we waren zo positief dat we dit harden bedacht zonder eigenlijk verder na te denken..
En na een nachtje slapen denk je er vaker heel anders over.
ik laat jullie weten hoe ze het doet op de oefenparcoursen...

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:32

veel suc-6!

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:47

Dewi schreef:
veel suc-6!

dankje wel!!
en nog bedankt voor de tips..

Bumba01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:22

Dus ik neem aan dat je al iemand hebt?

hvjmerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:41

hee al iemand gevonden las ik, echt toppi dat zo goed gaat nu met springen ik kom zeker kijken binnekort

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 19:27

Bonita14 schreef:
Dus ik neem aan dat je al iemand hebt?

ja!
Heel toevallig ontmoet tijdens de les!!
Ze heeft goed gesprongen alleen nu wat spierpijn, en iets dikke kogels, maar verder heel vrolijk..
nogmaals bedankt!

Bumba01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:26

Ok is goed hoor

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 08:33

gisteren weer een paar keer gesprongen! ging weer super, vrijdag maak ik foto's en een filmpje

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:13

hoi,
ik heb een topic geopend met een klein filmpje van jentel aan het springen, het was de eerste keer en nu gaan we opbouwen!
kijk en reageren jullie even?

viewtopic.php?f=145&t=602759&hilit=