Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sammie schreef:Zijn dat soort berichten nu echt nodig?
mieky18 schreef:een vriendin van mij is heel goed met springen...
Ik wil haar wel vragen of ze een x voor je wil proef springen????
Dewi schreef:Hallo Jentel. Op pagina 1 had ik al gereageerd met een post over een eventuele medische oorzaak. Ik heb het topic verder doorgelezen en kom tot de conclusie dat dit inderdaad mee gespeeld kan hebben in het ontstaan van het verzet/weigeren.
In mijn praktijk zie ik veel 'probleem-paarden' die niet meer willen springen door medische problemen. Door deze medische problemen weg te nemen verandert het gedrag echter in eerste instantie niet. Het paard 'weet' namelijk nog niet, dat het nu zonder pijn/ongemak kan lopen en springen.
Mijn advies aan jou zou zijn om eerst eens te beginnen met balkjes draven en later over balkjes galopperen (Hier hoef je geen springruiter voor te zijn). Indien dat goed gaat kun je bijvoorbeeld aan de longe cavaletti's laten lopen. Zo kun je in ieder geval al wat vertrouwen opbouwen mbt het hindernis materiaal.
Als bovenstaande goed gaat, zou ik het paard los laten lopen over deze balken als warming up en daarna een klein hindernisje opbouwen. Je kunt hem dan laten springen over een heel klein kruisje (60-80 cm). Zet deze tegen de lange zijde van de bak (zodat je aanleuning hebt van de wand) en aan de binnenzijde maak je een vleugel met een schuine balk of met nog een hindernis die schuin staat, zodat het paard er niet langs kan. Het is belangrijk dat dit in alle rust gebeurd, liefst met 2 mensen dit geheel begeleiden. Uiteraard uitgebreid belonen wanneer hij braaf springt. Niet te lang doorgaan, enkele sprongen is genoeg.
bovenstaande zou ik 1 a 2 maal per week doen, enkele weken lang. Als het goed gaat kun je de hoogte iets opbouwen naar bijvoorbeeld een meter. Gaat het dan nogsteeds goed, dan zou ik er pas een ruiter opzetten en onder het zadel gaan springen.
Veel suc-6, Dewi
Dewi schreef:veel suc-6!
Bonita14 schreef:Dus ik neem aan dat je al iemand hebt?