Leuk paard gezien, ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:13

kyrkelover schreef:
We gaan de herfst/winter in. Vaak ook een moment zeker bij de volbloeden dat er weer een selectiemoment is.
Echt goede winterbanen zijn er hier niet en met niet alles wil men volgend jaar nog koersen. Zo weet ik dat er 1 met pensioen gaat, maar die zou ik nooit als rijpaard aanbieden. Die gaat dus ook gratis naar een adres waar hij lekker de wei op kan. Er zullen er vast nog meer komen, maar daar nog niks van gehoord.

Ja dus, even rondvragen helpt :) .
Oa een 5 jarige. Wel echt damespaardje.
Vlug dier, maar wel braaf. Niet voor beginners vind ik. Eigenaren/trainer etc ken ik allemaal en verzorg hem regelmatig :D

Leuk die extra info!

Trouwens wat flauw om alle uitgekoerste dieren af te schrijven.

Zijn geweldige dieren icm een passende baas. Tis alleen zelden een kant-en-klaar type rijpaard, dat moet je je wel realiseren

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:53

haha1995 schreef:
Niet iedereen wilt een toppaard natuurlijk er zijn ook mensen die gewoon een leuk huis tuin en keukenpaard willen en dan zijn juist dat soort paarden prima. Ik denk op de foto de piste van stal Doorstap te herkennen. Ik weet dat ze daar momenteel wel eens volbloedjes uit ierland verkopen. Het blijft een discutabele stal,...maar de paarden staan er niet slecht...dus als je zelf wat verstand er van hebt en laat keuren door een Da van buitenaf kan je er ook wel eens wat leuks kopen...Een vriendin van mij heeft er eerst eens een paardje geleast voordat ze het aanschafte...Maar dan moet je er wel in de buurt wonen natuurlijk.

Maar ook als je recreatief wil rijden moet een paard gezond zijn. En dat is toch soms wel een probleem met dit soort paarden.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:35

Earth schreef:
haha1995 schreef:
Niet iedereen wilt een toppaard natuurlijk er zijn ook mensen die gewoon een leuk huis tuin en keukenpaard willen en dan zijn juist dat soort paarden prima. Ik denk op de foto de piste van stal Doorstap te herkennen. Ik weet dat ze daar momenteel wel eens volbloedjes uit ierland verkopen. Het blijft een discutabele stal,...maar de paarden staan er niet slecht...dus als je zelf wat verstand er van hebt en laat keuren door een Da van buitenaf kan je er ook wel eens wat leuks kopen...Een vriendin van mij heeft er eerst eens een paardje geleast voordat ze het aanschafte...Maar dan moet je er wel in de buurt wonen natuurlijk.

Maar ook als je recreatief wil rijden moet een paard gezond zijn. En dat is toch soms wel een probleem met dit soort paarden.

Daar voor laat je het keuren toch? met sommige bemerkingen kan de 1 leven en is voor een ander een no go...Voor een draver of een uitgekoerste volbloed word nu eenmaal minder betaald als een kwpn met ellendelange stamboom.Maar daarom kunnen ze wel gezond zijn en een leuk lief paard zijn...

Earth

Re: Leuk paard gezien, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:40

Nja bij dravers zijn er veel peesproblemen, die vind je niet altijd met keuren. Bij renpaarden veel maagproblemen, dat zie je ook niet altijd met keuren.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:23

haha1995 schreef:
ellendelange stamboom.

Ik moest hier even heel hard om lachen _O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:24

Earth schreef:
Nja bij dravers zijn er veel peesproblemen, die vind je niet altijd met keuren. Bij renpaarden veel maagproblemen, dat zie je ook niet altijd met keuren.

Er zijn bij alle rassen problemen. Als je daarop gaat uitsluiten da houd je weinig over

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:29

troi schreef:
Earth schreef:

Er zijn bij alle rassen problemen. Als je daarop gaat uitsluiten da houd je weinig over

Nja sommige rassen hebben gewoon meer problemen dan andere rassen. Ik kan me nog een wetenschappelijk artikel herinneren dat echt een heel hoog percentage volbloeden maagproblemen heeft. Weet het precieze percentage niet meer maar dat was volgens mij iets rond de 75% ofzo. Dat vind ik best wel een ding.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:09

DuoPenotti schreef:
Doorstap is geen vallery.

Geen idee hoe het precies zit maar zij heeft wel op het zelfde adres gezeten en gehandeld. Ooit eens een paard bij haar gebracht in de stal van Doorstap.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:12

BoktVerlaten schreef:
DuoPenotti schreef:
Doorstap is geen vallery.

Geen idee hoe het precies zit maar zij heeft wel op het zelfde adres gezeten en gehandeld. Ooit eens een paard bij haar gebracht in de stal van Doorstap.

klopt eerder. al weer een hele poos niet meer

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:21

pol013 schreef:
Ts geeft aan 'recreatief te willen rijden en plezier te maken' en geeft aan al eerder een volbloed gehad te hebben.

Dus wat dat betreft kan dit paard prima in haar zoekplaatje passen zonder dat daar extra waarschuwingen nodig zijn.

Maar je kunt inderdaad aan de bespiering zien dat dit paard niet veel onder het zadel gelopen heeft/ niet vaak fatsoenlijk gereden is. Dus dan is goed proefrijden en grondig keuren wel echt aan te bevelen. (maar dat is het altijd eigenlijk)

en hoewel ik ook behoorlijke jeuk krijg bij bepaalde handelstallen (die hier oa genoemd worden) als je echt iets zoekt in dat segment (en dus nuchter genoeg bent om te weten dat je geen topper in de dop koopt voor dat soort bedragen) en zelf goed onderzoek doet, is er alsnog niet veel mis met het kopen op dat soort stallen.
Je moet alleen zo ongeveer niks aannemen van wat ze zeggen en zelf alles bekijken en evalueren.
Waarmee ik overigens niet zeg dat dit die stal is. Ik herken deze locatie niet.

Mee eens. Niks mis met in dat segment shoppen als je van jezelf weet dat je kan blijven nadenken, ook bij druk, verliefdheid, mooie praatjes etc.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:33

Earth schreef:
troi schreef:

Nja sommige rassen hebben gewoon meer problemen dan andere rassen. Ik kan me nog een wetenschappelijk artikel herinneren dat echt een heel hoog percentage volbloeden maagproblemen heeft. Weet het precieze percentage niet meer maar dat was volgens mij iets rond de 75% ofzo. Dat vind ik best wel een ding.

Vergis je niet dat alle rijpaarden/wedstrijdpunten ook rond de uit mijn hoofd 85% maagproblemen heeft.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:53

Wedstrijdpunten met maagzweren? Hoe werkt dat dan Kyrkelover :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:56

Ik denk dat ze wedstrijdpaarden bedoelde :P

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:01

troi schreef:

Geld.

Als alles uitsluit koop je geen paard. Zonder paard hou je veel geld over :D

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:08

Cayenne schreef:
Ik denk dat ze wedstrijdpaarden bedoelde :P

Euh ja, zie de clown erbij. Haha ik vond het gewoon lollig weer. :D

DiddykongJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:50

DuoPenotti schreef:
Maar even serieuze vraag.

Ik weet niks nada noppes van een ren paard wat op de baan heeft gelopen maar doordat hij te traag was hier staat.

Wat kennen die paarden?
Wat hebben die gezien.
Kennen die verkeer?
Of hebben die enkel stal en baan gezien?

Kennen die normaal opstappen of enkel door een helper die ze een voetje geeft.

Kennen die een normaal tempo stap of is alles meteen heet en willen rennen?

Want dat scheelt allemaal nog wel in omscholing.

Soms denk ik aan een derde paard.
Zodat ik met de ander weg kan en de achterblijver niet alleen is.
Maar ook omdat 1 alweer echt ouder aan het worden is. En je niet met spoed ineens wat in je stal moet hebben als die dood gaat.

En ik hoef geen westrijden meer.
Dus in die zin prima.

En ik wil weer een paard dan wat op gras kan. :D

Maar weet nul nada noppes van een paard die de baan al heeft gezien.

Mijne kon eigenlijk alles wel. Maar goed, ik had wel een uitzonderlijk braaf dier. Rechtstreeks van een trainer in Duindigt gekocht, dus ik kon wel vertrouwen op een eerlijk verhaal. Mijne werd ook op buitenrit in het bos gereden en ik mocht met proefrijden ook een stuk buiten rijden. Stap, draf, galop zat er gewoon op. Ik houd me ook voor dat het zelfs in een race niet hop gaan met die banaan is :D. Ook daar zijn ze stuurbaar en kun je ze (wat) inhouden. Alleen ja, hun galop gaat wel echt hard ja, al een heel stuk voor hun max. Mijn volbloed is nooit oncontroleerbaar geweest, niet buiten en niet in de bak. En was super verkeersmak. Wat ze moeilijk vinden in de dressuur is vaak balans houden, bochten rond doorkomen, voltes netjes rond blijven. Verruimen, nu ja hun lichaam in balans gebruiken en in evenwicht blijven. En als je zelf niet zo handig bent (zoals ik :') ), dan zie je ook elke fout wel terug. Waar ik ooit 1x op een 'gewone' warmbloed reed en dacht gewoon van achter naar voor rijden en hop paard in balans, gaf na en ik kon zo rijden. Daar liep ik met mn volbloed dus elke x wel te prutsen want het klopte nooit helemaal. Maar ja wel een paard waar als ik mn evenwicht verlies, ze stil staat zodat ik niet val. Waar mn dochter met 4 al los op kon rijden, want ze doet zo ontzettend voorzichtig. En die zich voor 1000% inzet om het voor mij te doen. Het zijn wel paarden voor wat kalme ruiters, die niet snel stressen, angstig of nerveus zijn. Want dan nemen ze dat over en ik denk dat je dan een beroerde combi hebt.
Ik zou me minder zorgen over de maag maken, meer over de hoeven. Maar weinig kunnen pijnloos lopen zonder (voor)ijzers. Zowel de wand als de zool zijn vaak dun en niet van heel beste kwaliteit. Dat maakt ze in de winter ook minder geschikt voor 24/7 buiten. Zeker als het natter wordt, verliezen te gewoon snel een ijzer. Hoefschoenen lukt dan vaak weer niet omdat ze vrij kleine ronde hoeven hebben, en een gevoelige huid wat snel kapot schuurt. Nu ja voors en tegens :D.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 23:52

Heel fijn die autocorrect...

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 00:19

Wat een vooroordelen weer over rassen zeg! Mijn Draver is het makkelijkste en liefste paard welke ik ooit gereden heb. Ook in de omgang. Wel heb je geduld en wat handigheid nodig in de training, maar als je een 4-jarige koopt heb je ook geduld en handigheid nodig. Ook bij een 10 jarige KWPN heb je dat soms nodig, die zijn ook niet allemaal op top niveau getraind. Maar ik weet wel dat mijn Draver een veel beter karakter heeft dan de KWPN paarden die ik gereden heb.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 07:15

Rex_Rolfo schreef:
troi schreef:

Geld.

Dit moet ik toch even rectificeren..

Nee hoor, zonder paard hou je zeker geen geld over.. Zonder paard koop je een hond.. En dan een tweede.. En dan ga je vanalles met ze doen.. En dan ben je weer blut.. :))

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 07:25

nine1987 schreef:
Rex_Rolfo schreef:
[quote="troi

Quote end

Geld.

Dit moet ik toch even rectificeren..

Nee hoor, zonder paard hou je zeker geen geld over.. Zonder paard koop je een hond.. En dan een tweede.. En dan ga je vanalles met ze doen.. En dan ben je weer blut.. :))

:') :j

En dan je beter maar gewoon wel een leuk paard kopen *\o/*

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:28

Of een paard en een hond. O:)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:16

Ik heb met heel veel plezier bijna 20 jaar paarden gehad, maar eerlijk is eerlijk.. Ik ben blij dat ik die verantwoordelijkheid niet meer heb.. Je bent je toch 24/7 druk aan 't maken om ze..

Maargoed, dat is weer wat voor een ander topic.. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:20

Earth schreef:
troi schreef:

Nee, dat denk ik niet.
Het ene ras/stamboek is meer bezig met gezondheid en testen op erfelijke ziektes/oorzaken dan het andere stamboek. En je hebt stamboeken die gerust héél véél stil houden… dat is het verschil

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:21

kyrkelover schreef:
Vergis je niet dat alle rijpaarden/wedstrijdpunten ook rond de uit mijn hoofd 85% maagproblemen heeft.

Ben ik wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan.

Want dan gaat het op de stal waar ik nu sta al mis met het gemiddelde. Ik denk 85% wedstrijdpaard, 0 maagzweren, waar ik van gehoord heb.
Nu moet ik wel zeggen dat er heel goed wordt gevoerd (4 x daags ruim hooi van goede kwaliteit, waarvan de ochtendvoerbeurt altijd voor de krachtvoerbeurt) . Volgens mij is het voerbeleid wel de grootste oorzaak van het onstaan van maagzweren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:42