Afscheid cremeren rendac

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:28

paars schreef:
Hier gekozen voor individueel ophalen door Rendac; grootste argument voor mij was dat ze met de vrachtwagen het erf niet opkomen en met deze trailer wel. Kon hem dus in laten slapen op het voor hem vertrouwde erf ipv langs de weg. Was verder heel naar. Chauffeur kwam uren te laat. Botte chauffeur die zijn halve gebit mistte. Paard is aan het halster de trailer ingetrokken vond ik niet fijn om te zien. Ik had zijn halster al afgedaan en wilde die eigenlijk bewaren. Mss dom dat ik er niet over had nagedacht maar het was me niet verteld. Lierkabel brak ook nog eens af. Dus duurde en duurde. Nee. Nooit weer. Halster ook niet gehouden. Had er geen fijne associatie meer mee…

Ik vind het heel knap en ook goed van je dat je je voorbereid op het onvermijdelijke moment. Vertrouw er maar op dat je op een dag aanvoelt wanneer het genoeg is geweest.

dat is gelukkig niet de ervaring die wij op stal hebben met de individuele ophaaldienst.

1 keer lag het paard nog in stal. Is heel rustig en respectvol met de lier uit zijn stal getrokken. (Dit moest wel aan zijn benen, want je kan zo'n dier nou eenmaal niet optillen)
Daarna is er een kar naast gezet en heeft hij het paard erop gedraaid. (Door het dier om te rollen)
En daarna werd de kar met paard de aanhanger in getrokken.

Dit is ongeveer 1,5 jaar geleden geweest.
Daarna is er ook nog een keer een paard individueel opgehaald die op het veldje achterop het terrein lag en voor zover ik weet is dat op dezelfde rustige manier gegaan.

Tegenwoordig heeft onze stal een erf abonnement. Dus komt de vrachtwagen ze vanaf dat veldje ophalen. Wat fijner is dan het kleine randje gras langs de sloot waar we eerst de paarden moesten laten inslapen, omdat de vrachtwagen dan op de weg kon blijven staan.

haha1995

Re: Afscheid cremeren rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:58

Ik heb ook een ouder paard en denk er ook over na.Mijn vorige zijn altijd door de rendac opgehaald, onze wei grenst vlak aan de baan waar de rendac komt dus wij laten als dat kan ze daar inslapen en anders legt mijn buurman ze daar neer voor ons...Maar mijn paard nu heb ik 23 jaar en ik vind het moeilijk aan de andere kant verbrand of vermalen tot energie wat maakt het uit en bij chevaline komt het toch nog op 1600 euro ondanks dat ik in belgie woon en de rendac 140...Dat prijsverschil kan ik dan weer aan mijn andere paard besteden of op stal nuttige dingen mee doen...Het blijft een dilemma.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:51

Ik zou zelf voor Rendac kiezen. Voor zowel mensen als dieren zie ik het lichaam na overlijden als het achtergebleven jasje. Als je er bij kunt zijn, bij een overlijden zie je ook dat de ziel het lichaam verlaat, je ziet de verandering en dat het een leeg omhulsel is dat overblijft.
Cremeren heeft dus voor mij geen meerwaarde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:01

haha1995 schreef:
Ik heb ook een ouder paard en denk er ook over na.Mijn vorige zijn altijd door de rendac opgehaald, onze wei grenst vlak aan de baan waar de rendac komt dus wij laten als dat kan ze daar inslapen en anders legt mijn buurman ze daar neer voor ons...Maar mijn paard nu heb ik 23 jaar en ik vind het moeilijk aan de andere kant verbrand of vermalen tot energie wat maakt het uit en bij chevaline komt het toch nog op 1600 euro ondanks dat ik in belgie woon en de rendac 140...Dat prijsverschil kan ik dan weer aan mijn andere paard besteden of op stal nuttige dingen mee doen...Het blijft een dilemma.

Ik zou dan bij mezelf even nagaan in hoeverre je crematie een meerwaarde vindt. Je hebt altijd je paarden laten ophalen door Rendac en bij deze twijfel je, hoe komt dat? Omdat je met deze misschien meer of een andere closure wilt? Het feit dat je twijfelt, wilt misschien zeggen dat je crematie verkiest. Anders zou je , net zoals altijd, niet twijfelen en voor Rendac gaan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:14

Ik zie het cremeren niet als meerwaarde. In principe gebeurt er hetzelfde alleen dan andersom. De resten uit de oven worden ook door een vermaler gehaald hoor. Bij de rendac gebeurt dat eerst en dan verbranding en bij crematie andersom. Ik vind zelf cremeren ook niks, dier ( of mensen ) wordt ook gewoon in de fik gestoken en fikt lekker weg...ook niet zo heel fijn toch?
Konden we maar voor begraven kiezen...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:26

Hier twee weken geleden ook Rendac.
Is gewoon netjes verlopen.

Staart heb ik hier liggen. Daar ga ik nog wat moois mee maken..

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:30

Cas is in Beverwijk gecremeerd. Ik was het niet van plan, maar toen het moment daar was heb ik toch voor cremeren gekozen. Erg tevreden hoe het is gegaan daar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:51

Gini schreef:
Hoe iemand afscheid neemt, is heel erg persoonlijk. Een afscheid is er voor diegenen die achterblijven, die het moeten verwerken, die moeten rouwen. Dat kan per mens, maar ook per paard verschillen. Ik heb nu bv 1 merrie, dat is mijn zielspaard, dat is mijn alles. Haar afscheid gaat me heel zwaar vallen. Ik ga voor crematie kiezen. Voor mezelf. Uiteraard. Omdat ik diegene ben die het verlies een plek gaat moeten geven.

Dat heb je mooi gezegd!

Hier over de loop van de jaren al twee paarden moeten laten inslapen, beiden zijn gecremeerd. Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen ze met rendac te laten meegaan. Dat is echt iets heel persoonlijk.

Ik heb nog vier paarden en voor elk van hen een bedrag apart staan voor een eventuele crematie. Voor veel mensen is dit weggegooid geld, dat besef ik, maar ik heb dit per paard ingecalculeerd en ik wil graag op deze manier afscheid nemen van mijn paarden.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:52

Ik heb ook een erg goede ervaring met het crematorium in Beverwijk. Wat voor mij de doorslag gaf, was dat paarden er in hun geheel liggend in kunnen.
Het begrip, de communicatie, het ophalen met de trailer, de rondleiding toen ik haar as kwam halen, daar kijk ik met een dankbaar gevoel naar terug. Ik voelde me echt wel gesteund en raad het dan ook zeker aan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:55

Solleke_Noah schreef:
Gini schreef:
Hoe iemand afscheid neemt, is heel erg persoonlijk. Een afscheid is er voor diegenen die achterblijven, die het moeten verwerken, die moeten rouwen. Dat kan per mens, maar ook per paard verschillen. Ik heb nu bv 1 merrie, dat is mijn zielspaard, dat is mijn alles. Haar afscheid gaat me heel zwaar vallen. Ik ga voor crematie kiezen. Voor mezelf. Uiteraard. Omdat ik diegene ben die het verlies een plek gaat moeten geven.

Dat heb je mooi gezegd!

Hier over de loop van de jaren al twee paarden moeten laten inslapen, beiden zijn gecremeerd. Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen ze met rendac te laten meegaan. Dat is echt iets heel persoonlijk.

Ik heb nog vier paarden en voor elk van hen een bedrag apart staan voor een eventuele crematie. Voor veel mensen is dit weggegooid geld, dat besef ik, maar ik heb dit per paard ingecalculeerd en ik wil graag op deze manier afscheid nemen van mijn paarden.

Over wat te doen met de as. Bij beide paarden heb ik een kleine urn met een beetje as in. Bij mijn grote vos zal de rest uitgestrooid worden op ons favoriete galoppaadje. Bij mijn ijslander zal de rest uitgestrooid worden bij ons in de wei.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:57

Speirs schreef:
Ik heb ook een erg goede ervaring met het crematorium in Beverwijk. Wat voor mij de doorslag gaf, was dat paarden er in hun geheel liggend in kunnen.
Het begrip, de communicatie, het ophalen met de trailer, de rondleiding toen ik haar as kwam halen, daar kijk ik met een dankbaar gevoel naar terug. Ik voelde me echt wel gesteund en raad het dan ook zeker aan.

Ik heb precies dezelfde ervaring met dit crematorium :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:13

Kleine huisdieren kun je ook laten resomeren, ik weet niet of dit voor paarden inmiddels ook mogelijk is.

Dat is inderdaad Limburg iig iets goedkoper tegenover crematie.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:26

De Breborgh cremeert toch ook paarden. Ik heb geen idee wat het kost, maar wat ik heb gehoord halen ze heel netjes je overleden paard op. Dat gaat heel respectvol.
Bij mijn vorige paard heb ik de rendac laten komen ( nouja de staleigenaar heeft gebeld). Ik heb ooit gekeken wat een crematie zou kosten. Dat geld heb ik gebruikt om een nieuw paard te kopen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:46

Op stal verschillende paarden op laten halen door de Breborgh en door Beverwijk.
Voorkeur voor de Breborgh dat ging allemaal stuk netter en soepeler met ophalen.
Kwa afstand is Beverwijk dichterbij en daarom goedkoper maar ik werd er niet vrolijk van. Hoop geklungel en gedoe(zelfs met een Shetlander).

Prijsindicatie van de Breborgh staat op de site.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:29

Solleke_Noah schreef:
Bij mijn grote vos zal de rest uitgestrooid worden op ons favoriete galoppaadje.

Hou er rekening mee dat dat niet is toegestaan en je dat dus illegaal zult moeten doen. En aangezien het een hele bak vol is, zal dat niet meevallen om het een beetje onopgemerkt te doen.

Ook menselijke as mag je officieel niet zomaar uitstrooien trouwens.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:02

Solleke_Noah schreef:
Over wat te doen met de as. Bij beide paarden heb ik een kleine urn met een beetje as in. Bij mijn grote vos zal de rest uitgestrooid worden op ons favoriete galoppaadje. Bij mijn ijslander zal de rest uitgestrooid worden bij ons in de wei.

Let hier wel mee op dat er geen boswachter of politie in de buurt is, kan je een fikse boete voor krijgen (rond de 300 was dat, maar schijnt per gemeente te veschillen iig ergens tussen de 150 en 450) weet ik door een vriendin die het ook op hun favoriete ruiterpad wilde uitstrooien :')
Zo'n flinke emmer valt best op, een hond of mens mag ook niet maar is wel iets makkelijker onopvallend te doen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:11

Hutcherson schreef:
Kies eerder voor een mooi aandenken als iets van een sieraad of beeld van het been van je paard als herinnering en mooi eerbetoon (ipv cremeren). Je zit dan met een emmer as waar je niks mee kunt en die voor nienand anders waarde heeft dan voor jou.

Maar dat is nou precies het mooie, het hoeft ook voor niemand anders waarde te hebben dan voor jou!

Het gaat om jouw verwerking, jouw rouwproces! En wat een ander daar van vindt is helemaal niet zo boeiend.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:39

roxiie schreef:
Hutcherson schreef:
Kies eerder voor een mooi aandenken als iets van een sieraad of beeld van het been van je paard als herinnering en mooi eerbetoon (ipv cremeren). Je zit dan met een emmer as waar je niks mee kunt en die voor nienand anders waarde heeft dan voor jou.

Maar dat is nou precies het mooie, het hoeft ook voor niemand anders waarde te hebben dan voor jou!

Het gaat om jouw verwerking, jouw rouwproces! En wat een ander daar van vindt is helemaal niet zo boeiend.

Helemaal mee eens. Het ging mij absoluut niet om de as. Nogmaals je hoeft geen as of alle as aan te nemen. Dus je hoeft ook niet met een bak as te zitten zoals dat hier steeds genoemd wordt.

Gewoon het idee dat hij met een grijper is een vrachtwagen op een berg andere dieren gegooid zou worden. En ja ik weet dat hij dat dan niet meer voelt....maar 28 jaar bij ons geweest, geboren en dood gegaan, is niet niks.

En ik heb het geld ervoor, zou er zeker geen geld voor lenen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:02

Ik heb gekozen voor de Rendac individuele ophaal manier. Kost idd meer, maar niet zoveel als crematie ( en ik hoef geen as terug). Vond het belangrijk dat hij netjes wegging en niet met de grijper opgehaald werd.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:14

grauwman schreef:
Op stal verschillende paarden op laten halen door de Breborgh en door Beverwijk.
Voorkeur voor de Breborgh dat ging allemaal stuk netter en soepeler met ophalen.
Kwa afstand is Beverwijk dichterbij en daarom goedkoper maar ik werd er niet vrolijk van. Hoop geklungel en gedoe(zelfs met een Shetlander).

Prijsindicatie van de Breborgh staat op de site.

Dat had ik de laatste x dus ook. Wat een gerommel met halen
De 1e keer werd ze met 2 personen gehaald en mochten wij helpen.
De 2e keer was er maar 1 persoon en moesten wij helpen met rollen duwen trekken. Dat is toch een ander verhaal. Mogen of moeten als je al zoveel emoties hebt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:27

c_alsemgeest schreef:
Solleke_Noah schreef:

Let hier wel mee op dat er geen boswachter of politie in de buurt is, kan je een fikse boete voor krijgen (rond de 300 was dat, maar schijnt per gemeente te veschillen iig ergens tussen de 150 en 450) weet ik door een vriendin die het ook op hun favoriete ruiterpad wilde uitstrooien :')
Zo'n flinke emmer valt best op, een hond of mens mag ook niet maar is wel iets makkelijker onopvallend te doen.

Bedankt voor de waarschuwing allebei!

Hier in de buurt zijn niet zo'n mooie officiële ruiterpaden zoals in Nederland. Het is gewoon een verloren grasstrookje in the middle of nowhere waar we graag een sprintje trokken. Maar ik zal het een beetje subtiel aanpakken haha.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:30

Captain schreef:
Je hoeft niet alle as af te nemen neem ik aan? Je kunt ook laten cremeren en dan klein beetje meememen en de rest laten weggooien of verstrooien?

Anyway, hier gaat het karkas in. Er is ook een filmpje met een paard als je even googeld, maar dit vond ik minder confronterend.

[ Video ]

Nee, je hoeft de assen niet terug te nemen. Ik wilde het wel hebben, omdat ik nog een urn wil en heb een deel samen met een roos geplant :-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:33

paars schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ook naar slachthuizen, ja gezellig is het niet. :') Maar het is wel intressant om te weten wat er echt met je dier gebeurt en hoe.
Zodat je zelf wellicht een betere afweging kan maken of je zoiets zou willen of juist helemaal niet.

Oh }:0 ja dát was het. Die gingen naar slachthuizen. Sorry, ik heb me denk ik dus vergist.

Ook crematorium, ben mee geweest namelijk maar dat is wel al lang geleden en dat was in Roermond

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 19:03

maralyn schreef:
Hier twee weken geleden ook Rendac.
Is gewoon netjes verlopen.

Staart heb ik hier liggen. Daar ga ik nog wat moois mee maken..

Heftig. Veel sterkte

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:11

Onze grond is bijna een natuur begraafplaats na 45 jaar, honden katten konijnen ratten hamsters. Grote dieren gaan met de rendac .