Eerste paard, ervaringen gevraagd (oa waar wel en waar niet)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Re: Eerste paard, ervaringen gevraagd (oa waar wel en waar niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:50

Wat is een ouder paard hé... Sommigen zullen een 10-jarige kopen al een ouder paard kopen vinden, terwijl anderen dat een perfecte leeftijd vinden.
Ik heb zelf heel bewust gekozen om een pony te kopen van 10 à 11 jaar, net omdat die nog vele jaren bij jou kan vertoeven, maar ze ondertussen ook al wel heel wat kennen. Ik denk dat leeftijd echt een persoonlijke keuze is. Zolang je je bewust bent van de mogelijke "neveneffecten" van die specifieke leeftijd, hoeft er geen probleem te zijn.
Dat een wat ouder paard "zaken meegemaakt kan hebben die het gedrag beïnvloeden", is waar, maar omgekeerd geldt het ook: met een jong paard kan je ook "heel wat mis doen" wat achteraf effect heeft op zijn/haar gedrag.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:07

De meest logische tip wordt hier niet benadrukt vind ik: laat in je (paarden)omgeving vallen dat je op zoek bent. Je instructeur, vriendinnen, clubleden... Als je in die kring iets aangeboden krijgt, kunnen meerdere mensen je wel wat vertellen over het verleden van het dier in kwestie.

Ik heb eerst mijn bijrijdpony gekocht (die kende ik al meer dan een jaar), daarna een paard via mijn instructrice (die had een handelsstal, maar moest me daarna nog les geven dus die had er 0 belang bij om me een onmogelijke draak te verkopen) en tenslotte de aanfok van een kennis, dier was al 8 jaar bekend in de omgeving. Nooit geen medische drama' s en karakter was 0 verrassing.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 09:29

Dank jullie wel voor alle tips! Het Ierse paard is helaas verkocht, na een goede klinische en RX keuring. Ik zou een tweede keer gaan kijken samen met iemand, maar wist ook dat er al een kijker was geweest. Helaas, het is niet anders.

Deze week ga ik misschien nog bij een 9-jarige kijken, wel ook Ierse achtergrond, maar al langer (jaar of 2 of 3) in Nederland. Dat wordt in ieder geval gezegd. Eerst maar eens zien en dan ga ik op basis van gevoel (en hopelijk feiten) weer verder.1

En via dit forum nog een tip gekregen waar ik ook even ga informeren, super fijn!

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:44

Hoop dat je slaagt. Ik ben mee gaan lezen omdat ik ook op zoek ben. Geen 1e eigen paard maar toch. Geschikt voor alle disciplines op laag basis nivo (springen, cross, dressuur, WE, TREC e.d) en moet alleen naar buiten kunnen. Ik ben zelf door leeftijd en valpartijen wat onzeker. Mijn budget is wel iets hoger dan van Juul maar het moet wel leuk blijven. Ik zoek juist een iets ervaren paard, braaf en niet scherp. Maar die import volbloeds laat ik staan. Heb in het verleden volbloed gereden en dat klikt niet met mij met mijn onzekerheid nu. Misschien heeft iemand nog tips voor mij. Mijn omgeving zoekt mee maar tot nu toe schrik ik vooral van de prijzen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:04

Heb je iemand die mee screent op de advertenties? Vóór je gaat kijken?
Dat kan ook al helpen. Iemand die iets beter ingevoerd is, pikt iets eerder alarmerende signalen op van een advertentie. Die zal eerder de ruiter of de achtergrond herkennen en weten.... hmmm opletten geblazen.
Dat is wat minder tijdintensief dan meteen meegaan en veel paardenmensen vinden 'windowshopping' wel een aardige bezigheid. Dan heb je al wat hulplijnen voor je in de auto stapt.

En eens met alle reacties op volbloeden: geweldige!!! paarden. Maar die doorvoer adressen icm jouw ervaring en wensen laat bij mij echt alle alarmbellen afgaan. Het kán wel. Maar dan echt alleen met een heel kundig iemand aan je zijde every step of the way.
Zoek anders op bokt eens rond. Dit type verhaal lijn komt hier echt heel vaak voorbij. En dat zijn niet perse alleen ramp verhalen. Maar wel zonder uitzondering verhalen met wat kanttekeningen.

Maar dat is wel gewoon de vijver waar je in vist met jouw wensen samen met budget. Dus de kans dat je uitkomt bij een paard met een (te overzien) gebrek of waar nog flink werk aan zit is ook gewoon de realiteit.

Dat hoeft overigens helemaal niet heel negatief te zijn. Als je je dat maar realiseert.
Nou is paarden houden gewoon altijd complex. Ook al je wel 'het perfecte' paard weet je kopen. Dus ach wat maakt het ook uit :')

Succes met je zoektocht en vooral heel veel plezier gewenst!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:19

sanne1221 schreef:
-Helaas is het niet alleen bij particulieren maar ook bij handelsstallen garantie tot de voordeur. Ook als je later kunt bewijzen dat er een onderliggend lijden was, zijn er bij handelaren achterdeuren en constructies om niet de verantwoording te hoeven nemen. Een van mijn paarden had zomereczeem. Dit heeft de handelaar niet gezegd en een half jaar na aankoop kwam dit er uit;

Hoewel je dat wel zou verwachten is zomereczeem geen verkoopvernietigend gebrek. Alleen als het paard v.w.b. het ras het behang (manen en staart) specifiek belangrijk zijn, en jouw gebruiksdoel is ook het meedoen aan shows en keuringen dan kan de koop obv nonconformiteit vernietigd worden. Nonconformiteit of te wel "het paard beantwoordt niet aan het doel waarvoor je hem hebt gekocht" is het verkoop vernietigende aspect. Als je gebruiksdoel rijden is, dan is een paard met gemiddeld ZE daar nog prima geschikt voor. Hierover is jurisprudentie te vinden.
Een handelaar hoeft een paard daarop dus niet terug te nemen, tenzij je anders hebt afgesproken en vastgelegd in een koopcontract.

Dus als je echt geen paard met ZE wil, dan moet je dat opnemen in het verkoopcontract. En je DA bij de keuring vragen specifiek te letten op sporen daarvan. Zelf kun je ook goed opletten op sporen van schuren bij het paard bij manen (een verdikte manenkam) en staart.

De garantie bij handelsstallen is niet tot de voordeur, maar gewoon een wettelijke plicht. Een nette handelsstal zal dus ook niet moeilijk doen, zeker niet als jij goed op de hoogte bent van je rechten en plichten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:36

JuulSearch25 schreef:
Dank jullie wel voor alle tips! Het Ierse paard is helaas verkocht, na een goede klinische en RX keuring. Ik zou een tweede keer gaan kijken samen met iemand, maar wist ook dat er al een kijker was geweest. Helaas, het is niet anders.

Deze week ga ik misschien nog bij een 9-jarige kijken, wel ook Ierse achtergrond, maar al langer (jaar of 2 of 3) in Nederland. Dat wordt in ieder geval gezegd. Eerst maar eens zien en dan ga ik op basis van gevoel (en hopelijk feiten) weer verder.1

En via dit forum nog een tip gekregen waar ik ook even ga informeren, super fijn!

Je mag altijd een pb sturen met naam van zulke paarden. Gezien ik nog volop in Nl in de rensport werk ken ik 99% van de volbloeden die hier in de sport of inmiddels recreatief rondlopen. Niet de paarden uit de snelle handel/import. Deze kan ik uiteraard wel checken. Hier ook weer 2 op de nominatie voor verkoop, maar ik ben zelf persoonlijk huiverig gezien je ervaring. Nou heb ik daar wel eerder aan verkocht, maar dan mensen die voorwaartse dieren zochten die wel braaf waren. Paarden die dus eerder wat vlug zijn.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:02

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:57

Het is wel een moeilijke zoektocht, omdat je toch al op basis van advertenties moet selecteren. Er zijn mensen die een waardeloze advertentie zetten voor een heel leuk paard, maar dan gaan mensen toch misschien minder snel er op af.
En je hebt mensen met prachtige advertenties, waar er van alles mis is met de paarden. Daar moet je al echt doorheen prikken.

En soms snap ik het wel. Zet je een interessant paard te koop, krijg je veel reacties met allemaal dezelfde vragen waar mensen vaak niet komen kijken of niet eens echt serieus geinteresseerd zijn.

Qua budget zou ik niet teveel naar uiterlijk kijken. Dus sws niet naar kleur, maar ook als een paard je niet gelijk aanspreekt, maar de rest klopt, toch op je lijstje zetten.
Heb genoeg lelijke eendjes tot prachtige zwanen zien ontwikkelen en liefde maakt na een tijdje ook blind.

Leeftijd zou ik ook niet zo erg op vasthouden. Een jong paard kopen geeft geen enkele garantie op een lang, gelukkig leven samen. Heb al meerdere keren jong gekocht en dan toch een paard onder 10jr leeftijd moeten laten gaan.
Ook op hogere leeftijd gekocht en nog 10jr heel veel plezier samen gehad. Boven de ?25? doe je dan vaak wel wat minder nog, maar tegen die tijd........

Een paard vinden die 100% gezond en goed is, kan best lastig zijn. Maar als een paard eenmaal goed en gezond 10-15jr is geworden, zullen ze ook wel gezond nog ouder worden. Dat zei een veearts altijd en denk dat daar soms wel een kern van waarheid in zit.

Ga niet teveel af op het verhaal van de verkoper. Natuurlijk moet je ergens op af gaan, maar hoe vaak met name particulieren, niet ene heel verhaal bij een paard hebben, waar meer van de helft door hun manier van houden, omgang en trainen komt..........
Je moet vooral kijken naar je eigen kunnen. Waar ligt je ervaring? Waar ben je goed in en waar juist niet in?
Ik heb echt wel slome duikelaars gehad waar ik wel gek op was, maar heb liever wat karakter. Met karakter paarden krijg ik ook vaak een sterkere band.

Als je ergens gaat kijken, neem de tijd en je rust. Bij een particulier kan er ook veel spanning zijn van de eigenaar, wat uitstraalt op het paard. Dat zegt nog niet zoveel. Iemand probeert een paard te verkopen en dat kan heel lastig zijn, of verdrietig.
En veel mensen willen zo voordelig mogelijk tonen, dus dat een paard gepoetst klaar staat, vind ik niet zo heel raar.

Het mooiste is als je vooraf ouderwets kan bellen.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 21:58

Superpony, dank je wel voor je waardevolle aanvulling! Kleur maakt mij echt niet uit, ik kijk naar karakter en hoe het paard gereden moet worden. Voorwaarts vind ik niet erg, maar vind het wel een ding als het paard erg gevoelig aan het been is. Dat rijdt voor mij niet heel ontspannen.

Het verhaal van het paard waar ik ben wezen kijken, leek wel te kloppen. Tijd met verkoopster gesproken, jong en ze kwam oprecht over. Het paard was uiteindelijk niet echt passend, ondanks dat het echt een leuk en vriendelijk paard was. Het zat er meer in hoe hij gereden moet worden.

Voor nu weet ik dus ook even niet of ik nog wel op een paard met Ierse achtergrond zal reageren. Ik kijk dus weer rustig verder

Vandaag kwam ik ook het een en ander tegen van iemand uit Gasselte. Iemand ervaring uit die regio? Ergens wil ik wegblijven bij de handelaren, maar soms kan je er misschien wel net een paard treffen die het blijkt te zijn. Zo hou ik toch nog een stal in de gaten waar toch vaak Ierse paarden binnen komen, maar die wel prima bekend staan.

Verstand blijven gebruiken en dan zal het ooit vast goed komen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:58

En geen haast maken..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:00

JuulSearch25 schreef:
Ik ben me er echt van bewust en blijf ook kritisch. Het budget is wat het is, maar ik hoop er een leuk paard voor te vinden. Een fijne allrounder en ja, ik zal misschien moeten gaan afwijken van m'n wensen. Voor nu wil ik in ieder geval ook zoveel mogelijk rondkijken en ervaring opdoen.

Het budget is wat het is.. Ik zou de maandelijkse kosten die je straks kwijt bent iig alvast elke maand apart zetten. Mocht je niet voor dit budget kunnen slagen, dan spaar je in de tussentijd er wel budget bij

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:04

Ladyson schreef:
JuulSearch25 schreef:
Ik ben me er echt van bewust en blijf ook kritisch. Het budget is wat het is, maar ik hoop er een leuk paard voor te vinden. Een fijne allrounder en ja, ik zal misschien moeten gaan afwijken van m'n wensen. Voor nu wil ik in ieder geval ook zoveel mogelijk rondkijken en ervaring opdoen.

Het budget is wat het is.. Ik zou de maandelijkse kosten die je straks kwijt bent iig alvast elke maand apart zetten. Mocht je niet voor dit budget kunnen slagen, dan spaar je in de tussentijd er wel budget bij

Zo heb ik dat ook gedaan destijds Ladyson… :j En ik was blij toe dat ik naast m’n budget voor t paard nog een deel extra gespaard had. Zadel, hoofdstel…een nieuwe deken; het tikt allemaal aan.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 23:17

Bedankt voor alle tips! Ik heb geen haast en spaar ondertussen door.

Maar... inmiddels persoonlijk benaderd door iemand die haar paard nog niet in de verkoop had. Vandaag geweest en een goede indruk gekregen. De eigenaresse had een open verhaal, kwam oprecht over en heeft het paard rechtstreeks van de fokker waar ze al bekend mee is. Paard heeft tot 4e jaar in de kudde gestaan, daarna naar deze eigenaresse. Zij heeft het paard zadelmak gemaakt en verder ingereden. Het is nog jong paard, wordt volgende maand 5.

Het paard stond nog in de paddock toen ik kwam en samen haar uit de paddock gehaald. Lekker geborsteld en gedaan en daarna is ze voorgereden. Daarna zelf gereden en het is een heel fijn, nuchter paard, voorwaarts maar niet ril.

Beiden hadden we er een goed gevoel bij. Dus afgesproken dat ik nog een keer kom en dan iemand meeneem. Als het dan nog steeds goed voelt, dan laat ik het paard keuren. Spannend dus!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 08:43

Goed bezig.
Nu nuchter blijven.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:54

Leuk TS, spannend!

Gasselte zie ik vaker voorbij komen op facebook. Geen ervaring mee, maar het verbaast me wel altijd dat er bepaalde stallen zijn die altijd de perfecte paarden hebben die iedereen zoekt. Dus die altijd aan alle eisen voldoen voor de recreatieve ruiter. Voelt dan toch te mooi om waar te zijn :')

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 20:14

Het paard komt niet uit Gasselte, dat heb ik voorbij laten gaan.

Het is het paard van de eigenaresse van een stal/manege. Zij kan vanwege lichamelijke problemen zelf niet meer te paard. Ze had dit paard gekocht om er zelf weer mee te gaan rijden. Een meisje van stal heeft het paard voorgereden. De contacten verlopen goed en ze heeft laten weten dat ze een goed gevoel bij mij heeft, wat voor haar ook belangrijk is.

Ik ga nu op zoek naar een dierenarts die erkend is om klinische keuring en RX te gaan doen. Mogelijk wil ik de 2e keer rijden en de keuring op 1 moment laten plaatsvinden.

Iemand nog tips?

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 14:21

Inmiddels ben ik weer heel wat stappen verder. Morgen nog een keer rijden en op een andere dag zal de keuring plaatsvinden. Deze wordt gedaan door een erkend keuringsarts. Ik laat een klinische keuring doen en een RX van de benen.
Het contact met de eigenaresse verloopt prettig en voor haar is het belangrijk dat zij een goed gevoel bij de koper heeft.

Tot nu toe verloopt het dus goed, dus hopelijk geeft de keuring geen verrassingen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:28

nou super leuk!! succes met de keuring

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:08

Wat leuk, een eigen paard!

Ik heb paarden meestal via een particulier gekocht, waarbij ik niet onder druk werd gezet en meerdere keren mocht komen kijken. Ook is het fijn als iemand de hele historie weet van een paard, bijvoorbeeld als het als veulen bij de particulier is geboren.

Daarnaast kan ik ook aanraden om op Bokt, Marktplaats en Facebook een oproepje te plaatsen met de specificaties van wat je zoekt en wat je het paard kunt bieden (qua training en huisvesting). Er zijn veel mensen die hun paard niet actief (maar stil) verkopen en rustig een geschikt/beter plekje zoeken voor hun geliefde dier.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 21:52

Even update: afgelopen vrijdag is ze klinisch en RX goedgekeurd!! En dat betekende dat ze daarna mee gegaan is naar haar nieuwe huis
De aankomst verliep heel goed. Ze heeft een afgezette wei voor haarzelf naast de andere paarden. Het was even ronddraven, rondkijken, lekker gaan rollen en vervolgens grazen. En dat terwijl de rest van de paarden zeer nieuwsgierig bleven staan kijken
Voor nu een heerlijk weekend achter de rug!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:37

Leuk! Gefeliciteerd!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:49

Wat leuk joh! Gefeliciteerd en veel geluk samen

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:57

Blij dat je iets gepast lijkt gevonden te he bben.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 21:25

De eerste dagen lopen tot nu toe heel prima. Contact met de andere paarden gaat goed en gisteren voor het eerst even wat longeer gelopen.
De keuringsarts had zelf ook aangegeven dat m'n paard een fijn, nuchter en goed karakter heeft. Ze kan goed spanning van zich laten afvloeien. En dat merk ik nu ook: ze vindt soms iets spannend, bv eerste de stal en stalgang uitlopen, maar doet het wel en zonder gekkigheid.
Er zit veel Duits bloed in, nuchter en gelijkmatig, dat is te merken.
Ergens deze week voor de eerste keer even onder het zadel en zo gaan we langzaam opbouwen