Dienst: oppas gezocht Zuid-Frankrijk 3 weken september '25 of mei '26

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:17

Ik weet van drie soorten wind in zuid frankrijk. De mistral, de fohn maar er is er nog een die meer in het zuid oosten zit. Die niet vaak voorkomt maar als dan : Ze noemen hem daar de zelfmoord wind, waar we eerst ons afvroegen vreemde heftige naam voor een windrichting, maar na een paar dagen snap ik wel waarom hij zo genoemd werd. %) een soort mistral maar net ook weer niet. Een iets andere richting en continuiteit.

Wij konden er goddank van weg vluchten maar daar wonen zou voor mij echt een nachtmerrie zijn als ik er niet van weg kon komen. Ik heb me nog nooit zo ellendig, onrustig, soms zelfs agressief, opgefokt gevoeld als tijdens die wind. Afschuwelijk gewoon. Die wind ging gruwelijk in mijn hoofd zitten gewoon niet aan te ontkomen. Slapen was bijna een onmogelijkheid ook daardoor.

Elisa2

Re: Dienst: oppas gezocht Zuid-Frankrijk 3 weken september '25 of mei '26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:20

Ja dat klinkt logisch Monique, die slaperige dorpjes bedoelde ik inderdaad..ben eigenlijk nooit veel in de steden geweest maar kan me voorstellen dat het daar net zo hectisch is als hier in de steden. Voor mijn gevoel is er op het platteland meer ruimte en daardoor automatisch ook meer rust.

Wat was dat voor een soort wind dan Karuna? Die zelfmoord wind? Ik houdt niet echt van harde wind..is het te vergelijken met harde wind?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:30

Die wind ken ik ook niet, ook nieuwsgierig naar. Maar in ieder geval zijn die allemaal denk ik meer oosten richting mediterrannee. Ik ken op alle plekken waar wij hebben gewoond die winden niet.

En Frankrijk heeft zoveel meer ruimte, dat is echt erg fijn. Het geeft meer licht en lucht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:38

Is ook meer zuid oost van frankrijk. Waarmee is het tevergelijken. Poe continue wind druk, geen vlagen maar echt alleen maar dezelfde wind uit dezelfde richting en dezelfde pakweg windkracht 7/8. Geen verandering maar continue dezelfde raasgeluiden. Te zacht om weg te waaien maar te hard en vooral de continuiteit maakt je gek. Mistral wil nog wel eens iets vlagerig zijn waardoor je soms even rust krijgt van de continue prikkel Deze is zoals ze het daar noemen de mistral van de hel omdat het dagen en dagen zonder afwisseling blijft doorjagen.

Hoe mooi de regio daar ook is (en helaas ook duur :+ ) de wind zou voor mij echt een probleem zijn.

Maar zoveel keuzes in omgeving. Ik heb ook zoveel plekken gezien. Bij echt vrije keuze als geld en alles geen rol zou spelen. Blijven voor mij een paar regios over. De vogezen, jura, bourgogne, morvan, puy de dome, limoge, pyreneeen, laag normanie en bretagne en de vendee over. En eventueel als uitloop rond de mont ventoux/Nyons.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:47

Ja Mont ventoux is natuurlijk wel heel prachtig. Nu ik over de naam nadenk, betekent het niet winderig?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:47

Yup :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:52

karuna schreef:
Yup :+

_O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:54

De kale winderige berg om precies te zijn :)) en oh boy maakt hij deze reputatie waar :D maar wat is de regio mooi met aardige mensen :j en duur :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:58

Ja je hebt in frankrijk wel echt heel erg dure streken en lekker goeikope ;-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:16

Lang gedacht dat het me niet warm genoeg kon zijn, Frankrijk beviel ook altijd qua temperatuur. Tot we een hittegolf in zuid-oost Frankrijk meemaakten. Daar wil ik in de zomer echt niet meer naartoe. Zelfs aan zee was het niet te doen. Zal ergens eerste decennium van deze eeuw zijn geweest.

Over afval: in mijn jeugd hadden we in Nederland ook een brandkuil, iedereen. Althans in het buitengebied.

Fijn dat je een oppas hebt gevonden, voor najaar of volgend voorjaar?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:26

De wind die vaak bij ons oude huis waait heet de Tramontana en is heel irritant. Het waait daar heel vaak, staan ook best wat windmolens. 1 van de redenen dat we gaan verhuizen. In de zomer is die wind natuurlijk wel lekker.
Bij het nieuwe huis waait er bijna nooit wind, heerlijk. Dat is in het noorden van de Lot et Garonne, vlakbij de Dordogne trouwens, 10 minuten rijden. De huizen zijn hier net iets goedkoper.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 11:37

mysa schreef:
Lang gedacht dat het me niet warm genoeg kon zijn, Frankrijk beviel ook altijd qua temperatuur. Tot we een hittegolf in zuid-oost Frankrijk meemaakten. Daar wil ik in de zomer echt niet meer naartoe. Zelfs aan zee was het niet te doen. Zal ergens eerste decennium van deze eeuw zijn geweest.

Over afval: in mijn jeugd hadden we in Nederland ook een brandkuil, iedereen. Althans in het buitengebied.

Fijn dat je een oppas hebt gevonden, voor najaar of volgend voorjaar?

Het ligt er erg aan waar je zit. Zelfs op de plek kan het verschillen. Wij hebben in ons vorige huis in Frankrijk meerdere hittegolven gehad en het niet ervaren als hittegolven. Die plek was heel schaduwrijk. Wat dus in de winter een groot nadeel was.

En het maakt ook erg uit of je op vakantie een hittegolf krijgt of dat je er woont. Op vakantie kun je dan weinig anders dan het maar ervaren. Als je hier woont, gaat het leven gewoon door. Het leven speelt zich dan meer binnen af en je werk gaat ook gewoon door en iedereen heeft airco's en zo. Je merkt het dan lang niet zo op en als je weer thuis bent is het richting einde dag en alweer afgekoeld tot een heerlijke 27 graden om lekker buiten te eten en een wijntje te drinken. Ik zou niet meer anders willen en kan niet wachten tot het weer volop zomer is, hoewel we van de week ook ruim boven de 20 hadden.

De oppas is voor dit najaar en ik vermoed (omdat er hier wat veranderd is) dat we niet volgend jaar lente ook nog gaan. Voorlopig blijft het zo. Maar je mag me altijd een pb sturen als je wilt oppassen, je weet maar nooit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:44

Ik denk wel als ik het zo lees dat het wel belangrijk is om van te voren goed te weten waar je heen verhuisd qua klimaat en streek in Frankrijk.

Mount Ventoux ken ik niet, maar denk dat ik die harde wind weleens heb ervaren in een streek tijdens doorreis in Frankrijk. Kan me namelijk herinneren hoe vervelend die harde wind was en dat ik nog dacht van..hier zou ik niet graag willen wonen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 11:49

Elisa2 schreef:
Ik denk wel als ik het zo lees dat het wel belangrijk is om van te voren goed te weten waar je heen verhuisd qua klimaat en streek in Frankrijk.

Mount Ventoux ken ik niet, maar denk dat ik die harde wind weleens heb ervaren in een streek tijdens doorreis in Frankrijk. Kan me namelijk herinneren hoe vervelend die harde wind was en dat ik nog dacht van..hier zou ik niet graag willen wonen.

Ja dat is heeeeeeel erg belangrijk. De eerste 15 jaar op een fijne plek gewoond, maar voor mijn vriend was het te nat, Corrèze grens Haute-Vienne. Ik vond dat te noordelijk en had wel meer zon gewild. Dus verhuisden we naar de Hérault. Daar kochten we helaas een huis op een noordelijke berghelling, fouter dan dat kun je het niet hebben en toen bleek die specifieke woonplaats ook nog de pispot van God te heten, omdat er door een microklimaat veel regen viel. Dus daar schoten we geen ruk mee op. Heel snel weer van weggegaan. En voor ons huis nu, heb ik idd enorm veel onderzoek naar het klimaat gedaan. Ik heb echt van allerlei grafieken en tabellen van jaren her van allerlei streken bij elkaar gezocht. Het was een hele studie, echt! Maar het heeft zijn vruchten afgeworpen, we zijn zo verwend met exact het klimaat dat we zoeken!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:50

Ik heb echt ongeveer heel frankrijk wel gezien ivm vakantie en ben heel breed aan het zoeken geweest voor een woning. En daarbij is een aantal regios overgebleven waar ik wel zou kunnen aarden en het kwa klimaat zou passen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 11:54

karuna schreef:
Ik heb echt ongeveer heel frankrijk wel gezien ivm vakantie en ben heel breed aan het zoeken geweest voor een woning. En daarbij is een aantal regios overgebleven waar ik wel zou kunnen aarden en het kwa klimaat zou passen

Wij hadden idd ook heel Frankrijk onder de lijn Haute-Vienne vakanties gehouden en gescout, maar je kunt je toch vergissen als de plek een microklimaat heeft. Maar wij hebben voor ons eerste huis te weinig onderzoek naar het klimaat gedaan. Er was toen ook nog nauwelijks internet. En je gaat ervanuit dat Frankrijk altijd lekker weer heeft. Althans dat dachten wij. Maar dat is natuurlijk dom om dat te denken, soort ideaalbeeld. En het was een mooi groene omgeving in de zomer. Tja groen heeft water nodig...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:56

Nou dat bedoel ik dus, het is echt belangrijk om je van te voren goed te verdiepen als ik het zo lees.

Microklimaat kan natuurlijk ook nog verschillen en ook afhankelijk zijn van de bergen en of je in een dal of op een berg woont e.d.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:57

Ik heb echt heel frankrijk gehad alleen de eilanden niet. Maar hoe groener hoe natter :D ik zit in een net niet regen zone. Oftewel het meeste extreme noodweer gaat links en rechts langsheen. Af en toe is het wel raak. Maar ook daar een afwijkend stukje klimaat door de ligging. Ik heb daar wel aardig onderzoek naar gedaan trouwens. Hitte zoek ik juist niet op liever

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:59

Ik wist niet eens dat er gebieden waren waar het zoveel regent :o , heb nog duidelijk totaal geen huiswerk gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:03

Normandie/bretagne heeft meest een beste bak regen, en de vogezen kunnen er ook wat van. Net als de franse ardennen en de jura. De jura is ook heel goed met veel voorkomende mist al is dat waar ik zit ook het geval net als normandie en bretagne :D Oftewel de toch groenere regios. Ik heb er geen last van. Vruchtbare grond en minder extreme droogte en vaak minder hitte. Al kan het waar ik zit ook best warm worden, ook weer dat micro klimaat en is er zelfs een paar jaar water bespaar plicht geweest iv de droogte. Het is een beetje hollen en stilstaan daarin

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:06

Dat klinkt eigenlijk bijna heel Nederlands, maar ik kan me wel voorstellen dat Normandie en Bretagne de meeste regen hebben. De andere regio's ken ik niet goed..denk wel dat als je paarden zou willen houden dat die groenere regio's daar makkelijker voor zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:09

Klopt daar lijkt het wel wat op. Alleen wat meer wind waar ik zit. Maar gek genoeg de mist de regen het voelt anders dan in nederland. De mist lijkt minder benauwend voor me. Na regen trekt het rapper bij. Weer in westrandje vogezen (ver van de bergen af) en de achterhoek zijn kwa weer en soort bedrijvigheid aardig aan elkaar gelijk. Iets kouder in de winter, iets warmer in de zomer. Ik hoef niet zo extreem

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 12:21

Het beste wat je kunt doen, is in het locale café gaan eten en vragen wat voor weertype het meestal is.

Maar ja, dat is idd ook weer heel lokaal, want wij wonen 12km vanaf Samatan en daar is het vaak noodweer, terwijl wij die zwarte wolken voorbij zien drijven ...

Maar je kunt wel stellen dat je op echte berghellingen meer risico op regen hebt. En je kunt ook stellen dat het zuiden van Frankrijk dus onder de Brive la Gaillarde lijn tot aan zeg ongeveer de Ariège warmer en droger is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:29

Met de klimaatverandering verandert het weer ook veel. Iets van 15 a 20 jaar geleden lag er in Lacaune de hele winter een pak sneeuw, afgelopen winter hebben we amper sneeuw gehad. 2 jaar geleden wel 6 weken ingesneeuwd geweest trouwens. Ook in de zomer hebben we periodes gehad van 6 weken geen regen en veel droogte dus.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:15

Stiekem is dat in Nederland ook wel, die lokale verschillen.
Onweer passeert ons bijna altijd hier, terwijl plaats links en rechts van ons de volle laag krijgen.

Ik vind mist heerlijk, komt dat daar in Frankrijk door het heuvelachtige?