Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kabayo schreef:Echwel schreef:Waarom dit met een jaarling allemaal doen
Beest hoort in een kudde en baby te zijn
Wat doet TS precies "teveel"? Poetsen? Dat is t enige wat ze doet zo te lezen
Dit paard had aan mij wel een verkeerde gehad. We gaan niet gericht trappen, nooit niet.
Heb je ervaring met jonge paarden?
Citaat:Op de wasplaats, trapt hij gericht zonder daarbij signalen te hebben afgegeven.
Citaat:Overdag staat hij in een gemengde kudde, waar hij de baas is en weinig mee krijgt, wat op een dergelijke opvoeding lijkt.
Gini schreef:TS, ik zou ervoor zorgen dat je een meer ervaren paardenmens wordt. Ga cursussen doen, lees boeken, loop mee met anderen, sta open voor iedere invalshoek en leer kritisch denken.
Een jong paard opvoeden is eigenlijk niet zo heel moeilijk, maar je moet openstaan voor het wezen 'paard'.
DuoPenotti schreef:Toen ik mijn kwalletje kreeg kon alleen mijn sjimpie hem om de plek zetten.
De andere paarden deden dat niet en daar bleef hij tegen etterballen.
En ja van ellende tikte die ook wel eens uit, maar daar zat niet genoeg overtuiging achter dus dat hielp voor geen zier.
Dan staan zo een wel gemengd maar weten toch precies bij wie ze zover kunnen gaan.
En lees steeds die voeden die wel op en je probleem gaat weg.
Nee.
Hij weet net als dat hij weet bij welke paarden hij wat kan flikken en bij welke niet dat ook feilloos bij mensen.
Dus ts gaat daar niets aan hebben.
Hij heeft geleerd dat hij daar kan doen wat hij wil.
En dan kun je er iemand bijhalen, prima, daar zal hij dat niet bij doen.
Maar of ts het zo snel onder de knie heeft bij een paard die al die grenzen zoekt? Dat denk ik niet.
Dat leerproces is langer.
ikke schreef:Gini schreef:TS, ik zou ervoor zorgen dat je een meer ervaren paardenmens wordt. Ga cursussen doen, lees boeken, loop mee met anderen, sta open voor iedere invalshoek en leer kritisch denken.
Een jong paard opvoeden is eigenlijk niet zo heel moeilijk, maar je moet openstaan voor het wezen 'paard'.
Dat moet dan wel een stoomcursus worden want zo te lezen is ie al een eind heen.
ikke schreef:Gini schreef:TS, ik zou ervoor zorgen dat je een meer ervaren paardenmens wordt. Ga cursussen doen, lees boeken, loop mee met anderen, sta open voor iedere invalshoek en leer kritisch denken.
Dat moet dan wel een stoomcursus worden want zo te lezen is ie al een eind heen.DuoPenotti schreef:Toen ik mijn kwalletje kreeg kon alleen mijn sjimpie hem om de plek zetten.
De andere paarden deden dat niet en daar bleef hij tegen etterballen.
En ja van ellende tikte die ook wel eens uit, maar daar zat niet genoeg overtuiging achter dus dat hielp voor geen zier.
Dan staan zo een wel gemengd maar weten toch precies bij wie ze zover kunnen gaan.
En lees steeds die voeden die wel op en je probleem gaat weg.
Nee.
Hij weet net als dat hij weet bij welke paarden hij wat kan flikken en bij welke niet dat ook feilloos bij mensen.
Dus ts gaat daar niets aan hebben.
Hij heeft geleerd dat hij daar kan doen wat hij wil.
En dan kun je er iemand bijhalen, prima, daar zal hij dat niet bij doen.
Maar of ts het zo snel onder de knie heeft bij een paard die al die grenzen zoekt? Dat denk ik niet.
Dat leerproces is langer.
Precies hierom.
Wij hebben ook zo'n kwal op stal gekregen en iedereen in de groep, mens en paard, heeft 'm op z'n plek moeten zetten en nu is ie poeslief. Daar heeft ie een paar krassen en plekken voor op moeten lopen......
Citaat:Kun je vertellen hoe die gemengde kudde eruit ziet.
Hoeveel paarden? Hoe oud zijn ze?
Hij is hengst zeg je….lijkt me dan een beetje raar als hij ook tussen merries zou staan?( je zegt gemengde groep)
Word er voldoende gevoerd waar hij staat?
Hoe ziet het er uit,staat hij op de wei, op een paddock, is er onbeperkt hooi op meerdere plekken.kan hij rustig slapen en eten?
Denk dat veel gedrag kan komen door onjuiste huisvesting..
Gini schreef:TS, ik zou ervoor zorgen dat je een meer ervaren paardenmens wordt. Ga cursussen doen, lees boeken, loop mee met anderen, sta open voor iedere invalshoek en leer kritisch denken.
Polar schreef:Heb je lichamelijke
ongemakken uitgesloten?
Aangezien je vertelt dat hij het gisteren deed terwijl je hem op zijn rug borstelden.
Suzanne F. schreef:Dit gaat niet vanzelf over. Dit zal je moeten corrigeren en je moet heel goed weten wat je doet. Maar ergens is het hier al misgegaan in de opvoeding. Corrigeren had niet nodig hoeven zijn als hij manieren had geleerd vanaf veulen af aan. En de belangrijkste les is meteen vanaf de geboorte: voor de mens heb je respect, je bijt niet en je slaat niet en houd gepast afstand, mensen zijn niet om mee te spelen, ze zijn jouw leider en jij volgt. Hier is dit al enorm misgegaan. En sowieso horen jaarlingen niet op een poetsplaats. Die horen in een groep lekker te kunnen spelen met elkaar.
En als het echt zo’n rotzak is, want die zijn er ook gewoon, dan zou ik afscheid nemen. Want die hoef ik ook niet later onder het zadel. Dus je kan proberen: professionele hulp en dan niet een gedragstherapeut die zegt dat dit vanzelf overgaat. Castreren zou kunnen inderdaad en een andere groep. Als dit niet helpt dan zou ik afscheid nemen.
Frydis schreef:Suzanne F. schreef:Dit gaat niet vanzelf over. Dit zal je moeten corrigeren en je moet heel goed weten wat je doet. Maar ergens is het hier al misgegaan in de opvoeding. Corrigeren had niet nodig hoeven zijn als hij manieren had geleerd vanaf veulen af aan. En de belangrijkste les is meteen vanaf de geboorte: voor de mens heb je respect, je bijt niet en je slaat niet en houd gepast afstand, mensen zijn niet om mee te spelen, ze zijn jouw leider en jij volgt. Hier is dit al enorm misgegaan. En sowieso horen jaarlingen niet op een poetsplaats. Die horen in een groep lekker te kunnen spelen met elkaar.
En als het echt zo’n rotzak is, want die zijn er ook gewoon, dan zou ik afscheid nemen. Want die hoef ik ook niet later onder het zadel. Dus je kan proberen: professionele hulp en dan niet een gedragstherapeut die zegt dat dit vanzelf overgaat. Castreren zou kunnen inderdaad en een andere groep. Als dit niet helpt dan zou ik afscheid nemen.
In de opvoeding is niks misgegaan met hem. Hij is vanaf veulen af aan elke dag in de hand geweest. Qua karakter kun je er niks zinnigs over zeggen, hoe ze op latere leeftijd worden.
Ik beleer de paarden zelf en tot nu toe is dat altijd goedgegaan .
Twiggy2008 schreef:Tja, 'elke dag in de hand als veulen'.... 'Als jaarling op de wasplaats staan'....
Wat een geleur met zo'n jonkie.