Paard(en) en ruiter(s) gezocht voor filmscènes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:16

Ik stuur je een pb. Ik heb een zwarte Groninger

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 16:15

rider schreef:
hienschkunst schreef:
Ik denk zelf ook dat het reële risico dat er iets gebeurt klein is, maar toch wil ik goed ingedekt zijn mocht er onverhoopt een of ander onverwacht ongeluk gebeuren.

Ik wil je er in alle vriendelijkheid op wijzen dat het risico dat er iets misgaat behoorlijk reeël is als je met amateurs werkt. :o Er zijn veel dingen op een filmset waar paarden van kunnen schrikken, apparatuur maar ook handelingen van cast- en crewleden etc.

Er hoeft dan niet gelijk afschuwelijk letsel te zijn, maar denk aan een paard wat een camera omver loopt of een decorstuk sloopt. Als je daar niet goed voor verzekerd bent draait de eigenaar op voor die kosten en dat zou natuurlijk vervelend zijn.

Hou ook rekening mee dat onervaren dieren ervoor kunnen zorgen dat je opnameproces een stuk stroever verloopt en dat goedkoop dan ineens ook duurkoop kan zijn als de rest van je personeel moet overwerken...

Snap ik! En ik sluit ook niet uit dat we samen zouden werken met filmpaard-bedrijven, want kwaliteit kost geld, maar ik wil ook even breder kijken naar andere mogelijkheden.

En hoewel het in de gauwigheid geloofwaardig klinkt als een dier een camera omver loopt, is het in realiteit zoals wij die plannen heel onwaarschijnlijk (camera en dier staan ver uit elkaar om maar iets te noemen).
Stel, je ziet een paard op een ruiterpad, en je richt daar van een afstandje een erg goede camera op. Dat is effectief het soort scène wat we voor ogen hebben. Ik denk dat het reële risico nihil is, en dat als het tegendeel beweerd wordt, "amateurs" verward worden met "klunzen".
Verzekeringen, veiligheid en dierenwelzijn nemen we erg serieus.
Laatst bijgewerkt door hienschkunst op 15-01-25 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 16:21

troi schreef:
Eens!
En daarnaast is de ellende dat paarden zeer kostbaar en zeer sterk zijn en dat dierenartsen zeer kostbaar zijn. Een banketstaaf wondje dat gehecht moet worden heeft zomaar een prijskaartje van 500 piek. Een paard dat in een worst case scenario overlijdt kan zomaar 15.000 waard zijn geweest (en das niet een heel bijzonder paard..).

Mijn punt is vooral dat het niet licht ingeschat moet worden. Ik heb de indruk dat jullie het zeer goed bedoelen maar weinig kaas hebben gegeten van paarden.

Ik geloof dat er ergens de misvatting is ontstaan dat wij het welzijn van de dieren, en het belang van verzekeringen te licht in zouden schatten. Als ik dankbaar spreek met experts in de paardenwereld, neem ik hun tips ter harte. Men mag mij wel afschilderen als iemand die geen kaas heeft gegeten van paarden, want dat is ook zo, maar ik snap niet helemaal waarom men dat zou doen. Ik heb namelijk ook nooit het tegendeel beweerd. 't Geeft niet, hoor. Ik vraag 't me gewoon af. Ik ben desalniettemin onverminderd dankbaar voor alle tips en meedenken.
Laatst bijgewerkt door hienschkunst op 15-01-25 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Charaz

Re: Paard(en) en ruiter(s) gezocht voor filmscènes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:31

Wat leuk, helaas heb ik geen geschikt paard, maar ik denk wel dat er genoeg mensen zijn die dit echt super tof vinden.

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 16:32

Charaz schreef:
Wat leuk, helaas heb ik geen geschikt paard, maar ik denk wel dat er genoeg mensen zijn die dit echt super tof vinden.

Dat idee hadden we ook! Dank je wel voor je bericht :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:33

Sommige paardenliefhebbers houden ook van beren... op de weg. :+

Kon het niet laten. ;) natuurlijk zijn de waarschuwingen goed bedoeld.
Leuk project. Veel succes gewenst.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:35

Mocht je grote tinkers leuk vinden (paarden met veel haar), hebben wij er ook wel een paar staan (https://www.stoeterijruijs.nl)
Onze hengst is helemaal zwart

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 16:36

senna21 schreef:
Sommige paardenliefhebbers houden ook van beren... op de weg. :+

Kon het niet laten. ;) natuurlijk zijn de waarschuwingen goed bedoeld.
Leuk project. Veel succes gewenst.

Haha! Dank je wel! En ach, uiteindelijk is het natuurlijk 100% attent als mensen meedenken.

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 16:37

guppekop schreef:
Mocht je grote tinkers leuk vinden (paarden met veel haar), hebben wij er ook wel een paar staan (https://www.stoeterijruijs.nl)
Onze hengst is helemaal zwart

Wat een schitterende dieren. Ik onthoud je aanbod graag, in een overzichtje die ik maak van alle reacties. Zou je voor mij iets in de mail of whatsapp kunnen zetten?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:43

Hoe zit het met kostuums/tuig voor de paarden? Er zit nogal verschil in 734 en 1412 en wat we nu gebruiken? Word daar ook nog aan gedacht?

Zit zelf in Drenthe, alleen is mijn paard grotendeels wit.

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 16:47

Benfan schreef:
Hoe zit het met kostuums/tuig voor de paarden? Er zit nogal verschil in 734 en 1412 en wat we nu gebruiken? Word daar ook nog aan gedacht?

Uiteraard, bedankt voor het meedenken! Zodra we uit alle reacties dankbaar een keuze gaan maken, gaan we in overleg met de eigenaren. Een paar mensen heeft al gezegd de juiste kostuums en tuigage te hebben voor die periode, en/of weet daar aan te komen.
Mochten we qua locaties in Drenthe belanden, onthoud ik graag je aanbod!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:31

hienschkunst schreef:
martinev schreef:
Ik heb ook wel interesse, weer eens wat anders! Ik heb een gaaf zwart paard. Is het de bedoeling dat er ook echt acteurs op het paard gaan rijden? Of zit de acteur alleen op het stilstaande paard?

[ Afbeelding ]

Hoi, Martine! Wat een prachtig dier. Ja, de eigenaars rijden op hun eigen paarden, en er is één shot dat een acteur op een stilstaand paard zit, en het leidsel vasthoudt.

Top, ik heb je een mail gestuurd, lijkt me hartstikke leuk! En zeker zoals je het de laatste berichten schetst. Moet er dan wel een stukje voor rijden, maar dat heb ik zeker over voor zo'n avontuur!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:40

hienschkunst schreef:
Benfan schreef:

Uiteraard, bedankt voor het meedenken! Zodra we uit alle reacties dankbaar een keuze gaan maken, gaan we in overleg met de eigenaren. Een paar mensen heeft al gezegd de juiste kostuums en tuigage te hebben voor die periode, en/of weet daar aan te komen.
Mochten we qua locaties in Drenthe belanden, onthoud ik graag je aanbod!

Oh kijk, daar word je toch helemaal happy van als paardenliefhebber! Is dat het mij aan een trailer ontbreekt, anders waren we ook graag gekomen.

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 21:14

martinev schreef:
Top, ik heb je een mail gestuurd, lijkt me hartstikke leuk! En zeker zoals je het de laatste berichten schetst. Moet er dan wel een stukje voor rijden, maar dat heb ik zeker over voor zo'n avontuur!

Leuk! Ik word er erg enthousiast van. Ik antwoord zsm op je mail! Bedankt!

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 21:18

Benfan schreef:
Oh kijk, daar word je toch helemaal happy van als paardenliefhebber! Is dat het mij aan een trailer ontbreekt, anders waren we ook graag gekomen.

Bedankt! Ik zal je aanbod desalniettemin onthouden, maar misschien wordt 't 'm dan niet deze keer. Toch bedankt, nogmaals :)

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 21:22

speurneusc schreef:
leuk, heb ooit meegedaan aan de opnames van Redbad met paard hier in Eindhoven, zeer vermoeiend, maar gaaf om te doen en mee te maken. (ben niet in beeld geweest, tenminste niet herkenbaar)

Goh, dat moet wel een leuke ervaring zijn geweest! Jammer dat je niet herkenbaar in beeld was. Eindhoven, bedoel je prehistorisch dorp Eindhoven? Die locatie overwegen we ook!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 00:28

hienschkunst schreef:
speurneusc schreef:
leuk, heb ooit meegedaan aan de opnames van Redbad met paard hier in Eindhoven, zeer vermoeiend, maar gaaf om te doen en mee te maken. (ben niet in beeld geweest, tenminste niet herkenbaar)

Goh, dat moet wel een leuke ervaring zijn geweest! Jammer dat je niet herkenbaar in beeld was. Eindhoven, bedoel je prehistorisch dorp Eindhoven? Die locatie overwegen we ook!

ja dat was daar, op grote veld mochten we ze losrijden en wennen aan alles, was al tegen de avond dat we op paard zaten, dus veel lampen, volk, rook en vuurplaatsen met vuur, was wel grappig, moesten op gegeven moment naar de koning luisteren die een peptalk hield en daarna allemaal met wapen jeahhhh gillen, dat hebben ze geweten hihi, ongeveer 75% van de paarden schrok hiervan, juist die van de profs en de ingehuurde paarden met echte acteurs, de mijne toen was ze al 26, western getrainde paint en best cool in gekke situaties, bleef stok stijf staan en ze keek een beetje stomverbaasd naar haar collegas alsof ze zoiets had van tssssss maak je niet druk... camera man achter mij lag in een deuk om die reactie. Die scene hebben we later fluisterstil opgenomen en later op het veld geluids opnames gemaakt van het jeahhh roepen, wat ze er later technisch bijgevoegd hebben.

ps, weet niet in welk tijdsbestek dat plaats moet aan vinden, maar de autorijschool ernaast waar wij al onze trailers en paardenwagens mochten zetten en opgezadeld hebben voor degene die ze niet in de beschikbare stallen bij de set wilde zetten, dat is er niet meer, is nu een bouwput.

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 09:46

Haha, dat is wel een bijzonder moment! Zo zie je inderdaad dat alle paarden toch kunnen schrikken (en ik geef ze geen ongelijk, met rook, lampen en geschreeuw). Slim om dat dan fluisterstil op te nemen! We hebben nog geen concrete datum, maar een weekenddag en/of de zomer van 2025. Bedankt voor de tip dat de autorijschool niet beschikbaar meer is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:52

Klopt het dat ik nog geen bericht terug heb ontvangen van je?

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 09:53

Muronia schreef:
Klopt het dat ik nog geen bericht terug heb ontvangen van je?

Als het een mailtje was, dan klopt dat. Ik ga ze nú beantwoorden. :)

hienschkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 19:41

Beste iedereen. Ik ben reeds voorzien, dankzij de overweldigende hoeveelheid reacties, waarvoor ik erg dankbaar ben. Ik ben ervan overtuigd dat we van deze aanmeldingen de geschikte match kunnen vinden. Heel erg bedankt, allemaal.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:52

Top!

Veel succes en plezier!