Wat kun je vragen als groom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:06

JeanneV schreef:
[
Welnee... typisch bang makerij van juristen.... er is niemand die een 19 jr met een vakantiebaantje / oppas klus aanklaagt als er wat mis gaat... je kunt als stal eigenaar zelf ook bedenken dat een 19 jr niet hetzelfde inzicht heeft als een ervaren kracht... Alsof er recht zaken zijn omdat een vakantiekracht onbewust domme dingen doet...

Je kan er lachterig over doen, maar het zal je gebeuren. Stel, paard krijgt begin van de avond koliek, TS merkt dat een paar uur later bij de laatste ronde pas op en belt de DA, maar dan is het al te laat. Eigenaar zegt tegen TS: jouw schuld, jij had beter moeten opletten en ik wil een schadevergoeding.

Sta je dan als negentienjarige. Ik ken er niet veel die zo even de waarde van een sportpaard kunnen ophoesten, jij wel?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:08

JeanneV schreef:
10 uur per dag om 10 paarden te verzorgen?? je zal maar zulke langzame mensen in huren..... ik heb er 12 - 15 staan en heb 5 uur per dag staff en dat zadelt nog op ook...

Je weet toch helemaal niet precies wat er moet gebeuren? Jij hebt personeel en bent dus al minimaal met 2 maar hebt ook 5 uur nodig. Als TS in haar up alles moet mesten en buiten/binnen voeren, beweging etc is 10 uur niet gek

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:16

Ik denk dat je je tot de verkeerde richt, 996981. In mijn eerste reactie heb ik gezegd dat TS het zeker moet proberen, ik denk (mening) gewoon dat ze het niet gaat krijgen (vergissen kan altijd, tijden zijn veranderd).

Mensen zeggen meteen "500 euro", maar betalen dat zelf niet aan de pensionhouder - dat was gewoon mijn bijdrage aan dit topic. Jij vroeg jezelf af of ik dan vond dat een ander voor mijn hobby moest opdraaien? Maar dat is dus niet het geval.

@Lieser je kan de rekening van je stalhouder onmogelijk maken want je kent het totale kostenplaatje niet, tenzij je de boekhouding doet.

Bovendien, als jij inderdaad 1/10 zou betalen van een dagtarief van 125 euro, dan betaal jij 375 euro per maand. Aan uurloon alleen.
Doe je dat? Of komt die 375 euro aardig in de buurt van jouw volpensionprijs?

Bij ons krijgt een stalmedewerker meer dan het minimumloon, in het wit.

Maar als 19-jarige 4 dagen 'werkvakantie' bij de paarden aanrekenen aan 125 euro per dag is nieuw voor mij :+ (niet dat TS dat gaat doen).

Uiteraard heel mooi dat het zo kan tegenwoordig. Inderdaad onder het mom van 'vakantie-oppas'.

Dan is de toekomst voor pensionstallen simpel: dezelfde dagtarieven als een hondenpension aanrekenen (+ bijkomende kost voor het hooi, stro en krachtvoer).

Dat zal dan inderdaad wel de toekomst worden, en zo wordt het alsnog een sport voor rijke mensen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:22

Beemsterkaas schreef:

Ik betaal bijna het dubbele. Dus wat bazel je nou?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:29

Is het in loondienst of als zelfstandige. Als je het tweede doet kan je bijna niet onder de 40-45 per uur gaan zitten ivm belasting, verzekeringen etc. Ook als het zover is moet je rekening houden met je reiskosten.

In loondienst is het naar ervaring maar ook of je pensioenopbouw hebt, etc. Tegenwoordig zijn grooms lastig te vinden dus ik zou niet op minimum loon gaan zitten maar hoger inzetten en zeker als er pensioenopbouw is. Ik zou ook bespreken hoeveel uur je werkt vs niet-werkt, want als jij daar slaapt is dat natuurlijk een mate van gemak voor jou, maar kan ook betekenen dat je zo 12-16 uur werkt op een dag. En dan mag je niet voor maar 8 uur uitbetaald worden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:31

Jij bent een minderheid (in ieder geval wat stalbedrag betreft, met een dergelijk taalgebruik zullen er wel meer als jij zijn) , voor jou zal het toegankelijk blijven de paardensport.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:31

Beemsterkaas schreef:
Ik denk dat je je tot de verkeerde richt, 996981. In mijn eerste reactie heb ik gezegd dat TS het zeker moet proberen, ik denk (mening) gewoon dat ze het niet gaat krijgen (vergissen kan altijd, tijden zijn veranderd).

Mensen zeggen meteen "500 euro", maar betalen dat zelf niet aan de pensionhouder - dat was gewoon mijn bijdrage aan dit topic. Jij vroeg jezelf af of ik dan vond dat een ander voor mijn hobby moest opdraaien? Maar dat is dus niet het geval.

@Lieser je kan de rekening van je stalhouder onmogelijk maken want je kent het totale kostenplaatje niet, tenzij je de boekhouding doet.

Bovendien, als jij inderdaad 1/10 zou betalen van een dagtarief van 125 euro, dan betaal jij 375 euro per maand. Aan uurloon alleen.

Bij ons krijgt een stalmedewerker meer dan het minimumloon, in het wit.

Maar als 19-jarige 4 dagen 'werkvakantie' bij de paarden aanrekenen aan 125 euro per dag is nieuw voor mij :+ (niet dat TS dat gaat doen).

Uiteraard heel mooi dat het zo kan tegenwoordig. Inderdaad onder het mom van 'vakantie-oppas'.

Dan is de toekomst voor pensionstallen simpel: dezelfde dagtarieven als een hondenpension aanrekenen (+ bijkomende kost voor het hooi, stro en krachtvoer).

Dat zal dan inderdaad wel de toekomst worden, en zo wordt het alsnog een sport voor rijke mensen.

Ik richt me niet tot de verkeerde, want hier zeg je gewoon weer “ Maar als 19-jarige 4 dagen 'werkvakantie' bij de paarden aanrekenen aan 125 euro per dag is nieuw voor mij :+ (niet dat TS dat gaat doen).”

Veel mensen betalen geen €500 omdat de pensionhouder dat niet vraagt. Als je niet vraagt krijgt je het sws niet en dat is in geval van TS niet anders

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:42

Wat is het discussiepunt voor jou? Want ik begrijp je niet helemaal.

Denk je dat ik het oneens ben met je, dat TS dit bedrag niet màg vragen volgens mij? Want dat is niet het geval. We delen dezelfde mening. Ze mag vragen wat ze wil voor haar diensten.

Eerst wilde je met me discussiëren over dat ik als klant het niet normaal moet vinden dat een ander voor mijn hobby opdraait.

Als dan blijkt dat ik geen klant ben, is je punt dat pensionstallen zelf hun tarief bepalen en TS dat dus ook mag.

Ik kan in beide gevallen dus geen correct antwoord formuleren :+

Natuurlijk mag TS vragen wat ze wil. Iedereen mag dat. Maakt mij niets uit, je hebt helemaal gelijk +:)+

Ik haakte in op dat mensen die 500 euro roepen, dat zelf ook niet betalen (niet persoonlijk déze bokkers, in het algemeen wel). Op een deel na dan - maar de meeste mensen niet.

Bepalen pensionstallen zelf hun tarieven? Ja en nee. Je volgt toch een beetje vraag en aanbod, dat lijkt me voor de meeste bedrijven zo. Dat is ook iets wat stallen altijd hebben gedaan, er is altijd een grote mate van vergelijkbaarheid in tarieven geweest in de verschillende regio's.

Maar je hebt ook daar zeker gelijk, dat die bedragen een stuk hoger zullen worden. Simpelweg omdat niemand het nog wil doen, het harde werk voor weinig. Of dat er dure automatisering moet worden doorgevoerd.

De tijd van 'iedereen kan stalling betalen' (bij wijze van spreken) loopt steeds meer ten einde.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:02

Beemsterkaas schreef:
Even een newsflash: jullie betalen jullie pensionhouder ook geen 24/7 loon. En die zorgt voor meer dan 10 paarden.

_/-\o_

Prachtig dit! Kan het niet beter verwoorden

Ze moet toch enkel groomen? Ik heb zelf 9 paarden aan huis en daar ben je echt niet ganse dag mee bezig als je enkel hoeft te mesten, voeren en buiten/binnen zetten.
Ze hoeven toch niet dagelijks van top tot teen gewassen en gevlochten te worden!?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:04

Beemsterkaas schreef:
Wat is het discussiepunt voor jou? Want ik begrijp je niet helemaal.

Denk je dat ik het oneens ben met je, dat TS dit bedrag niet màg vragen volgens mij? Want dat is niet het geval. We delen dezelfde mening. Ze mag vragen wat ze wil voor haar diensten.

Eerst wilde je met me discussiëren over dat ik als klant het niet normaal moet vinden dat een ander voor mijn hobby opdraait.

Als dan blijkt dat ik geen klant ben, is je punt dat pensionstallen zelf hun tarief bepalen en TS dat dus ook mag.

Ik kan in beide gevallen dus geen correct antwoord formuleren :+

Natuurlijk mag TS vragen wat ze wil. Iedereen mag dat. Maakt mij niets uit, je hebt helemaal gelijk +:)+

Ik haakte in op dat mensen die 500 euro roepen, dat zelf ook niet betalen (niet persoonlijk déze bokkers, in het algemeen wel). Op een deel na dan - maar de meeste mensen niet.

Bepalen pensionstallen zelf hun tarieven? Ja en nee. Je volgt toch een beetje vraag en aanbod, dat lijkt me voor de meeste bedrijven zo. Dat is ook iets wat stallen altijd hebben gedaan, er is altijd een grote mate van vergelijkbaarheid in tarieven geweest in de verschillende regio's.

Maar je hebt ook daar zeker gelijk, dat die bedragen een stuk hoger zullen worden. Simpelweg omdat niemand het nog wil doen, het harde werk voor weinig. Of dat er dure automatisering moet worden doorgevoerd.

De tijd van 'iedereen kan stalling betalen' (bij wijze van spreken) loopt steeds meer ten einde.

Ik denk dat we vooral langs elkaar heen praten :j

Volgens mij zijn we beide voor normale loon voor uitbater en personeel.

Ik denk echter dat dit enkel gaat gebeuren als pensionhouder en personeel reeële prijzen gaan vragen voor diensten.

Nu blijft men onder de kostprijs werken uit angst om klandizie kwijt te raken of om geen werk te vinden. Dat is imo echt bizar.

Er is geen pensionklant die gaat zeggen “oh wat gek eigenlijk dat je met de kostprijs net het hooi en stro kan betalen, hier heb je een paar honderd meer voor het werk”. Die verandering moet echt vanuit de dienstverlener komen.

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 21:05

We zijn samen uitgekomen op 100 euro per dag. Ze heeft echt nood en het gaat al om aankomende vrijdag.

Het is niet simpel bakjes voer klaarzetten en paar keer checken (zou anders wel heel makkelijk geld zijn haha) Maar gewoon echt de volledige zorg (mesten binnen buiten molen verdere beweging en terrein net houden) van 10 paarden. Hier ben je toch wel wat langer dan 4 uurtjes mee bezig.

Ik denk verder ook niet dat een discussie over pension prijzen in dit topic hoort:)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:19

MimixDaina schreef:
We zijn samen uitgekomen op 100 euro per dag. Ze heeft echt nood en het gaat al om aankomende vrijdag.

Het is niet simpel bakjes voer klaarzetten en paar keer checken (zou anders wel heel makkelijk geld zijn haha) Maar gewoon echt de volledige zorg (mesten binnen buiten molen verdere beweging en terrein net houden) van 10 paarden. Hier ben je toch wel wat langer dan 4 uurtjes mee bezig.

Ik denk verder ook niet dat een discussie over pension prijzen in dit topic hoort:)

Top :) als jij daar blij mee bent helemaal goed!

Tijn8

Re: Wat kun je vragen als groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:38

Fijn! Mooi opgelost zo!

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 22:06

Edit
Ik zie nu dat je al een prijs besproken hebt ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:24

Lijkt me heel netjes TS! Succes en veel plezier bij je nieuwe baan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:45

Fijn dat jullie er samen uit zijn gekomen. Heel veel succes en plezier!