Stal gezocht omgeving ede, wageningen, rhenen, veenendaal, overberg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:59

kleim schreef:
Elisa2 schreef:
Ja ze hebben een enorme berg hooi liggen wanneer ze weer op stal komen maar dat is na een paar uur wel op. Vriend van me die daar zijn paard heeft staan hangt dus iedere avond zelf twee hooinetten op voor de nacht.

Het lang buiten staan zonder hooi vind ik ook echt een nadeel, maar daar hebben ze wellicht hun redenen voor (bang voor teveel onderlinge schermutselingen oid) . Vraag het inderdaad maar, misschien zijn er in overleg meer mogelijkheden.

Ahh ja dan snap ik het, weet je toevallig of er een meerprijs aan zit als je hooinetten op wil hangen? Bij M&M is dat wel zo…

Durf ik niet te zeggen want hij koopt zelf hooi en legt dat in de trailer.

Kwaliteit ruwvoer kan inderdaad wisselen, er wordt kuil gevoerd en niet alle paarden kunnen daar goed tegen en ook zand kan natuurlijk een dingetje zijn. Ik weet wel dat er onderling veel te regelen is, ook voor de weekenden waar in je alles zelf moet doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Stal gezocht omgeving ede, wageningen, rhenen, veenendaal, overberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:18

Neem aan dat je voordroog bedoelt? Kuil is echt niet geschikt voor paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:46

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:53

Elisa2 schreef:
Je bent je niet bewust van het feit dat met voordroog en kuil hetzelfde bedoeld wordt?

"Voor kuilgras worden veel verschillende termen gebruikt. Namelijk voordroog, kuilvoer of ingekuild gras."

https://www.voervergelijk.nl/informatie ... ergelijken

Nee, ik kom van de boerderij. Daar bestaat hooi, voordroog en kuil. Dat iemand ooit besloten heeft alles op een hoop te hooien, doet daar niks aan af. Als je bij de loonwerker om kuil vraagt, krijg je ingekuild gras voor koeien.

Laten we t vooral niet moeilijker maken dan het is. Voordroog, kuilvoer en ingekuild gras is niet hetzelfde.

Overigens smelt je niet als je gewoon normaal reageert, in plaats van dat passief agressieve 'je bent je niet bewust van...'. Zo onsympathiek :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 17-12-24 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:56

Serieus San? :+

Gelukkig maar dan dat wij nooit voer halen bij de loonwerker. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:00

En hier heet alles voordroog bij de loonwerker als het in plastic zit, en is het pas kuil als het met een shovel op een bult wordt gereden.
En wat in plastic zit voor de koeien is ook bijna altijd best wel droog en voor paarden geschikt, want dat wordt ook alleen maar gedaan in het hoogseizoen.

Ik vermoed dat de pers- en wikkelmachines dat hele natte spul met een DS van 35-40% niet eens kunnen verwerken...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:02

Ibbel schreef:
En hier heet alles voordroog bij de loonwerker als het in plastic zit, en is het pas kuil als het met een shovel op een bult wordt gereden.
En wat in plastic zit voor de koeien is ook bijna altijd best wel droog en voor paarden geschikt, want dat wordt ook alleen maar gedaan in het hoogseizoen.

Ik vermoed dat de machines dat hele natte spul met een DS van 35-40% niet eens kunnen verwerken...

Precies :j. Voordroog zit in plastic, kuil ligt op de bult.

Het is niet hetzelfde spul.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:03

Op de site van oscarhoeve staat “voordroog kuil” ik ga me voor de rest niet bemoeien met de termen haha _/-\o_

Heb net een rondleiding gekregen bij M&M. Hele aardige eigenaren maar denk dat het toch niks word ivm korte dagen op de weide (door geen water). Paar andere kleine dingen vielen me op maar al en al toch niet helemaal waard voor het geld en het reizen… Helaas!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:04

Is er geen water op de weide? Helemaal niks? Dat is imo echt een no go.

In Overberg zit ook nog Equilibrium oid, misschien is dat nog wat?

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:05

_San87_ schreef:

Klopt daar sta ik op de wachtlijst!

En ja, geen water op de weides. Dat noemde ze als allerlaatst en heb toen het gesprek maar afgerond…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:06

kleim schreef:
Op de site van oscarhoeve staat “voordroog kuil” ik ga me voor de rest niet bemoeien met de termen haha _/-\o_

Heb net een rondleiding gekregen bij M&M. Hele aardige eigenaren maar denk dat het toch niks word ivm korte dagen op de weide (door geen water). Paar andere kleine dingen vielen me op maar al en al toch niet helemaal waard voor het geld en het reizen… Helaas!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kuilgras

Ze hebben ook gewoon gelijk. :)
Ongeacht wat in de wandelgangen voor een termen worden gebruikt.

Hoezo hebben ze geen water op de weide bij M&M? Is dat iets standaards of problemen ergens mee? Want bij dat laatste dan is dat misschien tzt wel opgelost.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-12-24 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:07

kleim schreef:
_San87_ schreef:

Klopt daar sta ik op de wachtlijst!

En ja, geen water op de weides. Dat noemde ze als allerlaatst en heb toen het gesprek maar afgerond…

+:)+

Ja, dat kan ik me voorstellen. Ik vind watervoorziening op de weide toch wel echt het bare minimum dat een pensionstal moet hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:07

Het is natuurlijk wel hetzellfde spul, want het is gedeeltelijk gedroogd gras. Het is alleen anders verpakt.

En als je bij de loonwerker om kuil vraagt, dan vraagt-ie: wil je ronde of vierkante pakken. Dan neemt-ie echt niet aan dat je kuil-uit-de-bult afgeleverd wilt hebben. Die spraakverwarring krijg je echt niet als je hier een loonwerker belt. En als je daarna als klant niet doorvraagt naar hoe droog het is, ben je niet slim bezig :D

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:08

Elisa2 schreef:
kleim schreef:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kuilgras

Ze hebben ook gewoon gelijk. :)
Ongeacht want in de wandelgangen voor een termen worden gebruikt.

Hoezo hebben ze geen water op de weide bij M&M? Is dat iets standaards of problemen ergens mee? Want bij dat laatste dan is dat misschien tzt wel opgelost.

Ja is standaard, ze zegt dat het ze het al jaren wil aanleggen maar dat het geldpotje steeds leeg is. (oftewel het komt er niet van) en ik wil me paard sowieso lange dagen op de weide mét water…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:10

Ahja, dat klinkt als dat het nooit gaat gebeuren..hoe moeilijk is het dan om wat speciekuipen neer te zetten en met de waterslang te vullen denk ik dan. Nee, ik snap het. Dan zou ik er ook voor passen, water is erg belangrijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:12

Ik geloof dat de buitenmuur van de binnenbak van M&M een jaar of 10 half afgemetseld heeft gestaan, dus dat geldpotje is wel vaker leeg :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:23

Als er al geen speciekuipen met water af kunnen, is er wel wat mis denk ik?

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 20:50

Iemand ervaring met de foliohoeve in bennekom? Is een manege maar biedt ook pension aan volgensmij… Hoe is het daar qua beleid en faciliteiten ?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:51

De laatste keer dat ik daar wat over gehoord heb, was dat ook niet heel positief. Maar wellicht hebben anderen hier recentere ervaringen.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 20:53

Blacky94 schreef:
De laatste keer dat ik daar wat over gehoord heb, was dat ook niet heel positief. Maar wellicht hebben anderen hier recentere ervaringen.

Ja ik heb al beetje rondgesnuffeld maar ze hebben sinds 6 jaar een nieuwe eigenaar, dus weet niet of dat nog helemaal relevant is

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:02

Ben er ongeveer 2,5 jaar geleden voor het laatst geweest om een paard op te halen die bij ons in pension is gekomen. Heb daar voor de verhuizing ook een paar keer privéles gegeven. De buitenbak heeft een nieuwe bodem die op zich prima is. Je moet er wel rekening mee houden dat de lessen altijd voorgaan. Met slecht weer moet je dus buitenrijden. Verder was het echt ontzettend stoffig in de binnenbak en zagen de manegepaarden er niet heel best uit. Waar de paarden buiten liepen was het echt een grote modderzooi, kan mij niet herinneren of het toen heel slecht weer was. Volgens mij werd er ook alleen kuil/voordroog gevoerd.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:18

Stal Roosendaal al gekeken?
Ik weet niet hoe het beleid nu is, maar er was dacht ik veel weidegang.
Stal Jochemsen vind ik zelf het nadeel dat ze in de winter in kleine
paddockjes staan.
Ik heb vroeger op de Mars gestaan, maar daar moet je in rooster binnen en buiten zetten, dus waarschijnlijk geen optie voor jou.
Vroeger had je zoveel opties hier in de omgeving, helaas is dat niet meer zo. Ik ben blij dat mijn paard nu op de plek staat, waar hij staat, maar bij ons is er ook weinig verloop en momenteel geen plaats.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 21:34

Ah ja, dat is geen doen met m’n paardje die witte benen heeft. Dat is bijna smeken voor mok… Helaas! Dan valt die af

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 21:39

fannetje schreef:
Stal Roosendaal al gekeken?
Ik weet niet hoe het beleid nu is, maar er was dacht ik veel weidegang.
Stal Jochemsen vind ik zelf het nadeel dat ze in de winter in kleine
paddockjes staan.
Ik heb vroeger op de Mars gestaan, maar daar moet je in rooster binnen en buiten zetten, dus waarschijnlijk geen optie voor jou.
Vroeger had je zoveel opties hier in de omgeving, helaas is dat niet meer zo. Ik ben blij dat mijn paard nu op de plek staat, waar hij staat, maar bij ons is er ook weinig verloop en momenteel geen plaats.

Roosendaal staat helaas vol met wachtlijst dus dat kan helaas niet… Zover ik weet idd mooie stal!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:52

Denk dat alles in deze regio wel een wachtlijst heeft, iig alles dicht rond Ede en Veenendaal wel.