Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarjanB schreef:Nou dat.. mijn ene merrie had 40 kilo zand in haar darmen… dat is op pension gebeurt met kort gras in combinatie met een graasmasker en te weinig hooi om het er uit te werken. Ze heeft 1,5 week op de lingehoeve gestaan , zand spoot er uit.
Mijn nieuwe merrie heeft t bij de vorige eigenaar op de paddock opgelopen. Komt wit zand uit en dat heb ik thuis niet. Ben nu al drie weken bezig om het er uit te krijgen en dit is vanavond uit 1,5 bal mest ongeveer
[ [url=m/K16chO.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beide begonnen tijdens of na zandkuur en dan bedoel ik ook echte zandkuur, 800 gram pitjes per dag.
Paarden kunnen zand likken om mineralen tekort maar 40 kilo zand gaat een paard niet bewust opeten.
Daarbij nu al drie dierenartsen gesproken die aangeven dat t vaak begint tijdens een goede zandkuur.
Echt het is niet overdreven en ga maar eens rondvragen hoeveel paarden nu koliek hebben afgelopen weken. Dierenarts hier had er nu soms wel 3 per dag..
Slmt9 schreef:Hoe heb je het kunnen oplossen vwb apart staan? Omdat dit geen optie was eerst.
Vervelend dat het nog niet verbeterd. Sterkte.
roosa schreef:Slijkerman fourage heeft verschillende soorten hooi ook bodem bedekking etc etc.
Ik zou voor weide hooi gaan geen graszaad dat is veel te stekkelig voor zijn darmpjes die het toch al zwaar hebben.
En ik haal ook vaak van marktplaats.