Welke kliniek/arts bij aanhoudende diarree/mestwater?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Welke kliniek/arts bij aanhoudende diarree/mestwater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:25

Dat is mooi snel! Succes en ben benieuwd :)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:10

Super,succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:19

Toitoitoi donderdag...! +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:37

Ik ben idd ook benieuwd. Fijn dat je ons op de hoogte wil houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 03:55

Ts hoe is het gegaan vandaag?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:47

MarjanB schreef:
Nou dat.. mijn ene merrie had 40 kilo zand in haar darmen… dat is op pension gebeurt met kort gras in combinatie met een graasmasker en te weinig hooi om het er uit te werken. Ze heeft 1,5 week op de lingehoeve gestaan , zand spoot er uit.

Mijn nieuwe merrie heeft t bij de vorige eigenaar op de paddock opgelopen. Komt wit zand uit en dat heb ik thuis niet. Ben nu al drie weken bezig om het er uit te krijgen en dit is vanavond uit 1,5 bal mest ongeveer
[ [url=m/K16chO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beide begonnen tijdens of na zandkuur en dan bedoel ik ook echte zandkuur, 800 gram pitjes per dag.

Paarden kunnen zand likken om mineralen tekort maar 40 kilo zand gaat een paard niet bewust opeten.

Daarbij nu al drie dierenartsen gesproken die aangeven dat t vaak begint tijdens een goede zandkuur.

Echt het is niet overdreven en ga maar eens rondvragen hoeveel paarden nu koliek hebben afgelopen weken. Dierenarts hier had er nu soms wel 3 per dag..

Het is precies dit: Te weinig hooi om het er uit te werken!

Hier 4 oude hengsten tot 30+ staan nu op heel kort gras maar ALTIJD een berg hooi erbij. Nooit zand in de darmen gehad, nooit koliek. Het is management. Stopt met al die dure potjes die van alles beloven. Houd je aan de basis. Veel hooi van goede kwaliteit. Geen voordroog of kuil. Voer zo veel mogelijk van gelijke kwaliteit, op vaste tijden, in gelijke hoeveelheden. Zorg voor voldoende beweging. Houd het simpel. Hooi van goede kwaliteit houdt de darmen “ schoon “.

Nog nooit in 45 jaar een zandkuur gedaan. Nooit koliek gevallen, of diarree. Hoe meer “ rommel” je bijgeeft hoe groter de kans op ellende. Blijf weg van kuil! Dat is koeienvoer geen paardenvoer. Het overgrote deel van koliek gevallen komt door verkeerd management.

Voor TS veel sterkte ik hoop dat het probleem snel wordt opgelost!

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 10:02

even een ontopic update!

Het was een lánge dag gisteren, ik vertrok om 10u naar de kliniek en was om 16u weer terug, daarna alles op stal nog in orde maken. Ik ga mijn best doen het zo goed mogelijk te verwoorden, het was nogal een intense dag.

Zijn casus, verleden, klachten etc zijn uitgebreid besproken.

Er zijn röntgenfoto's gemaakt van zijn buik, geen zand :D Heel fijn om dat nu zeker te weten!
Zijn buik is van voor tot achter rondom op de echo geweest, ze heeft werkelijk álles bekeken.
Daarnaast is er bloedonderzoek gedaan.

De bloedwaardes is eigenlijk teveel om nu even te reproduceren, maar wat ik onthouden heb is o.a. veel ijzertekort, bloedarmoede, is het gebonden calcium aan albumine beide te laag, te weinig rode bloedcellen en er was sowieso nog iets met de globulinen, daarnaast ontstekingswaarden te hoog. Op de echo waren darmontstekingen te zien in de vorm van verdikkingen en op sommige plekken ook wat vocht buiten de darmen.

Door stress poepen paarden natuurlijk altijd dunner op de kliniek, maar hij heeft zich werkelijk helemaal leeggespoten daar. Bijzonder wel dat hij bij thuiskomst en vanmorgen weer veel normale mestballen had, zodra de boel stil ligt gaat het dus ook helemaal mis. Hij moet dus sowieso 24/7 eten, wat hij gelukkig al deed, maar is dus echt héél belangrijk nu in zijn geval dat hij ook niet even zonder staat.

Het bloedbeeld was voor haar heel duidelijk, zij weet vrijwel zeker dat zijn klachten komen door een ernstige bloedworminfectie. Hij had dit toen ik hem kocht in februari, ik heb toen veel mestonderzoek gedaan in combinatie met ontwormen. Waarschijnlijk heeft dit (ondanks dat het nodig was) ervoor gezorgd dat er steeds larven actief zijn geworden om het ''tekort'' aan volwassen bloedwormen weer aan te vullen, dit is alles behalve wenselijk voor de darmen/darmwand. Er is daardoor ook (waarschijnlijk in combinatie met het slechte ruwvoer, de verhuizing) een enorme disbalans ontstaan in zijn darmflora.

Hoe nu verder?
Ik had ons ruwvoer mee en dat zag er goed uit. Om veranderingen te minimaliseren (en ik ook niet zomaar blijvend onverpakt hooi kan voeren) ga ik door met het ruwvoer wat we nu hebben. De arts staat hier ook achter. Daarnaast krijgt hij een predinisolon kuur (tegen de ontstekingen en het voorkomen van nieuwe na het ontwormen als ik het goed onthouden heb) en moet ik zeolite van zeohorsefeed gaan bijvoeren. Op internet is wel te vinden wat dat doet. Dan moet ik over 2 weken weer ontwormen met een ander middel om zoveel mogelijk larven ook te killen. Hij staat nu apart in een fijne paddock omdat ik een dagboek moet bijhouden wat betreft zijn mest. Na 3/4 weken hebben we weer telefonisch contact.

De bloedwaardes moeten daarna verbeteren dus ik gok dat we sowieso nog een bloedonderzoek weer zullen gaan doen. Mochten de klachten niet verbeteren gaan ze waarschijnlijk poep van een gezond paard via een slang bij hem inbrengen, maar ik loop nog niet op de zaken vooruit.

Ik ben heel blij dat ik gegaan ben, de prednisonkuur vind ik erg heftig maar ik snap ook dat dit moet.
Daarnaast is het prima dat hij nu apart staat dus dat is super fijn. Ik wil even sorry zeggen voor mijn soms felle reactie hiervoor, maar als iedereen maar een paard 'even' apart wilt zetten om iets te proberen is het eind ook zoek. Dan wilt iedereen elke week wel iets en is er geen plek meer voor paarden met diagnose die echt ziek zijn. Daarnaast in overleg met de kliniek is het proberen van onverpakt zeker nog wel een optie, maar dat is vooral als hier geen verbetering op komt. De oorzaak ligt daar in principe niet dus enkel onverpakt hooi had hem nu niet beter gemaakt. Ik ga me zeker ook verdiepen in het equibiome en prednison zal voor sommige lijnrecht daartegenover staan, maar ik sta achter deze behandeling.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:19

Oh joh! Nou gelukkig geen zand maar bloedworm is veel lastiger te bestrijden :(:)

Idd goed dat je gegaan bent en niet voor een poedertje of andere stalling.

Hoop dat hij snel weer opknapt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:09

Goed dat er 'een verhaal met kop en staart' is...!
Prednison is geen kleinigheidje, maar laat iedereen maar lekker kletsen: nodig is nodig!

Op naar herstel - veel beterschap voor je pony!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:12

Bedankt voor het delen van je verhaal! En heel veel beterschap gewenst natuurlijk, voor je paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:08

Niet bang zijn voor de prednison. Dat valt best mee om te geven.
Het is uiteindelijk maar een kuur.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:38

Goed dat je bent gegaan en het hebt laten uitzoeken! Prednison zou ik ook niet zo bang voor zijn, het is maar tijdelijk. In de mensenwereld is er bij (chronische) darmontsteking ook alleen prednison als behandeling, dus ik zou daar ook zeker achter kunnen staan!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:51

In de humane zorg gebruiken we veel meer middelen hiervoor dan prednison. Maar voor een paard zou ik ook met prednison beginnen, zeker als het maar voor kortdurend is. Met goed management valt risico op hoefbevangenheid wel mee en soms moet je nu eenmaal wat om uit de cirkel te komen.

Goed dat je naar de kliniek gegaan bent, hopelijk knapt hij snel op!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:14

In zekere zin fijn dat er een concrete diagnose is.
Hopelijk slaan de medicijnen aan en voelt je paard zich snel weer helemaal fit.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:51

Mijne staat nu ook op pred for dezelvde problemen. Ze hebben wel andere medicijnen nu tegenwoordig maar vaak beginnen de dierenarts hier me. Let wel op dat je het elke octhend geeft voor 9 uur :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:29

Fijn dat je weet wat er aan de hand is. Nu kun je gericht behandelen. Blijft opletten geblazen ieder na- en voorjaar met dit soort paarden. Meestal blijven darmen na zo'n schade altijd wel gevoelig.
Mss kan je - als de reguliere behandeling is afgerond - VermX gaan geven als onderhoudskuur. Kun je met je veearts bespreken. Hier ook een keer een paard uit de opfok gekocht met een flinke bloedworm besmetting. Had ook dit soort symptomen, platte mest, mestwater etc. Veel paarden lopen dat in de opfok op; er is bijna niet tegenop te ontwormen. Paarden hebben wel wat natuurlijke afweer tegen wormen maar die is bij de een beter dan bij de ander. Ik ben toen na de ontwormingen VermX gaan geven. Een middel dat de weerstand verhoogt en zorgt voor een darmklimaat die wormen niet fijn vinden.
En het resultaat was - vonden we - echt verbluffend. Paard zag er na de kuur top uit, glanzende vacht, goede mest, appeltjes erop en weer fit. Iedere 12 weken in het voor- en najaar deden we een 5 daags kuurtje.
http://verm-x.nl/

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 12:32

Hoi allen,

Hier even een update, de 1,5 week ging het ontzettend goed, zelfs toen we een vrij slechte voordroog baal kregen. Super goede mest en geen mestwater meer. Helaas was het van korte duur, ondanks weer het droge voordroog ook. De mest is redelijk goed moet ik zeggen, maar er zijn ook hele dunne drollen tussen. De mestballen vallen ook snel uit elkaar en gewoon ontzettend vieze billen. Ik heb ondertussen ook weer ontwormt.

Na overleg met de kliniek ga ik hem nu toch op onverpakt hooi zetten, om te kijken of dat zijn vruchten gaat afwerpen. Laag in suikers en eiwitten.

Mochten jullie willen meedenken waar ik het beste aan onverpakt hooi kan komen in omgeving Alkmaar dan hoor ik het graag! Ik heb een 2paards trailer dus ophalen is geen probleem ook en wil ook best iets verder rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:36

kijk even op marktplaats?
daar word vaak wel aangeboden en eventueel zet je zelf een advertentie er op met wat je zoekt.

zou in elk geval voor niet al te grof hooi gaan, paarden zoals die van jou zijn daar wat gevoeliger voor namelijk dat dat dan ook weer wat dunnere mest kan geven.
en neem zeker 3 week de tijd voor je verschil kunt zien en soms wel langer nog.
ben heel benieuwd hoe het dan verder gaat

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:50

Er zijn ook fouragehandels die hooi komen brengen, met een analyse zodat je zeker weet dat je niet heel suikerrijk hooi voert. Misschien is dat ook een optie voor je

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:29

Lingehoeve en Heesch hoor ik om mij heen vallen; hier heb ik zelf geen ervaring(en) mee. Kan je helaas niet adviseren in die omgeving mbt hooi.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:15

Hoe heb je het kunnen oplossen vwb apart staan? Omdat dit geen optie was eerst.

Vervelend dat het nog niet verbeterd. Sterkte.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 15:28

Slmt9 schreef:
Hoe heb je het kunnen oplossen vwb apart staan? Omdat dit geen optie was eerst.

Vervelend dat het nog niet verbeterd. Sterkte.

Dank! Hij staat apart sinds de kliniek, hij wordt niet heel blij dat hij wat gebrek aan ruimte heeft dus ik ga vaak ook 2x per dag heen zodat hij daar even uit kan. Hij kan wel lekker rondlopen en schuilen gelukkig.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:47

Slijkerman fourage heeft verschillende soorten hooi ook bodem bedekking etc etc.
Ik zou voor weide hooi gaan geen graszaad dat is veel te stekkelig voor zijn darmpjes die het toch al zwaar hebben.
En ik haal ook vaak van marktplaats.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 15:51

roosa schreef:
Slijkerman fourage heeft verschillende soorten hooi ook bodem bedekking etc etc.
Ik zou voor weide hooi gaan geen graszaad dat is veel te stekkelig voor zijn darmpjes die het toch al zwaar hebben.
En ik haal ook vaak van marktplaats.

Dank! Goeie tip, kliniek gaf ook aan dat graszaadhooi ontzettend bespoten is en biologisch graszaadhooi amper te krijgen is. Al dat gif is dus juist ook slecht.

Slijkerman was inderdaad mijn 1e keuze, hij heeft alleen Duits kruidenhooi, geen weidehooi. Het heeft gemiddelde analyses van lage waardes maar ja je weet niet welke balen jij net hebt maar dat is dus best ingewikkeld. Via marktplaats zie ik wel één en ander, maar zonder analyse vind ik het toch lastig om zeker te zijn of het goed genoeg is. Voergoed schijnt ook mooie baaltjes te hebben, die kan ik daar prima ophalen, maar ook zonder analyse helaas.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:56

Het klinkt misschien gek, maar is zijn gebit nog op orde? Mijn shetlander had ook periodes van diarree en dat kwam ook door zand in combinatie met een slecht gebit. Ik ben toen op aanraden van de paardentandarts seniorix Priores gaan voeren van Subli en toen heeft ze geen diarree meer gehad!