Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:30

Het lijkt me toch zo simpel: je hebt een instructeur die jij hoog hebt zitten. Die kent jou en je paard. Die heeft ongetwijfeld een netwerk.
Zeg tegen je instructeur dat je je paard moet verkopen en vraag hem om te zoeken.
Moeilijker hoeft het volgens mij niet te zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:44

Ik begrijp een heleboel wat in dit topic staat. Alleen ik snap zeker de wens van TS.

Je zit nu in een bepaalde situatie. Kom je hier nog uit? Kan je hem ooit terugnemen of heb je daar geen idee van.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik denk dat ik je alles kan bieden wat je vraagt. Ik ben alleen niet opzoek naar een paard, maar zou hier wel mocht het nodig zijn een plaats voor hem hebben.

Ook sta ik dan open voor onkostenvergoeding vanuit mij.

Het is niet makkelijk en ik zie hier een heleboel dingen voorbij komen. Mocht je hem niet naar je zin verkocht krijgen denk erover na. Nogmaals ik hoef hem niet hier te hebben maar ik snap wat je wilt en als ik hierin kan helpen doe ik dat met liefde. Het zou fijn zijn als je uit dit pakket komt dat hij er weer voor je staat. Ik zou dit in jouw geval namelijk zeker overwegen zodat ik mijn maatje kon houden. Daarom bied ik het aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:55

Zuidpool29 schreef:
Ik snap niet zo goedvwat het wedstrijd niveau van mijn paard te maken heeft met Duits klassieke dressuur.
Ik heb nog geen wedstrijd met hem gereden. Mijn paard gaat altijd schoudervoor (want dat is namelijk recht)

Nee, gelijk contact op twee teugels is recht

Zuidpool29 schreef:
en oefeningen zoals wendingen om de achterhand, traversale, ubertreten en renver gebruik ik ter losmaking van de knie en sterker worden van de achterhand zodat het paard steeds beter en verzameld zal gaan, de knie goed kan buigen waardoor hij uiteindelijk de meest verzamelde gangen als piaffe en passage zal kunnen. Moeilijk uit te drukken in wedstrijdniveau

Wat zou je denken van vanaf M schouder binnenwaarts, halve keertwendingen, contragalop, travers.
Vanaf Z volledige keertwendingen, appuyement, eenvoudige wissel. Vanaf Z2 een vliegende wissel. Etc., etc Ieder hoger niveau wordt de moeilijkheidsgraad groter. Dus waar in de africhting vind jij dat jouw paard zit? En hoe kun je dat aantonen?

In een wedstrijd wordt beoordeeld of je paard die oefeningen goed kan uitvoeren door een onafhankelijke jury. De graad van africhting bepaalt de waarde van je paard. En dat maakt het verkopen van je paard ook wat makkelijker.

Ik vind het echt ook hartstikke verdrietig voor je dat je je paard moet verkopen. Dat is echt hartstikke sneu, maar gebeurt nu eenmaal. Maar als je een bepaalde rijstijl belangrijk vindt en je zegt dat je paard talentvol is, vind je het blijkbaar belangrijk dat je paard bij een vakkundig ruiter/amazone terecht komt. Dat zijn toch meestal wel de wedstrijdruiters/-amazones.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:01

Wat een ongekend lief aanbod, Gabbergill _/-\o_

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 15:25

Babootje je hebt je punt gemaakt
Ik zou het prettig vinden als je nu stopt zoals ik al een aantal keren gevraagd heb.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 15:26

GabberGill schreef:
Ik begrijp een heleboel wat in dit topic staat. Alleen ik snap zeker de wens van TS.

Je zit nu in een bepaalde situatie. Kom je hier nog uit? Kan je hem ooit terugnemen of heb je daar geen idee van.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik denk dat ik je alles kan bieden wat je vraagt. Ik ben alleen niet opzoek naar een paard, maar zou hier wel mocht het nodig zijn een plaats voor hem hebben.

Ook sta ik dan open voor onkostenvergoeding vanuit mij.

Het is niet makkelijk en ik zie hier een heleboel dingen voorbij komen. Mocht je hem niet naar je zin verkocht krijgen denk erover na. Nogmaals ik hoef hem niet hier te hebben maar ik snap wat je wilt en als ik hierin kan helpen doe ik dat met liefde. Het zou fijn zijn als je uit dit pakket komt dat hij er weer voor je staat. Ik zou dit in jouw geval namelijk zeker overwegen zodat ik mijn maatje kon houden. Daarom bied ik het aan.

Heel heel erg bedankt voor je aanbod. Zoals ik al een aanta keren heb uitgelegd is dit geen tojdeijk probleem. Anders had ik zeker met je contact opgenomen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:28

Ibbel schreef:
Het lijkt me toch zo simpel: je hebt een instructeur die jij hoog hebt zitten. Die kent jou en je paard. Die heeft ongetwijfeld een netwerk.
Zeg tegen je instructeur dat je je paard moet verkopen en vraag hem om te zoeken.
Moeilijker hoeft het volgens mij niet te zijn.

Lijkt me een goed idee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:29

Zuidpool29 schreef:
Babootje je hebt je punt gemaakt
Ik zou het prettig vinden als je nu stopt zoals ik al een aantal keren gevraagd heb.

Waarmee?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:31

Ik herken je struggles echt volledig. Ik had een veulentje gekocht met maar één doel: haar opleiden volgens de methode van Chris Irwin. Alles stond voor mij in het teken hiervan en ik heb me hier volledig op toegelegd. Nooit de intentie gehad het paard te verkopen. En toen was het moment daar dat ik niet anders kon.
Ook ik voelde in iedere vezel in mijn lijf dat de enige echte oplossing een andere Chris Irwin ruiter zou zijn, maar ik wist ook hoe klein die kans was.
Met enorm veel verdriet heb ik haar in training gezet bij iemand die niet bekend is met de methode. Puur om haar kennis te laten maken met de manier van rijden die veel mensen hanteren. Ik vond het echt vreselijk, maar ik had inmiddels alles geprobeerd om dit te voorkomen.
Toen ze eenmaal online kwam heb ik een oproep op Facebook geplaatst binnen het Chris Irwin netwerk en ok heb iedereen gevraagd de advertentie zo veel mogelijk te delen. Binnen een uur was de advertentie 42 keer gedeeld en de volgende ochtend is ze aan de eerste kijker verkocht voor de vraagprijs. En: een Chris Irwin ruiter!
We zijn inmiddels een paar keer wezen kijken bij de nieuwe eigenaresse en het had oprecht geen betere match kunnen zijn.
Die twee maanden in training waren naar mijn mening echt niet ok, ook al werd de trainster hier op bokt vanuit meerdere kanten aanbevolen. Maar goed, het heeft haar wel geleid naar een nieuwe top-eigenaresse.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:35

GabberGil wat een super lief aanbod.
Dat wilde ik even mededelen <3 .

Ik heb geen tips voor ts verder. Sluit me het meest aan bij Koper ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:47

Sorry TS ik heb niet het hele topic doorgelezen. Indien nodig je weet me te vinden. Ik ga de plek zelf toch niet vullen.

@koper en BeFunny
Ik heb altijd geleerd dat als je iets hebt wat een ander nodig heeft dat je Dat best kan delen. Ik zou dit zelf ook waarderen richting mij. Helemaal als je echt niet wilt verkopen maar niet anders kan

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:48

Zuidpool29 schreef:
@babootje

Ik vraag met mijn topic uitsluitend waar ik mensen kan bereiken die volgens dezelde methoden rijden. Ik verkoop mijn paard niet volgens dit topic en bovendien is het al dan niet wedstrijd rijden geen voorwaarde voor het verkopen van mijn paard aan een bepaalde doelgroep en zegt al zeker niet dat ik mijn paard scheef rijd? Mijn (grand prix (dresuur en spring) geclassificeerde trainer kan prima beoordelen of ik mijn paard al dan niet scheef rijd.
Ik heb inmiddels genoeg reacties gehad en een aantal waardevolle tips via pb.
Ik heb boven in het topic reeds aangegeven dat ik geen behoefte heb aan een discussie over verschillende rijstijlen

Het openen van een topic brengt met zich mee dat je zult moeten accepteren dat er reacties komen die je meer of minder waardeert. Ik lees geen reacties met de bedoeling jou persoonlijk dwars te zitten of die beledigend zijn.
Dat je aangeeft ergens geen discussie over te willen is ok, maar kun je niet afdwingen. Persoonlijk zie ik in met name Babootjes reacties nuttige vraagstelling en advies.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:09

Je hoeft geen wedstrijden te rijden om aan te kunnen geven tot op welk niveau een paard is afgericht. Kortom welke oefeningen en graad van verzameling ed beheerst hij. Niet zo moelijk toch.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:17

pillow schreef:
Je hoeft geen wedstrijden te rijden om aan te kunnen geven tot op welk niveau een paard is afgericht. Kortom welke oefeningen en graad van verzameling ed beheerst hij. Niet zo moelijk toch.

Een kwalificatie in een bepaalde klasse, bereikt door wedstrijden te rijden en je laten beoordelen door verschillende juryleden die geen enkel belang hebben bij de verkoop van je paard is voor mij persoonlijk waardevoller dan alleen het verhaal van de verkoper.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 17:31

Ik snap jullie punt mbt wedstrijden echter ik rijd geen wedstrijden en was niet van plan dat nu nog even gauw te doen om mijn paard beter te kunnen verkopen. Mijn vraag was “hoe bereik ik mensen met een specifieke rijstijl”. Niet “ hoe verhoog ik de kans om mijn paard te verkopen”. En er is ook helemaal niks gezegd over het niveau van mijn paard wat relevant is voor dit topic. Ik probeer mijn paard ook niet te verkopen via dit topic en hij hoeft helemaal niet verkocht aan iemand die wedstrijden wilt rijden.
In dat opzicht is deze discussie in mijn specifieke topic niet relevant.

Zoals meermaals aangegeven weet mijn instructeur niemand anders had ik dit topic niet geopend.

Ik wil iedereen bedanken voor de tips.
Ik heb al een wat beter beeld hoe het aan te pakken.

Gezien ik nogal veel aan mijn hoofd heb heb ik nu gewoon geen zin om -voor mij - irrelevante vragen te beantwoorden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:44

CharleyT schreef:
pillow schreef:

Een kwalificatie in een bepaalde klasse, bereikt door wedstrijden te rijden en je laten beoordelen door verschillende juryleden die geen enkel belang hebben bij de verkoop van je paard is voor mij persoonlijk waardevoller dan alleen het verhaal van de verkoper.

Voor mij niet. Zegt mij te weinig.

Als ik een dressuur paard zou kopen dan zou ik het liefste willen dat de verkoper hem voorrijdt. Dat zegt me nl :
1. Is dit paard wel of niet correct gereden;
2. Welk niveau heeft dit paard bij zijn ruiter/ amazone? Hoe is die band?

Bij mijn laatste aankoop paard, wist ik dat hij weinig of niets dressuur matig kende. Ik heb hem een week op vakantie mogen rijden om te besluiten of ik hem wel/niet wilde kopen. Waaronder ik 1x hem in de bak heb gereden. Dat vertelde mij
1. Dat hij vreselijk goed op de basis klassieke Duitse hulpen reageerde, dus een gezond gevoelig paard die niet kapot gereden was;
2. Dat hij tussen mijn twee paarden inzat als het om karakter en temperament gaat, dus een topper was .
3. De mensen die hem kenden enorm verbaasd waren dat hij zo mooi liep bij mij(gewoon stap en draf hoor en niets bijzonders, juste basis). Dus bevestiging dat hij weinig dressuur matig gereden was, dus snel gestopt.
4. Toen de stal die hem wilde verkopen mij vertelde dat als ik hem niet zou kopen, hij daar mocht blijven en ze hem zelf wilde kopen van de vrouw wist ik dat ik de spreekwoordelijke naald in de hooiberg gevonden had en mijn besluit om hem te kopen werd daarmee bevestigd;
Ik kan nog een heel verhaal pennen waar ik op let bij een aard, maar wedstrijd niveau zit daar echt niet bij!!

Zuidpool ik vind je verhaal erg duidelijk!!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:58

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:01

Zuidpool29 schreef:
Ik snap jullie punt mbt wedstrijden echter ik rijd geen wedstrijden en was niet van plan dat nu nog even gauw te doen om mijn paard beter te kunnen verkopen. Mijn vraag was “hoe bereik ik mensen met een specifieke rijstijl”. Niet “ hoe verhoog ik de kans om mijn paard te verkopen”. En er is ook helemaal niks gezegd over het niveau van mijn paard wat relevant is voor dit topic. Ik probeer mijn paard ook niet te verkopen via dit topic en hij hoeft helemaal niet verkocht aan iemand die wedstrijden wilt rijden.

Zoals meermaals aangegeven weet mijn instructeur niemand anders had ik dit topic niet geopend.

Gezien ik nogal veel aan mijn hoofd heb heb ik nu gewoon geen zin om -voor mij - irrelevante vragen te beantwoorden.

Helder verhaal, heel veel succes en ik hoop van harte dat je de juiste koper gaat vinden, want daar gaat het tenslotte om.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:41

CharleyT schreef:
pillow schreef:

Erop gaan zitten en het eruit kunnen rijden zou voor mij waardevoller zijn dan de mening van menig jury tegenwoordig.

Ik heb 2 jaar terug gekeken voor een Z geklasseerd dressuurpaard. Ik ging zitten. Hij deed een leuk trucje alleen de basis en een normale rem waren ver te zoeken. Niks voor mij hahahaha. Veel te veel gewicht in de handen en te strak in het lichaam.

Ik zou eerder voor dit paard gaan dan menig Z geklasseerd rijpaard hier in Nederland

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:09

Vervelend TS dat je jouw paard moet verkopen.
Je geeft aan dat jouw instructeur niemand weet die een paard zoekt maar mss kun je aan hem of haar vragen om je wat nemen te geven van collega’s die jij dan kunt benaderen.

Al ben ik het wel eens dat je dit maar tot op hoogte in de hand hebt. Verkocht is immers verkocht. Een lief nieuw baasje is dan mss belangrijker dan de rijstijl.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:14

Niet alle reacties gelezen.

Ik las een bericht van een bokker die op zoek was naar opvolger van pensioen paard.
Toen ik dat bericht las, dacht ik dat de bokker de match zou kunnen zijn voor ons sensibele paard, die op dat moment niet eens in de verkoop was. Daar was überhaupt niet over nagedacht.
Lang verhaal kort, bokker een berichtje gestuurd met hoe en wat over ons sensibele paard.
Paar is rondom gekeurd en voor net bedrag verhuisd. Eigenaar/fokker heel blij en nieuwe eigenaar ook blij.
Af en toe een berichtje over en weer. Of via sm een berichtje.
Als fokker nooit de gedachte of gevoel gehad dat paard op verkeerde plek is gekomen.
Paard zal me zonder meer kennen als die me ziet, maar ik weet zeker dat paard niet achter me aanloopt. Nieuwe eigenaar is de stabiele factor voor het paard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:31

Zuidpool29 schreef:

Door zo min mogelijk info te delen, verklein je alleen wel de kans om in een giga netwerk ala Bokt je paard op de goede plek te krijgen.

Aangezien je toch het topic al hebt lopen, zou ik m benutten om ook nog even je paard in de picture te zetten.

"Ontopic": Ik snap exact wat je bedoelt en heb zelf na zitten denken over een nieuw paard en wil ook een klassiek gereden.. Ik vroeg me af of ik daaraan zou kunnen komen of dat ik dan vast zit aan een 3jarige opleiden. Ik dacht dus ook al stiekem.. Misschien jouw paard wel! Maar ik zou dan een kleinere zoeken en een merrie.

Succes met de verkoop

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:25

Zuidpool29 schreef:

Dat hoef je ook niet te doen.
Je hebt in je op heel netjes en duidelijk verwoord wat het doel is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:20

CharleyT schreef:
pillow schreef:

Erop gaan zitten en het eruit kunnen rijden zou voor mij waardevoller zijn dan de mening van menig jury tegenwoordig.

GabberGill schreef:
Ik heb 2 jaar terug gekeken voor een Z geklasseerd dressuurpaard. Ik ging zitten. Hij deed een leuk trucje alleen de basis en een normale rem waren ver te zoeken. Niks voor mij hahahaha. Veel te veel gewicht in de handen en te strak in het lichaam.

Ik zou eerder voor dit paard gaan dan menig Z geklasseerd rijpaard hier in Nederland

Heb je er al opgezeten?

Een Z-paard narijden is nog niet zo eenvoudig. En dat geldt misschien voor het paard van TS net zo.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:51

Misschien heeft TS wat aan deze FB pagina's;
https://www.facebook.com/groups/595890040459203
of https://www.facebook.com/groups/1426371590941388 / https://www.facebook.com/groups/307879932570901

Je kan daar allicht informeren of er mensen zijn met interesse. Buckenburg Hofreitschule kan je misschien ook wel verder helpen https://www.hofreitschule.de/startseite/

Voor het "wedstrijd" gezeur; wij rijden ook klassiek en onze paarden zijn klassiek opgeleid en we komen echt niet op wedstrijden.......maar de paarden kennen wel piaffe, wissels om de pas, werken met koeien, etc. Qua "niveau" zullen veel klassiek opgeleide ( dus niet afgerichte!!!)paarden vaak verder zijn dan veel wedstijdpaarden; maar aangezien op wedstrijden alleen trucjes gevraagd worden ( zie het woord "africhten") zal een klassiek opgeleid paard daar meestal niks te zoeken hebben om een aantal redenen; o.a. omdat het geen "trucjes" paarden zijn.
Was het maar waar dat wedstrijden iets zeggen over het niveau van het paard ( of de ruiter); wedstrijden zeggen alleen iets over de smaak en kennis van de jury........
Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-09-23 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt