Ervaringen met snel overprikkeld paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:24

Zeedraakje schreef:
Medische molen hoort ook de psyche onder te vallen.

Eens!!!

Ik vind het mentale aspect zo belangrijk. En paarden zijn daarin geen simpele dieren, niet alles werkt voor ieder paard, maar....... ieder paard heeft sociaal contact nodig, vrije beweging, voldoende ruwvoer.
Ieder paard heeft het ook nodig een eigenaar/begeleider te hebben, die een veilige haven is, waar het paard zichzelf kan zijn, waar het paard zich veilig en vertrouwd voelt en helemaal tot rust kan komen.
Een paard wat zich erbij neerlegt is niet gelukkig.

Mijn persoonlijke ideaal blijft zoveel mogelijk buiten, en dan op een manier die past bij jouw paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:22

Robijntjah schreef:
Ik heb een extreem prikkel gevoelig paard (met trauma's). Voor mij heeft de overstap naar 24/7 al een mega grote verandering teweeg gebracht in haar koppie. De emmer loopt minder snel over zeg maar.
Ook het 'er aan kunnen komen' met rijden heb ik heel langzaam op moeten bouwen en daar moet ik nog regelmatig een stapje terug in doen.
Clickertraining op de goede momenten doet veel goeds en vooral niet teveel negatieve aandacht geven.

Hier precies zoeen. Zonder trauma's.
Met één groot verschil. Hij weet zich in 90% van de gevallen te beheersen en ontploft vaak vóór ik er op ga zitten. Of als ik net afgestapt ben. Wat wil zeggen dat de omstandigheden dus blijkbaar zo zijn dat hij zichzelf nog net kan managen. Die van mij is dus eigenlijk ook poepbraaf.
En deze staat dus ook 24/7 buiten.

Ik zou in jouw geval altijd willen uitproberen of dat voor jouw paard ook het verschil kan maken. Geen enkele garantie maar wel een heel grote waarschijnlijkheid.
Je wil dit soort paarden in de basis van basis qua houderij 100% voor elkaar hebben. Zodat je zich geweldig voelen. Als je je geweldig voelt is de marge veel groter als er een keer iets is. Dan is je weerbaarheid groter. Dus vrije beweging, gezelschap, ruwvoer en gezondheid moeten 100% zijn.

En daarnaast inderdaad: tristan tucker aanpak of featherlight eens bekijken. Daar vind je ook veel handvaten.

En heel goed zoeken naar hoe je je paard kunt helpen om spanning af te laten vloeien. Traditioneel is voorwaarts rijden/voltes rijden/ buigen/ afleiden in het werk. Maar ik heb bijvoorbeeld heel veel profijt nu van heeeel langzaam draven en er juist wat vanaf blijven. Dan kan hij fysiek ontspannen en volgt zijn hoofd. Dit kan dus voor ieder paard anders zijn. Blijven zoeken!

En bij die van mij: zo veel mogelijk vanuit belonen werken. Een correctie kan prima. Maar zo min mogelijk op momenten dat er al stress is. Dan kan ik die van mij echt met een keer te stevig been geven al in een negatieve spiraal hebben. Terwijl hij op andere momenten prima snapt wat ik bedoelde met een correctie en daar echt niet overdreven voorzichtig mee ben.

Over wedstrijden rijden: ik zweer het niet helemaal af. Ik blijf wel voorzichtig pulken aan de randjes van wat kan. Maar heb wel al moeten concluderen dat een cross rijden, en een springwedstrijd te veel uit zijn comfort zone zijn. Heel veel andere zaken kan hij met goed management wel aan.

BarbaraNova

Re: Ervaringen met snel overprikkeld paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:39

Ik heb ook zon tikkend tijdbommetje, hij kan best wel relaxt zijn maar nu het weer frisser wordt, wordt hij heel gevoelig, ook al komt hij net zo lang buiten als zomers.
Enige wat bij hem werkt, is lekker einden gaan wandelen en niet te veel druk. Daarnaast krijgt hij zo goed als geen krachtvoer en magnesium bij. Rijden doen we in de winter veel minder want dat is puur spanning en met wandelen heeft hij meer rust als we er naast lopen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:21

Jammer dat ts niet meer reageerd

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:39

idylle schreef:

Ik denk dat ts een beetje geschrokken is van alle reacties. Als je het goed denkt te doen voor je paard is het nogal een shock als dat niet zo blijkt te zijn

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:06

Als ik het goed begrijp ,komt ze maar 2x per dag in een minipaddock buiten in haar uppie?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:41

Amber_anne schreef:
idylle schreef:

Ik denk dat ts een beetje geschrokken is van alle reacties. Als je het goed denkt te doen voor je paard is het nogal een shock als dat niet zo blijkt te zijn

Dat denk ik ook. Ergens lijkt het mij ook wel een goed teken dat ze even niet reageert, dat zou kunnen betekenen dat ze wat ze hier leest even laat bezinken en misschien iets mee doet.
Ze zou ook heel erg defensief kunnen reageren of boos worden vanwege de reacties hier, dus wie weet is de boodschap wel aan het inzinken momenteel.

BeFunny

Re: Ervaringen met snel overprikkeld paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:06

Misschien is ze gewoon heel hard opzoek naar een nieuw stekkie voor haar paard.

Of had ze de boodschap al begrepen en na 30x gelezen te hebben dat ze haar paard ergens moet stallen waar die meer naar buiten kan. Begrijp ik het heel goed. Die boodschap was denk al wel duidelijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:52

Waarschijnlijk een combinatie van een erg prikkelgevoelig paard, teveel prikkels op de plek waar hij staat (er worden wedstrijden georganiseerd, vermoedelijk een grote stal) en veel te weinig tijd buiten.

Mijn paard is ook zo (snel spanning opbouwen en dat moeilijk kwijt kunnen), en hij is een heel ander paard op een rustige stal dan op een drukke/grote. Daarnaast kan jouw paard zijn spanning niet laten afvloeien omdat hij haast alleen maar op stal staat (en waarschijnlijk ook geen contact met soortgenoten heeft). Wat hier eerder al genoemd werd: het is geen paardwaardig bestaan, voor geen enkel paard goed maar voor jouw prikkelgevoelige paard echt funest.

Ik hoop dat je herstel voorspoedig zal verlopen en dat dit het begin is van een mooie reis samen :)