Pensioen voor geblesseerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:43

Rocamor schreef:
Anomien schreef:

Verder over PZB en geblesseerde dieren:
of PZB kan blijvende blessures spontaan laten verdwijnen waardoor het ineens weer een rijpaard is

totaaaaaal off topic, maar had ik dit maar eerder geweten. Dan had ik mijn geblesseerde paard niet hoeven laten inslapen :+

TS, hoe komen jullie erbij dat het paard geen pijn heeft terwijl het dier wel kreupelt? En over wat voor type paard spreken we hier eigenlijk? Dat maakt ook nogal uit welke richting we op moeten denken.

Wat was het doel van je vriendin, toen ze dit paard kocht? Want ik begreep dat het dier toen al stuk was. En hoe stuk was ie toen? En nu?

Wil je er even op letten hoe je iemand quote?
Dit is niet mijn uitspraak namelijk

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:57

Rocamor schreef:
quoten is lastig schreef:

Verder over PZB en geblesseerde dieren:
of PZB kan blijvende blessures spontaan laten verdwijnen waardoor het ineens weer een rijpaard is

totaaaaaal off topic, maar had ik dit maar eerder geweten. Dan had ik mijn geblesseerde paard niet hoeven laten inslapen :+

TS, hoe komen jullie erbij dat het paard geen pijn heeft terwijl het dier wel kreupelt? En over wat voor type paard spreken we hier eigenlijk? Dat maakt ook nogal uit welke richting we op moeten denken.

Wat was het doel van je vriendin, toen ze dit paard kocht? Want ik begreep dat het dier toen al stuk was. En hoe stuk was ie toen? En nu?

Anomien schreef:
Wil je er even op letten hoe je iemand quote?
Dit is niet mijn uitspraak namelijk

Excuus Anomien Y;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:07

maar jij zegt dat dit nog een goedgekeurde hengst is?
Als zijn peesblessure alleen van verkeerd management komt, dus niet erfelijk Met een stokmaat van 154 moet hij erg gewild zijn in de fokkerij, er vanuit gaande dat als hij nog steeds goed gekeurd is ook pssm vrij is.

Dan moet er toch een hengstenhouder zijn die hem wel wil? Die kunnen er ook mee omgaan en hebben ook hun stalling en paddock wel ingericht dat hij te houden is.

ben eigenlijk nu wel benieuwd welk paard het is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:08

hoe heet het dier dan?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:36

Dat stamboek keurt zoveel hengsten goed waardoor de meesten echt niet veel merries te dekken krijgen.

En zo groot is deze nu ook weer niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:44

1,54 is toch een gewilde maat?
Niet super groot, maar ook geen kleintje van 142.

Verder weet ik zijn bouw en niet dus of hij gewild was/is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:17

DuoPenotti schreef:
1,54 is toch een gewilde maat?
Niet super groot, maar ook geen kleintje van 142.

Verder weet ik zijn bouw en niet dus of hij gewild was/is.

Niet echt bijzonder qua maat.
Bijzondere kleurtjes zijn wel in trek. Ik weet niet wie dit paard is maar als hij zwart of bruinbont is dan is hij een van de zeer vele.

Als het een populaire dekhengst was geweest was hij nooit verkocht neem ik aan.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:21

Nou TS het siert je in ieder geval dat je je best doet voor het paard. Voor de eigenaresse hoef je het niet te doen, als ze dit dier wil lozen zodat ze een rijpaard ervoor in de plaats kan kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:05

Schiet me ineens te binnen dat ik mensen ken die fokken met een tinkerhengst en in het wereldje zitten. Ik stuur je even een PB TS.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:12

Je zou ook eens bij de Bonte Hoeve kunnen informeren.

Die zullen hem misschien wel kennen als hij dekhengst was/is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:44

Als het een ggk hengst is (bij ICS NL vermoed ik), kennen de meeste fokkers hem wel.
Al met al, wil je paard met een fikse peesblessure nog laten dekken qua belasting?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:52

Ts, je wilt het beste voor het dier maar het zou veel beter zijn wanneer de stupide eigenaar wel met twee paarden bleef zitten. Kan ze voorlopig ook geen derde kopen. Want verstand heeft ze er blijkbaar totaal niet van. Dus trek je handen eraf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:00

Poosje81 schreef:
Als het een ggk hengst is (bij ICS NL vermoed ik), kennen de meeste fokkers hem wel.
Al met al, wil je paard met een fikse peesblessure nog laten dekken qua belasting?

Er bestaan er meer zoals NSvT
Maar Ts kwam uit België?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:31

Oei dat heb ik voorbij zien komen op FB. Met het hele verhaal en het gekat op de verkopende stal, komt ze eerlijk gezegd niet al te slim over.
Arm paard :(

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:21

Ik weet niet of het al eerder gevraagd is, anders sorry, maar je zegt dat ie voor het einde van de maand van die wei af moet? Wat doe ze met het paard als ze er dan nog niet ’vanaf’ is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:56

Koekie73 schreef:
Oei dat heb ik voorbij zien komen op FB. Met het hele verhaal en het gekat op de verkopende stal, komt ze eerlijk gezegd niet al te slim over.

ik ben wel nieuwsgierig in welke facebooksite dat dan was?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:07

Darliiing7 schreef:
Rocamor schreef:
DP, Vandaar ook de "als". Geen idee of het erfelijk kan zijn, geen idee of ze stuk zijn door verkeerd management of door zijn eigen bouw (mijn eigen paard hing op het laatst in zijn koten en belastte daardoor zijn pezen enorm, dat is te vaak misgegaan)

Maar wat is een rustige plek? Waar ie in een klein weitje mag staan? Waar hij niet meer mag (of nog erger, kan) donderjagen? Hij kan niet met merries, want is hengst. Hij kan niet met ruinen, want die bespringt hij. Krijg je hooguit nog met hengsten. Maar wordt het dan een rustige plek?

Het is alleszins niet erfelijk, want hij is wel nog goedgekeurd als dekhengst, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

En ja, vind het ook zielig, weet niet of ie met andere hengsten kan. Dus dan zou t al een weide helemaal alleen moeten worden en dat is al helemaal te sneu... t is dat ik zelf ook geen geld heb ervoor, want ik heb wel een leuke, afgelegen weide, zonder andere paarden. Maar durf eerlijk te zeggen dat ik er niet aan begin omdat ik t geld niet heb om die zorgen te dragen... anders had ik hem allang zelf overgenomen...

Ik vrees dan dat er inderdaad nog maar 1 optie overblijft hé :/

In de openingspost geef je aan dat er geen plek voor is te vinden, vervolgens geef je hier aan dat je zelf een weide hebt die geschikt is. Probleem opgelost?
Of is het meer het probleem dat de eigenaar het paard (en de kosten) niet wilt. Maar een ander paard (en de kosten) wel?
Ze heeft gekozen voor dit paard, en bewust niet gekeurd. En dan nu op deze manier afdanken maar zelf niet de moeite willen nemen.
Ik vind dit echt te gek voor woorden..
Enige optie die over blijft is dat de eigenaar de verantwoordlijkheid neemt voor dit paard, op welke manier dan ook. En dit niet afschuift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:27

ellepel schreef:
Koekie73 schreef:

Ik geloof op de pagina Opgelicht bij aan en verkoop van paarden. Maar weet het niet meer zeker. Ik heb het bericht gezien maar het is volgens mij verwijderd.

Zoals ik al eerder schreef is de beste oplossing voor het dier om het te laten inslapen. Zij is niet handig geweest bij de aankoop en ondervind hier nu de gevolgen van. Ik heb het afgelopen 1,5 jaar genoeg ellende gezien met paarden die vanalles mankeren (peesblessures, KS, artrose) die als GEZOND rijpaard verkocht worden. Dus verkopen is naar het dier toe ook niet eerlijk want grote kans dat hij uiteindelijk in de handel beland. Weide maatje zal moeilijk worden want wie wil een hengst als weidemaatje die niet gecastreerd kan worden?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:32

_lauraaa_ schreef:
ellepel schreef:

Ik geloof op de pagina Opgelicht bij aan en verkoop van paarden. Maar weet het niet meer zeker. Ik heb het bericht gezien maar het is volgens mij verwijderd.

Zoals ik al eerder schreef is de beste oplossing voor het dier om het te laten inslapen. Zij is niet handig geweest bij de aankoop en ondervind hier nu de gevolgen van. Ik heb het afgelopen 1,5 jaar genoeg ellende gezien met paarden die vanalles mankeren (peesblessures, KS, artrose) die als GEZOND rijpaard verkocht worden. Dus verkopen is naar het dier toe ook niet eerlijk want grote kans dat hij uiteindelijk in de handel beland. Weide maatje zal moeilijk worden want wie wil een hengst als weidemaatje die niet gecastreerd kan worden?

Dit dier kan nog prima gecastreerd alleen voor zijn gedrag zal het niet veel meer doen. Echter is de vraag of zijn hengsten gedrag nu een probleem is. Qua leeftijd is het niet zonder risico maar onmogelijk is het niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:11

Alles valt of staat met hoe ernstig het dier geblesseerd is denk ik en of er nog kans op verbetering is. Als ik het zo lees dan denk ik niet dat iemand hier moeite in heeft gestoken om dat uit te zoeken. Een DA zou prima advies kunnen geven over zowel de pees als een eventuele castratie.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:48

DuoPenotti schreef:
Poosje81 schreef:

Er bestaan er meer zoals NSvT
Maar Ts kwam uit België?

weet ik, maar de NSvT hengsten ken ik allemaal uit mijn hoofd :+

Heb het verhaal ook gezien op FB maar kan het inmiddels niet meer terugvinden, dus wellicht is het verwijderd inmiddels.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 21:40

absque_dubio schreef:
Darliiing7 schreef:

Het is alleszins niet erfelijk, want hij is wel nog goedgekeurd als dekhengst, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

En ja, vind het ook zielig, weet niet of ie met andere hengsten kan. Dus dan zou t al een weide helemaal alleen moeten worden en dat is al helemaal te sneu... t is dat ik zelf ook geen geld heb ervoor, want ik heb wel een leuke, afgelegen weide, zonder andere paarden. Maar durf eerlijk te zeggen dat ik er niet aan begin omdat ik t geld niet heb om die zorgen te dragen... anders had ik hem allang zelf overgenomen...

Ik vrees dan dat er inderdaad nog maar 1 optie overblijft hé :/

In de openingspost geef je aan dat er geen plek voor is te vinden, vervolgens geef je hier aan dat je zelf een weide hebt die geschikt is. Probleem opgelost?
Of is het meer het probleem dat de eigenaar het paard (en de kosten) niet wilt. Maar een ander paard (en de kosten) wel?
Ze heeft gekozen voor dit paard, en bewust niet gekeurd. En dan nu op deze manier afdanken maar zelf niet de moeite willen nemen.
Ik vind dit echt te gek voor woorden..
Enige optie die over blijft is dat de eigenaar de verantwoordlijkheid neemt voor dit paard, op welke manier dan ook. En dit niet afschuift.

Het is dat zij de kosten en dergelijke voor 2 paarden niet kan dragen. Maar wel per direct een 2e rijpaard heeft aangeschaft..
Ikzelf heb wel een weide die geschikt is, maar ben eerlijk dat ik er het geld en de tijd niet voor heb op dit moment. Anders had ik hem al lang zelf overgenomen van haar, maar dat is dus ook geen optie helaas...

Ze schuift inderdaad de verantwoordelijkheid af. Maar als ze geen plaats vind gaat ze hem laten inslapen en dat vind ik ook echt te ver gaan :(

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:43

Maar waarom is dat te ver gaan? Dier heeft pijn en kan zo te lezen geen paardwaardig leven leiden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:51

Je hebt het in je beginpunt over ‘ we’ en ergens help je deze dame om maar zo snel mogelijk er vanaf te komen en ze weer de volgende miskoop kan doen.
Zet een oproep hier op bokt, gratis voor de juiste plek zonder allerlei voorwaarden en misschien is een bokker met wel verstand van paarden zo gek om de uitdaging aan te gaan. Of laat hem inslapen. Ergens anders dumpen moet ook voor betaald worden en dat wil madam niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:03

Daarom mijn vraag ook eerder of ze er van af wil, of gewoon echt een pensioenplek zoekt

Ik ken nl wel een plek waar ook een hengst welkom is, fatsoenlijk buiten komt náást een ander paard (niet zelfde land) maar dat is wel gewoon betaald zeg maar.
Wel geschikt voor pensioen én vol pension, dus je hoeft er zelf verder niets mee als je niet wil.

Dus het is niet zo dat er niets te vinden is voor een hengst.

Het wordt een groter probleem als er niets aan uitgegeven mag worden.
Dan is het niets anders dan verantwoordelijkheden en kosten afschuiven.
En dáár vínd ik wel wat van.

Ofwel laat dat dier inslapen, ofwel zoek een fatsoenlijk plek en betaal daarvoor.

Maar wat er nu gebeurt is eigenlijk: T beest kan niet meer lopen, ik wol er geen geld meer aan uitgeven, maar ben te laf om hem zelf in te laten slapen...