Paard verzekeren; wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:07

Lena82 schreef:
Ik heb ze ook allebei uitgebreid verzekerd bij Equipe en altijd naar tevredenheid geholpen. helaas ook veel gebruik van moeten maken over de jaren. Nooit gedoe en altijd netjes 75% van de kosten vergoed gekregen.

Iemand vroeg om een rekensom.
Paard 1: verzekerde waarde 4500, premie 1800, uitgekeerd door verzerkering 1000, uitkering verzekerde waarde na overlijden 4500
Paard 2: verzekerde waarde 8000, premie 3700, uitgekeerd door verzerkering 5500
Paard 3 heeft nog nooit iets gehad gelukkig :-), maar ook verzekerd

Ik ben heel blij dat ik ze in de verzeking heb zitten iig, want ik kan hier niet tegenop sparen ben ik bang.

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe lang de paarden verzekerd zijn geweest, en over welke periode die uitkeringen zijn gedaan.
Terugverdientijd Paard 1: 5500 (uitgekeerd) / 1800 (premie per jaar) = 3,1 jaar
Terugverdientijd Paard 2: 5500 (uitgekeerd) / 3700 (premie per jaar) = 1,5 jaar
En als je rekent met de verzekerde waarde van het paard, dan heb je bij beide paarden na 2,5 jaar net zoveel premie betaald als het bedrag waarvoor het paard verzekerd staat.

Als dit in 2 jaar tijd gebeurt is, dan geef ik je groot gelijk. Ik was destijds ook heel blij dat ik mijn paard goed verzekerd had. Gekocht met 4 jaar oud, 1 jaar fijn gereden, 1 jaar dokteren, en met 6 jaar oud afgekeurd. Daar heb ik de premie toen wel royaal uit gehaald.

Het probleem is alleen: je weet niet van te voren of en hoe en wanneer het noodlot toeslaat.
Dus voordat je besluit je paard uit de verzekering te halen moet je buffer opgebouwd zijn.

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:35

Roodvos schreef:
Lena82 schreef:
Ik heb ze ook allebei uitgebreid verzekerd bij Equipe en altijd naar tevredenheid geholpen. helaas ook veel gebruik van moeten maken over de jaren. Nooit gedoe en altijd netjes 75% van de kosten vergoed gekregen.

Iemand vroeg om een rekensom.
Paard 1: verzekerde waarde 4500, premie 1800, uitgekeerd door verzerkering 1000, uitkering verzekerde waarde na overlijden 4500
Paard 2: verzekerde waarde 8000, premie 3700, uitgekeerd door verzerkering 5500
Paard 3 heeft nog nooit iets gehad gelukkig :-), maar ook verzekerd

Ik ben heel blij dat ik ze in de verzeking heb zitten iig, want ik kan hier niet tegenop sparen ben ik bang.

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe lang de paarden verzekerd zijn geweest, en over welke periode die uitkeringen zijn gedaan.
Terugverdientijd Paard 1: 5500 (uitgekeerd) / 1800 (premie per jaar) = 3,1 jaar
Terugverdientijd Paard 2: 5500 (uitgekeerd) / 3700 (premie per jaar) = 1,5 jaar
En als je rekent met de verzekerde waarde van het paard, dan heb je bij beide paarden na 2,5 jaar net zoveel premie betaald als het bedrag waarvoor het paard verzekerd staat.

Als dit in 2 jaar tijd gebeurt is, dan geef ik je groot gelijk. Ik was destijds ook heel blij dat ik mijn paard goed verzekerd had. Gekocht met 4 jaar oud, 1 jaar fijn gereden, 1 jaar dokteren, en met 6 jaar oud afgekeurd. Daar heb ik de premie toen wel royaal uit gehaald.

Het probleem is alleen: je weet niet van te voren of en hoe en wanneer het noodlot toeslaat.
Dus voordat je besluit je paard uit de verzekering te halen moet je buffer opgebouwd zijn.

De eerste binnen 2,5 jaar bij de tweede kwamen de grootste posten binnen 1 jaar..

Je weet niet hoe het gaat lopen voor het zelfde geld maak je er nooit gebruik van, maar in mijn geval ben ik er erg blij mee.

Kan de dierenartskosten prima opbrengen als het nodig is maar ben blij dat ik die 75% gewoon weer terug gestort heb gekregen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:54

Tancreda4 schreef:
Maar dat is toch met alle verzekeringen zo en een logisch iets toch? Als het gros betaald en niets vraagt maakt het alleen maar dat anderen er wel op kunnrb terugvallen als het nodig is. Ik ben ook al een tijd 'voor niets' verzekerd voor m'n inboedel, WA, doorlopende reisverzekering... Omdst ik niets of nauwelijks wat heb hoeven claimen in afgelopen jaren. Maar als het wel voordoet kan het gelukkig.

Ik heb m'n paarden niet verzekerd en daar hbe ik wel spijt van gehad. Ik had het er lang en breed uit gehaald met m'n kneus. Een volgende gaat wel de verzekering in. Zul je dan zien dat die nooit wat krijgt, maar so be it. Liever het risico dst ik een bedrag per maand dat ik prima kan missen 'weg gooi' dan de stress, leningen en overwegingen die ik heb gehad vanwege de hoge kosten bij ziekte.

Maar andere verzekeringen zijn verplicht. Ik moet een auto verzekering, wij moeten van de bank ons huis verzekeren, we moeten een zorgverzekering en toen onze zoon klein was, moesten we van school een WA verz hebben ( hadden we ook )

Ik snap echt het principe van verzekeren.

Maar paarden verzekeren is dus een vrije keus. Ik heb gister mijn ruin van 23 moeten laten gaan. Die heb ik 19 jaar gehad. De afgelopen jaren veel kosten gehad, maar verspreid over 19jr is het op jaarbasis een stuk minder dan achter elkaar hoge rekeningen binnen krijgen.

En ik zeg niet dat het niet gebeurt, maar als je 4,5, 6 paarden hebt staan en verzekerd is dat al een aardig maandbedrag om weg te leggen. Natuurlijk kunnen ze allemaal tegelijk wat krijgen of de ene dt en de andere dat, alles kan.

Niet alleen ik, maar erg veel paarden mensen om me heen hebben vaak problemen gehad met diverse verzekeringen als het puntje bij paaltje kwam.

En bijna iedereen heeft weleens een periode van pech, hoge kosten en dat soort dingen. Zeker als je vele jaren, meerdere paarden hebt.

Mijn man zit in de auto's en zelfs daar zijn verzekeringen vaak vlotter en minder hartenloos dan sommige paarden verzekeringen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:58

Hier in 20 jr tijd 4 paarden gehad. Alle 4 verzekerd.
Niet uitgebreid (1e 2 wel) maar wij redeneerden gewoon zo dat als ze zouden komen te overlijden, we iig iets kregen om een volgend paard aan te kunnen schaffen.
Bij 1 paard ff gedoe geweest nadat hij was ingeslapen, 2e paard heeft 2 mnd moeten wachten omdat zij van mening waren dat ik de behandeling nog kans moest geven (terwijl ik na 4 dagen al zag dat het niet was aangeslagen). Was voor mij een periode van hel..
Andere 2 gewoon “goed” gegaan en “blij” met het uitgekeerde bedrag.
In verhouding? Nee ...maar wel prettig na zo’n rotte afloop :o

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:19

evita13 schreef:
ik had mijn vorige 2 paarden niet verzekerd maar helaas beide verloren aan koliek en daarbij enorm veel geld kwijt geweest voor de operaties en de kliniek zelf, dus mijn nieuwe paard heb ik wel verzekerd.

Maar hoeveel geld was je kwijt geweest aan verzekeringspremies als je die twee paarden verzekerd had?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:43

3700 euro premie per jaar voor een paard van 8000 :oo :oo :oo
Wow dat vind ik nogal wat.
Ik ben bij de EFO, ook verzekerde waarde paard 8000 en ik heb de meest uitgebreide risico en ziekenkosten verzekering (inclusief mri scans, stamcellentransplantatie, tildren en zelfs alternatieve geneeswijzen...dat laatste hoeft voor mij dan weer niet) voor 1400 premie per jaar.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:36

oji schreef:
Ik ben bij de EFO, ook verzekerde waarde paard 8000 en ik heb de meest uitgebreide risico en ziekenkosten verzekering (inclusief mri scans, stamcellentransplantatie, tildren en zelfs alternatieve geneeswijzen...dat laatste hoeft voor mij dan weer niet) voor 1400 premie per jaar.

Ik vermoed dat die 3700 niet per jaar is.

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:40

Tessebes schreef:
oji schreef:

Ik vermoed dat die 3700 niet per jaar is.

Nee is 3 jaar

superpony

Re: Paard verzekeren; wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 03:12

Maar hoe oud is een paard van 8000 euro en wat loopt ie nu?

Hoelang denk je ermee te willen rijden? Naar een bepaald niv en door of recreatie en een maatje voor zo lang mogelijk?

Mocht er niks gebeuren, heb je de aankoop na 6jr al bij elkaar. Maar denk dat veel mensen evengoed sparen voor een nieuw toekomstig paard als ze na een huidig paard weer verder willen.
Dan heb ik het puur over het vervangen en niet over de ziektekosten

Als je er vanuit mag gaan dat je paard niet 6jr lang elk jaar ziek is en een blessure heeft, kan je ook behoorlijk wat bij elkaar sparen voor die behandelingen.
Bij pech uiteraard niet en geloof me die pech kennen wij behoorlijk.

Word je paard gezond oud, wordt ie uit de verz gegooid en daarna beginnen de kosten soms pas. Qua verkoop is je paard ook niet meer die 8000 waard.

Rij je hem door en stijgt de waarde en wordt ie verkocht, was je vezr ook nutteloos. En laat je de waarde mee stijgen?

Ik snap heel goed dat mensen verzekeren voor als..........Maar ik denk ook dat je heel realistisch moet blijven.En soms heeft het echt meer nut dan voor anderen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:35

.