Varekaj schreef:Voor je gaat plots iemand op de rem voor een kind. Jij, overladen met 2 paarden, schuift je bakje netjes in de koffer van je voorligger. Door de klap schuift die tegen het kind aan.
Gaat de verzekering dan lachend tussenkomen denk je? Nee. Dan gaan ze snelheid bekijken, en je remafstand. En door die extra 500kg die er niet in mag, heb jij meer remafstand nodig.
Als dan blijkt dat je wél tijdig stil kon staan of de auto voor je minder ver door zou geduwd hebben bij correcte belading, dan wens ik je heel veel succes.
Om te beginnen reed je dan al te hard voor de gegeven situatie en auto; bovendien reed je er te kort op (de weg moet vrij en te overzien zijn over de afstand die je nodig hebt om te stoppen! Dat is wet!!).
Met een beetje pech heb je dus al twee boetes te pakken voordat men zelfs maar naar je auto kijkt!
Basis van deze discussie is het feit dat auto's overbemeten zijn. Die 500kg extra gaat er in de praktijk niet voor zorgen dat de auto z'n wettelijk verplichte remafstand niet meer haalt.
De 10% marge die de politie hanteert bij caravancontroles is op exact deze overmaat gebaseerd.
Het probleem zit 'm ook niet in absoluut gewicht, zelfs niet in die levende lading en ons kostbaarste bezit; HET probleem is dat degene achter het stuur totaal geen beeld heeft bij waar ie mee op stap is.
Ga op een gemiddelde vakantie-vrijdag of -zaterdag eens rijden over een route naar het zuiden en kijk waar men mee rijdt, HOE men daar mee rijdt en hoe zo'n set zich dan gedraagt.