Paardencamionette B rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:51

Varekaj schreef:
Voor je gaat plots iemand op de rem voor een kind. Jij, overladen met 2 paarden, schuift je bakje netjes in de koffer van je voorligger. Door de klap schuift die tegen het kind aan.
Gaat de verzekering dan lachend tussenkomen denk je? Nee. Dan gaan ze snelheid bekijken, en je remafstand. En door die extra 500kg die er niet in mag, heb jij meer remafstand nodig.
Als dan blijkt dat je wél tijdig stil kon staan of de auto voor je minder ver door zou geduwd hebben bij correcte belading, dan wens ik je heel veel succes.

Om te beginnen reed je dan al te hard voor de gegeven situatie en auto; bovendien reed je er te kort op (de weg moet vrij en te overzien zijn over de afstand die je nodig hebt om te stoppen! Dat is wet!!).
Met een beetje pech heb je dus al twee boetes te pakken voordat men zelfs maar naar je auto kijkt!

Basis van deze discussie is het feit dat auto's overbemeten zijn. Die 500kg extra gaat er in de praktijk niet voor zorgen dat de auto z'n wettelijk verplichte remafstand niet meer haalt.
De 10% marge die de politie hanteert bij caravancontroles is op exact deze overmaat gebaseerd.

Het probleem zit 'm ook niet in absoluut gewicht, zelfs niet in die levende lading en ons kostbaarste bezit; HET probleem is dat degene achter het stuur totaal geen beeld heeft bij waar ie mee op stap is.
Ga op een gemiddelde vakantie-vrijdag of -zaterdag eens rijden over een route naar het zuiden en kijk waar men mee rijdt, HOE men daar mee rijdt en hoe zo'n set zich dan gedraagt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:39

mdhm13 schreef:
1200 kg is wel haalbaar als de opbouw maar licht genoeg is. Een busje kan dan wel. Ik heb een busje Opel Movano, niet zo luxe als die vrachtwagens maar zeker net zo handig, zijlader. En doordat de opbouw minder zwaar is, kun je echt twee paarden meenemen. De hoogte van de klep is 2 m en de binnenhoogte is 2.20. Je mag dan met B rijbewijs 2 paarden vervoeren. Die van mij staat trouwens te koop ;) (wegens aanschaf groter transport)

Heb je meer info :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:50

Eatshay schreef:
Volgens mij hoort iedereen met een rijbewijs dat ook gewoon te weten.

Daar gaat het dus vaak mis, getuige de vele topics hier over dit soort wagentjes en ook combi auto trailer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:33

Indi_Vito schreef:
mdhm13 schreef:
1200 kg is wel haalbaar als de opbouw maar licht genoeg is. Een busje kan dan wel. Ik heb een busje Opel Movano, niet zo luxe als die vrachtwagens maar zeker net zo handig, zijlader. En doordat de opbouw minder zwaar is, kun je echt twee paarden meenemen. De hoogte van de klep is 2 m en de binnenhoogte is 2.20. Je mag dan met B rijbewijs 2 paarden vervoeren. Die van mij staat trouwens te koop ;) (wegens aanschaf groter transport)

Heb je meer info :D

Je hebt een PB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:23

En dat, Ikke, is je rijstijl aanpassen en ook zorgen dat je weet waarmee je de weg op gaat. Als je die extra kilo's meeneemt moet je met alle factoren rekening houden.
Te kort op elkaar rijden, te late remreflex etc is al erg als je voertuig gewoon in orde is incl rijbewijs. Overbeladen de weg op er nog eens bij, dat is gewoon idioot.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:16

Varekaj schreef:
En dat, Ikke, is je rijstijl aanpassen en ook zorgen dat je weet waarmee je de weg op gaat. Als je die extra kilo's meeneemt moet je met alle factoren rekening houden.
Te kort op elkaar rijden, te late remreflex etc is al erg als je voertuig gewoon in orde is incl rijbewijs. Overbeladen de weg op er nog eens bij, dat is gewoon idioot.

En daar gaat het mis.

Iedereen heeft hier wel een grote mond maar er zijn er maar een handjevol die ECHT snappen waar ze mee bezig zijn!

Het is technisch gezien geen enkel probleem om 140km/h te rijden met je tweepaards aan de haak.......

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:51

Ik heb even gezocht, maar geen recent topic kunnen vinden...

Ik ben ook aan het orienteren op 2 paards paardenwagentjes, om met het opleidingsbudget van mijn werk een C1 of C rijbewijs te halen. In de hoop lekker met 2 paarden op pad te kunnen.

Nu zie ik dat de meeste wagentjes een maximum massa hebben van 3500 KG.

Mijn vraag is dan, in dat geval heb ik toch ook niets aan een C1 rijbewijs?

MarliesV

Re: Paardencamionette B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:14

Nee max massa 3500 kg mag je met B rijbewijs rijden, alleen voor 2 paarden heb je dan niet genoeg laad vermogen.

Dus mocht je op zoek willen naar een 2 paards vrachtwagen dan is C inderdaad de oplossing en kan je legaal binnen de marges op pad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:01

Equipro schreef:
Ik heb even gezocht, maar geen recent topic kunnen vinden...

Ik ben ook aan het orienteren op 2 paards paardenwagentjes, om met het opleidingsbudget van mijn werk een C1 of C rijbewijs te halen. In de hoop lekker met 2 paarden op pad te kunnen.

Nu zie ik dat de meeste wagentjes een maximum massa hebben van 3500 KG.

Mijn vraag is dan, in dat geval heb ik toch ook niets aan een C1 rijbewijs?

Klopt maar met je C-rijbewijs mag je wel dit rijden: https://www.trucks.nl/mercedes-benz-ate ... 7139355-vd

En dat is particulier nog goedkoper ook :j

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:56

Maar C1 is heel beperkt.

Hier ga ik ook mijn c1 halen, om met de nieuwe ambulance te kunnen rijden, maar veel echte vrachtwagens ga je met c1 niet mogen rijden….

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:59

Het is zoeken naar een speld in een hooiberg, maar ik heb uiteindelijk een 2-paards C1 vrachtwagen gevonden en ik ben er nog dagelijks heel blij mee. Mag volgens mij 1600 kilo op, totaal massa 5500 kilo. Met 2 Gelderse units perfect.

Niet zo ellendig groot, maar wel met voldoende gewicht. Heb trouwens C gehaald, kon er maar klaar mee zijn.

Afbeelding

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:04

Leuk ding! Maar ze zijn idd heeeel moeilijk te vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:43

tengeltje11 schreef:
Leuk ding! Maar ze zijn idd heeeel moeilijk te vinden.

In België misschien; in NL zijn ze bij bosjes te koop maar moet je nog steeds bij veel wagens goed kijken naar de gewichten.

Ik wilde minimaal 3 paarden kunnen laden maar 2500kg netto laadvermogen valt niet mee in de klasse tot 7500kg TMM. 2-paards wagens zijn wel te vinden met voldoende laadvermogen.
Uiteindelijk hier dus een 12-tonner gekocht (11990kg TMM op kenteken).

Als je baas toch een deel betaald, zou ik gewoon C halen. Dan ben je meteen klaar en hoef je nergens meer naar te kijken.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:11

@ikke, die is super mooi! maar zal in aanschaf nog vrij prijzig zijn vrees ik :$ En iets over de top voor onze 2 paarden.
Deze is al iets handzamer;
https://www.trucks.nl/mercedes-benz-ate ... -trucks-nl

Ik wacht even de offertes af voor de rijbewijzen, maar dacht inderdaad ook gewoon aan C, om het maar te hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:35

Equipro schreef:
@ikke, die is super mooi! maar zal in aanschaf nog vrij prijzig zijn vrees ik :$ En iets over de top voor onze 2 paarden.
Deze is al iets handzamer;
https://www.trucks.nl/mercedes-benz-ate ... -trucks-nl

Ik wacht even de offertes af voor de rijbewijzen, maar dacht inderdaad ook gewoon aan C, om het maar te hebben.

Ik zou die laatste alleen op correct NL kenteken willen overwegen. Die 5 ton eigen gewicht is een tikkie optimistisch. Mijn wagen weegt leeg al 1500kg meer en hier zit behoorlijk meer spul in gebouwd dan de simpele schotjes van mijn wagen.
Ik weet niet wat jij duur vindt, maar deze neem je ook niet mee voor 25k inkl de BTW, vrees ik.