Waar paard zetten als je zelf niet voor hem kunt zorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:36

MightyMike schreef:
Sinds wanneer krijgen we koliek van op de wei staan? Vind dat wel een heel aanvallend antwoord waaruit blijkt dat je zelf helemaal voor de paddock paradise situatie bent. Ik zeg ook, persoonlijk zie ik graag wei en een stal, start helemaal geen discussie. Ik vind een box wel heel fijn, een paddock paradise werkelijk niets, maar dat is persoonlijk nogmaals. Modder beter dan een vieze stal schrijf je, maar wie gaat er dan gelijk van een vieze stal uit? Ik vind modder zeker wel een punt. Beetje modder of veel bij plaatsen waar paarden veel staan, is nog wel een verschil, maar zeker iets om naar te kijken en over te denken.

Weet je niet hoeveel paarden met koliek van het gras af komen elk jaar?

Dat kan allemaal wel. Maar TS zoekt een plek waar ze een paard onbezorgd achter kan laten. Paard wordt dan niet getraind en heeft dus wel echt veel beweging nodig en niet teveel eten. Op gras een paar uur dik eten en dan op stal, werkt op de lange duur niet.

En heel veel weilanden hebben veel modder in de winter. Paddocks in de winter zijn klein, is vaak geen eten of hooi in zand getrapt. Zelfs als het in bakken wordt aangeboden verdwijnt het naar de grond.

Joliieeenn schreef:
Ik ga temmen... Deze discussie kunnen jullie denk ik wel op een andere plek verder voeren. Als ik TS was zat ik hier nu NIET op te wachten...

Wat een onzin!!

TS zoekt en heeft vragen. Er wordt alleen besproken wat voor haar en haar paard ideaal zou zijn en waarom. Argumenten waar anderen niet aan denken bijvoorbeeld of blijkbaar 0,0 ervaring mee hebben.

Als ze adressen krijgt en tips waarom dat ideaal zou zijn + ervaringen kan ze een betere keus maken. Ze wil misschien niet over een paar weken/maanden met veel gedoe zitten en haar paard weer moeten verhuizen. We gaan de winter weer in, dus je moet nu langer vooruit kijken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:45

Ik vind de discussie zeer op zijn plek. De vraag is 'Waar paard zetten als je zelf niet voor hem kunt zorgen', dan zijn zaken als wel/geen modder en wel/niet vol op het gras gewoon relevant. Aan TS om te kijken wat ze daarmee kan en wil.

Joliieeenn schreef:
Ik ga temmen... Deze discussie kunnen jullie denk ik wel op een andere plek verder voeren. Als ik TS was zat ik hier nu NIET op te wachten...

Wat een overdreven reactie.

bren979

Re: Waar paard zetten als je zelf niet voor hem kunt zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 17:17

Ik heb geen probleem ermee hoor.
Blij met dat jullie verschillende meningen hebben en op mogelijke problemen/tegenvallers wijzen!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:13

Superpony, even als tegen bericht op koliek van gras ( als je gewoon opbouwt hoeft dat niet mis te gaan hoor), je kunt ook zandkoliek krijgen, als je paard op zand staat en snoept vanaf de grond.

En PP lijkt leuk, maar is zeker niet voor elk paard geschikt.

Ik denk dat het voor TS handig is om iets te zoeken wat het best aansluit op de huidige situatie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:32

Wat kan je er allemaal mee doen, misschien wil iemand je paard leasen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:04

Alles heeft voor en nadelen. Zandkoliek loopt een enorm topic over, onderschat dat zeker niet. Op gras vervelen ze zich niet, dat vind ik erg fijn, de hele dag wat te scharrelen. Er lopen zoveel fokmerries, jonge paarden etc fulltime in het land op gras, ik hoor daar niet meer koliek over dan andere situaties. Hier ooit in 20 jaar tijd 1 keer koliek gehad, dat was toen zandkoliek, erg naar, alles moest doorgespoeld worden. Dus voordeel voor mij is de hele dag wat te doen op de wei, paarden genieten daar hier het meest van, heb ze wel eens in de rijbak staan, maar dan gaan ze hier uit verveling altijd enorm klooien met elkaar. Dan wel kapotte dekens, bijtwonden etc, puur uit verveling en ja, ik voer ze dan onbeperkt hooi bij, maar toch echt verveling, op de wei is dat zeker niet. Verder vind ik zodra ze op pension staan (of thuis, maar ts kan er zelf niet voor zorgen nu, dus vandaar voorbeeld pension), het regime op maat is voor jouw paard. Correct me if I'm wrong, maar op de PP moeten ze allemaal in het ritme van de groep mee toch? Dan heb ik hier met alle 3 een probleem. 1 zou dan geen eten krijgen, voor 2 moet ik het hooi helaas nat maken, de derde kan echt niet met anderen, is lang hengst geweest, dekt alles en heeft niet leren samen spelen met anderen, helaas, loopt hier gelukkig achter een draadje naast de anderen, dat gaat prima. Bovendien wil hij zijn stal niet opgeven, haha, gaat hier nooit in de schuilstal, maar wil s ochtends niet uit zijn stal en breekt ons de boel af bij regen om binnen te komen. Maar op een PP past dat dan niet. Op pension kan dan het eten op maat gegeven worden, past een dier niet in de groep, dan andere groep, of wellicht achter een draadje etc. Het concept van een PP klinkt leuk, maar past niet bij ieder paard, dat wil ik er alleen maar mee zeggen, denk daar ook aan ts of het bij jouw paard past. In pensionstallen vind ik ook nog wel eens verschil, het is zoeken naar een plek waar ze veel buiten komen, waar ze in passende groepen samen kunnen (niets vervelender dan je paard kapot uit een groep te moeten halen omdat een pensionhouder vind dat het allemaal wel bij elkaar in kan), maar ze zijn er wel! Ik heb ze aan huis, wellicht kan je ook particulier nog iemand vinden waar je paard het goed kan hebben, maar lijkt me wel spannend om dan een betrouwbaar adres te vinden als je diegene niet toevallig kent.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 01:55

fannetje schreef:
Superpony, even als tegen bericht op koliek van gras ( als je gewoon opbouwt hoeft dat niet mis te gaan hoor), je kunt ook zandkoliek krijgen, als je paard op zand staat en snoept vanaf de grond.

En PP lijkt leuk, maar is zeker niet voor elk paard geschikt.

Ik denk dat het voor TS handig is om iets te zoeken wat het best aansluit op de huidige situatie.

Zandkoliek komt net zo vaak voor door het eten van te kort gras en de pollen meetrekken bijv.

Opbouwen zou verstandig zijn, doen wij ook, maar gebeurt echt niet overal.

Daarbij ga je nu dus de winter in en evt een paard verhuizen. Dan kan het totaal anders zijn met hoe het paard nu gehouden is en hoe die komt te staan.

Het is echt klets dat een paard niet op een pp kan. Ik heb echt ook nieuwe paarden gehad de afgelopen jaren en die er steeds bij gezet, ex stalpaarden!!

MightyMike schreef:
Alles heeft voor en nadelen. Zandkoliek loopt een enorm topic over, onderschat dat zeker niet. Op gras vervelen ze zich niet, dat vind ik erg fijn, de hele dag wat te scharrelen. Er lopen zoveel fokmerries, jonge paarden etc fulltime in het land op gras, ik hoor daar niet meer koliek over dan andere situaties. Hier ooit in 20 jaar tijd 1 keer koliek gehad, dat was toen zandkoliek, erg naar, alles moest doorgespoeld worden. Dus voordeel voor mij is de hele dag wat te doen op de wei, paarden genieten daar hier het meest van, heb ze wel eens in de rijbak staan, maar dan gaan ze hier uit verveling altijd enorm klooien met elkaar. Dan wel kapotte dekens, bijtwonden etc, puur uit verveling en ja, ik voer ze dan onbeperkt hooi bij, maar toch echt verveling, op de wei is dat zeker niet. Verder vind ik zodra ze op pension staan (of thuis, maar ts kan er zelf niet voor zorgen nu, dus vandaar voorbeeld pension), het regime op maat is voor jouw paard. Correct me if I'm wrong, maar op de PP moeten ze allemaal in het ritme van de groep mee toch? Dan heb ik hier met alle 3 een probleem. 1 zou dan geen eten krijgen, voor 2 moet ik het hooi helaas nat maken, de derde kan echt niet met anderen, is lang hengst geweest, dekt alles en heeft niet leren samen spelen met anderen, helaas, loopt hier gelukkig achter een draadje naast de anderen, dat gaat prima. Bovendien wil hij zijn stal niet opgeven, haha, gaat hier nooit in de schuilstal, maar wil s ochtends niet uit zijn stal en breekt ons de boel af bij regen om binnen te komen. Maar op een PP past dat dan niet. Op pension kan dan het eten op maat gegeven worden, past een dier niet in de groep, dan andere groep, of wellicht achter een draadje etc. Het concept van een PP klinkt leuk, maar past niet bij ieder paard, dat wil ik er alleen maar mee zeggen, denk daar ook aan ts of het bij jouw paard past. In pensionstallen vind ik ook nog wel eens verschil, het is zoeken naar een plek waar ze veel buiten komen, waar ze in passende groepen samen kunnen (niets vervelender dan je paard kapot uit een groep te moeten halen omdat een pensionhouder vind dat het allemaal wel bij elkaar in kan), maar ze zijn er wel! Ik heb ze aan huis, wellicht kan je ook particulier nog iemand vinden waar je paard het goed kan hebben, maar lijkt me wel spannend om dan een betrouwbaar adres te vinden als je diegene niet toevallig kent.

Dat is overal!

Een goede pp biedt variatie aan en heeft een paard veel afwisseling qua bewegen, eten, scharrelen, spelen, kroelen etc etc.

Natuurlijk hadden wij ze vroeger ook traditioneel, dus dat ken ik echt prima. Maar de ontwikkeling is wel zo dat we nu ook de nadelen van gras kennen. Dat we de nadelen van op stal kennen. de nadelen van eenzijdige ondergrond, beperkte ruimte, alleen staan etc etc

Zoals eerder gezegd; paarden zijn vrolijk op gras als ze de hele tijd op stal hebben gestaan en dat geeft vooral baasjes een goed gevoel. Ja, soms knappen paarden op van gras...........denkt men. Maar dat komt vooral door wat ze toch vaak buiten weideseizoen tekort komen.

Ik zie dagelijks naast me paarden in de wei lopen en dat biedt echt niet zoveel variatie qua voeding en beweging.

Onze paarden zijn 13 tmt 27 en hebben ook verschillende behoefte's. Daar moet je altijd op in springen. Dat doen stallen ook niet altijd. Kan je een hele lijst van stallen geven die elk paard dezelfde brok geven, paarden op de wei worden gegooid en naar binnen mogen komen tegelijk. Niks per individu gekeken of handelen.

Ik zie juist bij stallen of particulieren die een pp starten dat ze over alles goed nadenken en in mogelijkheden bezig zijn. Dus hoe ze paarden apart kunnen bijvoeren hoort daar ook vaak zeker bij.

En een rijbak of paddock is natuurlijk op geen enkele manier te vergelijken met een pp. Wij hebben paden, een poel, een heuvel met kruiden, meerder hooi plekken, waarvan 1 ook hoog bijv. We wisselen af welke we vullen, dus ze moeten op pad.
Langs de paden groeit nog van alles.
En heeeeeeel belangrijk, zand paden, bestrating en een grote schuilstal met ruimte voor allemaal. Maar ook beschutting van bos en onze nieuwe bomen. Schuur plekken.

En er is onwijs veel rust. Zelfs als mijn jongste merrie loopt te bitchen, kunnen ze weg, een eigen plek zoeken, er is altijd wel een plek om te eten. En vorig jaar hadden we er nog een iets minder sociaal paard bij, wat ook prima ging.
Waar ik wel heb meegemaakt dat ze in een vierkante wei elkaar in een hoek jagen of door het draad heen.

In Nederland zijn er vaak veel teveel paarden voor de weides en zijn de paddocks klein of beperkt qua tijd. Als je dan de beweging uit nu weidegang en straks alleen een paddock moet halen, is dat echt te weinig.

Ik snap niet dat mensen anno 2020 nog zo vasthouden aan antieke ideeën. Ik ben daar ook 40jr geleden mee opgevoed, maar we weten nu veel meer. Het gaat niet om wat de baas een goed gevoel geeft, maar wat het beste is voor paarden. Om dan smoesjes te blijven verzinnen en zelfs met vooroordelen te komen, waaruit blijkt dat mensen 0,0 echte ervaring hebben met een pp, is gewoon nutteloos discussieren.
Ik kan niet van 1, maar van vele paarden de voordelen beschrijven tegenover vroeger het traditionele. Ook bij blessures bijv. Maar goed, ga me niet druk maken in een discussie met zoveel onwetendheid.

TS, het is heel lastig. Ik wens je onwijs veel sterkte met je gezondheid en hopelijk kan je wat vinden. Mocht je vragen hebben, mag je altijd pb'en.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:48

Superpony, jammer dat je zo'n ontzettend bevooroordeelde post plaatst over een PP, bijna belerend over hoe een ander het niet goed doet, en er maar 1 weg de juiste is. Zoveel mensen, zoveel wensen, voor mij nog steeds niet een PP. Wat jij omschrijft vind je echt niet op iedere PP, heb ook vele andere PP plekken gezien, mensen die de klepel allemaal ergens hebben zien hangen, maar waar het lang niet perfect is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:57

MightyMike schreef:
Superpony, jammer dat je zo'n ontzettend bevooroordeelde post plaatst over een PP, bijna belerend over hoe een ander het niet goed doet, en er maar 1 weg de juiste is. Zoveel mensen, zoveel wensen, voor mij nog steeds niet een PP. Wat jij omschrijft vind je echt niet op iedere PP, heb ook vele andere PP plekken gezien, mensen die de klepel allemaal ergens hebben zien hangen, maar waar het lang niet perfect is.

Eens... Niets is goed, behalve op die specifieke pp manier lijkt het...
Bekijk het per paard en per baas. Mijn merrie zou niet in een kudde pp kunnen functioneren. En ik heb er zat dood vermoeid en ongelukkig uit zien komen.

TS kijk vooral naar hoe je paard nu staat en probeer wat te vinden wat er op lijkt en/of waar je je goed bij voelt. Of dst een 24/7 weide plek is of een paddock paradise idee, als ze de zorg maar 100% uit handen kunnen nemen.

Vriendinnetje van mij heeft een van haar paarden een paar provincies verder naar een pp gebracht voor pensioenpaarden. Niet omdat het paard perse met pensioen moest. Maar omdat de tijd er voorlopig niet meer zou zijn. Een fijne plek met goede toezicht en fijne verzorging zijn er steeds meer krijg ik het idee in die vorm.

Veel sterkte ermee iig!! .

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:03

De meeste pp's die ik gezien heb zijn geel paddocks papradies maar paddocks of hel.
Er zijn maar een paar echt goede. Maar die zijn vaak ook echt groooooooot.
Al die andere met tig paarden op een klein stukje zou ik nooit willen.
Geef mij dan maar traditioneel een wei. Ik weet zeker dat ze daar meer lopen dan in een kleine pp van hooibak naar hooibak.
Maar ik rij dan ook 35 jaar paard met paarden die zelfs in de winter op een wei droog staan. Dat is het traditionele wat ik dus ken, geen kleine paddocks, zelfs stands kan ik niet van vroeger.
Wel in de nacht op stal voor individueel voer. Vol pensioen, daar waren ook mensen genoeg die tijden niet kwamen en voor de paarden was dat niet erg, die stonden toch in een groep buiten in veel ruimte.
Zou ik ze nu niet meer aan huis hebben zou ik ze op die manier ook weer stallen, omdat ik zelf lichamelijk ook niet alles meer kan.
Maar in de omgeving van ts ben ik helaas niet bekend.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:10

Ik kan wat superpony schrijft alleen maar beamen.

Mijn paarden had ik eerst aan huis. Het paarden houden was nieuw voor mij en dacht dat paarden op gras hoorden. Ze hadden wel een verharde paddock, ruime inloopstal en zandpad. Maar iedere dag gras.
Wat waren mijn paarden dikke propjes toen.
Het ging om 2 haflingers een shet en een draver.

Toen ging ik scheiden en moest ik verhuizen. Gezocht naar een plek waar mijn paarden 24-7 op het land konden met schuilmogelijkheden. Waar in de buurt ik dit kon vinden zou ik ook gaan wonen.
Heerlijke plek gevonden maar daar ook tegen dingen aangelopen. Ze verveelden zich vooral in de winter als er weinig gras stond. Altijd gedoe rondom de 2 hooibakken en ze waren in de winter ook vaak onrustig en opgefokt.
Toen op die stalling een paddock gekregen. Geen fulltime gras meer had ik bedacht door nieuwe inzichten.
De paddock was niet klein maar ook niet heel groot.
Wat deden ze de hele dag....slapen en van hooibak naar hooinet lopen.
Ik merkte dat het belangrijk was dat ik ze veel extra beweging moest geven. 1 van mijn hafjes kreeg zelfs stalbenen op de paddock.
Dus gras was een no go en een te kleine paddock ook.
Dus toen begon de zoektocht opnieuw.

Nu staan ze een jaar bij Nature horse paradise en ik heb hele andere paarden.
Ze zijn zo relaxed en ontspannen.
Geen frustratie meer in hun ogen te zien.
Ze lopen nu ook best veel van hooibak naar hooibak maar dat zijn er 16 verdeeld over 7ha. Er is geen gedoe om eten onderling want er is ruimte genoeg. Ze kunnen lekker schuilen en schuren aan de bomen en ze kunnen zelf kiezen met welke paarden ze optrekken. Paarden die ze niet echt liggen hoeven ze niet eens tegen te komen.
Alleen evt bij de drinkplek of bij het voerstation.
Maar ook daar jagen ze elkaar op een relaxte manier weg. Oren plat is vaak al genoeg.
Ik werk ook graag met kruiden. Als ik dit klaar zet dan wordt dat gewoon iedere dag gegeven als de paarden hier behoefte aan hebben en naar het voerstation komen.
Mijn paarden mankeren niets. En hebben geen extra aandacht nodig.
Maar ook dat wordt geboden als dat nodig is.
Voor mij is dit zo'n fijn idee.
Ik ga ook gerust 3 weken op vakantie zonder mij zorgen te maken of ze iets tekort komen.
Hoef ook niks te regelen want alles gaat zijn gangetje.
Mensen die mijn paarden al langer kennen zien zo'n verandering in houding en uitdrukking. En dat geeft mij zo'n fijn gevoel.

Het is best een lang verhaal geworden.
Maar wilde even mijn proces delen.

Ik zou mijn paarden nooit meer op een andere manier willen huisvesten dan nu.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:19

MightyMike schreef:

Eens.
En geen ervaring? Die heb ik dus wel. De mijne de ging er kapot aan, dus na 2 jaar verhuisd. Hij staat nu weer traditioneel, dat is voor hem veel beter.
Zo is er voor iedereen een andere oplossing, we zijn tenslotte niet allemaal hetzelfde.

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:51

Wij hebben ook pensioen/pension paarden staan. Die staan al jaren op gras. Laat ik het afkloppen ooit ene met koliek gehad en dat was een zandkoliek. van februari tot begin mei gaan ze op de winterwei met track en krijgen ze doorlopend hooi gevoerd.Daar heeft er een zandkoliek gekregen van restjes van de grond te zoeken.
Bij ons blijven de meeste paarden staan tot ze overlijden van ouderdom de meeste paarden passeren hier de 30 jaar.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:25

Allereerst: veel sterkte TS!

Ik heb sinds een jaar mijn pony met pensioen gezet. In de omgeving kon ik geen geschikte plek meer vinden en elke avond en weekend moeten brak me op. Hij staat in Biddinghuizen, wordt verzorgd en het gaat heel goed met hem. Ik mag en kan komen wanneer ik wil.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:04

Ik kan je de Zilverdas van harte aanbevelen, de verzorging is daar echt super geregeld en de track is fantastisch, breed, droog en ruim voldoende lang.
Als je echt ontzorgd wil worden dan is het daar!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:33

MightyMike schreef:
Sinds wanneer krijgen we koliek van op de wei staan? Vind dat wel een heel aanvallend antwoord waaruit blijkt dat je zelf helemaal voor de paddock paradise situatie bent. Ik zeg ook, persoonlijk zie ik graag wei en een stal, start helemaal geen discussie. Ik vind een box wel heel fijn, een paddock paradise werkelijk niets, maar dat is persoonlijk nogmaals. Modder beter dan een vieze stal schrijf je, maar wie gaat er dan gelijk van een vieze stal uit? Ik vind modder zeker wel een punt. Beetje modder of veel bij plaatsen waar paarden veel staan, is nog wel een verschil, maar zeker iets om naar te kijken en over te denken.

Ik sluit me hierbij aan :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:44

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 16:01

Keet schreef:
https://www.dehoekersteegh.nl/
Is dit misschien iets voor je? Eigenaresse is echt een super fijn mens :)

Staat op de website dat het vol is, en geen nieuwe klanten aangenomen worden...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:07

Websites zijn ook wel eens niet up to date en heeft er toevallig 2 dagen geleden iemand gezegd te gaan vertrekken bij wijze van. :D

Als het je een fijne stal lijkt, altijd even vragen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:16

bren979 schreef:
Keet schreef:

Dacht te zien dat er plek was voor 14 en de teller op 10 stond.
Maar even informeren kan geen kwaad :) misschien is er toch een plekje of kan ze je helpen met een ander plekje

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:51

Van der Kruis in Leende/Heeze. Wel een stukje bij jou uit de buurt..

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:13

Heb je al contact gehad met de Wildtsthof ?

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 08:25

bren979 schreef:
Keet schreef:

Contact opgenomen en ze staat echt vol.

Ondertussen al veel hulp van stalgenoten aangeboden gekregen.
Twijfel dus wel of weggaan een goede optie is..
Aan de ene kant staat hij heerlijk in zijn kudde. Aan de andere kant is de ruimte in de paddock beperkt in de winter. En ben ik dus afhankelijk van andere mensen of en wat ze met hem doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:27

Dat is jammer :(

Hoop dat je snel een plekje vindt en dat dat je een portie rust geeft :(:) je hebt genoeg andere dingen om je druk om te maken denk ik :(:)

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 11:33

Eleeke schreef:
Heb je al contact gehad met de Wildtsthof ?

Nee nog niet. Omdat ik toch twijfel over (tijdelijk) verhuizen of niet.