Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:56

Citaat:
Jij zegt dat mensen het vaak alleen maar doen om stoer te kunnen praten op een verjaardag en met een paard opgescheept

Is dat het? Je voelt je aangevallen? Heb nergens gezegd dat het niet iemands recht is. Heb ook niet gezegd dat buitenlandse dieren per definitie meer kosten met zich mee zouden brengen. Heb wél gezegd dat voor het geld waarvoor je een paard uit het buitenland naar NL haalt je er meer van NL bodem zou kunnen redden. En ik gewoon echt niet begrijp waarom wel de buitenlandse paarden willen redden en de Nederlandse laten barsten. Waarom? Waarom neem je geen NL hond uit het asiel? Ze barsten uit hun voegen!

Voor ieder buitenlands paard of hond had er één Nederlandse gered kunnen worden. 1 minder ingeslapen of geslacht. Heb je enig idee hoe moeilijk het is een paard te herplaatsen? Naar een verantwoord adres?

Welk asiel in Nederland barst uit zijn voegen met (Nederlandse) honden? Vroeger als wij naar het asiel gingen zaten er inderdaad heel veel leuke honden, als ik nu kijk bij asiels hier in de buurt hebben ze echt heel weinig honden en als ze die hebben is het 9 van de 10x een ras met vechtersbloed erin en wat je niet ongecompliceerd in een gezin kan plaatsen. Hier vind ik honden uit het buitenland (van alleen goede stichtingen natuurlijk, niet van broodfokkers uit Roemenië ) wel een uitkomst.

Paarden met een gebrek zijn er inderdaad al genoeg in Nederland, dat vind ik een ander verhaal. @ts misschien kun je een advertentie plaatsen met wat je zoekt en wat je kunt bieden, ik denk dat je veel reactie krijgt!

_Mir

Re: Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:09

En een manege paard ?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:44

welmoedz schreef:
Citaat:
Jij zegt dat mensen het vaak alleen maar doen om stoer te kunnen praten op een verjaardag en met een paard opgescheept

Is dat het? Je voelt je aangevallen? Heb nergens gezegd dat het niet iemands recht is. Heb ook niet gezegd dat buitenlandse dieren per definitie meer kosten met zich mee zouden brengen. Heb wél gezegd dat voor het geld waarvoor je een paard uit het buitenland naar NL haalt je er meer van NL bodem zou kunnen redden. En ik gewoon echt niet begrijp waarom wel de buitenlandse paarden willen redden en de Nederlandse laten barsten. Waarom? Waarom neem je geen NL hond uit het asiel? Ze barsten uit hun voegen!

Voor ieder buitenlands paard of hond had er één Nederlandse gered kunnen worden. 1 minder ingeslapen of geslacht. Heb je enig idee hoe moeilijk het is een paard te herplaatsen? Naar een verantwoord adres?

Welk asiel in Nederland barst uit zijn voegen met (Nederlandse) honden? Vroeger als wij naar het asiel gingen zaten er inderdaad heel veel leuke honden, als ik nu kijk bij asiels hier in de buurt hebben ze echt heel weinig honden en als ze die hebben is het 9 van de 10x een ras met vechtersbloed erin en wat je niet ongecompliceerd in een gezin kan plaatsen. Hier vind ik honden uit het buitenland (van alleen goede stichtingen natuurlijk, niet van broodfokkers uit Roemenië ) wel een uitkomst.

Paarden met een gebrek zijn er inderdaad al genoeg in Nederland, dat vind ik een ander verhaal. @ts misschien kun je een advertentie plaatsen met wat je zoekt en wat je kunt bieden, ik denk dat je veel reactie krijgt!

Een paard “ redden” doe zonder voorwaarde. Zonder medische keuring en mét al zijn gebreken. Anders ben je een paard aan het kopen. En komen we weer terug bij punt nul. Niet een groot zielig verhaal ophangen dat je paard helemaal vanuit het buitenland hebt gehaald om em te redden. Je hebt gewoon een rijpaard gekocht. Tegen een schappelijke prijs, een koopje, een centen kwestie dus omdat deze paarden in topconditie te duur zijn. Een paard “redden” oplappen weer goed krijgen, medisch en psychisch is van een ander kaliber. Dat doe je niet ten bate van jezelf maar ten bate van het dier, met al zijn eigenaardigheden etc.Jij schrijft paarden met een gebrek af. Want je wilt een nuttig dier. Een dier waar je wat aan hebt. Dat is ten bate van jezelf! Het dier moet in jouw plaatje passen.Dus ben je gewoon een koper. Kopers die zich profileren als zg “ redders” dáár wringt em de schoen. Heb niets tegen kopers of redders. Maar kopers die zich voordoen als “ redders “ wel. En dat dan het liefste grootschalig uitdragen ook nog.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:40

Ik lees even mee.

Ga zelf tzt ook weer op zoek moeten naar het perfecte maatje voor mijn paard.

Voor mij is het allerbelangrijkste dat die 2 het goed kunnen vinden samen. En dat is makkelijker gezegd dan voor elkaar. Niet omdat die van mij nou zo moeilijk is, maar omdat veel paarden toch onder de indruk lijken te zijn van zijn formaat en daardoor of geen contact maken of te onderdanig zijn. Terwijl ik ook geen draak zoek, want die van mij is de vriendelijkheid zelve.

Maar hoe vind je zoiets? En om nu maar steeds weer een paard te kopen of te halen dat wordt het voor mij persoonlijk niet. Want ik ben van het principe dat ze voor het leven blijven...

Iemand tips?

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:21

Ik weet een paard wat ter Adoptie is, hier in Nederland. Zijn oude eigenaar kon niet voor hem zorgen en heeft hem daarom verwaarloosd. Nu staat hij bij hele lieve mensen en is al opgeknapt maar ze kunnen hem niet houden helaas. Ik moet wel zeggen dat het een wat ouder en geen berijdbaar paard meer is, ook is hij niet de makkelijkste maar wel ontzettend lief! Mochten jullie interesse hebben kunnen jullie mij een PB'tje sturen en dan geef ik meer informatie. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:45

Pareltjes schreef:
Moet je willen steeds dieren vanuit het buitenland te gaan halen? Honden uit Spanje en Roemenie. Paarden idem. De asiels zitten vol in zowel NL als BE. Ook genoeg paarden die in de ellende zitten.

Stop toch met het importeren en ga zoeken naar dieren in je eigen land. Begrijp wel dat op verjaardagsfeestjes een vehaal van : héël sielugh paardje/ hondje uit Spanje gehaald veel stoerder is dan even naar het asiel of opvang om de hoek te rijden.

Wil je een dier redden? Doe het dan ook echt om de juiste redenen en niet om het” spannende verhaal “.

Maar voor de TS: succes met zoeken en kijk gewoon eens dicht bij huis.

Amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:49

Mijn tip: ga langs bij slachthuizen of slachtweides

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:14

Talietjuh schreef:

Paarden die bij de slachterij staan mogen niet meer verkocht worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:25

Ik vind de optie bellen met een kliniek en zeggen dat je een lief paard zoekt wat een goed huis zoekt geen domme.
Mensen willen geen risico op handelaren maar genoeg mensen die heel graag zo’n huisje willen voor hun paard.
Zeker met de crisis komen er veel paarden in problemen door baanverlies van eigenaren, en daar zit vast een lief paard tussen wat zo een nieuwe kans krijgt.
Dan hoef je waarschijnlijk niet eens een hopeloos geval te ‘kopen’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:29

Brainless schreef:
Talietjuh schreef:

Dat zou je denken idd..toch worden ze gewoon doorverkocht *spreek uit ervaring*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:29

Je hebt meer kans via je hoefsmid.
Die komt ook op veel plekken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:56

Talietjuh schreef:

Tegenwoordig nog?
Of 25 jaar geleden?

Ts, ik zou een advertentie zetten dat je een weidemaatje zoekt.
Dan krijg je denk ik genoeg reacties van paarden die afgedankt worden door de huidige eigenaar omdat die niet meer voldoet aan de rij eisen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:38

Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik eindelijk zo ver ben om mijn paard naar de slacht te doen, en dat iemand hem dan doodleuk komt 'redden'. Dat soort reddingsacties verplichten mij ertoe om erbij te blijven tot mijn paard geschoten is. Dat wil ik eigenlijk helemaal niet zien, maar het moet wel, dankzij die 'redders'.

Ik heb dat met mijn vorige paard moeten doen. Met mijn huidige paard zit ik er vreselijk tegenaan te hikken. Wat zou ik graag gewoon mijn paard meegeven aan de slachter, of afzetten bij het slachthuis en weggaan, maar helaas zal ik dan nooit rust hebben en altijd bang zijn dat mijn paard nog ergens opduikt.

Bedankt 'redders'. ;(

(En ik kies voor de slacht omdat ik dat een prettiger dood vind dan inslapen, voor een nog relatief gezond paard met blessure. Niet om het geld.)

Misschien moet ik met een spuitbus op hem schrijven wat hij allemaal mankeert, zodat mensen er met hun takken vanaf blijven en hem zijn welverdiende rust gunnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:40

_Penotti schreef:
Talietjuh schreef:

Tegenwoordig nog?
Of 25 jaar geleden?

Ts, ik zou een advertentie zetten dat je een weidemaatje zoekt.
Dan krijg je denk ik genoeg reacties van paarden die afgedankt worden door de huidige eigenaar omdat die niet meer voldoet aan de rij eisen.

Of je wacht de de markten eind van het jaar. Als deze doorgaan zal er genoeg keus zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:07

LindyH schreef:
Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik eindelijk zo ver ben om mijn paard naar de slacht te doen, en dat iemand hem dan doodleuk komt 'redden'. Dat soort reddingsacties verplichten mij ertoe om erbij te blijven tot mijn paard geschoten is. Dat wil ik eigenlijk helemaal niet zien, maar het moet wel, dankzij die 'redders'.

Ik heb dat met mijn vorige paard moeten doen. Met mijn huidige paard zit ik er vreselijk tegenaan te hikken. Wat zou ik graag gewoon mijn paard meegeven aan de slachter, of afzetten bij het slachthuis en weggaan, maar helaas zal ik dan nooit rust hebben en altijd bang zijn dat mijn paard nog ergens opduikt.

Bedankt 'redders'. ;(

(En ik kies voor de slacht omdat ik dat een prettiger dood vind dan inslapen, voor een nog relatief gezond paard met blessure. Niet om het geld.)

Misschien moet ik met een spuitbus op hem schrijven wat hij allemaal mankeert, zodat mensen er met hun takken vanaf blijven en hem zijn welverdiende rust gunnen.

Ik snap je gevoel Lindy. :(:)
Erop spuiten: stuk. Ik heb pijn.
Frees op zijn hoeven op de wand: pijn pijn, pijn.
Of beter: houden van is soms loslaten erop spuiten... misschien komt dat meer aan.

Ik weet van vroeger van de penny wel dat iemand een paard had met een ingebrandde markering op de hoeven.
Niemand wist wat het betekende, paard bleek zo gemerkt voor de slager en won uiteraard alles op de wedstrijden.
En de markering groeide er natuurlijk uit.
Zo’n markering is helemaal zo raar nog niet helaas, als je paard niet dierwaardig verder kan.
Dan weet men tenminste dat het klaar is en er vanaf gebleven moet worden.

Paard van mijn vorige stalhouder was zes en artrose bij de schoft.
Er bood zich een superhuisje aan waar hij gras mocht maaien, want zolang je er niet op ging zitten was het goed.
Uiteraard stond het beest nog geen week later op marktplaats met een compleet banketstaaf.
Ze hebben de handelaar waar hij stond gebeld, wat bleek die smiechten hadden het paard ingeruild voor een andere.
En de handelaar heeft het paard ter goeder trouw te koop gezet.
Ze hebben de handelaar gebeld en gezegd wat er mis was, en dat het paard weggegeven was als weidemaatje.
Was de handelaar niet zo blij mee natuurlijk.
Volgens de stalhouder klonk het wel of hij er ook geen heil in zag, en we hopen dat hij hem heeft laten inslapen of slachten.
Je kon er gewoon niet op gaan zitten, dat deed gewoon pijn, maar aan de longe was het rennen, bokken en gek doen.
Dus het was goed bedoeld hem een leven als weidemaatje te gunnen maar je ziet maar weer wat er kan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:43

_Penotti schreef:
Talietjuh schreef:

Tegenwoordig nog?
Of 25 jaar geleden?

Zo oud ben ik niet, Ja tegenwoordig nog idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:51

LindyH schreef:

Bedankt 'redders'. ;(

Ja begrijpelijk hoor...Nou zijn er dus slagers die weigeren een gezond ogende pony te slachten. Heb zelf dus een volledig gezonde pony gekocht van een slager...ongelofelijk hij ontkende ook nog. Had een vriendin die paardenliefhebber was, nog een heel bekende ook. Hij besloot gewoon welk paard wel en niet doorverkocht zou worden en had daar een apart landje voor (dus niet bij de paarden van zijn vriendin).

Dat ik erachter kwam zei die vriendin doodleuk dat ik blij moest zijn met zo'n leuke pony voor zo'n lage prijs.

Wat bleek pony was naar de slacht gebracht omdat de toenmalig eigenaar de pony beschouwde als gek in het hoofd. Had gebeld naar nr in paspoort. Er stond ook iets van boter kaas en eieren in t paspoort (apart paspoortje had ze)

Pony was hoogstens angstiger en moeilijker in omgang als normaal. Later is het een kinderpony geworden wel pas dat de pony echt wat ouder was, daarvoor was ze wel een beetje onstuimig.

In dit geval goed voor de pony dat die nog leeft.

Maar erg flauw van die mensen waar ik haar kocht niet het eerlijke verhaal erbij te vertellen gewoon en zo laks te reageren. Hoorde later ook dat die man een zieke haflinger had doorverkocht..en dat zijn natuurlijk dingen die niet kunnen..toen ik eenmaal wist waar ze vandaan kwam heb ik nog een tijdje het slachtlandje in de gaten gehouden (waar paarden komen te staan voor de slacht). Nu is t slachthuis dicht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:02

Er worden ook paarden doorverkocht om op transport naar het buitenland te gaan waar paardenvlees meer opbrengt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:10

Slager/handelaar die bij jouw paard komt ophalen mag (van de wet) zo'n dier doorverkopen. Staan ze eenmaal op het terrein van het slachthuis, dan moeten ze geslacht worden (wettelijk verplicht). Dus het maakt nogal uit waar in dit verhaal eigenaar en paard uit elkaar gegaan zijn.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:33

Brainless schreef:
Talietjuh schreef:

Klopt, bij een slachterij niet. Daarom maakt het in deze veel uit waar een slager ze tussentijds laat.
Maar door verhandelen gebeurd echt nog wel heel vaak hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:12

Je kan idd ook bij klinieken informerem maar volgens mij mogen ze geen gegevens doorgeven.

Geef hierbij wel de tip: eerst paardje behandelen voordat je die naar stal haald. Voor je t weet neem je ziektes mee.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:21

Talietjuh schreef:

Je redt er zeker niet altijd een paard. Net als dat de reden van slacht ook sterk kan verschillen.

Is het dan redden? Of komt er een risico om de hoek kijken dat je gewoon een dier van het slachthuis kocht en je vinger er niet op kunnen leggen waarom het niet echt wou. Om na 2 jaar erachter te komen dat het al die tijd een toch zeer pijnlijke blessure had en jij die 2 jaar maar goedbedoeld met een reddende instelling tijd bleef rekken. Vooral omdat de DA maar niets kon vinden.

Ken (van vroeger) zat mensen die hun kapotte paard terug zagen.. Terwijl ze die bewust lieten slachten. Tenminste dat dachten ze...

Je kent het verhaal niet. En meerendeel zegt “haal het door de medische molen” .. wat vaak beperkt tot wat foto’s, bloedje, osteo en een smid.

Sommigen doen dit nog niet eens. En ook die foto’s zijn vaak niet altijd een zekerheid, vooral niet als je niet alles fotografeerd het het beperkt tot het standaard pakketje van 12- 20 foto’s.

Terwijl de vorige eigenaar het al wel gevonden had en tot de keuze slacht over ging. Het beste voor het dier.

Ja er valt zat te redden. Maar niet alles bij een slachthuis is te redden. Vooral omdat je het verhaal niet kent.

Koop ik liever een gepensioneerd Manege paard. Of een van iemand die zelf in de problemen zit. Een die niet meer hoeft te werken.
Waar je een verhaal mee krijgt in combinatie met medische zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:43

Weet je soms doe je zo je best een gezond paard te kopen en kom je alsnog met een blessuregeval thuis. Hoe vaak is dat niet het geval. Of je hebt een goed paard maar deze wordt toch medisch door fout bekappen, rijden houden ect.

Ik heb een shetlander die kwam met hoefrot en luis gezellig bij mij op stal. Vorige eigenaar kwam heel kundig op mij over en was daar een andere pony aan het behandelen voor luis.

Blijkbaar was de eigenaar daarvoor niet zo kundig met paarden of is de luis over gegaan op mijn pony zonder dat die beste man het door heeft gehad.

Misschien moet je geen project willen maar gewoon zorgen dat je eigen paardje zo gezond mogelijk blijft. Dat is al een hele kunst op zich.

Nu heb ik 3 gezonde paarden staan. 1 tje had iets met achterknie wat door kundige smid tijdig verholpen is. Als ik die smid niet had gehad was dat nu misschien ook wel ongemerkt erger geworden i.p.v verholpen. Zo snel kan het mis gaan met je ogenschijnlijk supergezonde pony.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:04

moonfish13 schreef:
Ik snap je gevoel Lindy. :(:)
Erop spuiten: stuk. Ik heb pijn.
Frees op zijn hoeven op de wand: pijn pijn, pijn.
Of beter: houden van is soms loslaten erop spuiten... misschien komt dat meer aan.

Het zal wel aan mij leggen, maar ik begrijp eigenlijk niet wat je met dat spuiten en die frees bedoelt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:28

Ja talietje. Klopt. Ook bij een ‘normale’ aankoop kan er veel mis gaan. Maar bij slachtpaarden is die kans groter in mijn beleving.

En ik heb niets tegen slachten. Voor mij hoeft niet elk dier gered te worden van slacht. Kan zelfs een oplossing zijn tegen een leven vol pijn.

Ik wil die keuze ook kunnen maken. En dan wanneer ik echt klaar ben met behandelen en geen uitweg meer zien.

Dan hoop ik niet dat die van mij nog wordt gered omdat iemand denkt goed aan te doen. En zo heb ik die verhalen gehoord van vroeger. Paarden die ernstige nekproblemen hadden gewoon weer werden opgekocht en de ring in gingen. Beschamend...

Daarom wil ik ze zien ‘vallen’ om te voorkomen dat ze een slechter leven tegemoet gaan.

Als ik ze zat zou zijn of weet ik wat .. dan is een nieuwe eigenaar natuurlijk veel eerlijker.

Dat is het stomme, zoveel is niet in een glazen bol aan te voelen of te voorkomen. Ook niet elke verkoper is even eerlijk.

Uiteraard staan er ook gezonde dieren bij de slacht. Ja dieren! Hoeveel van deze paardenredders eten gewoon vlees?
Was ook gewoon een Gezonde koe of varken.

Ik eet vlees en waarschijnlijk vaker paard dan ik denk. Het smaakt mij allemaal goed. Zolang het goed geslacht is. Ik koop wel in bij een slager die zelf kleinschalig kundig slacht. En niet de kiloknaller in de supermarkt.

En ik ken het risico van het redden van slachtpaarden. Dus ik zou ze laten staan bij de slager.

Toch noem ik mijzelf een paardenliefhebber. Die van mij krijgen zorg en behandelingen die ze nodig hebben. Tot zover het diervriendelijk blijft.