Hoefsmid die kan corrigeren in Friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:14

Marije_1997 schreef:
senna21 schreef:
We zeggen dit omdat je straks meer problemen hebt met een paard met kapotte pezen.
Ook als je (te) weinig budget hebt, is het verstandig om goed onderzoek te doen. De meeste dierenartsen kunnen ook foto's maken.

Hou. Gewoon. Op. Ik weet wat ik moet doen. Dit wist ik al voordat dit topic geplaatst had. Ik vraag om een smid niet om commentaar over een pees en wat ik moet doen. Eugh hou gewoon op. Heb genoeg aan m'n kop.

Lekker doen dan, maar ga dan niet zeuren als je paard over een paar maanden niet meer loopt.

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:25

Sorry ts, maar ik zou toch eerst naar de DA gaan voordat je een smid laat komen. Een da kan je heel goed vertellen wat je met die kreupelheid moet (voordat je er zelf mee aan de slag gaat) en je vervolgens ook goed een smid aanraden. Ik zou echt eerst uitzoeken waarom het paard kreupel loopt, los van het hele kogel gedoe etc. Misschien compenseert hij ergens voor en loopt hij daarom zo, geen idee. Maar toen ik zelf dacht dat mijn paard een hoefprobleem had omdat hij erg licht liep ben ik eerst naar de da gegaan en die heeft vervolgens kunnen vertellen wat de smid ermee kon doen en daarom is het nu weer goed gekomen en heeft mijn paard minder pijn. Misschien als ik zelf was gaan kloten met smeden was het anders afgelopen, geen idee.

Lindsey_99

Re: Hoefsmid die kan corrigeren in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:45

Bij een paard van een paar jaar oud valt aan de stand zelf niet zo heel veel meer te corrigeren, maar het neemt niet weg dat er wellicht beter bekapt kan worden. Het kan verstandig zijn een second opinion bij een goede bekapper te laten maken (Cat is al genoemd) en dan te bepalen wat het beste is. Gezien dat je er zelf weet wat je moet doen, maar toch twijfels hebt, kun je dan een gedegen plan maken vanuit meer dan 1 visie, of bevestiging krijgen dat de huidige weg het beste is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:50

Zelf hele goede ervaring met Marc Goddijn uit Boyll.

Geweldige man, eerlijk en kijkt naar het totaal plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:02

myk_en_shant schreef:

Deze kwam ik idd tegen, kon alleen niet zoveel over hem vinden etc op zijn website zou je me een pb kunnen /willen doen met info enzo?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:07

Marije_1997 schreef:
myk_en_shant schreef:

Deze kwam ik idd tegen, kon alleen niet zoveel over hem vinden etc op zijn website zou je me een pb kunnen /willen doen met info enzo?

Je kunt hem vinden op Facebook hoefsmederij Marc Goddijn.
Maar ik stuur je een pb.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 06:37

Hele slechte ervaring met Marc Goddijn, maar je zult dat denk ik altijd wel houden......
Ts sterkte ik hoop dat je een fijne Smit vindt!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 06:57

Hoefsmid wessel heeft mijn pony geholpen zijn hoeven weer in top conditie te krijgen. Heeft een groot werkgebied. Hij heeft ook wel facebook en anders heb ik zijn nummer wel voor je.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:17

marije1109 schreef:
Hele slechte ervaring met Marc Goddijn, maar je zult dat denk ik altijd wel houden......
Ts sterkte ik hoop dat je een fijne Smit vindt!

Ik heb Marc al 12 jaar als hoefsmid en heb nooit geen problemen ervaren.

Bij mij komt bijvoorbeeld wessel er niet in. Hij geeft zonder pardon een verdovingsspuit, terwijl hij geen dierenarts is.

Bij mij in de buurt zit nog een smid, die heeft zijn papieren in Amerika gehaald. 1 x hem laten komen, omdat mijn vaste smid een auto ongeluk heeft gehad.
Ijzers die rammelden binnen een week en na de eerste week kon hij er 2 ijzers er weer onder meppen omdat ze eraf lagen.

Ik heb echt al een aantal gehad en zit al 30 jaar in de paarden, ik ben zeer tevreden met Marc.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:02

Een goede hoefsmid gaat hier niet aan corrigeren zonder eerst foto’s te laten maken...

Snap wel dat ie rechts kreupel is gezien dit beeld. Omdat die voet hoger is komt alle druk op dat been... verder kan het maar zo zijn dat hij links ook nog eens ontlast. Ik heb je andere topic toevallig gisteren gelezen en denk dat je begeleiding met de aankoop niet zo goed is geweest. Een dergelijk paard met zo’n kleur koop je niet voor het geld dat je betaald hebt. Hoe hard ook, je hebt een kapot paard gekocht en dat ga je gewoon niet goed krijgen, vooral niet met alleen een bekapbeurt.

Sterkte in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:26

MarjanB schreef:
Een goede hoefsmid gaat hier niet aan corrigeren zonder eerst foto’s te laten maken...

Snap wel dat ie rechts kreupel is gezien dit beeld. Omdat die voet hoger is komt alle druk op dat been... verder kan het maar zo zijn dat hij links ook nog eens ontlast. Ik heb je andere topic toevallig gisteren gelezen en denk dat je begeleiding met de aankoop niet zo goed is geweest. Een dergelijk paard met zo’n kleur koop je niet voor het geld dat je betaald hebt. Hoe hard ook, je hebt een kapot paard gekocht en dat ga je gewoon niet goed krijgen, vooral niet met alleen een bekapbeurt.

Sterkte in elk geval!

Wie zegt dat ie rechtskreupel is? Wtf is dit voor opmerking? Begeleiding is idd niet goed geweest, maar dat zegt niet dat ik een kapot paard heb gekocht? Sorry hoor. Hij is totaal niet kapot, dan had ik dat al veeeeel eerder gezien. En dan had de osteopaat dat ook al gezien :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:22

Het is niet wat je wilt horen, maar ik bedoel het ook goed. Alles staat in verbinding met elkaar. Ik denk ook dat het heel wijs is om eerst uit te vogelen wat er loos is ivm die peesblessure en vanuit dat onderzoek verder te werken naar de lichaamshouding/bekappen etc.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:33

Maar je ziet toch dat zijn halve been scheef staat? Wat versta jij dan onder kapot?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:36

Daan13 schreef:
Ik heb hele goede ervaringen met Marc Goddijn. Vanaf Emmeloord ben ik bij hem terecht gekomen.

hier ook hele goede ervaringen met marc!
mijn paard heeft ook scheefstand en best slim ook.
nu al hele goede resultaten met marc .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:09

TS, er worden teveel namen genoemd en je kan ze niet allemaal uitproberen.

Zeker bij deze benen en hoeven kan je niet na 1 keer bekappen zeggen of iemand goed is voor je paard.

Maar ondanks dat je het niet wil horen, zal een goede hoefsmid/bekapper toch nu of over een tijdje om foto's of scan's vragen. Ook een hoefsmid/bekapper heeft geen rontgen ogen en wil vaak wat zekerheid bij dergelijke gevallen.

Daarnaast ben je zoekende en kan ik je aanraden om jezelf eens goed in te lezen over hoeven en het effect op het lijf. Pas als je zelf wat weet over hoeven en de anatomie van het paard kan je het werk van je hoefsmid/bekapper beoordelen.
Veel mensen zien pas te laat dat hun geweldige hoefsmid niet zo geweldig is.

OOk veeartsen en klinieken zijn niet allemaal zo geweldig. Ik kan een zeer negatief verhaal vertellen over de hoefsmeden van Emmeloord, dus wat dat betreft is geen enkele arts of hoefsmid etc heilig.

Vooral hoefsmeden die standaard bekappen om er vervolgens allerlei soorten ijzers onder te rammen, kan ik je afraden. Een goede hoefsmid kijkt eerst naar de voet en besteed daar aandachtig aan. Heel veel doen dit echt niet of te weinig. Er wordt ook veel naar het ijzer bekapt.

Maar de meesten hebben wel allemaal een mooi verhaal, waardoor mensen veel accepteren en alles geloven. Want een zogenaamde expert...........etc Hou er rekening mee dat iedereen zich hoefsmid kan noemen en de opleiding zelf niet gek veel voorsteld. De goede krijgen een goede opleiding op de werkvloer van ervaren hoefsmeden en blijven ontwikkelen en bij leren.

Let er vooral op dat ze bij dit paard ook naar je paard in beweging kijken. Ik bekap zelf mijn paarden en mijn ene ruin bijvoorbeeld heeft echt niet de meest ideale hoeven, maar wel oude blessures. Door naar het ideale plaatje te bekappen bleef hij rot lopen. OOK toen hoefsmeden hem nog deden. Ik respecteer meer zijn hoeven zoals ze zijn en hij loopt er super op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:16

Marije_1997 schreef:
[ [url=m/aEkiKD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is vandaag recht van voren vanaf de grond genomen. Dat ding om z'n andere been is een soort ice vide zonder tril gebeuren. Gewoon een bandage voor een ice pack hahaha

Ik heb een spanjaard en die staat net andersom :D Dus slijten op de buitenkant.
Komt ook vanuit het been. Nooit laten corrigeren.
Hij wordt gewoon om de 8 à 10 weken gedaan door de smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:19

Pandora2 schreef:
Marije_1997 schreef:
[ [url=m/aEkiKD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is vandaag recht van voren vanaf de grond genomen. Dat ding om z'n andere been is een soort ice vide zonder tril gebeuren. Gewoon een bandage voor een ice pack hahaha

Ik heb een spanjaard en die staat net andersom :D Dus slijten op de buitenkant.
Komt ook vanuit het been. Nooit laten corrigeren.
Hij wordt gewoon om de 8 à 10 weken gedaan door de smid.

Ohh wat grappig. Hij word nu ook gewoon normaal bekapt hoor. Ben ook zeer tevreden deze smid heeft netjes de rotstraal weggewerkt. Hij had het aan alle hoeven. Maarja als er wel wat gedaan kan worden wil ik dat natuurlijk graag. Vandaar ook de vraag. Dan kan een andere smid met ervaring er even naar kijken en aangeven wat er gedaan kan worden, of juist niet. Ik laat om de 6 tot 8 weken bekappen, maar dat was ook wel vanwege de rotstraal. Merk nu het droog is dat z'n hoeven er nog steeds prima uit zien. Dus het is nu nog niet nodig.