Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 05:32

Ja hier, geen bijstand wel Wajong en heb daar jaaaren paarden naast gehouden ( je mag inderdaad spaargeld hebben maar dat mag niet boven een bepaald bedrag uit komen ).

Ik liet er veel voor, zo ging ik nooit op stap, at ik nooit luxe en nieuwe kleding kocht ik zo min mogelijk.

Mijn paard stond op een stal waar ik verder alles zelf deed dus dat kostte me de hoofdprijs ook niet.

Als jij het er voor over hebt om er veel voor te laten is dat jouw keuze, vooral doen.

Ik durf wel te zeggen dat ik zonder mijn paard(en) in die tijd er nu niet meer zou zijn geweest.

Inmiddels al geruime tijd de Wajong uit en het leven is op alle fronten een stuk leuker voor me nu maar ik zou nooit iemand een stuk levenslust/genot willen ontnemen die in een uitkering zit.

Wat een kortzichtige reacties :=

Ravenna31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 06:40

Ik denk dat ts veel 'kortzichtige' reacties kan voorkomen door antwoord te geven op de vraag: waarom deze vraag. Een Wajong uitkering is ook niet 1 op 1 te vergelijken met een bijstandsuitkering.

De term bijstand roept bij veel mensen associatie op met niet willen werken. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

Ik heb geen ervaring maar ik denk dat het er vooral aan ligt hoe lang je denkt in de bijstand te blijven? Zijn er vooruitzichten op een betaalde baan? etc.

Een paar weken op een houtje bijten is wat anders dan jaren en kun je goede zorg garanderen na een half jaar of een jaar. Een paard is wel volledig van jou afhankelijk voor zijn/haar welzijn.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 06:44

Niet alleen een paard,
Maar ik vraag me überhaupt af hoe sommige mensen zo'n"rijk" leven kunnen leiden? Niks jaloezie of iets dergelijks maar een oprechte vraag. Dan ga ik dat ook zo doen namelijk :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 06:48

Ik denk dat wij het meer praktisch bekijken en jullie emotioneel.

Geen geld = geen paard

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 07:39

Bijstand en paarden.
Leven op de kosten van de staat.

Ik heb geen ervaring met de bijstand, wel met stal genoten die in de bijstand zaten.
Denk stuk of 5

Van eentje weet ik, zij kreeg zoveel toeslagen kindgebonden budget, alimentatie, zorg en huurtoeslag
Zij heeft netto gewoon 2500€ per maand en werkt 10 uur per week, geen bijstand maar toch geld van de staat.

2 andere ex stal genoten hadden een partner lat-relatie die wat voedsel of kleding kochten.
Beide dames hadden net huis rookten als ketter en werkte zwart bij om net mooie spullen te koop want ze wilden wel eskadronsetjes.
Ik stond altijd op pension stallen vanaf 300 gulden

Maar goed de fiod stond op stal... := geen idee hoe het met een van de dames is afgelopen ze moest per direct weg van stal.
Ze verdiende grof geld met Reading van huisdieren ........ apart was dat

Het kan maar je moet zoveel beknibbelen, of gewoon zwart bijverdienen tot bepaald bedrag mag dat ook in Nederland

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 07:58

Als het dier er al is als je in de bijstand komt dan snap ik dat je die niet gelijk weg doet. Paarden en andere huisdieren kunnen mentaal veel steun geven.

Ik heb als dierenarts echter al genoeg dieren onnodig in moeten laten slapen omdat eigenaar in de bijstand zit en een behandeling niet kan betalen. Dus nee ik sta niet te springen bij het idee dat iemand in de bijstand zomaar huisdieren en zeker paarden gaat aanschaffen en onderhouden. Dan komen ze bij ons 'geldwolven' langs op de praktijk met een behandelbaar probleem waar ze zo lang mee hebben gewacht dat het dierenwelzijn geschaad is en/of het dier niet meer te helpen is. Of er is geen geld voor behandeling, en dat is natuurlijk dan weer de schuld van de dierenarts. Een week later staan ze weer met een dure (mislukte ras) pup op je vaccinatie spreekuur. Die natuurlijk wel weer in termijnen betaald moet worden. {:)-:(

Nee kan niet zeggen dat ik het een ultiem goed idee vind als inmiddels ervaringsdeskundige......

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:05

Ik heb een chronisch ziek paard met dus extra kosten. Ik kom zelf niks te kort. Ik werk maar verdien niet genoeg en wordt aangevuld. Ik ga niet elke week uit eten e.d, koop niet elke maand dure kleding en noem het maar op. Stalling en huizen zijn hier ook niet zo duur, zeker als ik anderen hoor. Een auto heb ik overigens ook niet, alles is in de buurt. Die ene keer per jaar pak ik wel de trein, als ik al verder weg ergens heen moet. :')

Ik werk overigens al meer dan wordt aangeraden en dit is toch echt wel mijn max. Zou wel meer willen werken, maar het kan gewoon domweg niet. Dan zou mijn leven letterlijk eten, slapen en werken zijn. Op vrije dagen zou ik alleen maar kunnen rusten. Schoonmaken e.d zou ik dan ook niet meer kunnen. Nou, wil wel een schoon huis hebben hoor. En ik wil ook niet elke dag een pizza bestellen omdat ik geen energie meer over heb om eten te koken. Geen energie hebben voor familie, vrienden etc. En de gemeente zegt tegen mij ook, je moet ook je eigen ding kunnen blijven doen.

En dingen als dure operaties. Meeste operaties krijg ik al een 'beetje' mijn twijfels of dat wel goed komt i.v.m zijn ziekte.. Dus dan is de vraag, wil ik dat hem en mijzelf aandoen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:06

Haarbal schreef:
Onali schreef:

Met roken en alcohol heb je alleen jezelf te pakken.
Met festivals of een seizoenskaart verhongert een paard niet.

Ja het zijn luxe artikelen, maar je treft er niemand mee als er een keer iets mis gaat. Met een paard trekt die aan het kortste eind, die is afhankelijk van jou.

@Onali, dit was niet bedoeld om het houden een paard in de bijstand goed te keuren maar ging puur over het feit dat je aan niemand verantwoording hoeft af te leggen over hoe je je geld uitgeeft, als reactie op het standpunt van Mindim. Sommigen hebben een paard, anderen gaan roken, zuipen of stappen. Dat is iemand zijn eigen keus en daar heeft verder niemand iets mee te maken. Of het slim is, is idd een tweede ;)

Die verantwoording leg je wel af bij de uitkeringverstrekkende instantie, me dunkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:09

Robijntjah schreef:
Ja hier, geen bijstand wel Wajong en heb daar jaaaren paarden naast gehouden ( je mag inderdaad spaargeld hebben maar dat mag niet boven een bepaald bedrag uit komen ).

Ik liet er veel voor, zo ging ik nooit op stap, at ik nooit luxe en nieuwe kleding kocht ik zo min mogelijk.

Mijn paard stond op een stal waar ik verder alles zelf deed dus dat kostte me de hoofdprijs ook niet.

Als jij het er voor over hebt om er veel voor te laten is dat jouw keuze, vooral doen.

Ik durf wel te zeggen dat ik zonder mijn paard(en) in die tijd er nu niet meer zou zijn geweest.

Inmiddels al geruime tijd de Wajong uit en het leven is op alle fronten een stuk leuker voor me nu maar ik zou nooit iemand een stuk levenslust/genot willen ontnemen die in een uitkering zit.

Ik denk dat je dingen gunnen en logisch nadenken verwart.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:11

Moet je niet bezittingen opgeven wanneer je in de bijstand zit? En wordt je bijstand niet stip gezet wanneer je mee bezit dan xxxxx?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:29

Hier ook een ervaringsdeskundige, ik raakte door een blessure werkloos, en van daar in de bijstand beland. Droeg op het moment dat het gebeurde de kosten van 2 paarden. Heb er heel veel voor moeten laten, en echt puzzelen, maar gelukt toch 1te behouden. Andere bruikleen paardje is wel terug naar de eigenaar gegaan in die periode. Heel moeilijk mee gehad, maar we kwamen er helaas niet uit, met inderdaad ook nog een dierenarts rekening a €400. En ik wist natuurlijk dat ik na herstel wel weer kon werken en het dus tijdelijk was. Anders had ik een goed plekje voor ze gezocht.

Inmiddels gelukkig weer een goede baan.
Maar als je in de bijstand zit en nog geen paard hebt: niet aan beginnen. Je mag inderdaad maar bepaald bedrag hebben, en daar kan je in de huidige markt al amper/niet je huur van betalen. En je dier moet wel de nodige zorg kunnen krijgen.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:33

Het zou fijn zijn als TS zelf ook nog even haar/zijn mening zou geven. Beetje standaard forum ettiquette zeg maar.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:46

Whoops, verkeerde topic. Blond :o? :o?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:52

Ik denk dat het moet kunnen. Het is niet ideaal en je zal er veel voor moeten aanpassen, maar het kan.
Ik heb zelf afgelopen 9 maanden thuis gezeten met WW (en na even zoeken bleek dat weinig te schelen met bijstand in mijn geval). Ik heb een eigen huurhuis (met toeslag), een autootje, een paard (met pensioen, dus weinig tuig/accessoires aan extra kosten), betaal mijn zorg (met toeslag) en kan daarnaast ook nog prima boodschappen doen en af en toe wat leuks kopen of een drankje doen in de stad. Maar, niet te vaak. Ik ben milieu bewust en ga vaak op de fiets, koop bij de kringloop en leef van aanbiedingen. Ik heb een spaarpot voor onvoorziene dingen en m'n ouders hebben toegezegd ook altijd financieel te willen bijspringen mocht dat nodig zijn. Wel ben ik erg blij dat ik nu weer een toffe baan heb !
Ik vind het ook nog wel verschil maken of je al een paard hebt of er één aanschaft en of je weet of het voor lange termijn is of voor kortere termijn dat je van zo weinig rond moet komen.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:04

Bijstand zou een tijdelijk vangnet moeten zijn. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, doordat mensen tussen wal en schip vallen en niet meer kunnen werken. Maar voor alle andere gevallen is het een tijdelijk vangnet om in de eerste levensbehoefte te kunnen voorzien. Wanneer van diezelfde uitkering ook paarden en andere luxe producten gekocht kunnen worden, dan doen wij (Nederland in het algemeen) iets heel erg fout.

De bijstand zou een prikkel af moeten geven om snel weer aan het werk te gaan, al dan niet door het volgen van een opleiding. Op dit moment is het juist erg lastig om te gaan werken, omdat toeslagen vervallen en je onder de streep vaak ongunstiger uitkomt dan wanneer je in de bijstand blijft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:09

MerelV schreef:
Bijstand zou een tijdelijk vangnet moeten zijn. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, doordat mensen tussen wal en schip vallen en niet meer kunnen werken. Maar voor alle andere gevallen is het een tijdelijk vangnet om in de eerste levensbehoefte te kunnen voorzien. Wanneer van diezelfde uitkering ook paarden en andere luxe producten gekocht kunnen worden, dan doen wij (Nederland in het algemeen) iets heel erg fout.

De bijstand zou een prikkel af moeten geven om snel weer aan het werk te gaan, al dan niet door het volgen van een opleiding. Op dit moment is het juist erg lastig om te gaan werken, omdat toeslagen vervallen en je onder de streep vaak ongunstiger uitkomt dan wanneer je in de bijstand blijft zitten.

Gelukkig zijn er al diverse politici die in zien dat zoals het nu is met uitkeringen niet kan. Dus willen ze mensen met een uitkering gaan motiveren en stimuleren toch te gaan werken, ookal is dit maar een aantal uur of vrijwillig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:16

In plaats van tijd stoppen im het zoeken en kopen van een paard vind ik dat je dat moet stoppen in het zoeken van werk of opleiding. Gesproken over bijstand uitkering. Eerst werk en dan paard. Paard is luxe en kan heel duur uitpakken. Maar zo vind ik ook dat roken en alcohol aangepakt mag worden.

Andere uitkeringen laat ik even daar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:17

Bijstand is bedoeld om mensen te ondersteunen in hun dagelijkse 'onderhoud' . Dus eten, wonen, leven. Mijn paard kost zo'n 600 euro pm als ik alles optel, dus dat zou voor mij een onmogelijke optie zijn. Mocht ik ooit in zo'n positie komen te verkeren is mijn paard dus wel helaas de eerste kostenpost die eruit zou moeten. Je kan het ook gewoon niet maken om op een paard te gaan bezuinigen vind ik. Hoe vaak lees je niet dat mensen de dierenarts maar uitstellen en hun paard zorg ontzien vanwege de kosten? Nee, een uitkering en een paard onderhouden gaan voor mij niet samen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:20

Robijntjah schreef:

Mijn dochter heeft een WAJONG en kan net de eindjes aan elkaar knopen? Zij woont zelfstandig en moet echt budgeteren. Ik snap werkelijk niet waar je geld zou overhouden om dan nog een paard te kunnen onderhouden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:23

Ik zeg: niet doen!

Ik heb een wajong en een paard onderhouden zou echt niet mogelijk zijn. Weet wat een paard kost want ik heb er ruim 6 jaar één gehad die mijn ouders betaalde. Zei waren zn 500 per maand kwijt.

Ik heb wel een hond gekocht terwijl ik al in de wajong zat. Maar een hond is dan ook een stuk goedkoper dan een paard in onderhoud.

Ik krijg netto €1495 per maand binnen. Dat is de wajong + zorgtoeslag + huurtoeslag.

Ik betaal 545 huur, 160 zorgverzekering, 160 gas en stroom, 45 internet en tv, 26 mobiel internet, 155 vaste jaarlijkse kosten zoals gemeentebelasting en nog wat meer kleinere maandelijkse kosten.

Ik houdt dus zn 400 over om van te kunnen leven. Daarvan gaat er 40 per week = 160 per maand naar de boodschappen.

Houdt ik nog 240 over (is in werkelijkheid een stuk minder want heb niet alle vaste lasten meegerekend, lijkt veel maar is iedere maand weer puzzelen en er zijn genoeg maanden dat ik spaargeld op eet)

Skip kost mij

39 zorgverzekering, waardoor ik nog maar 10% van de rekening zelf betaal, tot 5000 per jaar krijg ik vergoed.

60 eten

20 kluifjes en beloning enz.

Per maand zn 150.

Voor 150 ga je never nooit niet een paard kunnen onderhouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:30

DatBenIkNou schreef:
Robijntjah schreef:

Mijn dochter heeft een WAJONG en kan net de eindjes aan elkaar knopen? Zij woont zelfstandig en moet echt budgeteren. Ik snap werkelijk niet waar je geld zou overhouden om dan nog een paard te kunnen onderhouden.

Ik weet de rest van de kosten van je dochter niet en ik spreek over 8-13 jaar terug. Geen idee wat er veranderd is qua uitkering, denk wel dat woonkosten aanzienlijk hoger zijn geworden. Aan kosten voor mijn paard zat ik geloof ik rond de 150 euro toen ( 50 euro kale stal en weide huur en de rest regelde ik zelf ).

Ja het was budgetteren en beknibbelen en veel zaken laten maar het was mijn enige manier van (over)leven.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:31

Ik heb in het verleden op een goedkope doe het zelf stal gestaan waar een aantal pensionklanten met uitkering stonden. Wat ik zag is dat er door geldgebrek echt wel beknibbeld moest worden op de zorg voor de paarden. Bijvoorbeeld het voer aanvullen met oud brood, slecht passende dekens, schamele stalbedekking, weinig hooi en goedkoop voer. Veel stress door dierenartskosten en gebreken van het paard. Veel geploeter in de modder door de noodzaak van een goedkope stalling. De personen zelf zagen er doorgaans ook moe, stressvol en overbelast uit. Al met al lijkt me dat geen plaatje wat je moet willen nastreven. Lijkt me dan fijner om een bijrijdpaard te hebben op een nette stal met faciliteiten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:37

Ik denk ook echt wel dat je het met je maandelijkse kosten redt, maar dat je wel in de problemen kan komen door onverwachte uitgaven. Die hakken er bij mij zelfs in en ik heb een prima salaris.

Paar jaar terug een pony gehad met koliek. Als je steeds de dierenarts moet laten komen voor koliek behandelen dan gaat je spaargeld ineens heel hard. Een flinke wond kan ook zo'n kostenpost zijn.

Natuurlijk kun je in de bijstand ook een spaarpotje hebben, maar het is met een laag inkomen lastiger om die weer aan te vullen. Dus ik vind het geen aanrader om dieren te nemen in die situatie. Of je moet ouders hebben o.i.d. die de rekening op kunnen pakken als je het zelf niet kunt.

Praat maar eens met de dierenartsen hoeveel mensen door gebrek aan geld niet de nodige behandeling kunnen geven. Hoeveel potjes en regelingen er al zijn om een dier toch te kunnen helpen. Heel lief natuurlijk, maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:38

Aan de andere kant hoe hoog is de bijstand en hoe veel geld krijgt een gezin eigenlijk niet aan kinderbijslag, kinder opvang toeslag, hypotheek rente aftrek, enz.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:41

Nabster schreef:
Het zou fijn zijn als TS zelf ook nog even haar/zijn mening zou geven. Beetje standaard forum ettiquette zeg maar.

Kijk even naar haar laatste post. 12 uur vannacht. Jouw post is om half 8.