Als je overal in Nederland kon wonen: waar beste stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:51

Ik zou de eis dat mensen elkaar in hun waarde laten in iedergeval maar laten vallen, dat geeft enkel teleurstelling.
Paardenmensen en lief zijn tegen elkaar is een extreem zeldzame combinatie. Ik heb op meerdere stallen gestaan die ik uitstekend vond/vind maar ga altijd op tijdstippen dat er weinig of geen mensen zijn.
Op loopafstand van een bos in Nederland is uiteraard maar een handje vol. Zoveel bos heeft NL niet, wil je dan ook nog op fiets afstand wonen dan is het vrij beperkt. Ik zou gewoon een gaan rondkijken in bosrijke regio‘s als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:12

Hobbyhorse schreef:
ow wat apart, ik heb nou altijd gedacht dat het in Drenthe super zou zijn qua keuze en kwaliteit in pensioenstalling.

We hebben hier in de buurt erg veel fok- en sportstallen, die beiden echter vaak geen pension.

lissisanne

Re: Als je overal in Nederland kon wonen: waar beste stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:30

Hey TS,

Ik zie dat de website nog niet genoemd is, maar ik denk dat jouw wensen redelijk overeenkomen met de eisen van deze website https://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/
Er zijn dus overal in NL stallen die voldoen aan jouw algemene eisen, maar ik zou gewoon wat langsrijden en kijken voordat je verhuist :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:31

Wat ook mijn voorkeur zou hebben is een
mooie omgeving om te rijden zonder beperkingen en boze boswachters :x

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:03

Ik ben een bijzonder blije penny in de gemeente Woensdrecht; uitstekend pension, overdag buiten in de groep in een grote weide, gezellige sfeer op stal en direct grenzend prachtige uitrij mogelijkheden. En tja er is overal wel iets op aan te merken. Ik denk dat het ook de kunst is om zelf een positieve bijdrage te leveren aan het pension zodat het voor iedereen leuk blijft. Hier lukt dat doorgaans erg goed. Ik meen dat mijn paard het hier uitstekend naar haar zin heeft. En... de huizen zijn hier nog betaalbaar als je het vergelijkt met de randstad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:52

De mooiste stal die ik ken was in Amstelveen, midden in de randstad dus... En niet duur, 275 voor binnen- en buitenbak, zeer veel weide en ruime stallen. Wel veel zelf doen. De stal bestaat helaas niet meer ;(

Dan Hulshorst, superfijne stal voor de paarden op een prachtig landgoed. Hele jaar door van zonsopgang tot zonsondergang weidegang.

Uddel vond ik ook mooi, maar heb ik niet gestaan.

Ik verwacht dat in Zuidoost Friesland ruimte gecombineerd kan worden met mooie uitrijmogelijkheden, en een niet te hoge prijs. Maar geen idee of dat klopt.

In Brabant sterft het van de dazen, toch :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:55

Ghostattack schreef:
Ik heb mijn paard bij de Utrechtse Heuvelrug op zand staan, met alle luxe faciliteiten erbij maar vooral paardvriendelijk. Ruime stallen, binnen- en buitenluik, kniehoog stro, dagelijks met vriendjes op een paddock minstens formaat bak, ze staan altijd minimaal 8 uur per dag buiten. Voor mij is dit ideaal, mijn paard is happy en ik heb voor mezelf ook (lekker egoïstisch :D ) luxe faciliteiten zoals een binnenbak :P Ik hoef er gelukkig niet voor te verhuizen, waar ik woon is prima en stal is 20 km verderop.

Maar stel ik zou onbeperkt geld hebben, dan zou ik ergens rondom de Utrechtse Heuvelrug wel overwegen denk ik :j

Ik heb dus helemaal niets met paddocks, en dan formaat bak voor acht paarden? Dat zou geen stal voor mij zijn :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:04

Nikass schreef:
De mooiste stal die ik ken was in Amstelveen, midden in de randstad dus... En niet duur, 275 voor binnen- en buitenbak, zeer veel weide en ruime stallen. Wel veel zelf doen. De stal bestaat helaas niet meer ;(

D

Daar heb ik 18 jaar geleden gereden toen ik nog in Amsterdam werkte :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:08

Roux schreef:
Hobbyhorse schreef:
Roux wat vind jij dan een geweldige stal? Lijkt me dat je in Drenthe heel veel fijne stallen hebt?
Ik stel me dat zo voor in ieder geval haha. Wat voor huis zoek je voor je paard?

Nou, hier in de buurt (grens Drenthe/Friesland/Overijssel) valt het behoorlijk tegen.
Ideaal is:
zoveel mogelijk buiten,
schuilmogelijkheid,
genoeg en goed hooi,
voldoende vers water,
bak en liefst bos op stapafstand,
goede sfeer op stal
niet te ver van huis (moet t met de e-bike doen, auto geen optie)
mss vraag ik te veel -O- :D

Ja kan je evt aanmelden voor de reservelijst van de stal waar ik sta. Die voldoet aan al je eisen;)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:29

Sfeer zal me redelijk worst wezen, ik maak zelf wel een feestje met mijn paard. :)

Ik zou graag op een stal staan waar mijn paard overdag buiten kan (mag 's winters ook op de paddock), en 's nachts in een écht grote stal kan waar ze goed in past. Dus eigenlijk minimaal 4m x 4m.
Maar deze perfecte stal zou óók alle faciliteiten moeten hebben van een goede sportstal. Dus meerdere longeercirkels, grote binnenbaan(en), buitenbak, springtuin, trainingsmolen etc.

Het lijkt haast onmogelijk om een stal te vinden waar er veel vrijheid en ruimte is voor de paarden, maar waar ook alle 'luxe' faciliteiten zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:37

In Amsterdam heb je ook een voor het paard mooie stal, als je er tenminste een plekje kunt bemachtigen: paard met maatje in een stal van 5 x 7 en daaraan vast nog een uitloop je van +/- 5 x 5.
Lang weideseizoen van maart tot als het even kan half november. Vanaf eind mei 24/7 tot sept/okt ofzo.
Uitrijmogelijkheden direct aan de polder en ietsje verder weg het bos.
Alleen de eigenaar heeft een flinke gebruiksaanwijzing en faciliteiten zijn verder minimaal. ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:19

Nikass schreef:
Ghostattack schreef:
Ik heb mijn paard bij de Utrechtse Heuvelrug op zand staan, met alle luxe faciliteiten erbij maar vooral paardvriendelijk. Ruime stallen, binnen- en buitenluik, kniehoog stro, dagelijks met vriendjes op een paddock minstens formaat bak, ze staan altijd minimaal 8 uur per dag buiten. Voor mij is dit ideaal, mijn paard is happy en ik heb voor mezelf ook (lekker egoïstisch :D ) luxe faciliteiten zoals een binnenbak :P Ik hoef er gelukkig niet voor te verhuizen, waar ik woon is prima en stal is 20 km verderop.

Maar stel ik zou onbeperkt geld hebben, dan zou ik ergens rondom de Utrechtse Heuvelrug wel overwegen denk ik :j

Ik heb dus helemaal niets met paddocks, en dan formaat bak voor acht paarden? Dat zou geen stal voor mij zijn :n

Huh waar staat dat ze met 8 paarden staan? :+ Ze staan hier in groepjes van 2 tot 4, net wat je fijn vind.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:35

Nikass schreef:
Ghostattack schreef:

Jij leest niet goed. Paarden staan 8 uur buiten in een paddock van 20 bij 40. Niet met 8 paarden in 1 paddock.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:56

Excuses inderdaad niet goed gelezen. Maar alsnog... Een paddock van 20 x 40, dat is echt vreselijk saai ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:58

Je trekt wel snel conclusies hoor. Er staat minstens formaat bak, afmeting dus. Er staat niet in welke vorm die paddock is en wat er verder in de paddock aanwezig is :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:59

Een paddock is hoe dan ook saai :D Leuk voor even, om te rollen, of voor erbij (als in een pp) maar alleen een paddock -O-

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:05

Met weilanden eraan vast natuurlijk, maar dat wilde je vast ook niet horen :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:06

@Nikass, staan de jouwe dan niet in een paddock buiten het weideseizoen wat je eerder vermeldde of gewoon in een stal?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 02:30

SinneJ schreef:
@Nikass, staan de jouwe dan niet in een paddock buiten het weideseizoen wat je eerder vermeldde of gewoon in een stal?

Hier jaar rond in de wei :j maar een paddock met voldoende hooi en maatjes zou ook prima zijn imo

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 03:09

Ik ben in Amsterdam geboren. Vlakbij Amsterdam begonnen met rijden en was prima.

Daarna in Almere gewoond. Moest enorm wennen. Paarden stonden eerst in t Gooi, daarna meer ri Vechtstreek. Heb in t Gooi veel buiten gereden. Toen nog andere wensen qua paarden houden, maar stond voor toen daar fijn.

Daarna grens Drenthe/Groningen en best moeite gehad een fijne stal te vinden. Rond Gasselte bijv mooi buiten gereden, maar slecht voer etc. Rond Emmen te weinig buiten en beperkte variatie qua buitenrijden.

Toen Ermelo en nog meer moeite gehad om een fijne stal te vinden. Echt jaren problemen gehad. Op grote afstand gestaan en uiteindelijk een eigen plek kunnen huren.
Buiten rijden was mooi, maar je zit voor fijn pension in het verkeerde dorp daar. En we woonden er echt niet fijn.
Veel stallen hebben de paarden weinig buiten., ruwvoer problemen en veel zitten niet dichtbij bos en hei.

Nu terug naar Groningen ( 1 dorp verder dan eerder ) Paarden aan huis en buiten het aanleggen en verbouwen om, tevreden. Geen veluwe om de hoek, maar kan wel buiten een rondje rijden. Heb een eigen bak laten aanleggen en de paarden staan precies zoals wij dat willen. 24/7 buiten, een track, hooi etc.

In Ermelo zandgrond, maar dat werd door oud zand ook steeds ietsjes minder. Nu veen grond, maar is na een regenbui zo weer droog. Valt me 100% mee.
En ik vind de mensen hier een stuk aardiger en relaxter.

Wij wilden de paarden aan huis en stonden ook voor heel Nederland open. Wilden het liefst dichtbij onze zoon blijven, maar toch voor iets bekends gekozen, omdat we hier al woonden en werkte aantal jaren terug.

Wij waren voor familie naar Ermelo gegaan zonder ervaring met Ermelo behalve familie bezoek en ik zou nooit meer zomaar ergens gaan wonen. Heb me er echt ongelukkig gevoeld. En geen fijne plek voor de paarden kunnen vinden was een extra frustratie.
Enige is dat we wel onwijs veel km's met de honden hebben gemaakt. Maar ook wij moesten daarvoor een stukje met de auto. Pak ik nu de auto loop ik minstens zo mooi.

Mijn hart qua omgeving ligt echt in Z Limburg en of de duinen, maar je kan niet alles op 1 plek hebben en dat was voor ons echt te ver van ons kind. Blijft dus leuk voor een weekend ofzo.

Als je gaat rondkijken, kies dan voor jezelf of in ieder geval een omgeving waar je echt zelf ook wil zijn. Dan liever een stal op 10km dan 5km als je dan fijn kan wonen EN staan.
Veel stallen ontwikkelen en je ziet steeds meer pp's komen, stallen die wel overstappen op een goed ruwvoer beleid, per individu voeren etc.

En kijk niet naar de grond. Waar mensen kunnen investeren in ene droge rijbak voor hun eigen plezier, kan je ook een droge paddock aanleggen, een pad etc etc. Kwestie van prioriteiten, want overal heb je nu het bewijs dat het droog kan zijn als je dat echt wil.

Kosten zou ik wel op letten, want is vaak toch wel belangrijk. Wij wonen misschien goedkoper, maar de kosten zijn grotendeels ook nog eens lager. Zelfs benzine is goedkoper, hooi etc. Waar we niet achteruit zijn gegaan qua basis loon. Alleen minder overuren :)

Duitsland kennen we mensen en hebben we zelf ook gekeken. Maar Duitsland verschilt ook enorm per regio en plaats. Daarbij gaat daar kopen wel iets anders dan in Nederland, dus laat je goed informeren.

En als laatst; het hoeft geen eind station te zijn.......Wij wilden de paarden aan huis, maar geen idee wat we doen met onze oude dag. Of dit huis is af en we zijn gewend vrijaf te wonen en zullen blijven. Of we huren een appartement aan de zee bijv. Dat is ergens ook een wens, maar niet nu.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 06:57

Ik hoop überhaupt niet in Nederland te settelen. Maar ik ben inmiddels ook met mijn vriend halverwege onze reis naar Nieuw-Zeeland en we willen proberen daar een bestaan op te bouwen.

Ik ben heel benieuwd hoe het leven er over een paar jaar uitziet <3

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:07

Ik heb ze het liefst hele jaar door buiten op de weide/paddock met inloopstal, met bij voorkeur ook een binnenbak (of all season buitenbak minstens) en bij voorkeur aan het bos. Maar de combi rijpaard hengst (ookal is hij braver dan de meeste ruinen en merries, staat achter draad ernaast op de weide en stal), in combi met zijn minipaard vriendje is wel een lastige combinatie. En ik heb een heel leuke baan dus ben daarin niet helemaal vrij om te gaan en staan, wil niet meer dan uur enkele reis hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:08

Huijbergen (west Brabant) bij manege de Wolf. Dat is gelegen direct aan bosgebied wat overgaat in de Kalmthoutse heide, dus veel buitenrij plezier zonder dat je over de weg moet.
Ik ben er zo ongeveer opgegroeid en mijn paard heeft er ook heel wat jaartjes gestaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:41

Ghostattack schreef:
Met weilanden eraan vast natuurlijk, maar dat wilde je vast ook niet horen :D

Hoezo wil ik dat niet horen? Het is niet wat jij beschrijft. Jij beschrijft je ideale stal waarbij de paarden hele dagen op de paddock staan. Ik geef aan dat dat niet mijn ideaal is.
Dat is alles. Niet dat je het anders of beter zou moeten doen, of dat ik dat doe. Alleen dat het niet mijn droomstal zou zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:49

SinneJ schreef:

Op dit moment helaas soms wel ja, en ze vinden er geen flikker aan -O- (aan huis, pp, maar weide is erg nat dus nu afgesloten) Maar je zal mij dus ook niet horen zeggen dat als ik mijn ideale stal kon kiezen, dat ze dan nog in een paddock zouden staan.

NB: hier geen "weideseizoen" want bij droog, koud, winterweer gaan ze wel het land op.

De stal waar ik heb gestaan in Amstelveen was qua ruimte en voorzieningen de fijnste stal, maar weer niet qua uitrijmogelijkheden en veel gedoe met stalgenoten.