Paard verkopen via commissie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:36

Volgens mij is de vraag gewoon, wat voor diensten levert diegene voor die 10% van de verkoopprijs.
Paard wordt getraind, ja, maar daar wordt al voor betaald. Paard wordt mogelijk ook verbeterd, ja, maar daar wordt ook al voor betaald. Daar zoek je je trainer op uit, anders kun je ook voor in conditie houden een gratis bijrijder zoeken. De hele regeling op gebaseerd dat de trainster het paard traint en dat is als ik het lees niet veranderd. Alleen was dat oorspronkelijk voor de eigenaar zelf om straks weer lekker te kunnen rijden.

Nu is de situatie voor de trainer niet veranderd. Paard staat in training voor 600 per maand, maar einde van die training komt in zicht, want paard gaat verkocht worden. Als de blessure van TS opgelost was, was het einde van die training ook in zicht gekomen. Als er een opzegtermijn is afgestemd, zal daar gewoon aan gehouden moeten worden, ook bij verkoop, maar verder is er niets veranderd.

Als TS de verkoop verder helemaal zelf regelt, zijn er geen extra diensten levert die een waarde van 10% van de verkoopwaarde vertegenwoordigen, heeft de trainster gewoon niets te vragen. Als de verkoop plaats vind op het terrein van de trainer, dan zou je een kleine vergoeding kunnen geven voor bak en faciliteiten gebruik door de potentiële kopers. Maar dan zou ik eerder denken aan 10 euro per kijker als aan 10% van de verkoopprijs.

SclimpreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:44

bulck schreef:
Maar dat geldt opnieuw voor beiden. De trainster had inderdaad beter niet voorgereden en TS had het mss beter op voorhand moeten afspreken. TS verwacht dan toch ook zomaar dat de trainster nu plots een paard verkoopbaar moet maken en tonen. Dat is evengoed de afspraak niet geweest. haar dienst was het paard trainen voor TS, niet voor een mogelijke kandidaat koper.

Waar ligt dan het verschil in trainen voor TS en verkoopbaar maken?
Het enige dat de trainer anders heeft moeten doen is het paard rijden terwijl de potentiele koper staat te kijken. Dus een bepaald uur afspreken en het paard wat grondiger poetsen. En dan het paard rijden zodat het zich laat zien zoals het is.
Als er al 600€/mnd betaald wordt lijkt me dat geen onoverkomelijke klus.

oji

Re: Paard verkopen via commissie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:51

Lang niet elk paard wordt in de knotten en bandages gezet voor bezichtiging. Ik heb het zelfs liever niet, zie een paard liever zoals het is en vooral wil ik de benen kaal zien vóór het werk als ik bij een paard ga kijken.

En dan nog, stel paard is 10.000 euro waard, dan is 1000 euro voor een beetje poetsen en knotten wel belachelijk goed betaald. Dan ook, je kan 10 euro per keer knotten krijgen als ze daarover begint.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:05

Als ik een paard ga bezichtigen dan wil ik niet eens dat hij getoiletteerd is.Omdat ik dat niet mooi vind.En lange losse manen zijn extra pluspunten voor mij.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:26

Maar wat wij willen of niet is niet echt relevant in dit topic. Paarden in een hogere prijsklasse zullen toch vaker (en zeker bij een eerste bezichtiging) gewassen,in de knotten en bandages staan.

Die procent commissie gaat ook niet enkel over een keertje voorrijden. In de paardenhandel zijn er commissionairs die snel 10% pakken door vaak 1 telefoontje (vaak zelf meerderen op 1 verkoop). Dus om dan in dit geval over een commissie van een trainer te gaan vallen die dagelijks tijd en werk steekt in je paard dat je wilt verkopen, vind ik dan redelijk krom. Bij sommige deals kan je zelf niet zonder die tussenpersonen een verkoop realiseren. En idd wil je niet laten meehappen, dan verkoop je niet. Dat is idd je eigen keuze als eigenaar/verkoper. En we moeten niemands rekening maken. Voor hetzelfde geld is het paard van TS ooit voor 2500 EUR gekocht en wilt ze er nu 25KEUR van maken (gegund), is het dan aan ons om te stellen dat het dat niet waard is? Want voor die paar trukjes.... dat is dan toch evengoed gemakkelijk geld willen verdienen? Tja dat is nu eenmaal de business. Kan je er niet mee om en/of ben je zo gehecht aan je paard, dan houd je hem toch lekker bij of doe je effectief alles zelf...
Laatst bijgewerkt door bulck op 21-11-19 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:30

Heb het zelf ook eens mee gemaakt...
Iemand alleen een belletje gepleegd en de mensen naar het paard getipt en ik kreeg na de koop ineens een factuur met 10% commissie! Ik vond het echt belachelijk, uiteindelijk maar netjes overgemaakt om geen heisa te maken, maar voelde me echt genaaid

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:35

Het is niet ongebruikelijk om bij verkoop commissie te vragen bovenop het trainingsgeld. De training staat eigenlijk los van de extra moeite die gedaan wordt voor de verkoop. Maarrrr dat had vooraf besproken moeten worden! Je hebt zelf een groot deel van het werk gedaan, maar zolang de trainer nog tijd moet maken voor de afspraak/voorrijden/etc. is de verkoop niet geheel door jou verzorgd en valt daar over te twisten. Heb je een contractje getekend voor aanvang van de training of staan de voorwaarden vermeld op de website van de trainer? Als je het vooraf niet had kunnen weten en het is niet besproken, dan vind ik de 10% commissie niet reëel.

Ik werkte zelf altijd zonder commissie, zodat de verkoper het volledige verkoopbedrag kreeg. Het zou echter de indruk kunnen wekken dat je je als ruiter/trainer minder inzet voor de verkoop, mocht je er belang bij hebben om het paard langer in training te houden.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 21-11-19 10:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:38

hooffie schreef:
Heb het zelf ook eens mee gemaakt...
Iemand alleen een belletje gepleegd en de mensen naar het paard getipt en ik kreeg na de koop ineens een factuur met 10% commissie! Ik vond het echt belachelijk, uiteindelijk maar netjes overgemaakt om geen heisa te maken, maar voelde me echt genaaid

Maar waarom voel je je genaaid? Je betaalt iemand voor een dienst. Op zich kan die persoon er toch niet aan doen dat het paard zo gewild is dat het na 1 telefoontje al in orde is.
Als een paardentrainer verschillende tarieven moet gaan maken voor 1 telefoontje of 2, 2 bezichtigingen of 4, inknotten of niet, bandages aan of niet,... dan wordt het juist onduidelijk en een goede basis voor heel wat gekibbel. Je huurt iemand in om je paard te verkopen en diens tarief is 10% commissie, duidelijker kan niet.

In TS haar geval snap ik dat je het gesprek aangaat omdat deze afspraak niet op voorhand gemaakt werd, maar als je op voorhand "iemand in dienst neemt" is het toch perfect normaal dat er achteraf een factuur komt voor die dienst?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:42

Er zijn dus een heleboel meningen hierover. Maar het voornaamste probleem vind ik eigenlijk dat dit VANTEVOREN met ts had moeten worden besproken. Je kunt toch niet iemand zomaar een factuur gaan sturen. Eerst zeggen: als jij je paard vanaf hier gaat verkopen dan wil ik 10% hebben! Zodat ts erover na kan denken of ze dat wil of niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:43

Precies, dat was netter geweest en dat is ook de enige hick-up in dit verhaal, niet die 10% commissie op zich.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:47

anjali schreef:
Er zijn dus een heleboel meningen hierover. Maar het voornaamste probleem vind ik eigenlijk dat dit VANTEVOREN met ts had moeten worden besproken. Je kunt toch niet iemand zomaar een factuur gaan sturen. Eerst zeggen: als jij je paard vanaf hier gaat verkopen dan wil ik 10% hebben! Zodat ts erover na kan denken of ze dat wil of niet.

Ben ik (en denk de meerderheid)het mee eens, maar in dit geval wel langs twee kanten. En vooralsnog is er geen verkoop en dus nog geen commissiefactuur. Er is dus nog wel de ruimte om dit te bespreken en een oplossing te vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:50

En dan nog iets. Ts heeft zelf de advertenties gezet,en afspraken gemaakt. Daar stond de trainster dus buiten.Er wordt in het algemeen heel erg geheimzinnig gedaan over de prijs van een paard. Dat is dus iets tussen ts en de koper. Maar,dan zou die trainster toch niet kunnen weten wat er betaald is,en wat die 10% dan zou zijn? Want het paard is van ts en niet van de trainster.Er zijn zelfs paarden die voor niets worden weggegeven (nou zal dat hier niet het geval zijn!) en dan kom je niet ver met je 10%!

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:51

Ik zou gewoon een gesprek aan gaan met de trainster. Jij kan jouw kant van het verhaal vertellen, zij kan haar kant van het verhaal vertellen en van daaruit kunnen jullie een overeenkomst treffen. Zo moeilijk is dat toch niet? Gewoon nieuwe afspraken maken die van toepassing zijn op de nieuwe situatie en waar jullie je beide in kunnen vinden. Hoe of wat kunnen jullie zelf wel invullen en vormgeven.

SclimpreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:52

anjali schreef:

Inderdaad. En in het geval van een professional en een niet-professional is het aan de professional om hierover het initiatief te nemen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:00

Sclimpre schreef:
anjali schreef:

Inderdaad. En in het geval van een professional en een niet-professional is het aan de professional om hierover het initiatief te nemen.

Maar dat zijn aannames die we maken. Ik heb zelf ook genoeg paarden getraind voor mensen en heus niet alle mensen zijn zo direct met hun intenties.

Ook via smoezen paarden getraind die achter men rug verkocht werden. Zogezegd vrienden eens op hun paard laten rijden, dat dan eigenlijk klanten bleken te zijn etc etc. Paard plots opgehaald en dan eigenlijk verkocht. Dus vanachter ons schermpje kennen we enkel de kant van TS.

Als trainer en verkoper leer je dat wel om alles in een contractje te gieten, maar helaas zijn er nog velen die ter goeder trouw werken of een beetje voor en na doen. En ja die worden vaak genaaid waar ze bij staan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:00

Van beide kanten mist communicatie. Ik vind het normaal, dat er 10% commissie gevraagd wordt bij verkoop. Maar dat had even besproken moeten worden.
Vind t ook van de kant van de TS niet zo handig, hier niet naar te vragen.

In geval van commissie, moet de trainster ook al het werk doen. Adverteren, afspraken maken etc.

Stel, dat de te een geïnteresseerde vindt en met diegene het paard gaat kijken en die klant koopt m. Dan heeft de trainer niets gedaan, behalve voorrijden.

Misschien kun je afspreken, haar extra te betalen voor het voorrijden als er klanten komen?

Anders weet ik nog wel n fijn verkoopadres ;-)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:19

Kijk als de commissionair/trainer bemiddelt in de verkoop en 1 of meerdere telefoontjes pleegt, dan vind ik het normaal dat er 10% naar die persoon gaat. Dan maak je nl voor de verkoop gebruik van het netwerk van die persoon en zon netwek is goud waard en heeft die persoon veel tijd en moeite gekost om op te bouwen. Maar zoals ik uit de OP begrijp is dat hier niet het geval. Verandert er niets aan de dienst die zij afneemt van die persoon alleen verandert de eindbestemming van haar dier na afloop van de al betaalde dienst.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:27

Waar het om gaat is dat het niet is afgesproken, dus hoeft ze er niet aan te voldoen.
Het kan gewoon geëis, het is gebruikelijk als de trainer als tussenpersoon is gebruikt, maar in hoeverre dat het geval is, is nog maar de vraag. Een voorrijder is geen tussenpersoon, ook niet als die het paard invlecht en weet ik het wat. Een tussenpersoon/bemiddelaar is iemand die actief klanten aantrekt. En dat heeft ze niet gedaan.
Juridisch heeft de eiser in elk geval geen poot om op te staan. Vooral dus omdat er geen afspraak is gemaakt (mondelinge afspraken zijn ook geldig).

Zelf zou ik het trouwens wél geven, of op z´n minst een vergoeding voor het extra werk.
Het gaat immers af van wat je voor het paard krijgt, het is niet iets dat je uit je spaarpot moet trekken ofzo.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:45

oji schreef:
Kijk als de commissionair/trainer bemiddelt in de verkoop en 1 of meerdere telefoontjes pleegt, dan vind ik het normaal dat er 10% naar die persoon gaat. Dan maak je nl voor de verkoop gebruik van het netwerk van die persoon en zon netwek is goud waard en heeft die persoon veel tijd en moeite gekost om op te bouwen. Maar zoals ik uit de OP begrijp is dat hier niet het geval. Verandert er niets aan de dienst die zij afneemt van die persoon alleen verandert de eindbestemming van haar dier na afloop van de al betaalde dienst.

Stel ff ze heeft het paard gestald op de het bedrijf van G lock. Paard staat er voor training. Verloopt geheel correct. TS filmt tussendoor haar paard eens tijdens een training (privé gebruik).
TS zit plots thuis te denken( deju die revalidatie duurt langer en heb die kosten van dat paard et etc) om haar paard te verkopen. Ze plaatst zelf een advertentie op een site, duidelijk met foto's en filmpjes met een bepaalde ruiter (toestemming commercieel gebruik?) erop en in een bepaalde setting (wederom toestemming?) dat een bepaald publiek aanspreekt(naam, faam, place2be). Ze krijgt reactie en komt met mensen op stal, voor de trainer mss niet geheel duidelijk wat de intentie is (kunnen vrienden, familie ofzo zijn), hij rijdt voor, tot die effectief doorkrijgt dat het om een mogelijk verkoop gaat en misschien op dat ogenblik niet durft te bespreken (weinig professioneel waar klanten bijstaan). Wie heeft dan de eindbestemming verandert? Wie zet er dan wie af? en wat had die trainer kunnen doen, behalve het dan asap op tafel te leggen? Dat zijn verhalen die ook echt gebeuren en waar er dus op de kop van en setting vaak geprofiteerd wordt. Dus het is niet enkel de effort van een paar advertenties, voorrijden,... Het gaat voornamelijk over erkenning, respect en wat er gangbaar is in deze sector en in dit geval een totaal gebrek aan communicatie en duidelijkheid. Tja dan kom je al snel in een geschil terecht.

SclimpreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:54

@TS : je zou kunnen voorstellen dat ze je een factuur sturen voor de extra gepresteerde uren. Kan nooit zoveel zijn, paard wordt waarschijnlijk de dag dat hij voorgereden is niet meer gewerkt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:59

Zoiets bespreek je vooraf, niet achteraf. Je trainer wist dat je met verkoop aan de gang ging, dus er is voor haar ruim voldoende tijd geweest om dit te bespreken met je.

Mijn paard staat ook in training, dat kost beduidend meer dan 600 in de maand, maar zij vragen ook 10% bij verkoop. Netjes vooraf besproken, niks aan de hand.

Ik zou die 10% niet betalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:03

Sclimpre schreef:
@TS : je zou kunnen voorstellen dat ze je een factuur sturen voor de extra gepresteerde uren. Kan nooit zoveel zijn, paard wordt waarschijnlijk de dag dat hij voorgereden is niet meer gewerkt.

Inderdaad. Voor die 600 euro wordt hij waarschijnlijk 1X per dag gereden. Voorrijden is trouwens meestal maar kort.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:05

bulck schreef:
Stel ff ze heeft het paard gestald op de het bedrijf van G lock. Paard staat er voor training. Verloopt geheel correct. TS filmt tussendoor haar paard eens tijdens een training (privé gebruik).
TS zit plots thuis te denken( deju die revalidatie duurt langer en heb die kosten van dat paard et etc) om haar paard te verkopen. Ze plaatst zelf een advertentie op een site, duidelijk met foto's en filmpjes met een bepaalde ruiter (toestemming commercieel gebruik?) erop en in een bepaalde setting (wederom toestemming?) dat een bepaald publiek aanspreekt(naam, faam, place2be). Ze krijgt reactie en komt met mensen op stal, voor de trainer mss niet geheel duidelijk wat de intentie is (kunnen vrienden, familie ofzo zijn), hij rijdt voor, tot die effectief doorkrijgt dat het om een mogelijk verkoop gaat en misschien op dat ogenblik niet durft te bespreken (weinig professioneel waar klanten bijstaan). Wie heeft dan de eindbestemming verandert? Wie zet er dan wie af? en wat had die trainer kunnen doen, behalve het dan asap op tafel te leggen? Dat zijn verhalen die ook echt gebeuren en waar er dus op de kop van en setting vaak geprofiteerd wordt. Dus het is niet enkel de effort van een paar advertenties, voorrijden,... Het gaat voornamelijk over erkenning, respect en wat er gangbaar is in deze sector en in dit geval een totaal gebrek aan communicatie en duidelijkheid. Tja dan kom je al snel in een geschil terecht.

Ik moet zeggen dat je wel erg je best doet om TS in een negatief daglicht te stellen. ;)

Even terug naar de openingspost:
Citaat:
Ik heb een vraagje, Mijn paard staat in training ivm blessure van mezelf. Nu mmoet ik nog ruim een half jaar revalideren en zit nu al op bijna 7 maanden... het word me te duur en heb daarom besloten een goed huisje te zoeken...

De persoon waar ze in training staat begreep dit. Heb 2 kijkers gehad en wss is ze nu verkocht.

Ik heb de advertentie en filmpjes zelf gemaakt. Betaald voor de advertentie. Afspraken gemaaakt met mensen gebeld ect..

Nu een dag voor ons 2e bezoek van hetzelfde meisje krijg ik een appje dat ze 10% wil hebben van het bedrag maar dit is nooit besproken.. in mijn ogen verkoop ik haar zelf. Enige wat ze heeft gedaan is haar voorgereden en natuurlijk gezadeld. Ik was er ten alle tijden zelf bij en heb de gesprekken gevoerd met de klanten.

De TS heeft dus voor de verkoop met de trainster haar kaarten op tafel gelegd. Niets te thuis bedenken en trainster voor het blok zetten met ineens vreemden op stal. Nu het paard wss verkocht is, komt de trainster met de eis van 10%. Terwijl er geen gebruik is gemaakt van haar netwerk of diensten ten behoeve van de verkoop, behalve het zadelen en voorrijden. Dan kan je simpelweg - zeker als die afspraken niet gemaakt zijn - geen 10% commissie eisen, puur omdat jij (betaald!) het paard hebt getraind.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:21

Maar Bulck heeft wel gelijk, aan de andere kant, wanneer je een paard bij G lock in training hebt staan is die 10% waarschijnlijk makkelijker te verhapstukken dan gewoon bij een bekende die het paard doorrijd zolang jij dat niet kunt. En ook niet zal kunnen aangezien revalidatie veel langer duurt en je het financeel niet meer op kunt brengen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:30

Ik laat een aantal van mijn paarden uitbrengen in de sport, primair omdat ik dat leuk vind en zelf niet (meer) op dat niveau mee kan komen. Een paard staat bij de amazone thuis, daar betaal ik iedere maand een vergoeding voor stalling en training voor en hebben we afgesproken dat ze het paard tenminste tot 1.40m niveau door mag rijden. Daarna volgt een keer verkoop, dan krijgt ze 10% van de verkoopprijs (ook al hebben we dit nooit concreet afgesproken).
De andere paarden staan aan huis en worden twee keer in de week door iemand gereden (betaald). Ik draag zorg voor de verzorging, de overige training, het toiletteren, vervoer naar concours etc. Ook in dit geval is bij eventuele verkoop 10% voor de amazone. Zonder hun zouden de paarden tenslotte ook niet op concours gereden worden en heb je het over een heel ander scenario bij verkoop. Bovendien ben ik heel blij met mijn amazones en blijf ik graag met ze samenwerken ;)

Meer moeite heb ik met de gladde jongens die op concours vragen of een paard te koop is, je een filmpje laten opsturen en die dan vervolgens bij verkoop wel 10% (of meer!) willen pakken. Ik weet dat het zo werkt in de handel, maar daar ben ik wel voorzichtiger mee. Zeker omdat bij een niet juiste match de mensen bij de verkoper aan de deur staan, jij dan het volledige bedrag inclusief commissie mag terugbetalen en de tussenpersoon niet thuis geeft...

In het geval van TS hangt het voor mij af van evt. gemaakte afspraken, maar ook van niveau paard bij afleveren t.o.v. het huidige niveau. Belangrijkste lijkt me om samen het gesprek aan te gaan, want hier moet toch een oplossing voor te vinden zijn waar beide partijen zich in kunnen vinden.