Cremeren paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:05

Myrthe, ik snap je helemaal.

Ik heb mijn paard op 29 jarige leeftijd in moeten laten slapen en heb haar laten cremeren bij het crematorium in Roermond. Als je paard op leeftijd komt ga je nadenken over opties. Ik heb de opties bekeken en heb pas toen het aan de orde was beslist wat ik zou doen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar op te laten halen door Rendac. Het paard wat mij jarenlang veel plezier had gebracht, wilde ik ook een waardig afscheid geven. Mijn paard was namelijk ook een echte dame.

Mijn paard moest ik wegens koliek laten inslapen (bij de kliniek). Dat ging snel voor mij. Het ene moment heb je een paard, het andere moment loop je met een halster in je hand naar de auto en moet je je paard (dood) achterlaten. Ik was dus blij dat ik tussendoor nog een keer kans had om te gaan kijken bij het crematorium. Het gaf mij de kans om aan het idee te wennen. Het was een bewust laatste afscheid. Maar voor mij had er dan weer geen roos of muziekje bij gehoeven, daar ben ik dan weer te nuchter voor. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Als het crematorium in Beverwijk voor mij dichter bij was geweest had ik daarvoor gekozen. Het lijkt me dat ze het daar goed voor elkaar hebben. Maar vond het niet nodig om met het dode paard nog het hele land te doorkruisen. In Roermond moeten de benen van het paard wel gevouwen worden voor zover ik me kan herinneren. In Beverwijk hoeft dat niet. En zo zijn er nog een paar centra waarvan ik niet weet hoe dat precies gaat.

Zorg dat je vooraf goed bent geïnformeerd, zodat je weet wat je moet als het moment daar is. Bel gewoon met een aantal centra en kies degene waar je het beste gevoel bij krijgt.
Denk ook even na wat je met de as zou willen doen. Het is namelijk niet een klein schattig bakje wat je mee krijgt, maar een flinke ton. Dat vond ik dan wel weer grappig op het moment dat ik dat mee kreeg. Had ik van tevoren niet zo over nagedacht.

Ik heb er geen moment spijt van dat ik het zo gedaan heb.

Elsje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:09

Beste ts,
Mijn paard is twee jaar geleden plotseling ingeslapen door zeer heftige koliek.
Zij is gecremeerd bij Westerhout in Beverwijk. De personen daar gaan zeer respectvol met jouw paard om,
Mijn paard is met nood thuis ingeslapen en binnen twee uurtjes hebben zij haar opgehaald door twee personen.
Dit gaat inderdaad met een individuele trailer. Er komt een plaat achter haar rug en dan wordt zij omgerold zodat zij goed op de plaat ligt en dan naar binnen gelierd op de plaat.
Nadat zij in Beverwijk was aangekomen kreeg ik een telefoontje dat zij daar aangekomen was en de volgende dag is zij gecremeerd. Ik kreeg een telefoontje toen zij de oven in ging voor de crematie.
Twee dagen later heb ik haar as weer opgehaald (zit in een grote houten kist met haar naam erop)
Tijdens het ophalen heb ik een rondleiding gehad en is mij uitgelegd dat zij t/m een belgisch trekpaard gewoon liggend op de zij kunnen cremeren. Daarnaast is er een mogelijkheid om daar je paard in te laten slapen door een eigen dierenarts. Dit gebeurd in een hele grote ruimte met stro erin.

Ik zelf had net als jou al vooraf besloten dat ik mijn paarden mocht er 1 overlijden wilde laten cremeren.
Ik kijk goed terug op het contact en raad Westerhout dan ook aan. Daarnaast vond ik het prettig dat zij mijn paard dezelfde avond nog op kwamen halen. Het was zeer warm en bij ophalen door de Rendac wat de dierenarts nog aangaf had ik tot dinsdag moeten wachten tot zij opgehaald had kunnen worden.

De crematie is best prijzig maar ik vond het het zelf waard. Ik stond trouwens niet ingeschreven bij het crematorium. Mijn dierenarts heeft contact gehad toen zij ingeslapen was. Het overige contact is via mij verlopen.

Ik hoop dat jij voorlopig de keuze nog niet hoeft te maken. Hopelijk heb jij wat aan mijn ervaring.
Mocht jij nog vragen hebben, dan kun jij mij contacten als jij dat wilt.

Tara_13

Re: Cremeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:20

Mijn veulen is gecremeerd in Rotterdam.
Hij is opgehaald bij de dierenkliniek en gelijk dezelfde avond (vrijdag) nog gecremeerd.
Na het weekend kon ik hem ophalen.
Ik ben niet bij het ophalen en cremeren geweest en heb de oven ook niet gezien. Ik heb een positieve ervaring met het bedrijf, netjes, begripvol afgehandeld.
Achteraf krijg je een certificaat. Daar stond de naam van mijn veulen verkeerd op. Nu Hecht ik er geen waarde aan, maar vind het wat slordig staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:28

Ik vind persoonlijk het beeld van een dier wat opgehaald word door de Rendac een veel erger iets om te zien, helaas fietste ik een keer naar mijn paard heel wat jaar geleden en daar werd volgens mij een koe opgehaald, ik fietste er net vlakbij/op af toen het dier dus met een grijper opgetild werd, nou ik heb nog nooit zo hard gefietst met mijn blik de andere kant op. Dier merkt er niks van is dood maar dan nog vind ik het niet prettig om te zien.
Ik ben het er wel mee eens dat als je het filmpje niet had gezien je het nooit had geweten. Aan de andere kant vind ik het wel dubbel dat je zegt dat je het niet prettig vind hoe een dier dan de oven in geschoven word, maar je wil wel zelf dat je dier gecremeerd, dus verbrand word. Komt een beetje tegenstrijdig over ofzo.
Uiteindelijk is het nog altijd jou keuze dus ik denk dat je het antwoord wat je wil en waar je je prettig bij voelt vanzelf wel vind.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:35

amaliajulia schreef:
Beste ts,
Mijn paard is twee jaar geleden plotseling ingeslapen door zeer heftige koliek.
Zij is gecremeerd bij Westerhout in Beverwijk. De personen daar gaan zeer respectvol met jouw paard om,
Mijn paard is met nood thuis ingeslapen en binnen twee uurtjes hebben zij haar opgehaald door twee personen.
Dit gaat inderdaad met een individuele trailer. Er komt een plaat achter haar rug en dan wordt zij omgerold zodat zij goed op de plaat ligt en dan naar binnen gelierd op de plaat.
Nadat zij in Beverwijk was aangekomen kreeg ik een telefoontje dat zij daar aangekomen was en de volgende dag is zij gecremeerd. Ik kreeg een telefoontje toen zij de oven in ging voor de crematie.
Twee dagen later heb ik haar as weer opgehaald (zit in een grote houten kist met haar naam erop)
Tijdens het ophalen heb ik een rondleiding gehad en is mij uitgelegd dat zij t/m een belgisch trekpaard gewoon liggend op de zij kunnen cremeren. Daarnaast is er een mogelijkheid om daar je paard in te laten slapen door een eigen dierenarts. Dit gebeurd in een hele grote ruimte met stro erin.

Ik zelf had net als jou al vooraf besloten dat ik mijn paarden mocht er 1 overlijden wilde laten cremeren.
Ik kijk goed terug op het contact en raad Westerhout dan ook aan. Daarnaast vond ik het prettig dat zij mijn paard dezelfde avond nog op kwamen halen. Het was zeer warm en bij ophalen door de Rendac wat de dierenarts nog aangaf had ik tot dinsdag moeten wachten tot zij opgehaald had kunnen worden.

De crematie is best prijzig maar ik vond het het zelf waard. Ik stond trouwens niet ingeschreven bij het crematorium. Mijn dierenarts heeft contact gehad toen zij ingeslapen was. Het overige contact is via mij verlopen.

Ik hoop dat jij voorlopig de keuze nog niet hoeft te maken. Hopelijk heb jij wat aan mijn ervaring.
Mocht jij nog vragen hebben, dan kun jij mij contacten als jij dat wilt.

Hier is de pony van mijn beste vriendin een aantal jaar geleden ook gecremeerd. Ook thuis ingeslapen en op dezelfde manier opgehaald. Heel respectvol. Wij gingen diezelfde middag/avond nog afscheid nemen van haar pony in een speciale ruimte. Een hele grote ruimte vol met stro. We mochten zo lang de tijd nemen als wij wilden. Ook een rondleiding gehad in het gebouw. Prachtig gebouw overigens, was toen net nieuw geloof ik.volgens mij werd haar pony dezelfde dag nog gecremeerd. Ik denk dat ik mijn pony daar ook heen breng, als de tijd daar is. Ik zou het denk ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem met rendac mee te geven. Ik denk dat het voor mijn gevoel een goede afsluiting zou zijn. Het is wel prijzig inderdaad. Ik denk dat dit alles voor mijn vriendin zon 1200 euro kostte (e pony) . Dus ja dat geld moet je op dat moment natuurlijk wel hebben liggen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:50

suffie schreef:
Mando schreef:
Die heb ik inderdaad zitten kijken.
Ik vind het allemaal heel respectvol gaan.

Het is geen kat van 3 kilo dat je even neerlegt dus ik snap best wel dat je niet zomaar een paard ff op een brancard leg.

Ja dood is dood maar het gaat allemaal netjes.

Nee idd, als 1 van onze koeien kwam te overlijden deden we dit ook met respect, maar je ontkomt er niet aan dat je soms moet trekken of hijsen. Wij hadden gelukkig een voorlader, maar daar moest de koe wel eerst ingerold worden.

Het zijn nou eenmaal wat meer kilo's dan een mens... Als we een kalf moesten afzagen probeer je dat ook zo netjes mogelijk te doen, maar het is nu eenmaal niet altijd even makkelijk.

Ik werkte op het bedrijf waar Q-koorts is uitgebroken, en we werden ook als een van de eerste geruimd uiteraard. Dat was wel even heftig en staat voor altijd op het netvlies gebrand. Toch vond ik het niet respectloos, ze deden hun best.

Persoonlijk zie ik het verschil ook echt niet tussen plat en op de rug.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:19

Beste Ts,

Ik heb 3 paarden laten cremeren.1 in Roermond en 2 in Rotterdam.
In rotterdam is de oven rond en daar moeten ze de benen vouwen. Vond ik ook niet prettig, maar ze hadden de paarden keurig verzorgd en de benen afgedekt. Ik mocht zelf de oven dichtdoen en de knop aanzetten na het afscheid. Beide paarden waren na een koliek operatie gestorven.
De begeleiding was respectvol en vriendelijk. Beide paarden zijn door hun opgehaald uit kerken in duitsland.

Mijn laatste kwpn paard is thuis ingeslapen en uiteindelijk in een speciaal gekoelde wagen met lift en lier door het vrij nieuwe crematorium in roermond opgehaald. Daar kunnen ze liggend in. Ging net als een crematie met mensen. Mocht ook mijn paard tot in de oven begeleiden.
Ik was hier heel tevreden over. Toen ik binnen kwam lag hij op een soort bed met een roos en helemaal schoongemaakt met decor en muziek.

Bij beide crematoria veel tijd en ruimte gekregen om afscheid te nemen.

Ben nog steeds blij dat we deze keuze hebben gemaakt.

Hoop dat dit je helpt. Ook ik ben absoluut geen voorstander van rendac of slachten voor een medegezinslid.

Ik heb nod drie paarden, maar ook die gaan naar roermond. Dat is voor ons het meest dichtbij.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:47

Ik was er ook van overtuigd dat ik de mijne kosten wat kost wilde laten cremeren.
Tot de merrie van mijn vriendin ingeslapen werd...ze ging zo netjes,zo vredig en daarna op de aanhanger(speciaal vh crematorium) daar werd ze helemaal ingebonden.
Benen onder haar lijf en hoofd ook langs haar lijf vast gebonden.
Ik vond het een vervelend gezicht al wisten we het wel van te voren want als ze stijf worden passen ze de oven niet meer in.

Dat was voor mij ineens een omslag!
Waarom zoveel geld uitgeven voor iets waar ik blijkbaar toch geen fijner idee aan over zou houden?!
Dus toen de mijne ingeslapen werd heb ik hem toch laten ophalen door rendac en heb er geen minuut spijt van gehad want toen hij zn spuitje had gehad ( wat overigens heel rot verliep)was de blik in zn ogen direct verdwenen en was hij voor mijn gevoel niet meer als een lichaam wat er lag.

Maar ik snap heel goed dat er mensen zijn die rendac absoluut niet willen want zo dacht ik ook altijd.
Wat ik toen begreep maar dat is alweer pfoe meer als 7 jaar geleden denk ik,is dat alle paarden ingebonden/gebroken worden en er nergens paarden zoals ze dood liggen de oven in gaan ivm stijfheid en niet passen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:21

Ik heb mijn paard niet laten cremeren, maar wel op laten halen door de individuele trailer van Rendac. Vind dat die mannen hun vak verstaan en ik heb er een goed gevoel aan over gehouden. Zo heb ik het thuis afgesloten voor mijn gevoel. In mijn omgeving hebben mensen wel laten cremeren in Beverwijk (want dat is heel dichtbij) en die mensen hebben daar weer een goed gevoel bij. Echter vind ik zo'n grote bak met as dan weer geen fijn idee. Zo heeft iedereen zijn eigen manier.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:28

Ik kan je niet helpen met ervaringen in het cremeren, wat ik je wel op het hart kan drukken is, dat je het op jouw manier moet doen. Als jij je niet goed voelt bij een crematorium waar de benen ingevouwen worden, zoek dan een andere.
Het is zo belangrijk dat je, nadat alles achter de rug is, het gevoel kunt hebben dat je het netjes en op jouw manier hebt kunnen afsluiten.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:36

Mijn paarden zijn tot op heden ook nog nooit gecremeerd, ik ben wel van de "dood is dood" actie echter heb ik nu 1 paard staan waarbij ik crematie serieus zou overwegen mocht het zover komen.
De meeste van mijn paarden zijn gewoon "geschoten" bij het slachthuis en alles wat in de wei is ingeslapen/doodgegaan zijn opgehaald door de Rendac.

Ik moet zeggen dat zowel onze slager als de mannen van de Rendac die hier geweest zijn erg netjes waren en respectvol met zowel het dier als ons om zijn gegaan.
Van de slager kregen ze bij aankomst altijd een wortel.

Iedereen heeft zijn eigen manier maar ik vraag me af, wat maakt voor jou persoonlijk het verschil tussen zijwaarts en op de rug cremeren?

Ik heb altijd goed afscheid kunnen nemen van de paarden (bij zowel de slager als thuis) doordat ikzelf altijd bij het schieten aanwezig wilde zijn om zeker te weten dat ze dood waren. Ik zou het veel erger vinden als mijn paard ineens ergens anders in de handel opduikt terwijl hij bij mij een goed leven heeft gehad (ik laat overigens alleen slachten van paarden met lichamelijk letsel waardoor ze niet meer kunnen staan of bij andere aandoeningen waar ze niet pijnloos mee kunnen leven).

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:44

Ik heb mijn pony in Beverwijkaten cremeren. Vond alles super geregeld en respectvol gedaan. Je kan het zo gek en uitgebreid doen als je zelf wilt.

Bij het ophalen van de as een rondleiding gekregen en nog een beter gevoel gekregen. Oven was erg groot en een gemiddeld paard kan daar liggend in.

Ook mijn huidige paarden zullen daar weer gecremeerd worden, mocht het zover zijn.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:12

Mijn veulen is in rotterdam gecremeerd. Ik heb hem er zelf heen gebracht en ze zijn er heel netjes mee omgegaan. Hij werd nog even in een mandje gelegd zodat we afscheid konden nemen en ik werd even gebeld toen het as opgehaald kon worden zo 2 dagen later.

Mijn pony van 27 gaat als het zover is naar beverwijk, indd om de reden dat ze er netjes in de oven gaan en heel netjes vervoert worden of evt ingeslapen kunnen worden.

We hebben deze pony al ruim 15 jaar en ik wil het zo gewoon afsluiten. Mijn paard daar in tegen heb ik een mindere band mee. Ze staat op een rusthuis en komt ze te overlijden gaat ze met de rendac mee.

Iedereen moet doen waar zij of hij zich foed bij voelt. Het paard is dood, die merkt het niet meer.

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:24

Wij hebben twee paarden laten cremeren in Roermond. Een trekpaard en een KWPN'er. Gingen destijds heel zorgvuldig en respectvol mee om. De KWPN'er is thuis ingeslapen en toen zijn ze hem komen halen met een speciale aanhanger. Omdat het niet goed lukte om hem in de trailer te slepen adviseerde de chauffeur ons om even naar binnen te gaan omdat veel mensen dit vervelend vonden om te zien. Hij heeft hem toen in de trailer gesleept en toen we later weer mochten komen lag hij er goed bij. Ze hebben ook niets overhaast en alles goed uitgelegd. Ook kregen we de keuze om bij de crematie te zijn of om gebeld te worden.

Het trekpaard is op de kliniek ingeslapen en we zijn er niet bij geweest toen hij opgehaald werd. We zijn ook bij dit paard goed ingelicht over de procedure. Als een van onze andere paarden overlijdt, dan zullen we weer kiezen voor crematie. Voor ons zijn de paarden onderdeel van de familie, vandaar deze keuze. Het enige minpunt vonden we de prijs van de urnen. We wilden een gedenkplaats maken, maar de meeste wintervaste urnen waren erg prijzig.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:41

candalisa schreef:
Ik heb tot nu toe 2 hondjes in moeten laten slapen waarbij de eeeste mij z’n rot gevoel heeft gegeven. Mijn hondje werd opgehaald door de crematorium op maandag ochtend en ik zou gebeld worden wanneer hij gecremeerd ging worden aangezien ik woensdag nog niks gehoord had belde ik zelf en werd ik vreselijk afgesnauwd door de meneer in kwestie en kreeg ik te horen dat hij wel meer te doen had!
Vrijdag belde hij dat ik hem kon ophalen en samen met mijn vader (waar mijn hondje heel erg aan gehakt was en andersom) ging ik erheen toen we daar kwamen vroeg hij welke hond we kwamen halen en uiteindelijk stond daar een Senseo blik met as met een plakbandje met z’n naam erop. Een kilo as van een hondje van elf kilo dus individueel was het niet. Later hebben wij zelf het as moeten verdelen over 2 urnen waarbij mijn ouders er een hebben en ik 1.

5 jaar geleden overleed mijn 2de hondje zij was echt werkelijk mijn allerbeste vriend en ik was er kapot van we moesten haar op een zondag in laten slapen en ik heb haar met veel verdriet achter gelaten bij de dierenarts omdat de crematorium dicht zat op zondag en ik het “eng” vond haar een hele nacht te laten liggen anders had ik haar graag daarheen gebracht. Maandag belde de meneer van de crematorium en legde ik dat uit en meteen zei hij ach je had moeten bellen dan had je gewoon moeten komen!!
Hij zei dat hij haar om half 6 zou cremeren en er dan een kaarsje gebrand werd die ik bij het ophalen mee kreeg. Ik had een andere urn besteld die later binnen kwam en kreeg heel netjes een mooie koker waar her as tijdelijk in kon en als de andere urn binnen kwam moest ik het gewoon meenemen en deden hun dat voor me zodat ik zelf niet met het as moest werken. Ik ging d’r ophalen en kreeg een rondleiding hoe alles ging en waar het gebeurde en wat een verschrikkelijk lieve mensen het heeft me ondanks alle verdriet z’n goed gevoel gegeven dat ik haar die afscheid heb kunnen geven want ik weet zeker dat ze lief net haar omgegaan zijn. Ik kreeg een pootafdrukje met een plukje haar met daarop een witte roos mee.

Ik ga met al mijn hondjes die komen te overlijden daarheen gewoon omdat het MIJ een goed gevoel geeft en het het allerlaatste is wat ik voor ze kan doen.

Je hebt er maa niet veel aan TS maar wat ik er mee wil zeggen is dat je er echt 100% achter moet staan mss kan je evt bellen of je mag langs komen om te bezichtigen en met de mensen mag praten het kan zijn dat je gevoel dan beter is. Ik kan me wel enigszins indenken dat een paard wat moeilijker verwerkt wordt door het grote en gewicht dus sommige dingen ontkom je niet aan maar als je het gevoel hebt dat het respectvol gebeurt geeft het wel meer rust!

Ik hoop dat het nog heel lang duurt voor het aan de orde is!

Bij welke had je een goed gevoel? Je woont wel ongeveer in dezelfde regio namelijk.

Ik ben zelf alleen 2x naar die in Rhenen geweest en daar vond ik ze wel erg vriendelijk. Mocht ook nog afscheid nemen als ik wilde of nog terugkomen om dat te doen en netjes kaartje wanneer die gecremeerd was. En daar kan je eigenlijk ook altijd terecht, als je even belt van tevoren.

De volgende zou ik daar wel weer doen, individueel, en dan ook met afscheid enzo.. vind dat wel netjes van ze. Laatste wat je voor je dier kan doen, mag ook gewoon met respect gaan.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:59

cinniz123 schreef:
Dus toen de mijne ingeslapen werd heb ik hem toch laten ophalen door rendac en heb er geen minuut spijt van gehad want toen hij zn spuitje had gehad ( wat overigens heel rot verliep)was de blik in zn ogen direct verdwenen en was hij voor mijn gevoel niet meer als een lichaam wat er lag.

Dat is zó herkenbaar wat je hier zegt! Ik had bij mijn paard ook het gevoel dat zijn ‘ziel’ er niet meer was en er dus alleen nog maar een lichaam lag. En ik ben verder niet bepaald spiritueel aangelegd ofzo. (Sorry, beetje off-topic)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:04

Ianthe de grebbehof is dat denk ik? De hond van mijn vroegere buurvrouw lag daar begraven ik ging er veel als kind heen om een bloemetje te brengen.
Eerste keer zijn we in Nijmegen geweest en bij de 2de hondje in Uden ken nu meerdere die daar al waren geweest en zelfde ervaring. Ik wilde graag een ashanger en deze hadden ze nog na besteld voor mij toen ik het as op ging halen hadden ze er een klein kaartje bij gedaan met een zakje as voor de hanger zodat de urn niet later nog open hoefde daarvoor ik had daar dus niet bij stil gestaan...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:35

enny schreef:
cinniz123 schreef:

Dat is zó herkenbaar wat je hier zegt! Ik had bij mijn paard ook het gevoel dat zijn ‘ziel’ er niet meer was en er dus alleen nog maar een lichaam lag. En ik ben verder niet bepaald spiritueel aangelegd ofzo. (Sorry, beetje off-topic)

Ik ook niet hoor ben juist super nuchter maar na zn laatste zucht werden zn ogen heel zwart en herkende ik niets meer terug van zn blik.
Ik heb hem zelfs zonder rot gevoel nog omgerolt samen met de veearts omdat hij op haar koffer was gevallen.
Indd zn ziel was weg dus toen was het voor mij klaar.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:53

Ik ben ook voor crematie, mijn paardje zal ook bij mij thuis een plekje krijgen, als die zijn oude dag heeft gehad. Y;(

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:21

ik ben bij de breborgh geweest voor mijn pony. het ging met heel veel respect en maakten zelfs foto's om je gerust te stellen dat het goed is verlopen. ze nemen alle tijd die nodig is. Het koste wel wat, maar ik vond het het zeker waard

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:29

Tazzey schreef:
Ik begrijp het wel, ik wil ook dat mijn dieren een waardig afscheid krijgen. Ik snap dat er mensen zijn die daar anders over denken maar ik kan dat niet en TS blijkbaar ook niet. Rendac kan ik niet over mijn hart verkrijgen, een dier heeft jarenlang onvoorwaardelijke liefde gegeven en om die dan zo respectloos af te danken... nee dat kan ik niet.

Dus dat mijn paard onlangs door de Rendac is opgehaald is respectloos afdanken?
Weet je, de periode dat ze leven, die is belangrijk.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:36

Myrthe3 schreef:
Wow, dat mag ik toch zelf weten?
Ik wil dat er respectvol met haar omgegaan word, ook al is ze dood en ook al is het 'maar' een lichaam...

Ik heb geen zin in een discussie topic: mijn pony, mijn centen, mijn keuze.

Ik snap jou wel een beetje.
Ik ben ooit mijn loopbaan begonnen bij de Uithof in Utrecht, afdeling kleine huisdieren, en om overal ingewerkt te zijn stond ik op een dag dus tussen de stijf gevroren overleden huisdieren, die ook werden opgehaald om verwerkt te worden.
Hoe daar mee gegooid en gesmeten wordt wil je misschien niet eens weten als rouwende huisdiereigenaar.
Mijn eerste indruk was dan ook "respectloos "
Ook omdat de eigenaren van dat dier dénken en er op vertrouwen dat ook hun overleden dier bij de kliniek in goede handen is.

Oké, het dier is dood en wat overblijft is een omhulsel, maar dan nog.
Dat vind ik altijd zo mooi aan kinderen.
Als hun diertje dood is wordt dat in de meeste gevallen met veel tamtam begraven.
Dekentje, knuffeltje, lief briefje, een bloemetje of kaarsje bij het graf.....

Ik weet dat je dieren niet met mensen kan en mag vergelijken, maar ik zou het wel eens willen meemaken dat oma dubbelgevouwen in een kistje wordt opgebaard, alleen omdat het mortuarium dan meer plaats heeft en het goedkoper is.
Ik geloof niet dat je dan serieus kan zeggen......ach, het is maar een omhulsel, wat maakt het uit?

Jij wilt denk ik gewoon een mooie en respectvolle behandeling voor jou pony.
Dat is het laatste wat je voor hem kan doen én je betaald er ook nog eens een klap geld voor.
Ik denk dat de meeste reacties hier staan van stoere nuchtere paardenmensen.
Beest is dood, maak er maar worst van of wat dan ook.
Prima.
Hun keuze.......leven en laten leven, maar ik hou persoonlijk toch meer van die "kinderlijke manier" van omgaan met de dood. :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:35

Afscheidsceremonies zijn er voor de nabestaanden, als je de pony zou vragen, dan bleef die liever bij zijn vriendjes ipv alleen weg te moeten.
Met as en urnen heb ik daarnaast niks, er is met wat er over is van het dier zelf geen interactie mogelijk en ik herken het dier er ook niet in terug. Wil ik iets tastbaars, dan is dat bv de staart die herkenbaar is als die staart en waar ik gewoon aan kan zitten. Op kleinere schaal wat mee kan gewoon in de dagelijkse dingen gaat dat dan als sierraad, ook daar kan ik aanzitten. Urn of zelfs hanger met as zit er altijd een barriere tussen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:48

Iris82 schreef:
Nou. Ik kan me voorstellen als lijkstijfheid al ingetreden is dat het invouwen van de benen niet meer 'met respect' gedaan kan worden.

Dat heb ik mee gemaakt. Paard laten ophalen voor crematie, ik vond het verschrikkelijk. Heb er echt bij staan janken. Benen moesten worden gevouwen en het hoofd terug op de buik. Toen op de wagen getrokken met lieren.

Voor mij nooit weer, nooit.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:59

Ik heb tweemaal gebruik gemaakt van de diensten van Westerhout in Beverwijk. De eerste keer bijna 7 jaar geleden en helaas een paar maanden geleden de laatste keer. Ik heb om dezelfde reden als een aantal anderen gekozen voor Westerhout omdat de oven groot genoeg is.

De eerste keer heb ik mijn overleden pony laten halen en laten plaatsen in de afscheidsbox. De dag erna heen gereden en rondleiding gehad, afscheid genomen en urn. gedenksteen en ketting uitgezocht. Daarna zou hij een uur later gecremeerd worden. Heel prettig gedaan, pony was gebalsemd en ze hadden voor mijn persoonlijke voorkeur met een tweetal dingen rekening gehouden wat ik heel prettig vond.

De tweede keer was vrij recent en ook het ophalen ging net als de vorige keer, heel rustig en respectvol. Omdat deze pony plotseling ziek was en vanaf de kliniek opgehaald werd heb ik ervoor gekozen om bewust daar afscheid te nemen en niet de dag erna nog langs te komen. Hij werd direct gecremeerd na aankomst. Er was bij het inladen van zijn overleden lijf ruimte en tijd om zijn vriendje die mee was afscheid te laten nemen en de chauffeur liet alles van mij afhangen. Ik heb nog zeker een dikke 20 min er zo bij gestaan in al mijn verdriet, maar dat werd gewoon afgewacht en niet gepushed dat ik klaar moest zijn met afscheid nemen.

Het enige waar ik me bij de recente crematie aan gestoord heb is dat het allemaal wat commerciëler is geworden als een aantal jaren geleden, voor mijn gevoel. Ik kreeg bijvoorbeeld een kleine 24 uur na inslapen de rekening per mail. Het gaat niet om een paar 100 euro natuurlijk. Ik kan je vertellen, je stort in, misschien in mijn geval vooral omdat mijn paard zijn overlijden heel onverwachts was. Maar dan nog, 24 uur vind ik niet nodig. De kist waar de as in zit bij ophalen moet je een flink bedrag voor neerleggen, vind ik persoonlijk. Ik heb gezegd dat ik de kist niet wilde en hem wel meenam in dezelfde bak als mijn oude pony van wat jaren daarvoor wat van hen afkomstig was. Dat kon ook gewoon. Daarnaast is de km prijs voor het ophalen erg prijzig geworden en staan de tarieven er wat scheef. Mijn pony was een C pony maar woog wat meer omdat het een cob type was. Ik heb dus achteraf moeten betalen voor een D pony. Maarja, ik denk dat je dit houdt. Zal bij anderen vast niet anders zijn. Ik zou me er iig niet van weerhouden om te laten cremeren als het een derde keer moet voorkomen in de toekomst. Ook mijn shetlander zal worden gecremeerd.