Paard kopen stal doorstap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:59

cynthiar schreef:
Is het dan ook wel zo dat als een paard bij jullie gekocht toch gebreken heeft, bv kissingspines, die niet benoemd zijn voor verkoop ( omdat jullie het waarschijnlijk ook niet wisten) dan terug gebracht mag worden en dat je dan wel je geld terug kan krijgen?
Wettelijk gezien moet dat toch ivm 6 maanden garantie?

Doe een pb

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard kopen stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:01

Waarom niet gewoon openbaar? Dan is het toch voor iedereen duidelijk?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:02

zanakuzies schreef:
cynthiar schreef:
Is het dan ook wel zo dat als een paard bij jullie gekocht toch gebreken heeft, bv kissingspines, die niet benoemd zijn voor verkoop ( omdat jullie het waarschijnlijk ook niet wisten) dan terug gebracht mag worden en dat je dan wel je geld terug kan krijgen?
Wettelijk gezien moet dat toch ivm 6 maanden garantie?

Nee want als consument heb je onderzoeksplicht, dus als jij je paard niet laat keuren en op de foto laat zetten bij aankoop heb je niks meer te zeggen :)

Dit is niet waar....

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:03

Zols bij elke handelaar, ook hier wordt er van alles binnengevracht, ook door de eigenaren zelf hoor! Willen dan zo snel mogelijk van hun paard of pony af en daar kan zo maar een kapot dier tussen zitten of een slecht karakter, of slecht opgevoed, of bar gereden.....keuren en paar keer rijden....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:03

Indestal schreef:
Zols bij elke handelaar, ook hier wordt er van alles binnengevracht, ook door de eigenaren zelf hoor! Willen dan zo snel mogelijk van hun paard of pony af en daar kan zo maar een kapot dier tussen zitten of een slecht karakter, of slecht opgevoed, of bar gereden.....keuren en paar keer rijden....

En dan vooral door een eigen, onafhankelijke dierenarts laten keuren en desnoods foto's laten maken.
(Ja, ook in de lagere prijsklasse. Juist dan.)
En wees goed op de hoogte van je rechten bij gebreken.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:05

[quote= silly1972
"In de echte wereld hebben wij gelukkig een hele goede naam."

Dit IS de echte wereld, en helaas, jullie hebben alles behalve een goede naam.
[/quote]

Gek, we kunnen gelukkig veel paarden wekelijks plaatsen bij particulieren .... :D
Mensen praten wel graag elkaar negatief na en jaloezie is ruim aanwezig helaas, zo wordt mij verteld.

Silly ik zie dat je uit Almere komt en veel stallen zijn daar niet. Bij de grote stal in Almere hebben we meerdere hele tevreden klanten, neem je eens een kijkje op onze site bij nieuwe baas?
Laatst bijgewerkt door StalDoorstap op 29-05-18 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:07

Om discussies en ja/ nee over en weer verder te voorkomen zal ik stoppen met reageren hier. Bel/mail /pb gerust en neem je eens een kijkje op onze facebook pagina?
Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:08

StalDoorstap schreef:
Om discussies en ja/ nee over en weer verder te voorkomen zal ik stoppen met reageren hier. Bel/mail /pb gerust en neem je eens een kijkje op onze facebook pagina?

Jammer dat je niet meer openheid geeft. Dit was nu wel je kans geweest om wat verhalen de wereld uit te helpen.
Bijzonder.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:39

Over alle handelsstallen die in de lagere prijsklassen verkopen zijn denk ik zat negatieve verhalen te vinden, en daar zijn ook wel logische redenen voor, die niet alleen maar op de stallen af te schuiven zijn, maar ook zeker op de kopers.
Over het algemeen gesproken zullen de kopers die bij deze stallen komen ook een stuk minder geïnformeerd en ervaren zijn. Natuurlijk zullen er ook ervaren mensen kopen, maar het aandeel newbies zal toch echt een heel stuk hoger liggen dan bij een handelaar in het hogere segment.
Die minder ervaren mensen kopen een paard, lezen vervolgens op internet hoe het allemaal ‘zou moeten zijn’, en voelen zich vervolgens beetgenomen. De realiteit is dat er op een paard in het goedkopere segment gewoonweg niet de controle is die er (in het algemeen) in het hogere segment wel is. Een paard van 2000 - 3000 euro is normaal niet geröntgend, goed doorgereden, een superbeweger, etc. Wbt blessures en bemerkingen, een handelaar gaat in een paard in die prijsklasse ook geen bakken geld steken om alles na te kijken. Paard staat er vaak een paar weken, meestal niet zwaar in het werk, er wordt niet veel van het paard verwacht/gevraagd. Gaat dat paard vervolgens bij de nieuwe eigenaar wel vol aan de bak, dan komen er weleens dingen boven drijven die de handelaar ook niet wist wegens gebrek aan röntgen ogen.
Koop je een paard in het lagere segment, dan neem je dat risico. Geen (of minder, geen bestaat niet) risico? Dan volledig laten keuren.

Ik heb een paard wat er (indirect) vandaan komt. Ik kocht hem van degene die hem daar een ruim half jaar (?) ervoor gekocht had. Jonge tinkerruin, bloedmooi dier overigens, en fysiek meer dan in orde. Bij mij Nederlands kampioen bij het tinkerstamboek geworden.
Dit paard is hier op bokt in het verleden ook weleens aangehaald in negatieve verhalen over deze stal (toen nog BM). Daar verkocht aan een jong meisje, bij het proefrijden daar prima paard, eenmaal thuis geen land meer mee te bezeilen. In paniek aan de kletter, dwars door hekken etc. Niet te rijden. Gedrogeerd paard is dan bijvoorbeeld al snel de speculatie. Was al wel iets rustiger toen ik hem kocht, ik kon er redelijk mee wegrijden. Maar.... eenmaal bij mij thuis, complete paniek. Rennen in blinde paniek en kortgezegd staatsgevaarlijk af en toe. Meerdere keren bijna mee verongelukt.
Als ik de voorgeschiedenis niet wist had ik ook gedrogeerd paard gedacht. Zeker niet het geval, paard raakte (en nog steeds) volledig in paniek bij verhuizen, waarna hij na een tijd weer kalmeert en hartstikke braaf is. Konden ze daar ook niet weten. Die krijgen een (wat ze verteld is) groen dier binnen van de fokkers, denken hem netjes doorgereden te hebben en problemen gefixt. Achteraf was hij niet groen en al vaker verkocht om precies dezelfde reden. Eenmaal thuis geen land mee te bezeilen. Was dus ook niet door degene die hem daar bracht gefokt, maar had al 5 eigenaars versleten in 1,5 jaar tijd.
Wat ik hiermee probeer te zeggen, bij dergelijke stallen is vaak de geschiedenis van het paard redelijk onbekend, en helderziend is niemand.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:41

@Supertje, je hebt dan uiteindelijk een succesverhaal!

Wel wil ik mensen die vaak / veelal een eerste paard kopen zeggen; wees kritisch én niet voor een dubbeltje op de eerste rij.
Laat keuren: klinisch én röntgen. Ongeacht de prijs. Beknibbel niet.
Dit geldt wat mij betreft ook voor andere handelsstallen.....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:56

Ladygiroc schreef:
Het feit dat stal doorstap al jaren hun beroep mogen uitvoeren is omdat er ervaren mensen snel van hun paarden af willen, om wat voor rede dan ook. Ervaren mensen doen niet zomaar hun paard voor een habbekrats weg terwijl ze een dag erna (letterlijk) gekeurd en al (terwijl paard niet eens klinisch goedgekeurd kán worden) op hun site voor een paar duizend meer. (snap dat inkoop en verkoop handel is).
Volgende feit is dan weer dat er onervaren mensen op af komen die compleet nieuw zijn en zonder keuren een paard kopen en met de gevolgen zitten.

En nee, ik ga niet in op pb's van staldoorstap ;)

Hier ga ik helemaal in mee.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:01

Mijn haflinger komt ook van deze stal vandaan. Gekocht met 9 maanden. Is dit jaar 10 geworden en ben nog steeds super blij met mijn paard.

Kijken kan altijd en kost alleen tijd. Gewoon verschillende paarden proberen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:08

Sowieso nooit aanbetalen of helemaal betalen voor de keuring.
Altijd een eigen keurings arts inschakelen
En zowel gezondheid als leeftijd laten checken voor je ook maar een cent betaald of ook maar een papier ondertekend

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:22

Cayenne schreef:
StalDoorstap schreef:

Jammer dat je niet meer openheid geeft. Dit was nu wel je kans geweest om wat verhalen de wereld uit te helpen.
Bijzonder.

Dit zegt mij alweer genoeg.... Eerst stoer je zegje komen doen maar daarna toch niet meer openbaar willen reageren.... Dat is al niet te vertrouwen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:32

Nou nou, als ze wel hier gebleven was kan ik mij ook zomaar voorstellen hoe de discussie gegaan was.

Ik vermoed dat de waarheid inderdaad in het midden ligt zoals supertje zegt. Het is het goedkopere segment en (daarom ook) snelle handel. Hoeft niets mis mee te zijn maar vergt eigenlijk een ervaren paardenmens als koper voor succesverhalen.
De combinatie van zo'n stal en meer onervaren mensen is wel echt vragen om ellende. En dan kan ik alleen in het midden laten wie de oorzaak is van die ellende.

Dus zo'n stal aanraden als je voor het eerste een paard gaat kopen? Alleen met een ervaren iemand die extra scherp kijkt en een keuring door een eigen dierenarts.
En anders meer zekerheid kopen op een gerenommeerde (duurdere) stal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:49

Lin88 schreef:
Mijn haflinger komt ook van deze stal vandaan. Gekocht met 9 maanden. Is dit jaar 10 geworden en ben nog steeds super blij met mijn paard.

Kijken kan altijd en kost alleen tijd. Gewoon verschillende paarden proberen.

Dat is wat anders, een veulen van 9 maanden, daar is nog niet veel mee gerommeld of kapot gereden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:17

Idd niet vergelijkbaar

Kimxros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:53

Ik heb mijn paard gekocht bij stal doorstap en heb met hun afgesproken ik. Neem. Haar zondag mee laat ik haar thuis keuren en dan als ze ni goed is gaat ze weer weh <3

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:53

Kimxros schreef:
Ik heb mijn paard gekocht bij stal doorstap en heb met hun afgesproken ik. Neem. Haar zondag mee laat ik haar thuis keuren en dan als ze ni goed is gaat ze weer weh <3

Ik snap het niet helemaal, geloof ik.
Je koopt een paard, en bent helemaal blij als het paard niet goed is en weer weg gaat?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:55

Barbet schreef:
Kimxros schreef:

Ik snap het niet helemaal, geloof ik.
Je koopt een paard, en bent helemaal blij als het paard niet goed is en weer weg gaat?

Volgens mij komt het paard aankomende zondag pas. :+ Ze is blij dat ze een afspraak heeft gemaakt dat het paard terug mag als die niet goed blijkt te zijn , wat (grotendeels) ook wettelijk geregeld is :') .

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:47

Kimxros schreef:

Dat valt nog te bezien. Zij hebben hun geld dan al... Ik zou voor aankoop keuren, en nog niks betalen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:56

Stal doorstap is echt niet een goede stal.
Je moet echt ervaren zijn en heel veel geluk hebben. Ze praten je zo om. Bla bla bla en inruilgarantie...

Want echt goed spul hebben ze er niet staan. Wel een paar ruiters met wat lef. Maar hele kundige hoogopgeleide ruiters niet echt, denk ik. Hoewel je ook geen Z+ hoeft te rijden om zo’n baan goed te doen.

Maar die paarden tja.. paar keer geweest. Eerste keer onwetend en de andere keren omdat ik toch wat leuks via de advertenties had gezien.

Maar uiteindelijk mijn gevoel gevolgd. Het klopt vaak gewoon niet. En 1 x zelfs contact gehad met de oude eigenaar (zat briefje in paspoort dat ze verklaarde met het dier bij een bekende ruiter had getraind) heel leuk. Maar ook met een telefoonnummer.

Belde haar snel op, op de parkeerplaats en toen gAf ze aan dat het dier buiten totaaaal niet te vertrouwen was.

En ik kreeg hem aangewezen omdat ie zo ‘leuk’ was buiten. En in die ene week was dat echt niet zomaar anders hoor...

Nee...

Vond het hele jonge spul er wel goed bij staan trouwens

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:00

Knert schreef:
Want echt goed spul hebben ze er niet staan.

Ligt er maar net aan wat je zoekt. Ik heb er ooit een prima paard voor recreatief gebruik vandaan gehaald. Dier was gezond, heeft nooit iets gemankeerd en het verhaal klopte met dat van de oude eigenaar. Heb er een heerlijk dier aan gehad.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:06

Ik heb mijn ruin verkocht aan Stal Doorstap vorige zomer. Kreeg hem zelf niet verkocht. Hij had nogal een handleiding en kon niet zo veel. Was mijn paard voor buitenritten en 1000% bomproof, dat wel. Voor mij was het een wereldpaard maar wou verder in het springen en hij haatte werken in de bak. Alle geïnteresseerden die ik op bezoek had konden niet omgaan met zijn knopjes. Had zelf niet de tijd om hem wat ‘handzamer’ te maken in het rijden.
Hij is daar een tijd gereden en redelijk snel verkocht. Krijg om de paar maanden een mailtje van de nieuwe eigenaren met een update en wat foto’s. Hij wordt enkel gebruikt voor buitenritten door zijn nieuwe eigenaren en ze zijn dolgelukkig met hem :).

Ik heb er zeker de hoofdprijs niet voor gekregen en ik heb geen idee wat ze ervoor gekregen hebben toen hij verkocht werd, zijn mijn zaken ook niet. Belangrijkste is dat ‘mijn’ paard een goede thuis heeft.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:34

Goof schreef:
Knert schreef:
Want echt goed spul hebben ze er niet staan.

Ligt er maar net aan wat je zoekt. Ik heb er ooit een prima paard voor recreatief gebruik vandaan gehaald. Dier was gezond, heeft nooit iets gemankeerd en het verhaal klopte met dat van de oude eigenaar. Heb er een heerlijk dier aan gehad.

Oké is formuleerde het te zwart wit. Je hebt gelijk.

Maar snap mij ook dat als ze mij een gevaarlijk paard als zeer braaf willen verkopen, ik aan elk paard twijfel. Welk verhaal klopt dan wel?

En vele mankeerden zichtbaar wat. Gevoelige rug of net niet zuiver. De rest durfde ik gewoon niet meer..
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-01-19 13:01, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd