Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:10

Tja, over de hoeven lijkt me uberhaupt maar een heel klein voorbeeld van wat er onder andere niet goed gaat (communicatie).
Het grotere probleem is natuurlijk de erbarmelijke staat en achteruitgang van gezondheid bij veel paarden nadat ze zijn opgevangen.

Luuun1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:11

EricClaes schreef:
Luna, ik kan je alleen maar vertellen wat je moeder ons vertelde op het moment dat we op het land bij Olana stonden en ze naar Jaime had gebeld ...

Dat snap ik ook en is helemaal prima, jullie waren hier natuurlijk ook niet het hele jaar door maar misschien volgende keer eerst even nagaan voordat je dingen openbaar maakt die misschien niet kloppen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:12

Misschien niet kloppen? Dus er is een mogelijkheid dat het wel klopt

Luuun1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:13

Rocamor schreef:

Volgens mij heb ik net in mijn vorige bericht foto's toegevoegd waarin duidelijk staat dat dat verhaal niet klopt, ik heb het over niks anders gehad dan foto's die wel of niet naar de hoefsmid zijn gestuurd

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:15

Op het hele verhaal wat eric gepost heeft over de stichting komt er alleen een reactie op het punt dat de foto's wel verstuurd zijn naar de hoefsmit.

Bijzonder....... >;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:16

Luuun1 schreef:
Rocamor schreef:

Volgens mij heb ik net in mijn vorige bericht foto's toegevoegd waarin duidelijk staat dat dat verhaal niet klopt, ik heb het over niks anders gehad dan foto's die wel of niet naar de hoefsmid zijn gestuurd

Jij schrijft zelf dat dingen misschien niet kloppen. Niet ik. Iets klopt of iets klopt niet.

Luuun1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:17

love_odin schreef:
Op het hele verhaal wat eric gepost heeft over de stichting komt er alleen een reactie op het punt dat de foto's wel verstuurd zijn naar de hoefsmit.

Bijzonder....... >;)

Ik ben hier niet om te discussiëren, deze persoonlijke aanval wilde ik rechtzetten, de rest zijn verwijten naar mijn moeder, het privé contact tussen hun heb ik geen idee van hoe dat gelopen is dus ik kan wel dingen roepen maar dat zou oneerlijk zijn zonder te weten hoe het precies gegaan is

EricClaes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:17

Luuun1 schreef:
EricClaes schreef:
Luna, ik kan je alleen maar vertellen wat je moeder ons vertelde op het moment dat we op het land bij Olana stonden en ze naar Jaime had gebeld ...

Dat snap ik ook en is helemaal prima, jullie waren hier natuurlijk ook niet het hele jaar door maar misschien volgende keer eerst even nagaan voordat je dingen openbaar maakt die misschien niet kloppen

Ik vertel gewoon wat jouw moeder tegen ons heeft gezegd, dus voor ons klopt het wel ...
Misschien eens met je moeder praten over wat ze al dan niet correct overal gaat vertellen

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:30

Heftig om te lezen. Sterkte met het verlies van Olana Ericclaes.

Ik volg deze stichting als stille meelezer op FB.
Wat ik altijd al zorgelijk vond is dat er enerzijds berichten komen dat er te weinig geld is om de hooi / voer leverancier te betalen en er tegelijkertijd wel nog nieuwe paarden worden aangenomen.

Ik twijfel niet aan goede bedoelingen van Laura maar vraag me wel af als ik haar emotionele reacties lees bij wat ze post of haar eigen persoonlijke behoefte om paarden kost wat kost te redden haar realiteitszin niet te boven is gegaan.

Jullie verhalen hier zie ik dan ook als een bevestiging van mijn indruk. Heel sneu voor alle partijen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:32

Tja, ik had al even mijn twijfels en deze ook al een keer benoemd bij het topic over PZB.

Wat mij vooral erg tegen staat is dat die Laura steeds een ellendig lang zielig verhaal schrijft, maar je nooit een kritische vraag mag stellen. En net als bij PZB haar volgers ook elke kritische nood de grond in boren.

Waar ik echt grote twijfels heb vaak over hun handelen, maar ook de kennis die ze werkelijk hebben. Ze vangen veel op en dat lijkt mooi, maar ze willen veel teveel redden ten koste van alles. Soms moet je paarden gewoon echt laten gaan voor hun bestwil en niet gebruiken om zielig te doen.

Dan hebben ze een jong veulen en schrijven dat het beestje hinnikt als ze aankomt. Tja, beestje staat zonder moeder door de omstandigheden en is veel te jong alleen. Natuurlijk hinnikt het/ En dat vinden ze dan schattig en een goed teken van hun goede zorgen.

Ze delen over mishandelde paarden, ook in Nederland, maar soms is een verhaal niet compleet en mag je niet doorvragen.

Altijd moet je zulke organisaties geweldig vinden, maar elke keer blijkt toch wel dat ze enorm tegenvallen.
Zonde. Ze hebben veel ruimte, krijgen al aardig wat voor elkaar, het lukt ze ook om hooi te krijgen, dus benut dat gewoon goed.

Na wat kritische vragen op een stuk, kwam er toen een heel zielig verhaal van die Laura en ben ik afgehaakt. Het gaat niet om jou, het gaat om die dieren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:35

Luuun1 schreef:
love_odin schreef:

Bijzonder....... >;)

Ik ben hier niet om te discussiëren, deze persoonlijke aanval wilde ik rechtzetten, de rest zijn verwijten naar mijn moeder, het privé contact tussen hun heb ik geen idee van hoe dat gelopen is dus ik kan wel dingen roepen maar dat zou oneerlijk zijn zonder te weten hoe het precies gegaan is

Weet je, er komen best wel heftige zaken aan het licht nu over de gezondheid van een aantal paarden die bij jullie hebben gestaan. Dat je het dan enkel hebt over iets wat je recht wil zetten, dat kan een beetje verkeerd over komen. Het zou jullie sieren als je op zijn minst excuus aanbiedt voor wat er met deze paarden gebeurd is, ipv enkel te reppen over communicatie. Dat doet eigenlijk meer kwaad dan goed, want nu lijkt het alsof je toch even je gelijk wil halen. Dat snap ik, maar wees dan wat vriendelijker en vollediger in je informatie.
Wat vind jij van de verhalen die hier verteld zijn door Ericclaes en Grimaja29?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:37

Maar in hoeverre in Luna bij het beleid en de verzorging? betrokken?
Want als dat vooral via haar moeder etc gaat, vind ik niet dat zij daar voor verantwoordelijk is.
Ik weet ook niet hoe oud ze is? (volwassen?).

arkama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:47

Ik heb zelf twee paarden in pension staan bij Laura, al meer dan 5 jaar. Mijn ruin heeft er ook heel lang over gedaan om zijn juiste plek in de grote groep te vinden, waardoor hij ook meer dan 3 jaar altijd mager bleef, ondanks twee keer per dag bijvoeren. Maar dat was niet omdat hij niet de juiste verzorging kreeg, want op een dag vond hij een nieuw vriendinnetje (die toevallig heel erg leek op mijn eerste pony in België die heel zijn leven zijn beste maatje was tot aan diens dood) en dankzij haar heeft hij eindelijk zijn plekje gevonden. Op geen tijd stond hij opeens mooi rond en sindsdien is hij altijd mooi rond gebleven! Hij hoeft sindsdien geen extra bakjes meer en blijft goed zonder extra verzorging.
Om maar te tonen dat er in zulke grote kuddes andere zaken meespelen dan enkel de verzorging die de mens geeft...
Ik had indertijd ook kunnen verkondigen dat hij niet goed opgevolgd werd, maar ik merkte zelf ter plaatse op dat dit een onwaarheid zou geweest zijn.
Ik heb tot voor corona ook regelmatig mijn paardjes bezocht om de toestand ter plaatse te bekijken en eerlijk gezegd wil ik nog zien wie het beter zou doen dan Laura om zoveel (trauma)paarden en een continu veranderende hoop vrijwilligers (waar ook getraumatiseerden tussen lopen die een speciale opvang nodig hebben) op de juiste manier aan te sturen... Petje af!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:49

arkama schreef:
Ik heb zelf twee paarden in pension staan bij Laura, al meer dan 5 jaar. Mijn ruin heeft er ook heel lang over gedaan om zijn juiste plek in de grote groep te vinden, waardoor hij ook meer dan 3 jaar altijd mager bleef, ondanks twee keer per dag bijvoeren. Maar dat was niet omdat hij niet de juiste verzorging kreeg, want op een dag vond hij een nieuw vriendinnetje (die toevallig heel erg leek op mijn eerste pony in België die heel zijn leven zijn beste maatje was tot aan diens dood) en dankzij haar heeft hij eindelijk zijn plekje gevonden. Op geen tijd stond hij opeens mooi rond en sindsdien is hij altijd mooi rond gebleven! Hij hoeft sindsdien geen extra bakjes meer en blijft goed zonder extra verzorging.
Om maar te tonen dat er in zulke grote kuddes andere zaken meespelen dan enkel de verzorging die de mens geeft...
Ik had indertijd ook kunnen verkondigen dat hij niet goed opgevolgd werd, maar ik merkte zelf ter plaatse op dat dit een onwaarheid zou geweest zijn.
Ik heb tot voor corona ook regelmatig mijn paardjes bezocht om de toestand ter plaatse te bekijken en eerlijk gezegd wil ik nog zien wie het beter zou doen dan Laura om zoveel (trauma)paarden en een continu veranderende hoop vrijwilligers (waar ook getraumatiseerden tussen lopen die een speciale opvang nodig hebben) op de juiste manier aan te sturen... Petje af!

Of je had misschien niet 3 jaar moeten wachten totdat hij weer voller werd, of zeg ik nou iets heel hards?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:59

Eens Earth, 3 jaar wachten is extreem lang, als eigenaar maar in het bijzonder voor het desbetreffende paard.

arkama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:05

Ik wil ook vertellen wat er met mijn merrie gebeurde sinds ook zij bij Laura staat (sinds 2017)...
Zij is een Belgisch trauma paard dat ikzelf terug goed gekregen heb maar altijd gevoelige ogen heeft gehad.
Door de combinatie van het stof en insecten heeft zij dus ook in Spanje soms last van infectie op haar ogen. Ik krijg daar dan ook persoonlijk bericht over en hoe het evolueert. We krijgen ook regelmatig foto's van de paarden en daar zie ik dan ook wel of het terug over is of niet. Soms duurt dat al wat langer dan anders en 1 keer moest er echt een aparte medicatie aan te pas komen, maar het is altijd mooi genezen geraakt.

Ik kan echt niet anders zeggen dan dat mijn twee paardjes daar de beste verzorging krijgen die je kan verwachten wanneer je graag jouw paard halfwild in een grote kudde wil laten leven.
Al is een dergelijk leven niet voor elk paard geschikt en wanneer je dat opmerkt dan kan je niet anders beslissen dan dat je een andere oplossing moet zoeken voor jouw paard...
Maar daarom hoef je niet na te trappen op diegene die zo zijn best gedaan heeft om jouw paard dit natuurlijke leven in een kudde te geven...

Kortom: ik vertrouw Laura en haar team volledig in hun aanpak. Wat zij doen zullen er niet teveel nadoen. Als je het zelf zoveel beter kan, bewijs het dan ook eens, meer dan 10 jaar aan een stuk...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:09

Ik denk dat je wel naar alle paarden moet kijken en niet naar een individueel geval. Oude paarden die hun natje en droogje gewend zijn op stal en waarvan de eigenaar ze iedere dag ziet zijn denk ik ook niet zo geschikt om ineens op die manier gehouden te worden. En ik kan me ook voorstellen dat als er zoveel paarden zijn, je niet zo snel in de gaten hebt als er 1 vermagerd of een wond heeft. Ik heb een paard in de opfok gehad en die staan echt heel goed bekend en ik vind ze ook goed maar toch misten ze een grote wond aan zijn been.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:16

janderegelaa schreef:
Ik denk dat je wel naar alle paarden moet kijken en niet naar een individueel geval. Oude paarden die hun natje en droogje gewend zijn op stal en waarvan de eigenaar ze iedere dag ziet zijn denk ik ook niet zo geschikt om ineens op die manier gehouden te worden. En ik kan me ook voorstellen dat als er zoveel paarden zijn, je niet zo snel in de gaten hebt als er 1 vermagerd of een wond heeft. Ik heb een paard in de opfok gehad en die staan echt heel goed bekend en ik vind ze ook goed maar toch misten ze een grote wond aan zijn been.

Dat ben ik met je eens maar als dit soort zaken te vaak gebeuren zul je als ondernemer, want dat zijn ze ook onder de streep, afvragen of je de hoeveelheid paarden die je hebt staan nog verantwoord aan kan.
Maandelijks onvoldoende geld hebben om de voer rekening te betalen is al de eerste indicatie.

En wat betreft de paarden die de overgang niet aankunnen. Klopt maar van deze stichting mag je dan wel verwachten dat ze dit melden aan de eigenaren en hun adviseren een andere pensioen oplossing te zoeken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:22

Persoonlijk vind ik het dan weer vrij bijzonder dat je een paard wat gevoelig op de ogen is naar zo'n droog en warm land stuurt met veel stof en insecten. Maar daar zul je ongetwijfeld een goede reden voor gehad hebben.

arkama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:27

Ailill schreef:
Eens Earth, 3 jaar wachten is extreem lang, als eigenaar maar in het bijzonder voor het desbetreffende paard.

Oops, mijn antwoord is precies verdwenen...

Ik wist wat er aan de hand was met mijn paard. Hij treurde al twee jaar na de dood van zijn twee 'broers' die hij zijn hele leven naast zich had en die op 3 maanden tijd allebei wegvielen.
Sindsdien kwam het ook niet goed tussen hem en mijn merrie en ik kon omwille van gezondheidsproblemen geen andere paarden meer bijnemen om hen terug een grotere kudde te geven. Daarom ook liet ik hen naar Almaden vertrekken, al hield ik er zelf een gebroken hart (en een leeg paddock paradijs) aan over...

Bij Laura hadden ze keus aan vriendjes te over en zij vormde heel snel een eigen groepje waar hij willens nillens bij bleef maar hij zat niet goed in zijn vel... Tot hij uiteindelijk door dat merrietje opgepikt werd en zij hem heeft kunnen helen waar geen mens of paard in lukte.

Mijn fout? Laura haar fout ? Zijn eigen fout?
(ver)oordelen is makkelijk, het zelf beter doen daarentegen...

Anoniem012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:29

Ik ben zelf een paar maanden op de stichting geweest. Ik wil niet zeggen dat er slecht voor de dieren gezorgd wordt, toen ik er was werden alle paarden goed in de gaten gehouden en bekeken we per paard wat hij of zij op dat moment nodig was.

Waar ik wel even op wil aanhaken is het geld van de vrijwilligers en de omgang. Je betaalt inderdaad 150eu per week om daar te mogen werken en slapen. Wat je ervoor krijgt is niet bepaald luxe en de boodschappen kosten echt bijna niks daar. Ik begrijp zelf dus ook niet helemaal waar dat geld dan naartoe gaat en als we ernaar vroegen kregen we te horen dat alles naar de paarden gaat en de huur van het huis zo hoog is (met 20 man x 150 lijkt me dat toch wel dekkend maar kan aan mij liggen)

Iedere week werd het geld opgehaald en in een envelop gedaan, en ik weet nog heel goed dat laura naar het vaste team liep, er 100eu uit haalde en zei 'ga maar lekker ergens eten, goed voor het teamgevoel' en dus ging het vaste team ergens eten terwijl de 'gewone' vrijwilligers na hun pauze door konden werken.

Het huis waar we in verbleven was prima, op de schimmel en gebrek aan verwaming na. Na klachten over de schimmel (in bijna alle kamers) zou er iemand langskomen volgens laura, die hebben we nooit gezien. Ook toen we wolkjes bliezen in onze slaapkamers mocht de verwarming absoluut niet aan, want dat was te duur. Waar gaat dat geld dan naartoe?

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat de paarden prima verzorgd worden, maar op het moment dat er over het terrein geschreeuwd wordt dat er pas brood gegeten wordt als alle stallen gemest zijn of dat iedereen kan optyfen in de bus naar nederland in het bijzijn van ouders van vrijwilligerd vraag je je toch wel af wat je daar nog doet.

Over sommige pensionklanten werd er ook niet bepaald vriendelijk gesproken, maar daar weet ik het hele verhaal niet van dus daar bemoei ik me niet mee. Maar ik denk wel dat verhalen niet kloppen en er zeker iets aan de communicatie en organisatie gedaan moet worden.

Ik heb echt op deze punten na een prima tijd gehad op de stichting, maar ik zou zeker niet terug gaan. Zoals sommigen al zeggen is het meer een bedrijf geworden dan de stichting die het was en waar ik graag kwam. Erg zonde is dat, ik hoop dat er wat verandert..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:30

Nee hoor, je antwoord staat er nog.

Je kunt het proberen goed te kunnen praten, maar 3 jaar is en blijft, imo, extreem lang voor zo’n dier.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:36

Ik denk ook wel dat als je je paard op zo een grote afstand weg zet, dat je er ook wel een beetje rekening mee moet houden dat jij niet meer de beslissingen maakt. Je bent zelf gewoonweg de controle kwijt.

Mijn bejaarde staat bij een boer zo een 3 kwartier van mijn huis, waar hij goed in de gaten gehouden wordt. Als er wat aan de hand is rij ik er linea recta naar toe om het op te lossen. Als je zo een beest naar Spanje brengt gaat dat natuurlijk gewoon niet meer.

Dat zijn uiteindelijk de consequenties van je eigen keuzes. En dat een 25+ jarig paard op een gegeven moment lichamelijk niet lekker meer kan mee doen is op zich ook niet echt heel verrassend.

arkama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:38

Dreamboy schreef:
Persoonlijk vind ik het dan weer vrij bijzonder dat je een paard wat gevoelig op de ogen is naar zo'n droog en warm land stuurt met veel stof en insecten. Maar daar zul je ongetwijfeld een goede reden voor gehad hebben.

Ik woon zelf in Italië dus zoveel verschil was er niet met Spanje... Ze had trouwens hetzelfde probleem in België.
En ja, ik had inderdaad een goede reden om mijn paardjes niet meer bij me te houden, zelfs al hadden ze een paddock paradijs en bijna 4ha ter beschikking...

Maar ik val in herhaling : (ver)oordelen is makkelijk...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:46

arkama schreef:
Dreamboy schreef:

Ik woon zelf in Italië dus zoveel verschil was er niet met Spanje... Ze had trouwens hetzelfde probleem in België.
En ja, ik had inderdaad een goede reden om mijn paardjes niet meer bij me te houden, zelfs al hadden ze een paddock paradijs en bijna 4ha ter beschikking...

Maar ik val in herhaling : (ver)oordelen is makkelijk...

Ik veroordeel niet. Ik kan niet weten dat je in Italie woont aangezien je het in een eerdere reactie over Belgie had. Het kwam daardoor bij mij een beetje hetzelfde over als dat je een paard met exceem naar een bosrijk gebied stuurt.