Wat regelen als je paard naar de slacht gaat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Re: Wat regelen als je paard naar de slacht gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:47

Ook hier alleen maar fijne ervaringen met Jan. Mijn eigen paarden hier heen gebracht en ook paarden van werk.
Grappige was dat mijn eerste merrie echt helemaal niks met vreemde mannen had en toen Jan haar aan pakte liep ze zo net hem mee..... Zegt wel wat over hem vond ik.

Even over zelf brengen, je hoeft niet bij het schieten te zijn he. Je kan de pony zelf de trailer af halen en dan nemen hun hem over.
Ik vroeg altijd of ze de deur op een kiertje wilde laten staan, dan zie je het niet maar wilde het wel altijd horen. gewoon voor mijzelf dat ik echt wist dat ze er niet meer waren.
Heel veel sterkte voor jou en je moeder.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 06:50

Sterkte, TS ! Idd de beste keuze, en deze hitte (weet niet of het in Nederland even warm is als in België) is voor oudere paarden ook geen lachertje.

Wat ik me wel afvraag: als het dier er zo slecht uitziet, en allerlei ontstekingen en zo heeft, is dit dan wel geschikt voor consumptie?

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 09:15

hwn schreef:
Sterkte, TS ! Idd de beste keuze, en deze hitte (weet niet of het in Nederland even warm is als in België) is voor oudere paarden ook geen lachertje.

Wat ik me wel afvraag: als het dier er zo slecht uitziet, en allerlei ontstekingen en zo heeft, is dit dan wel geschikt voor consumptie?

Dat zal de slager zelf moeten beslissen. Nu heeft ze geen ontstekingen.
En het slechte uiterlijk is meer de lusteloosheid die ze uitstraalt.
Maar uiteindelijk kijken ze daar wel hoe en wat ze gebruiken. Eigenlijk kan me dat ook niet zoveel schelen. Het gaat me nu om deze enorm lieve pony. En dat hoe ze er nu bij staat ons zoveel pijn bezorgd. Zo wilt niemand je paardje zien omslaan in gedrag. Van enorm vrolijk naar enorm timide..

Iedereen bedankt voor de lieve woorden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:32

Sterkte. 1.5 jaar geleden ook voor dit moment gestaan. Pas eens viel en last van mijn schouders af. Tuurlijk mis ik haar maar de weken ervoor tot het moment vond ik moeilijker dan toen ik na het schot wegliep. Het was klaar toen.
Dit was niet bij Nijkerk maar in de dunge. Dag ervoor gebracht en bij hun thuis op stal gezet tussen hun rij en handel paarden. Sochtens om 5.00 terug en ze had zelfs liggend geslapen. Goed teken.
ik heb haar de dag ervoor al gebracht omdat ik ivm de afstand en de tijden waarop geslacht werd . Dan gafik al om 3.00 zou moeten laden thuis.

Geen makkelijke beslissing. Helaas ervaring met zowel inslapen als slacht en per paard afhankelijk waarom en wat ik laat doen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:20

TS allereerst sterkte. Dat wordt een moeilijke dag.
Maar voor wat dat afhalen en niet erbij zijn betreft, ik heb nu al meerdere paarden weg moeten brengen/in moeten laten slapen. En bij 1 was ik niet erbij. Die is s'ochtends door mij weggebracht maar ik was er niet bij toen die ingeslapen werd (deze toevallig inslapen omdat hij niet geslacht mocht, medicijnen) en het gekke, juist deze heb ik altijd moeite gehad met het afscheid. Het niet erbij zijn gaf bij mij veel meer onrust dan het wel erbij zijn.
De beide die naar de slager gegaan zijn heb ik zelf naar binnen gebracht, ben niet bij het schieten geweest, maar gaf rust toen ze, de slager, 30 seconden later weer bij me buiten was om te zeggen dat het voorbij was. En de paarden die niet geslacht mochten, allemaal met oog op medicijnen, waar ik erbij was, gaf rust.
Denk er nog even rustig over na. En als je het aankunt wees er in zoverre bij dat je dr zelf wegbrengt.

Nogmaals sterkte en ook voor je moeder.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:31

Sterkte vandaag TS Y;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:53

Heel veel sterkte vandaag!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:51

Is het allemaal goed gegaan? Sterkte

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 12:59

Ja zeker. We hebben haar toch donderdag avond laten ophalen. Wat is Jan een vriendelijke man met heel veel respect voor de situatie. Onze pony kwam naast een ander in stal te staan voor de nacht. We hebben bewijs dat ze ook daadwerkelijk is overleden. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij ben met hoe het gegaan is. Het voelt goed en we hebben goed afscheid kunnen nemen. Al met al vind ik Jan van Veen echt een aanrader. Het is echt een paardenman en hij had ook heel veel geduld met het trailerladen. Echt heel erg fijn.

Alleen nu merk je dat m'n moeder echt in een gat valt. Geen paard meer waar je meerdere dagen per week heen gaat. Ik heb nog m'n eigen paard, dus ik heb daar geen last van.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:34

Fijn dat het goed gegaan is. Hoop voor je moeder dat ze er snel weer bovenop komt en afleiding kan vinden..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:23

Jeetje, respect hoor ts.

Wij hebben in Januari een jong paard laten inslapen, zodat de anderen afscheid konden nemen, maar hij ging niet heel vlot.

Over Nijkerk heb ik altijd alleen maar goede dingen gehoord. Fijn dat het zo goed is gegaan. Uiteindelijk moet je er als baasje verder mee kunnen. Het paardje merkt er niks meer van.

Dat je moeder in een gat valt snap ik heel goed. Probeer mensen weleens uit te leggen dat ik stapelgek ben op onze paarden, maar als ze wegvallen, stopt mn sport, hobby en deel van ons leven ook gewoon. Direct een andere hebben, is soms moeilijk. Maar niks hebben, betekent ook niks kunnen doen vaak.

Kan je moeder niet een beetje van jou en jouw paard genieten?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:47

Wauw, wat sterk TS. Heb veel respect voor je. Sterkte in deze moeilijke tijd.

Wat betreft slachten vs. inslapen, ik denk inderdaad dat het aan het paard en baasje ligt. Ik heb twee merries, waarvan de een al bijna 15 jaar. Ik ken haar extreem goed en weet hoe ze reageert op prikjes/verdoving. Ze zal vechten tot het einde. Het is geen mooi beeld, maar ik weet dat slachten voor haar beter zal zijn. De ander is niet zo, die laat dingen veel meer over zich heen komen en gaat makkelijker mee in situaties.

Überhaupt eraan denken breekt mijn hart, maar als eigenaar moet je zulke beslissingen durven nemen. Gelukkig is het nu nog niet zo ver *afkloppen*.

TS; heel veel sterkte en liefde toegewenst.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 22:52

superpony schreef:
Jeetje, respect hoor ts.

Wij hebben in Januari een jong paard laten inslapen, zodat de anderen afscheid konden nemen, maar hij ging niet heel vlot.

Over Nijkerk heb ik altijd alleen maar goede dingen gehoord. Fijn dat het zo goed is gegaan. Uiteindelijk moet je er als baasje verder mee kunnen. Het paardje merkt er niks meer van.

Dat je moeder in een gat valt snap ik heel goed. Probeer mensen weleens uit te leggen dat ik stapelgek ben op onze paarden, maar als ze wegvallen, stopt mn sport, hobby en deel van ons leven ook gewoon. Direct een andere hebben, is soms moeilijk. Maar niks hebben, betekent ook niks kunnen doen vaak.

Kan je moeder niet een beetje van jou en jouw paard genieten?

Dankjewel. Ik ben echt tevreden met hoe het is gegaan bij Nijkerk. Mijn moeder en ik zijn samen begonnen op 'mijn' paard, maar die klik is er totaal niet. Bovendien doet het nu nog teveel zeer.

Eapy schreef:
Wauw, wat sterk TS. Heb veel respect voor je. Sterkte in deze moeilijke tijd.

Wat betreft slachten vs. inslapen, ik denk inderdaad dat het aan het paard en baasje ligt. Ik heb twee merries, waarvan de een al bijna 15 jaar. Ik ken haar extreem goed en weet hoe ze reageert op prikjes/verdoving. Ze zal vechten tot het einde. Het is geen mooi beeld, maar ik weet dat slachten voor haar beter zal zijn. De ander is niet zo, die laat dingen veel meer over zich heen komen en gaat makkelijker mee in situaties.

Überhaupt eraan denken breekt mijn hart, maar als eigenaar moet je zulke beslissingen durven nemen. Gelukkig is het nu nog niet zo ver *afkloppen*.

TS; heel veel sterkte en liefde toegewenst.

Ik heb ook veel gedacht aan mn eigen merrie. Die is nu net 9 jaar, maar je weet dat die tijd er aan komt... Hoe dan ook en ja die gedachte breekt je hart. Ik moet zeggen het ligt heel erg aan de situatie natuurlijk, want soms is de slacht niet eens een optie (niet goed genoeg meer voor transsport) Maar ik moet zeggen het beeld van slachten lijkt misschien heel luguber, maar hoe het is gegaan voelde nu goed en eerlijk. Euthanasie was bij deze pony toch echt een drama geworden.