wwillemijn schreef:Hoezo niet voor niets? Degene die ze in dienst had is overleden...
Zij is idd gestopt toen ze ziek werd, een andere dame is onlangs gestopt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) maar een sorry ho maar.Ineke2 schreef:Wow... arm paard van jou stalgenootje...
Zadelpassen kan niet alleen in stilstand...de ruiter moet ook goed in het zadel zitten en in beweging moet je toch ook het paard beoordelen.
Heel vaag dit
Toen was ik er eigenlijk wel klaar mee.
Ineke2 schreef:kiki1976 schreef:De verschillende verhalen blijf je houden in een zadelmaker/passer.
Bij ons op stal zijn er een paar die de zelfde zadelmaker hebben (ik heb deze ook) en ze bevalt ons prima!
Maar een andere stalgenoot die totaal geen ervaring met haar heeft, vind haar dus compleet waardeloos. En waarom? Nou omdat ze gemiddeld 2/3 keer per jaar op stal komt voor onze paarden (allemaal best veranderlijk in bespiering/bouw door groei) en dat er dan weer aangepast dient te worden.
Degene zelf heeft ook een jong paard maar rijd al 3 jaar met hetzelfde zadel en was tot kort nooit aangepast. Onlangs is haar zadelpasser wel geweest (eentje die ik niet in de buurt van mijn paard zou willen hebben). Die was tenminste snel in haar ogen. Paard vierkant opstellen, kijken, zadel mee genomen om op te vullen. Zelf een paar dagen later op kunnen halen.
Het is in mijn ogen ook maar net wat voor eisen je als eigenaar aan een zadelmaker en zadel stelt.
Wow... arm paard van jou stalgenootje...
Zadelpassen kan niet alleen in stilstand...de ruiter moet ook goed in het zadel zitten en in beweging moet je toch ook het paard beoordelen.
Heel vaag dit
__Amber__ schreef:Ineke2 schreef:Wow... arm paard van jou stalgenootje...
Heel vaag dit
Ik heb Feike Bruinsma bij mijn paard gehad maar ook deze heeft mij er niet op gezien. Mijn ervaring met hem viel ook tegen omdat ik hem niet goed vond aangepast (zakte nog steeds dicht op schoft als ik erop ging zitten). Daarnaast was hij erg moeilijk te bereiken, duurde het heel erg lang voordat hij klaar was en kreeg ik mijn zadel terug met lijmvlekken..Toen was ik er eigenlijk wel klaar mee.
Maarja lees ook heel veel goede ervaringen over hem.. Zoveel mensen hè
Dees schreef:Ja, dat is dus helemaal niet nodig he, een zadel al rijdend controleren om het goed passend te krijgen voor het paard.
Maar misschien dat ik pech had of dat het verbeterd is. Lees hier nu wat meer goede verhalen over hem
. Maar door mijn eigen ervaring komt hij er bij mij niet meer in.
Hilary schreef:[naam verwijderd] schreef:Ja, dat is dus helemaal niet nodig he, een zadel al rijdend controleren om het goed passend te krijgen voor het paard.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb meerdere gevallen gezien waarvan ik in stilstand dacht: oh, dat ligt best wel goed. Totdat de ruiter opstapte en ging rijden. Zadel klapperde, schoof naar voren of lag in onbalans. Het waren allemaal heeeeele kleine dingetjes en je moest goed kijken, maar ze waren er wel. De houding van een paard in stilstand is nooit hetzelfde als de houding van een paard in beweging.

Citaat:Jij hebt duidelijk geen ervaring gehad met Van Triest of met Bruinsma.
Die meten een zadel goed aan, dat gaat daarna echt niet schuiven of klapperen
Het zadel leg je op de rug van je paard. Die rug blijft ook in beweging gelijk hoor. Zo flexibel is dat stuk waar je het zadel op legt niet. Het enige wat uitmaakt is de aanspanning van de spieren die onder het zadel doorlopen, maar een goede zadelmaker ziet dat ook zonder dat het paard voorwaarts-neerwaarts beweegt.
Overigens, met een Wintec zou ik dus zelf geen zadelmaker bellen. Met mazzel past dat en met pech niet. Daar kan geen zadelmaker iets aan veranderen.

Dees schreef:Overigens, met een Wintec zou ik dus zelf geen zadelmaker bellen. Met mazzel past dat en met pech niet. Daar kan geen zadelmaker iets aan veranderen.
. Flits__ schreef:Dees schreef:Overigens, met een Wintec zou ik dus zelf geen zadelmaker bellen. Met mazzel past dat en met pech niet. Daar kan geen zadelmaker iets aan veranderen.
Klopt helemaal en ben dus ook geen Wintec fan. En qua vulling etc. kan hij ook niks aangezien het luchtkussens waren. Maar ben wel van mening dat hij het kunnen zien dat het zadel veels te lang was. Maargoed, zoals ik al zei misschien ben ik net degene die een beetje pech heeft gehad met deze zadelmaker. En ben blij dat anderen wel goede ervaringen hebben.
Nadiine__x schreef:Flits__ schreef:Klopt helemaal en ben dus ook geen Wintec fan. En qua vulling etc. kan hij ook niks aangezien het luchtkussens waren. Maar ben wel van mening dat hij het kunnen zien dat het zadel veels te lang was. Maargoed, zoals ik al zei misschien ben ik net degene die een beetje pech heeft gehad met deze zadelmaker. En ben blij dat anderen wel goede ervaringen hebben.
bullshit..
een goede zadelmaker kan dit soort zadels juist helemaal aanpassen
wintec heeft speciale "dakjes" die tussen de lucht kussens en het zadel ingelegd kunnen worden, op deze manier kan het zadel helemaal. gevormd worden naar de rug.
ook kunnenner verschillende boommaten in.
ben het soieso niet eens met de term "hij past of hij past niet"
elke zadel en elke rug zijn anders, dus zou wel erg wonderbaarlijk wezen als het er zo op past..
mijn wintec isabell is van een shore geweest, welke naar een extra wide moest na uitgegroeid te zijn.
hij ligt nu op mijn smalle draver waarvan de bespiering nog in opbouw is..
2 totaaaal verschillende paarden, en het zadel ligt echt top! nadat de zadelmaakster (zie fb) hem helemaal gestript en opnieuw ingedeeld heeft..
. Ook weer wat geleerd.
Dees schreef:Ja, dat is dus helemaal niet nodig he, een zadel al rijdend controleren om het goed passend te krijgen voor het paard.
Zowel Van Triest als dus ook Bruinsma controleren de zadel op het paard. Zij maken het zadel op maat voor het paard. Jij als ruiter levert zelf je zadel aan, dus ze gaan er, terecht, van uit dat jij een zadel hebt dat jou iig past. Waarom zou je anders het zadel op het paard aangemeten willen hebben, immers.
Een zadelmaker die een zadel aan je komt verkopen, zal beide pasvormen mee moeten nemen. Echter, puur voor het paard hoeft er dus niet gereden te worden.
Ik kan Feike Bruinsma als zadelmaker alleen maar aanraden. Heb hier zat "gerenommeerde" knutselaars over de vloer gehad, geen zo goed als Feike. Je moet er inderdaad wel even een tijdje op wachten
Dees schreef:Tja, Ineke2, als jij dat gelooft....
Ik had al die toeters en bellen niet nodig om mijn zadel keurig op mijn paard aangemeten te krijgen.
Ik rijd uitsluitend op A-merken en koop geen zadels die zichzelf nog niet bewezen hebben in langdurig (> 10 jaar) gebruik. Daar zit wellicht ook een groot verschil. Al die mode-merken van tegenwoordig... Doe mij maar een mooie Passier.
Dees schreef:Met een lichamelijke beperking is het aanpassen van een zadel natuurlijk wel een stukje gecompliceerder. Ik snap dat je dan zelf wilt rijden om te voelen.
Maar als je als zadeleigenaar een zadel hebt wat goed bij jouw past (zoals ik dat gewoon heb), dan is het echt niet meer nodig voor de zadelmaker om dit zadel "in actie" te zien om het goed te kunnen aanmeten op het paard.
Sterker nog: ik heb juist de slechtste ervaringen met "zadelmakers" die me vooral wel wilde zien voorrijden