Héééle goede zadelmaker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:31

wwillemijn schreef:
Hoezo niet voor niets? Degene die ze in dienst had is overleden...

Zij is idd gestopt toen ze ziek werd, een andere dame is onlangs gestopt.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:58

Heir goede ervaringen met de country mill maar wel met de opmerking dat ik Bert ( en ook Herman maar laatste paar jaar eigenlijk geen afspraak met hem gehad) de fijnste vind van hun zadelmakers. Fleur ook een fijne dame maar met Arno( wel goed in z'n werk maar heb veel minder een klik met hem) ga ik geen afspraak meer maken. Dan wacht ik wel iets langer totdat Bert tijd heeft. Hij heeft een super goed oog voor de bewegingen van je paard. Ziet ook waar ie niet optimaal beweegt en wat je eraan kan doen. Ze smeren je ook geen zadels aan boven je budget. Bij de afspraak met Arno kreeg ik wel het gevoel dat ie heel graag een tribal wilde verkopen ( moet ook wel zeggen dat dat zadel super voelde op mn paard maar ben niet overtuigd van de prijs/kwaliteit / merk bekendheid verhouding dus dat kan ook wel aan mij liggen.)
Ze hebben ook behoorlijk wat tweedehands liggen mocht je daar naar op zoek zijn .

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:24

Ik ken alleen maar zadelmakers met het hart op de juiste plaats. Tot nu toe zie ik wel veel ruiters met veel te weinig kennis van wat goed is voor hun paard. Ze laten hun oren te veel hangen naar anderen en doen geen moeite om kennis te vergaren. Het moeilijkste gedeelte van zadels passen.

Ik lees hier dat het paard stil heeft gestaan ivm blessureleed en dat er flink is gereden. Dat doet veel met bespiering van je paard. Mijn gewoonte is om paarden altijd te meten in dit geval. De ruiter ziet dan wat er verandert aan het paard. Zeker Andalusiers verdienen aandacht hierin. Ik heb een kort exemplaar. Die verandert van een bonkt vet naar een bonk spieren. Een heel duidelijk paard. Als er wat is weet ik dat meteen.

Het kan heel goed zijn dat op het moment dat de passer kwam, het zadel wat ze er op legden de beste oplossing was. Omdat ze niet hebben gemeten kunnen ze dat niet meer onderbouwen. Een goed zadel op je paard valt of staat ook bij je eigen samenwerking met een zadelmaker. Hoe beter die is, hoe beter het is om samen een oplossing te vinden.

Ik raad geen zadelmakers aan of af. Elk persoon heeft de eigen voorkeur. En tja service. We hebben allemaal heel veel werk. Het is niet onze hobby, maar werk. Waar gehakt wordt vallen spaanders. En ook wij zijn gewoon mensen. Wees reëel en respektvol naar elkaar. Dat werkt voor beide partijen het prettigst.Zoek vooral iemand met wie je kan overleggen en doe dat desnoods met iemand erbij die je vertrouwt. Ik zelf werk altijd graag samen met de instructeur erbij. Iemand die de combinatie al langer kent in zo een geval. Succes!

Enne... nee, ik kom liever niet in Zeeland. Zie het als een tip om in je eigen omgeving een goede passer te vinden.

Jester_

Re: Héééle goede zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:27

Ik raad je arno ook af, liet me naar huis gaan met een zadel met 2 boommaten te groot, paard staatsgevaarlijk (oke hij is wat kleinzerig :') ) maar een sorry ho maar.

Ik zou je countrymill aanraden en dan bij bert, herman of fleur!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:01

Ik ben ook al jaren tevreden over godfried.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:14

Ineke2 schreef:
Wow... arm paard van jou stalgenootje...
Zadelpassen kan niet alleen in stilstand...de ruiter moet ook goed in het zadel zitten en in beweging moet je toch ook het paard beoordelen.

Heel vaag dit

Ik heb Feike Bruinsma bij mijn paard gehad maar ook deze heeft mij er niet op gezien. Mijn ervaring met hem viel ook tegen omdat ik hem niet goed vond aangepast (zakte nog steeds dicht op schoft als ik erop ging zitten). Daarnaast was hij erg moeilijk te bereiken, duurde het heel erg lang voordat hij klaar was en kreeg ik mijn zadel terug met lijmvlekken.. ;( Toen was ik er eigenlijk wel klaar mee.

Maarja lees ook heel veel goede ervaringen over hem.. Zoveel mensen hè :Y)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:17

Ineke2 schreef:
kiki1976 schreef:
De verschillende verhalen blijf je houden in een zadelmaker/passer.

Bij ons op stal zijn er een paar die de zelfde zadelmaker hebben (ik heb deze ook) en ze bevalt ons prima!
Maar een andere stalgenoot die totaal geen ervaring met haar heeft, vind haar dus compleet waardeloos. En waarom? Nou omdat ze gemiddeld 2/3 keer per jaar op stal komt voor onze paarden (allemaal best veranderlijk in bespiering/bouw door groei) en dat er dan weer aangepast dient te worden.
Degene zelf heeft ook een jong paard maar rijd al 3 jaar met hetzelfde zadel en was tot kort nooit aangepast. Onlangs is haar zadelpasser wel geweest (eentje die ik niet in de buurt van mijn paard zou willen hebben). Die was tenminste snel in haar ogen. Paard vierkant opstellen, kijken, zadel mee genomen om op te vullen. Zelf een paar dagen later op kunnen halen.
Het is in mijn ogen ook maar net wat voor eisen je als eigenaar aan een zadelmaker en zadel stelt.

Zadelpassen kan niet alleen in stilstand...de ruiter moet ook goed in het zadel zitten en in beweging moet je toch ook het paard beoordelen.

Heel vaag dit

Helemaal met je eens. Maar degene vind hem fantastisch en die van ons slecht. Ik bedoel er meer mee te zeggen, dat iedereen weer een andere mening of ervaring heeft met een zadelmaker/passer.

Die van ons bekijkt eerst het paard en voelt alles na. Dan controleert ze het zadel zelf, dan op de rug van het paard. Indien nodig wat aanpassingen, weer passen. Dan rijden en bekijkt ze ook alles.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:09

__Amber__ schreef:
Ineke2 schreef:

Heel vaag dit

Ik heb Feike Bruinsma bij mijn paard gehad maar ook deze heeft mij er niet op gezien. Mijn ervaring met hem viel ook tegen omdat ik hem niet goed vond aangepast (zakte nog steeds dicht op schoft als ik erop ging zitten). Daarnaast was hij erg moeilijk te bereiken, duurde het heel erg lang voordat hij klaar was en kreeg ik mijn zadel terug met lijmvlekken.. ;( Toen was ik er eigenlijk wel klaar mee.

Maarja lees ook heel veel goede ervaringen over hem.. Zoveel mensen hè :Y)

Raar, want als ruiter vorm je een combi met een paard. Als jij niet lekker kunt zitten in een zadel belemmer je het paard ook al past het zadel goed op je paard. Het moet voor beiden goed zijn :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:17

Ja, dat is dus helemaal niet nodig he, een zadel al rijdend controleren om het goed passend te krijgen voor het paard.

Zowel Van Triest als dus ook Bruinsma controleren de zadel op het paard. Zij maken het zadel op maat voor het paard. Jij als ruiter levert zelf je zadel aan, dus ze gaan er, terecht, van uit dat jij een zadel hebt dat jou iig past. Waarom zou je anders het zadel op het paard aangemeten willen hebben, immers.

Een zadelmaker die een zadel aan je komt verkopen, zal beide pasvormen mee moeten nemen. Echter, puur voor het paard hoeft er dus niet gereden te worden.

Ik kan Feike Bruinsma als zadelmaker alleen maar aanraden. Heb hier zat "gerenommeerde" knutselaars over de vloer gehad, geen zo goed als Feike. Je moet er inderdaad wel even een tijdje op wachten :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:38

Dees schreef:
Ja, dat is dus helemaal niet nodig he, een zadel al rijdend controleren om het goed passend te krijgen voor het paard.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb meerdere gevallen gezien waarvan ik in stilstand dacht: oh, dat ligt best wel goed. Totdat de ruiter opstapte en ging rijden. Zadel klapperde, schoof naar voren of lag in onbalans. Het waren allemaal heeeeele kleine dingetjes en je moest goed kijken, maar ze waren er wel. De houding van een paard in stilstand is nooit hetzelfde als de houding van een paard in beweging.

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:40

Ik kan Feike Bruinsma ook niet aanraden. Ik heb hem toen bij mijn pony gehad. Ik had toen een Wintec zadel die ik wou laten controleren. Hij heeft het zadel op mijn pony gelegd, gevoeld en gekeken. En toen geconcludeerd dat het goed lag. Binnen 10 minuten was hij klaar.

Vervolgens iemand anders laten kijken omdat het niet goed voelde en zij niet lekker liep. En die vertelde mij dat het zadel veels te lang was voor haar rug. :n Maar misschien dat ik pech had of dat het verbeterd is. Lees hier nu wat meer goede verhalen over hem :). Maar door mijn eigen ervaring komt hij er bij mij niet meer in.

Heb zelf wel goede ervaringen met Ninon Schutte, maar zie de laatste tijd vaker dat de kwaliteit en service nu bij haar wisselt. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:40

Hilary schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb meerdere gevallen gezien waarvan ik in stilstand dacht: oh, dat ligt best wel goed. Totdat de ruiter opstapte en ging rijden. Zadel klapperde, schoof naar voren of lag in onbalans. Het waren allemaal heeeeele kleine dingetjes en je moest goed kijken, maar ze waren er wel. De houding van een paard in stilstand is nooit hetzelfde als de houding van een paard in beweging.

Jij hebt duidelijk geen ervaring gehad met Van Triest of met Bruinsma.
Die meten een zadel goed aan, dat gaat daarna echt niet schuiven of klapperen :D

Het zadel leg je op de rug van je paard. Die rug blijft ook in beweging gelijk hoor. Zo flexibel is dat stuk waar je het zadel op legt niet. Het enige wat uitmaakt is de aanspanning van de spieren die onder het zadel doorlopen, maar een goede zadelmaker ziet dat ook zonder dat het paard voorwaarts-neerwaarts beweegt.

Overigens, met een Wintec zou ik dus zelf geen zadelmaker bellen. Met mazzel past dat en met pech niet. Daar kan geen zadelmaker iets aan veranderen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:39

Citaat:
Jij hebt duidelijk geen ervaring gehad met Van Triest of met Bruinsma.
Die meten een zadel goed aan, dat gaat daarna echt niet schuiven of klapperen :D

Het zadel leg je op de rug van je paard. Die rug blijft ook in beweging gelijk hoor. Zo flexibel is dat stuk waar je het zadel op legt niet. Het enige wat uitmaakt is de aanspanning van de spieren die onder het zadel doorlopen, maar een goede zadelmaker ziet dat ook zonder dat het paard voorwaarts-neerwaarts beweegt.

Overigens, met een Wintec zou ik dus zelf geen zadelmaker bellen. Met mazzel past dat en met pech niet. Daar kan geen zadelmaker iets aan veranderen.

Klopt als een bus, bij van Triest nog nooit een klapperend of schuivend zadel gehad :)

Wellicht komt dat klapperen ook door de zadels van tegenwoordig... de veelte diepe zitten... (met het zwaartepunt op de verkeerde rugwervels... ) Van Triest vind het vreselijk. En hij is goed op de hoogte van alle nieuwe zadelmerken.

Daarbij.. Wintec.. ik kan het ook niet echt zadels noemen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:45

Ik ga hierin met Hilary mee, bij mijn paard is er wel zeer duidelijk een verschil in stilstaand en bewegend. Menig zadelmaker die zich daar al in heeft vergist en mijn paard rugpijn heeft bezorgd.
Zadel lijkt perfect te passen, totdat ze gaat bewegen

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:00

Ik heb ook een hele goede ervaring met Country Mill, zowel Bert als Herman.
In eerste instantie kwam het wat lastig op gang. Er was een nieuw Tribal zadel aangemeten, theoretisch gezien zou dit zadel perfect moeten passen. Helaas dacht mijn paard daar anders over. Hij bleef achter in de bespiering etc. Na 1 jaar toch terug met mijn verhaal naar CM (tussentijds wel overleg gehad hoor en zijn er optimalisaties gedaan). Mijn Tribal is ingeruild voor een nieuw op maat gemaakte Abion.

De service die ik daarbij gekregen heb is top!

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:16

Dees schreef:

Klopt helemaal en ben dus ook geen Wintec fan. En qua vulling etc. kan hij ook niks aangezien het luchtkussens waren. Maar ben wel van mening dat hij het kunnen zien dat het zadel veels te lang was. Maargoed, zoals ik al zei misschien ben ik net degene die een beetje pech heeft gehad met deze zadelmaker. En ben blij dat anderen wel goede ervaringen hebben :).

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:20

Flits__ schreef:
Dees schreef:

Klopt helemaal en ben dus ook geen Wintec fan. En qua vulling etc. kan hij ook niks aangezien het luchtkussens waren. Maar ben wel van mening dat hij het kunnen zien dat het zadel veels te lang was. Maargoed, zoals ik al zei misschien ben ik net degene die een beetje pech heeft gehad met deze zadelmaker. En ben blij dat anderen wel goede ervaringen hebben :).

bullshit..
een goede zadelmaker kan dit soort zadels juist helemaal aanpassen
wintec heeft speciale "dakjes" die tussen de lucht kussens en het zadel ingelegd kunnen worden, op deze manier kan het zadel helemaal. gevormd worden naar de rug.
ook kunnenner verschillende boommaten in.

ben het soieso niet eens met de term "hij past of hij past niet"

elke zadel en elke rug zijn anders, dus zou wel erg wonderbaarlijk wezen als het er zo op past..

mijn wintec isabell is van een shore geweest, welke naar een extra wide moest na uitgegroeid te zijn.
hij ligt nu op mijn smalle draver waarvan de bespiering nog in opbouw is..

2 totaaaal verschillende paarden, en het zadel ligt echt top! nadat de zadelmaakster (zie fb) hem helemaal gestript en opnieuw ingedeeld heeft..

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:25

Nadiine__x schreef:
Flits__ schreef:

bullshit..
een goede zadelmaker kan dit soort zadels juist helemaal aanpassen
wintec heeft speciale "dakjes" die tussen de lucht kussens en het zadel ingelegd kunnen worden, op deze manier kan het zadel helemaal. gevormd worden naar de rug.
ook kunnenner verschillende boommaten in.

ben het soieso niet eens met de term "hij past of hij past niet"

elke zadel en elke rug zijn anders, dus zou wel erg wonderbaarlijk wezen als het er zo op past..

mijn wintec isabell is van een shore geweest, welke naar een extra wide moest na uitgegroeid te zijn.
hij ligt nu op mijn smalle draver waarvan de bespiering nog in opbouw is..

2 totaaaal verschillende paarden, en het zadel ligt echt top! nadat de zadelmaakster (zie fb) hem helemaal gestript en opnieuw ingedeeld heeft..

Oke, excuus dat wist ik niet dat hij toch wel aanpasbaar was bij de luchtkussens :). Ook weer wat geleerd. :D

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:31

Ik kan Adri van A3's Zadelpasservice aanraden. Ik had voorheen altijd Hans de Haas, maar na ook een hele hoop gedoe en fouten met als gevolg een paard met ontzettend rugpijn en blessureleed van dik een half jaar, is onze samenwerking geëindigd. Ik heb toentertijd Adri laten komen voor een second opinion en hij heeft mijn paard weer aan het lopen gekregen. Sindsdien wil ik nooit een ander meer. Ook hij neemt zijn tijd, past een zadel staand, maar kijkt daarna ook of het rijdend nog altijd goed zit. Erg vriendelijke en schappelijke man :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:53

Dees schreef:

Zowel Van Triest als dus ook Bruinsma controleren de zadel op het paard. Zij maken het zadel op maat voor het paard. Jij als ruiter levert zelf je zadel aan, dus ze gaan er, terecht, van uit dat jij een zadel hebt dat jou iig past. Waarom zou je anders het zadel op het paard aangemeten willen hebben, immers.

Een zadelmaker die een zadel aan je komt verkopen, zal beide pasvormen mee moeten nemen. Echter, puur voor het paard hoeft er dus niet gereden te worden.

Ik kan Feike Bruinsma als zadelmaker alleen maar aanraden. Heb hier zat "gerenommeerde" knutselaars over de vloer gehad, geen zo goed als Feike. Je moet er inderdaad wel even een tijdje op wachten :D

Het is wél nodig een zadel te passen mét ruiter erop.
Samen vormen zij een combinatie.
Als je zelf niet goed in het betreffende zadel kunt zitten ben je een last voor je paard zelfs als het zadel zelf wel past op je paard.
In eerste instantie hoef je als je ruiter helemaal niet door te hebben dat je niet goed in een zadel zit daarom is het wat mij betreft ook een aanrader om een zadel te passen met ruiter, zadelmaker en een goede instucteur erbij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:06

Tja, Ineke2, als jij dat gelooft....
Ik had al die toeters en bellen niet nodig om mijn zadel keurig op mijn paard aangemeten te krijgen.

Ik rijd uitsluitend op A-merken en koop geen zadels die zichzelf nog niet bewezen hebben in langdurig (> 10 jaar) gebruik. Daar zit wellicht ook een groot verschil. Al die mode-merken van tegenwoordig... Doe mij maar een mooie Passier.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:12

Tja, jij noemt het toeters en bellen. Maar ik vind het echt raar als een zadelmaker niet kijkt naar hoe jullie met het zadel rijden. Het is een verbindingsstuk dat goed op het paard moet liggen, maar ook jou als ruiter de juiste balans moet geven. Zitten de wrongen op de juiste hoogte? Kan de ruiter uit de voeten met de zitting? Hangen de stijgbeugelhaken op de juiste plek voor de ruiter zodat de benen in balans afhangen? Enz.! Daarbij maakt een zadelmaker er extra tijd voor vrij, dus doe mij maar eentje met toeters en bellen. Liever zo en eventueel onnodig, dan iemand die z'n werk in mijn ogen afraffelt. In de tijd dat ik nog onwetend was betreffende zadels bracht ik de mijne ook naar van triest. Die zag dan überhaupt m'n paard niet eens.
En een zadel kan wel prachtig liggen op een paard, dat wil nog niet zegen dat je paard er fijn onder loopt. Mijn merrie heeft bij countrymill heel veel verschillende zadels op gehad die allemaal goed lagen, maar alleen onder de Tribal classic liep ze super fijn. Onder sommige merken wilde ze echt geen pas verzetten.

Mijn ruin laat van zichzelf z'n rug liever wat hangen, luilak! Als een zadelmaker daar het zadel op aanpast en ik ga rijden, m'n paard bolt z'n rug omdat ik dat vraag, dan zit ik met een klapperend zadel....

Ik ben juist erg blij met al die innovatie! Paarden veranderen met de jaren, dus zadels horen dat ook te doen. Overal worden dingen verbeterd voor de mensen, bijv hardloopschoenen en schaatsen, dat verdienen m'n paarden net zo goed.

Maar ieder z'n ding hoor :-D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:31

Dees schreef:
Tja, Ineke2, als jij dat gelooft....
Ik had al die toeters en bellen niet nodig om mijn zadel keurig op mijn paard aangemeten te krijgen.

Ik rijd uitsluitend op A-merken en koop geen zadels die zichzelf nog niet bewezen hebben in langdurig (> 10 jaar) gebruik. Daar zit wellicht ook een groot verschil. Al die mode-merken van tegenwoordig... Doe mij maar een mooie Passier.

Ja ik geloof dat inderdaad.
Ik heb helaas lichamelijke problemen en ben daardoor geen " gewone" ruiter. Maar élke ruiter heeft zo zijn of haar problemen tijdens het rijden. Niemand zit uit zich zelf netjes zoals zou moeten in het zadel, daarom is het belangrijk dat de instructeurs goed letten op houding en zit en de zadelmakers dus niet anders.
98% van de rijtechische problemen is terug te relateren aan de houding en zit van de ruiter en daarmee super belangrijk dus!
Een passier zadel maak je mij absoluut niet blij mee... heb daar eens mee gereden, na 5 min met tranen in de ogen afgestapt.

Een zadel is echt enorm persoonlijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:47

Met een lichamelijke beperking is het aanpassen van een zadel natuurlijk wel een stukje gecompliceerder. Ik snap dat je dan zelf wilt rijden om te voelen.

Maar als je als zadeleigenaar een zadel hebt wat goed bij jouw past (zoals ik dat gewoon heb), dan is het echt niet meer nodig voor de zadelmaker om dit zadel "in actie" te zien om het goed te kunnen aanmeten op het paard.

Sterker nog: ik heb juist de slechtste ervaringen met "zadelmakers" die me vooral wel wilde zien voorrijden :=

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:12

Dees schreef:
Met een lichamelijke beperking is het aanpassen van een zadel natuurlijk wel een stukje gecompliceerder. Ik snap dat je dan zelf wilt rijden om te voelen.

Maar als je als zadeleigenaar een zadel hebt wat goed bij jouw past (zoals ik dat gewoon heb), dan is het echt niet meer nodig voor de zadelmaker om dit zadel "in actie" te zien om het goed te kunnen aanmeten op het paard.

Sterker nog: ik heb juist de slechtste ervaringen met "zadelmakers" die me vooral wel wilde zien voorrijden :=

voorrijden?
dat heeft toch sowieso geen zin..
dat zadel moet eerst aangemeten worden op de rug van het paard en zodra dat goed is ga je ermee rijden.

waarom? omdat een zadel met de belasting van een ruiter of op een bijvoorbeeld scheef gereden paard ligt, dit niet altijd in stilstand te zien is maar wel tijdens het rijden. hierdoor kan de ruiter tever op de lepel gaan zitten of het zadel kan scheef gaan liggen (onderandere)

dingen die je onder het rijden wel ziet, en dus zeker wel van belang zijn.. en vaak opgelust kunnen worden met wat extra vulling. om vervolgens nog een keer te gaan rijden om te zien of het nu wel goed ligt

maar als je zelf zo kopig wilt zijn om het niet te doen, ook prima, maar ga dan geen advies geven in een topic waar enkel word gevraagd om een goede zadelmaker..