Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Emmaa_ schreef:ilseedenburg schreef:Mijn ervaringen zijn ook erg goed bij Moravita! Ik las dat er geen ramen in de slaapkamers zitten en er een slechte trap is.. Ondertussen kom ik denk ik al 3,5 jaar hier helpen in weekenden en vakanties en ik kan me niet anders herinneren dat er ramen in de slaapkamers zitten en er een goede trap is.. Ik weet dan ook niet hoe lang het geleden was dat het niet zo was.
Ook krijgen we nu iedere dag les en vaak hebben we de keus wat voor les we willen! Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin en geniet iedere dag weer van de paarden en natuurlijk het bedrijf!
Sorry hoor, maar je eerste twee berichten op Bokt zijn toevallig van de afgelopen dag, en zijn allebei je oh zo fantastische mening over het oh zo fantastische Moravita. Komt een heel klein beetje raar over
Cinderella schreef:Ik ben in 2011 bij moravita geweest.
Via een topic op bokt (de markt bestond toen nog niet) las ik een verhaal over hun opleiding tot stalmanager. Ik ben toen in een mum van tijd daarheen gegaan. Telefonisch en via de email klonk het echt geweldig.
Dat ik er aankwam, werd ik erg hartelijke begroet. Hun locatie is ook echt prachtig. Mooi terrein, mooie stallen en een (zo voor het oog) mooi huis.
Ik kreeg een kamer zonder raam en half af. Ik geloof dat er geen kamers waren met ramen.
Vervolgens begon dan de opleiding.
Deze bestond uit elke dag van half 7 's ochtends tot half negen 's avond werken. Paarden buitenzetten, uitmesten, vegen tot er nergens meer een strootje te zien was (letterlijk), anders kreeg je op je kop, dekens verwisselen, paarden binnenbrengen etc.
Per week zou je dan 2 vrije dagen hebben. Ik heb 1 keer een vrije dag gehad in de tijd dat ik er was (een paar weken) en dat was alleen omdat ik wat spullen nodig had.
Verder was het eten erg slecht. Het brood was droog, er was bijna niks aan beleg en dat zou dan geregeld worden, maar dit gebeurde niet.
Ook was bijvoorbeeld het douchen niet fijn. De weinige tijd die je had om even te douchen ('s avonds na het werk, als je nog puf had) moest je haasten, want iedereen wilde douchen. Dit had tot resultaat dat de badkamervloer overstroomde en de hele gang vol water lag. (Er was iets met de vloer of de afvoer)
Verder waren inderdaad alle "bekende" namen uit de paardenwereld slecht. Het is de manier van moravita, of niet.
Dat er nu namen zoals Anky genoemd worden, vind ik dan ook wel vreemd en heb ik mijn twijfels bij.
Ohja de opleiding zelf.. (goh als ik het zo typ, vergeet ik dat ik daar een opleiding kwam doen, in plaats van een gratis stal sloofje te zijn)
De bedoeling was een avond in de week les te hebben.
Ik heb geen een keer meegemaakt dat er les gegeven is.
Er was namelijk altijd wat aan de hand.
Ik vond het gewoon erg slim gespeeld van moravita dat ze meiden de kans gaven een "opleiding" te volgen, wat eigenlijk inhield dat ze geen stalmedewerkers hoefden in te huren 7 dagen per week. Enige kosten die ze kwijtwaren aan ons was het eten en geloof me.. dat weegt niet op tegen het loon van een stalmedewerker.
Was ik daar maar stalmedewerker geweest dan krijg ik nog wat..
100 euro zakgeld was bij ons geen sprake van hoor.
Ook mochten de meiden onderling niet met elkaar buiten het werk omgaan.
Je bent bij moravita afgesloten van de rest van de wereld, als je niet dichtbij woont, kun je bezoekjes aan huis vergeten, dus een beetje gezelschap zou welkom zijn.
Not. Ik wilde met een ander meisje een filmpje kijken op haar kamer na het werk, maar daar kwam Aletta al gauw tussen. Ze was hier heel duidelijk in. Vriendschappen waren niet gewenst, omdat dat ons werk kon beïnvloeden.
Wanneer er overigens een klant langskwam, was de hele stal tiptop en waren we allemaal wel ineens leuk en aardig en waard om een gesprek mee te voeren. Tijdens de "normale" dagen was dit namelijk niet het geval. Ik had erg het gevoel dat er op me neer gekeken werd.
Na een paar weken ben ik gegaan. Ik wilde me niet zo ontzettend laten uitbuiten en ik voelde me erg eenzaam daar.
Er kan nu wel het een en ander veranderd zijn en ik las een reactie van iemand die daar in de weekenden helpt.. ja dat kan leuk zijn, maar je bent er niet 24/7.
Ook op bokt komt alles leuk over en zo lijkt dat ook echt de eerste dag.
Echter door hun visie en houding tegenover anderen, vind ik het moeilijk in te zien dat ze dit echt zouden veranderen.
Ook de kosten voor de opleiding doen mij vermoeden dat er weer mensen uitgebuit kunnen worden.
Gaat het niet via de weg van "stalmanager" worden en werken tegen kost en inwoning, dan gaat het wel via een klap geld vragen voor een niet-erkende opleiding.
Het klinkt ontzettend leuk. Ik zou er zelf ook om staan te springen, als ik deze ervaring niet had.
Toch krijg ik zoveel aan pb's binnen, dat het mij duidelijk is dat ik niet de enige ben die het op deze manier heeft ervaren.
Moravita was zelf ook benieuwd naar mijn reactie en ik ben dan ook wel erg benieuwd hoe hun hiertegenover staan.
Cinderella schreef:Dat klinkt al iets beter.
En verder wel de hele dag en avond werken?
Hoe behandelden hun jou? En mocht je wel vriendschappen aangaan?
Ik vond het gevoel van minderwaardig behandeld worden, erg eenzaam aanvoelen.
Zowel door alle dagen alleen maar moeten te zwoegen, nooit te horen te krijgen dat iets goed ging, opmerkingen die duidelijk maakten dat wij ver onder hun stonden en daarnaast het verbod vriendschappen te mogen sluiten ivm werk..
Boras schreef:Nare ervaringen.
Maar hoe konden jullie dat als betalende klanten anno nu laten gebeuren?
antje_vip schreef:Phillipa; je werd dus gratis opgeleid? Dat heb ik nog nooit gehoord
Citaat:Omdat er op dit forum met enige regelmaat moeilijke onderwerpen besproken worden, gelden er strengere regels dan op andere delen van Bokt. Dit geldt vooral voor het delen van negatieve ervaringen met bedrijven en ondernemers. Dit is toegestaan, maar onder een drietal voorwaarden.Posts die niet aan deze voorwaarden voldoen, zullen worden verwijderd.
- Je ervaring moet uit de eerste hand zijn. Het is niet toegestaan om ervaringen uit de tweede hand te beschrijven, of roddels/geruchten te noemen.
- Kritiek moet gefundeerd zijn. Dus niet alleen melden dat iets niet goed is, maar uitleggen waarom.
- Je ervaring moet neutraal geschreven zijn.
- Waarschuwingen en/of waarschuwingstopics zijn niet toegestaan
Reageren in een topic op ED is ook toegestaan als je zelf geen ervaring hebt met de dienst. Maar, alleen als je reactie inhoudelijk wat toevoegt en de topicstarter wat aan je reactie heeft. Berichten waarin gespeculeerd wordt, of die opruiend of beledigend van aard zijn, zijn niet toegestaan. .
Citaat:
- Dat het is toegestaan om een bedrijf negatief te bespreken, betekent niet automatisch dat je het moet doen. Als je een probleem hebt met een organisatie of bedrijf, neem dan altijd eerst contact met hen op en geef hen de kans om tot een oplossing te komen.
- Op het moment dat je als ondernemer te maken krijgt met negatieve reacties op Bokt.nl en je daar vragen over hebt of je van mening bent dat er sprake is van smaad of laster, kun je contact opnemen met support@bokt.nl.
- Deze informatie vind je uitgebreider terug op deze pagina op de Bokt Wiki.