Ervaringen Moravita

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leprycorn

Re: Ervaringen Moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:48

Fijn dat er ook positieve ervaringen zijn! Die zijn ook belangrijk om meegenomen te worden!!

ilseedenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:58

Mijn ervaringen zijn ook erg goed bij Moravita! Ik las dat er geen ramen in de slaapkamers zitten en er een slechte trap is.. Ondertussen kom ik denk ik al 3,5 jaar hier helpen in weekenden en vakanties en ik kan me niet anders herinneren dat er ramen in de slaapkamers zitten en er een goede trap is.. Ik weet dan ook niet hoe lang het geleden was dat het niet zo was.

Ook krijgen we nu iedere dag les en vaak hebben we de keus wat voor les we willen! Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin en geniet iedere dag weer van de paarden en natuurlijk het bedrijf! :)

DOTB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:21

Emmaa_ schreef:
ilseedenburg schreef:
Mijn ervaringen zijn ook erg goed bij Moravita! Ik las dat er geen ramen in de slaapkamers zitten en er een slechte trap is.. Ondertussen kom ik denk ik al 3,5 jaar hier helpen in weekenden en vakanties en ik kan me niet anders herinneren dat er ramen in de slaapkamers zitten en er een goede trap is.. Ik weet dan ook niet hoe lang het geleden was dat het niet zo was.

Ook krijgen we nu iedere dag les en vaak hebben we de keus wat voor les we willen! Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin en geniet iedere dag weer van de paarden en natuurlijk het bedrijf! :)

Sorry hoor, maar je eerste twee berichten op Bokt zijn toevallig van de afgelopen dag, en zijn allebei je oh zo fantastische mening over het oh zo fantastische Moravita. Komt een heel klein beetje raar over :=

een mening heeft geen datum toch? of zie ik dat verkeerd? ik neem aan dat iedereen die hier is wel eens voor het eerst zijn mening heeft gedeeld.. dat dat nou toevallig goed is lijkt me niet heel raar? :=

net zo als ik nu :)

mijn ervaring:
ik heb ook een poos bij Moravita gewoond, en er was inderdaad een poos een slechte trap. deze hebben ze er in de tijd dat ik er was veranderd in een goede. Net als wat ilseedenburg dus ook al noemde, tijd geeft verbeteringen. ik heb echt heel veel geleerd daar: in vrijwerken, longeren, rijden, aan de hand werken. Maar ook dingen als uitmesten.. is nog best een klus als je het netjes wil doen, maar natuurlijk ook in tempo. de mensen daar waren allemaal redelijk verschillend in karakter, dus ja er was zeker eens een meningsverschil, maar daar leer je ook van. ik ben echt super blij met de opleiding tot stalmaneger die ik daar heb gedaan! ik heb heel veel geleerd, ook over dingen die ik anders zou doen dan op moravita.
Laatst bijgewerkt door DOTB op 28-05-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:28

Moderatoropmerking:
Heb weer een aantal berichten verwijderd die geen persoonlijke ervaringen (positief of negatief) zijn. Opnieuw vraag ik jullie om moderator aanwijzingen op te volgen en in te gaan op de vraag van TS die duidelijk vraagt om ervaringen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:36

Waar op het forum mogen bedenkingen tegen het nieuwe initiatief op opleidingsgebied van morovita dan wel worden besproken? Valt dat onder medisch? Beweging?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:44

Boras schreef:
Waar op het forum mogen bedenkingen tegen het nieuwe initiatief op opleidingsgebied van morovita dan wel worden besproken? Valt dat onder medisch? Beweging?

onder 'school, studie en werk' misschien?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:12

Ik ben in 2011 bij moravita geweest.
Via een topic op bokt (de markt bestond toen nog niet) las ik een verhaal over hun opleiding tot stalmanager. Ik ben toen in een mum van tijd daarheen gegaan. Telefonisch en via de email klonk het echt geweldig.
Dat ik er aankwam, werd ik erg hartelijke begroet. Hun locatie is ook echt prachtig. Mooi terrein, mooie stallen en een (zo voor het oog) mooi huis.
Ik kreeg een kamer zonder raam en half af. Ik geloof dat er geen kamers waren met ramen.
Vervolgens begon dan de opleiding.
Deze bestond uit elke dag van half 7 's ochtends tot half negen 's avond werken. Paarden buitenzetten, uitmesten, vegen tot er nergens meer een strootje te zien was (letterlijk), anders kreeg je op je kop, dekens verwisselen, paarden binnenbrengen etc.
Per week zou je dan 2 vrije dagen hebben. Ik heb 1 keer een vrije dag gehad in de tijd dat ik er was (een paar weken) en dat was alleen omdat ik wat spullen nodig had.
Verder was het eten erg slecht. Het brood was droog, er was bijna niks aan beleg en dat zou dan geregeld worden, maar dit gebeurde niet.
Ook was bijvoorbeeld het douchen niet fijn. De weinige tijd die je had om even te douchen ('s avonds na het werk, als je nog puf had) moest je haasten, want iedereen wilde douchen. Dit had tot resultaat dat de badkamervloer overstroomde en de hele gang vol water lag. (Er was iets met de vloer of de afvoer)
Verder waren inderdaad alle "bekende" namen uit de paardenwereld slecht. Het is de manier van moravita, of niet.
Dat er nu namen zoals Anky genoemd worden, vind ik dan ook wel vreemd en heb ik mijn twijfels bij.
Ohja de opleiding zelf.. (goh als ik het zo typ, vergeet ik dat ik daar een opleiding kwam doen, in plaats van een gratis stal sloofje te zijn)
De bedoeling was een avond in de week les te hebben.
Ik heb geen een keer meegemaakt dat er les gegeven is.
Er was namelijk altijd wat aan de hand.
Ik vond het gewoon erg slim gespeeld van moravita dat ze meiden de kans gaven een "opleiding" te volgen, wat eigenlijk inhield dat ze geen stalmedewerkers hoefden in te huren 7 dagen per week. Enige kosten die ze kwijtwaren aan ons was het eten en geloof me.. dat weegt niet op tegen het loon van een stalmedewerker.
Was ik daar maar stalmedewerker geweest dan krijg ik nog wat..
100 euro zakgeld was bij ons geen sprake van hoor.
Ook mochten de meiden onderling niet met elkaar buiten het werk omgaan.
Je bent bij moravita afgesloten van de rest van de wereld, als je niet dichtbij woont, kun je bezoekjes aan huis vergeten, dus een beetje gezelschap zou welkom zijn.
Not. Ik wilde met een ander meisje een filmpje kijken op haar kamer na het werk, maar daar kwam Aletta al gauw tussen. Ze was hier heel duidelijk in. Vriendschappen waren niet gewenst, omdat dat ons werk kon beïnvloeden.
Wanneer er overigens een klant langskwam, was de hele stal tiptop en waren we allemaal wel ineens leuk en aardig en waard om een gesprek mee te voeren. Tijdens de "normale" dagen was dit namelijk niet het geval. Ik had erg het gevoel dat er op me neer gekeken werd.
Na een paar weken ben ik gegaan. Ik wilde me niet zo ontzettend laten uitbuiten en ik voelde me erg eenzaam daar.
Er kan nu wel het een en ander veranderd zijn en ik las een reactie van iemand die daar in de weekenden helpt.. ja dat kan leuk zijn, maar je bent er niet 24/7.
Ook op bokt komt alles leuk over en zo lijkt dat ook echt de eerste dag.
Echter door hun visie en houding tegenover anderen, vind ik het moeilijk in te zien dat ze dit echt zouden veranderen.
Ook de kosten voor de opleiding doen mij vermoeden dat er weer mensen uitgebuit kunnen worden.
Gaat het niet via de weg van "stalmanager" worden en werken tegen kost en inwoning, dan gaat het wel via een klap geld vragen voor een niet-erkende opleiding.
Het klinkt ontzettend leuk. Ik zou er zelf ook om staan te springen, als ik deze ervaring niet had.
Toch krijg ik zoveel aan pb's binnen, dat het mij duidelijk is dat ik niet de enige ben die het op deze manier heeft ervaren.
Moravita was zelf ook benieuwd naar mijn reactie en ik ben dan ook wel erg benieuwd hoe hun hiertegenover staan. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:38

Cinderella schreef:
Ik ben in 2011 bij moravita geweest.
Via een topic op bokt (de markt bestond toen nog niet) las ik een verhaal over hun opleiding tot stalmanager. Ik ben toen in een mum van tijd daarheen gegaan. Telefonisch en via de email klonk het echt geweldig.
Dat ik er aankwam, werd ik erg hartelijke begroet. Hun locatie is ook echt prachtig. Mooi terrein, mooie stallen en een (zo voor het oog) mooi huis.
Ik kreeg een kamer zonder raam en half af. Ik geloof dat er geen kamers waren met ramen.
Vervolgens begon dan de opleiding.
Deze bestond uit elke dag van half 7 's ochtends tot half negen 's avond werken. Paarden buitenzetten, uitmesten, vegen tot er nergens meer een strootje te zien was (letterlijk), anders kreeg je op je kop, dekens verwisselen, paarden binnenbrengen etc.
Per week zou je dan 2 vrije dagen hebben. Ik heb 1 keer een vrije dag gehad in de tijd dat ik er was (een paar weken) en dat was alleen omdat ik wat spullen nodig had.
Verder was het eten erg slecht. Het brood was droog, er was bijna niks aan beleg en dat zou dan geregeld worden, maar dit gebeurde niet.
Ook was bijvoorbeeld het douchen niet fijn. De weinige tijd die je had om even te douchen ('s avonds na het werk, als je nog puf had) moest je haasten, want iedereen wilde douchen. Dit had tot resultaat dat de badkamervloer overstroomde en de hele gang vol water lag. (Er was iets met de vloer of de afvoer)
Verder waren inderdaad alle "bekende" namen uit de paardenwereld slecht. Het is de manier van moravita, of niet.
Dat er nu namen zoals Anky genoemd worden, vind ik dan ook wel vreemd en heb ik mijn twijfels bij.
Ohja de opleiding zelf.. (goh als ik het zo typ, vergeet ik dat ik daar een opleiding kwam doen, in plaats van een gratis stal sloofje te zijn)
De bedoeling was een avond in de week les te hebben.
Ik heb geen een keer meegemaakt dat er les gegeven is.
Er was namelijk altijd wat aan de hand.
Ik vond het gewoon erg slim gespeeld van moravita dat ze meiden de kans gaven een "opleiding" te volgen, wat eigenlijk inhield dat ze geen stalmedewerkers hoefden in te huren 7 dagen per week. Enige kosten die ze kwijtwaren aan ons was het eten en geloof me.. dat weegt niet op tegen het loon van een stalmedewerker.
Was ik daar maar stalmedewerker geweest dan krijg ik nog wat..
100 euro zakgeld was bij ons geen sprake van hoor.
Ook mochten de meiden onderling niet met elkaar buiten het werk omgaan.
Je bent bij moravita afgesloten van de rest van de wereld, als je niet dichtbij woont, kun je bezoekjes aan huis vergeten, dus een beetje gezelschap zou welkom zijn.
Not. Ik wilde met een ander meisje een filmpje kijken op haar kamer na het werk, maar daar kwam Aletta al gauw tussen. Ze was hier heel duidelijk in. Vriendschappen waren niet gewenst, omdat dat ons werk kon beïnvloeden.
Wanneer er overigens een klant langskwam, was de hele stal tiptop en waren we allemaal wel ineens leuk en aardig en waard om een gesprek mee te voeren. Tijdens de "normale" dagen was dit namelijk niet het geval. Ik had erg het gevoel dat er op me neer gekeken werd.
Na een paar weken ben ik gegaan. Ik wilde me niet zo ontzettend laten uitbuiten en ik voelde me erg eenzaam daar.
Er kan nu wel het een en ander veranderd zijn en ik las een reactie van iemand die daar in de weekenden helpt.. ja dat kan leuk zijn, maar je bent er niet 24/7.
Ook op bokt komt alles leuk over en zo lijkt dat ook echt de eerste dag.
Echter door hun visie en houding tegenover anderen, vind ik het moeilijk in te zien dat ze dit echt zouden veranderen.
Ook de kosten voor de opleiding doen mij vermoeden dat er weer mensen uitgebuit kunnen worden.
Gaat het niet via de weg van "stalmanager" worden en werken tegen kost en inwoning, dan gaat het wel via een klap geld vragen voor een niet-erkende opleiding.
Het klinkt ontzettend leuk. Ik zou er zelf ook om staan te springen, als ik deze ervaring niet had.
Toch krijg ik zoveel aan pb's binnen, dat het mij duidelijk is dat ik niet de enige ben die het op deze manier heeft ervaren.
Moravita was zelf ook benieuwd naar mijn reactie en ik ben dan ook wel erg benieuwd hoe hun hiertegenover staan. :)

_/-\o_

Zo enorm herkenbaar, voor jou al een paar jaar geleden maar voor mij vorig jaar.
Overigens wel verbeteringen:
- Dakraam in de kamer(zonder zonwering) nog wel een kamer die half af was verder
- zo nu en dan een lesje grondwerk of rijles
- 1 avond theorie (waar iedereen veel te moe voor was :o )
- om 7 uur beginnen
- mooie douche, helaas wel bij de wc en maar 1 ruimte voor 6 man

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:55

Dat klinkt al iets beter.
En verder wel de hele dag en avond werken?
Hoe behandelden hun jou? En mocht je wel vriendschappen aangaan?
Ik vond het gevoel van minderwaardig behandeld worden, erg eenzaam aanvoelen.
Zowel door alle dagen alleen maar moeten te zwoegen, nooit te horen te krijgen dat iets goed ging, opmerkingen die duidelijk maakten dat wij ver onder hun stonden en daarnaast het verbod vriendschappen te mogen sluiten ivm werk..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:04

Cinderella schreef:
Dat klinkt al iets beter.
En verder wel de hele dag en avond werken?
Hoe behandelden hun jou? En mocht je wel vriendschappen aangaan?
Ik vond het gevoel van minderwaardig behandeld worden, erg eenzaam aanvoelen.
Zowel door alle dagen alleen maar moeten te zwoegen, nooit te horen te krijgen dat iets goed ging, opmerkingen die duidelijk maakten dat wij ver onder hun stonden en daarnaast het verbod vriendschappen te mogen sluiten ivm werk..

We waren erg ondergeschikt aan de bazen en dat was erg goed te merken, iemand lustte eigenlijk geen friet maar durfde dat niet eens te zeggen. Ik was ook niet dankbaar genoeg voor de mogelijkheden die ik kreeg -O-
Vriendschappen onderling mocht wel, maar er was gewoon bijna geen tijd voor omdat maar 1 persoon tegelijk vrij kon hebben en je de hele dag moest werken.

Ook bij ons was er erg vaak geen brood en beleg en ookal zit je daar in de middle of nowhere je moest toch je eigen drinken en tussendoortjes(waar je eigenlijk geen tijd voor had) en 1 keer in de week je avondeten regelen. Er was een oud autotje zonder gordels achterin die we konden lenen als we tankten(maar geen zakgeld uiteraard).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:46

Nare ervaringen.
Maar hoe konden jullie dat als betalende klanten anno nu laten gebeuren?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 00:35

Boras schreef:
Nare ervaringen.
Maar hoe konden jullie dat als betalende klanten anno nu laten gebeuren?

Wat bedoel je met betalende klanten?

Deze ervaringen gaan over de opleiding tot stalmanager. Tijdens de opleiding verbleef je intern op Moravita en werkte je mee op het bedrijf. Er werd dus geen geld voor deze opleiding betaald.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:53

Phillipa; je werd dus gratis opgeleid? Dat heb ik nog nooit gehoord

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:28

antje_vip schreef:
Phillipa; je werd dus gratis opgeleid? Dat heb ik nog nooit gehoord

Het idee was een interne opleiding. Maar als je de voorgaande reacties goed leest, viel de opleiding qua stof (zowel theorie als praktijk) bij een paar mensen wel tegen.

Het idee was als volgt: Jij krijgt een opleiding tot stalmanager, kost en inwoning, €100 p/m (Althans dat heb ik nog gehad, later was dit blijkbaar niet meer van toepassing) in ruil daarvoor werk je op het bedrijf.

Wat er viel onder 'kost en inwoning' en 'opleiding' dat kan je lezen in voorgaande reacties. Ik heb overigens ook hele leuke werkzaamheden gehad naast de standaard stalwerkzaamheden zoals het opleiden van jonge paarden (niet rijden), lesgeven in vrijwerken en longeren en de zorg gedragen voor de opfok. Dit waren mijn interesses en daar is rekening mee gehouden zodat ik me daar meer in kon verdiepen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:02

Moderatoropmerking:
Weer off topic reacties verwijderd. Tevens aangegeven dat alleen nog persoonlijke ervaringen met Moravita hier op een nette manier geschreven kunnen worden want dat is het waar TS om vraagt.
Graag de regels op ED opvolgen.

Er zijn een aantal vaste regels:
Citaat:
Omdat er op dit forum met enige regelmaat moeilijke onderwerpen besproken worden, gelden er strengere regels dan op andere delen van Bokt. Dit geldt vooral voor het delen van negatieve ervaringen met bedrijven en ondernemers. Dit is toegestaan, maar onder een drietal voorwaarden.
  • Je ervaring moet uit de eerste hand zijn. Het is niet toegestaan om ervaringen uit de tweede hand te beschrijven, of roddels/geruchten te noemen.
  • Kritiek moet gefundeerd zijn. Dus niet alleen melden dat iets niet goed is, maar uitleggen waarom.
  • Je ervaring moet neutraal geschreven zijn.
  • Waarschuwingen en/of waarschuwingstopics zijn niet toegestaan
Posts die niet aan deze voorwaarden voldoen, zullen worden verwijderd.
Reageren in een topic op ED is ook toegestaan als je zelf geen ervaring hebt met de dienst. Maar, alleen als je reactie inhoudelijk wat toevoegt en de topicstarter wat aan je reactie heeft. Berichten waarin gespeculeerd wordt, of die opruiend of beledigend van aard zijn, zijn niet toegestaan. .

Ook zijn er Richtlijnen waar je je aan moet houden:
Citaat:
  • Dat het is toegestaan om een bedrijf negatief te bespreken, betekent niet automatisch dat je het moet doen. Als je een probleem hebt met een organisatie of bedrijf, neem dan altijd eerst contact met hen op en geef hen de kans om tot een oplossing te komen.
  • Op het moment dat je als ondernemer te maken krijgt met negatieve reacties op Bokt.nl en je daar vragen over hebt of je van mening bent dat er sprake is van smaad of laster, kun je contact opnemen met support@bokt.nl.
  • Deze informatie vind je uitgebreider terug op deze pagina op de Bokt Wiki.

Graag zoals al eerder is gevraag ingaan op de vraag van TS en alleen nog antwoorden als je zelf daadwerkelijk ervaring hebt met dit bedrijf. Van horen zeggen is dus niet de bedoeling. Deze positieve- c.q. negatieve ervaringen kunnen verwoord worden als ze voldoen aan de richtlijnen van ED, zie hierboven. ED is geen discussie forum zoals andere fora.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:06

Nee geen zakgeld meer.
Werken voor je opleiding.. het lag erg buiten proporties.
Op het moment dat je 5 tot 7 dagen per week werkt van half 7 's ochtends tot half 9 's avonds en je daar met mazzel een uurtje les voor in de les week krijgt, dan oog het voor mij eerder als een manier voor om een boel kosten te besparen op betaalde stalhulpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:55

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:04

Inderdaad, ik ga een klacht indienen bij een hoofdmod. Ik vind dit niet normaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:45

Moderatoropmerking:
Besloten is om dit topic gesloten te laten. Door de opzet van de OP en een tussentijdse koerswijziging in het topic, dwz dat het niet meer ging over de genoemde (nog te starten) opleiding, maar alleen om ervaringen met gekende programma's van het bedrijf, is er veel verwarring gerezen over wat nu wel en niet bespreekbaar was in het topic. Berichten die niet voldeden aan de richtlijn uit de moderator opmerking, werden verwijderd, waarop vragen volgden. Die vragen werden in het topic zelf geplaatst, waar ze offtopic waren (praten over het verloop van een topic, is ook offtopic, aangezien het niet gaat over het onderwerp van de TS) en om het topic bij het onderwerp te houden, moesten ook die berichten verwijderd worden, enz. Naar onze mening zou het heropenen met dezelfde opzet, weer dezelfde soort reacties geven. Wat als er behoefte aan is wel altijd kan, is een nieuw topic openen met daarin de vraag naar bestaande ervaringen met het bedrijf in kwestie en opleidingen die mensen er al gevolgd hebben.

Er kwamen ook nog vragen over welke richtlijnen er aangehouden worden bij het verwijderen van berichten op ED. Dit is, zoals eerder genoemd, na te lezen in de regels van ED [ED] Regels en richtlijnen [ED] Ervaringen en Diensten.

Er wordt door de moderators niet gekeken naar de inhoud van een mening, dus of deze positief of negatief is, speelt geen rol. De enige maatstaf bij verwijderen zijn de regels van het subforum en de algemene boktregels (oa dat vragen over het modereren niet op hun plaats zijn in een topic van een TS)
Heb je vragen over het modereren in een topic, stel deze dan via TeM of in een PB naar een mod, zodat het topic on-topic verder kan lopen.