van rijs zadelmakerij, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:51

Inmiddels ga ik mijn mening bijstellen. Waar ik positief was over Van Rijs is dit te niet gedaan door het volgende. Toen ik vorig jaar november mijn zadel kocht had de zadelmaker geen tijd meer om er nieuwe singelstoten aan te zetten binnen de termijn waarop was afgesproken.
Hij beloofde destijds langs te komen om dat alsnog te doen. In mei is hij langs geweest maar vond dat het nog wel even kon wachten. Tot dan toe goede ervaringen. We spraken af dat ik i het najaar zou bellen voor een afspraak dat hij naar stal zou komen om de singelstoten te vernieuwen.
Ik heb in oktober gebeld, maar krijg nu te horen dat het niet kan. Ik moet maar langskomen met zadel en dan kijken ze wat ze kunnen doen. Maar ik heb geen vervoer en nu moet ik dus kosten gaan maken om naar hun toe te gaan en mijn zadel een paar dagen (?) kwijt om het later weer op te halen (weer kosten). Ik vind dit niet terecht want dit was niet de afspraak. Het vervelende is dat ik de zadelmaker zelf (Allard) niet te spreken krijg. Enige wat de receptioniste wilde doen in zijn agenda zetten dat hij mij moet bellen. Maar ik hoor dus nu niets meer.
Ik vind het ontzettend irritant en absoluut niet klantvriendelijk.

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:49

Qua vullen hoor ik wisselende meningen. Maar zelf laat ik dat door een ander doen (Karin Boer). Wel heb ik vd week singelstoten laten vervangen,1 opnopnieuw vastzetten, zweetblad hoekje vastzetten en nylon verstevigen bij van Rijs. Erg netjes werk afgeleverd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 07:55

Josieee schreef:
Ook is Prestige een wedstrijdtype zadel, wat gemaakt is om paarden heet te maken, en heeft daarom een harde vulling.

Prestige is een wat?

Veel wedstrijdruiters rijden inderdaad graag met een zadel wat op een bepaald punt op de rug drukt, daardoor komt het voorbeen er meer uit. Helaas is dit de snelle-korte termijn oplossing.
Als ze met een zadel zouden rijden waarmee het paard goed over de rug kan lopen en echt met de schoft omhoog kan komen, komt dat voorbeen er nog veel beter uit én kan het paard gaan zitten.

Maar bovenstaande redenering is wel helemaal nieuw.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:17

Dit heb ik mij laten vertellen door mijn nieuwe zadelmaker. Wat na mijn idee ook klopte, want met alle zadels die ik daar paste liep hij een stuk rustiger.

Citaat:
Als ze met een zadel zouden rijden waarmee het paard goed over de rug kan lopen en echt met de schoft omhoog kan komen, komt dat voorbeen er nog veel beter uit én kan het paard gaan zitten.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

laboum

Re: van rijs zadelmakerij, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:34

Met mijn vorige paard een heleboel problemen gehad met Anatomica dressuurzadel wat niet bij Van Rijs vandaan kwam. Paard had ik onder behandeling bij de kliniek in Bodegraven en daar werkt Van Rijs mee samen. Jan heeft me geholpen i.s.m. dierenarts Teun aan een Albion dressuurzadel. Het zadel werd helemaal aangepast op de moeilijke rug van mijn paard. Een tijdje las het zadel 'aardig' en ging mijn paard er veel fijner mee lopen.
Tot het zadel van geen kant meer lag en Jan ook aangaf dat hij dit niet goed ging krijgen.
Jan is bij ons op stal geweest en heeft opnieuw alle maten opgemeten.
Deze doorgebeld met de firma Albion in Engeland.
Er is op kosten van Van Rijs een heel nieuw Albion zadel geleverd wat perfect lag.

Al met al ik ben zeer te spreken over Jan van Rijs. Ze zijn (zeker nu) heel druk, maar proberen altijd tijd te maken. Ik vind ze met adviezen ook heel eerlijk. Voor mijn nieuwe paard heb ik een tweedehands Euroriding gekocht omdat de voor mijn vorige paard op maat gemaakte Albion niet paste.
Wanneer mijn paard meer is uitgegroeid en bespiering heeft ga ik zeker terug naar Van Rijs.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:44

Bij mijn oude verzorgpaard heeft Van Rijs een nieuwe Wintec aangemeten, een jaar later kwam Karin en die vond dat het zadel te lang was. Bij mijn eigen paard heeft Mr. Ed een Kentaur zadel aangemeten, dit zadel was ook te lang (ook in dit geval kwam Karin langs). Mijn paard had ook last van haar rug op het deel waar het zadel te lang was. Nu heeft ze een passend zadel en de rugklachten zijn weg.. voor mij geen Van Rijs dus. Inderdaad wat ik al eerder las, voor leren rijlaarzen ben ik speciaal naar hun gegaan. Ze hebben super mee gedacht.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:02

Josieee schreef:
Dit heb ik mij laten vertellen door mijn nieuwe zadelmaker. Wat na mijn idee ook klopte, want met alle zadels die ik daar paste liep hij een stuk rustiger.

De redenatie impliceert dat wedstrijdruiters een zadel zoals Prestige willen met ook nog een harde vulling zodat hun paard heet is.
Zulke wedstrijdruiters zullen er zekers zijn, maar in feite is het natuurlijk een drogreden.
Een kundige wedstrijdruiter wil een zadel waar het paard los onder door kan bewegen, zodat de lange rugspier op kan rekken, de schoft omhoog kan komen, de schouders naar achteren/omhoog kunnen bewegen en de achterhand onder kan treden. Kortom: het paard kan ontspannen het gevraagde werk doen én zonder belemmering naar voren bewegen.

Het kan zeker wel dat het Prestige zadel spanning bij jouw paard teweeg bracht. Het zadel zal ervoor gezorgd hebben dat je paard in gestrekte positie moest bewegen en dan krijg je vaak vluchtgedrag. Ga je dan over naar een zadel waar je paard meer in buigende positie onder kan bewegen, zal je paard inderdaad rustiger zijn.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:07

Klopt inderdaad, en dit hing natuurlijk ook nog samen met dat hij te wijd was, waardoor die ook nog teveel naar links en recht bewoog. Dat alles bij elkaar was niet echt aangenaamd voor hem...

ladybianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:52

OH MY GOD! wordt niet blij als ik dit allemaal lees,

ik ook lucky dressage aangemeten gekregen! kansloos helemaal nieuw besteld.. ding heeft nooit goed gezeten, 1295 voor betaald en toen heeft jan hem aangemeten.. toen later nog 2x jan geweest opvullen etc..(lag nog voor geen meter). toen is allard gekomen die zei dat zadel idd nooit zou kunnen passen en nu zit ik met een zadel van 700 euro een euroriding Jade..reken maar uit wat mijn verlies is! en nu werd ik gebelde dat allard niet meer in dienst is vanaf 1 mei.. 3x raden wanneer ik een afspraak met hem had... 1 mei om 10 uur gaat dus niet door.. of ik mocht kiezen jan in juni of kees op 9 mei.. nu maar ff gezegd kees maar ben NOT AMUSED!! wil eigenlijk gewoon mijn geld terug en lekker ergens anders heen gaan..maar vraag me af of je dat nog voor elkaar krijgt !?

oh ja en me oude lucky dressage staat op hun site voor 1000 euro nu.. dus ze verdienen ook nog is dik aan mij...zucht moed zakt me in de schoenen dat allard weg is :( daar had ik nog t meeste vertrouwen in aangezien de Jade wel aardig is maar wel van veel mindere kwaliteit dan de prestige..

heeft iemand wel is zijn geld terug gehad??

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:49

Kees heeft mijn zadel compleet naar links gelegd.. Toen is jan gekomen om hem goed te leggen, over Jan heb ik niet meer als lof!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:37

:j

Ik heb geld terug gehad een albion gekocht aangemeten door Allard compleet verkeerde boom ruim 2200 euro vervolgens een titaan gekocht voor ruim 1700 euro ik heb 500 euro terug gehad

De titaan is diverse keren aangemeten, opgevuld en drukmeting gehad al met al is het redelijk zadel nu krijgt mijn paard een nieuw zadel van Zin-Tuig :)

http://www.zin-tuig.nl/index.php?option ... &Itemid=82

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:26

Wat voor zadel krijg je? Een MSFC?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:28

@ladybianc:

Misschien blijft Allard wel gewoon als zadelmaker actief en kun je met hem mee verhuizen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:29

Ik heb geen idee, interesseert me ook niet mijn paard heeft aparte bouw.

Wat volgens Ninon Schutte moest veranderen aan mijn zadel, zei deze persoon precies hetzelfde alleen Ninon kon me niet me niet verder helpen zij had niet de juiste boom, Jolanda wel een aparte boom die zelden gebruikt werd, lag gegoten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:32

Goh, kon Ninon je niet helpen... dan heb je inderdaad een apart paard. :) Ze heeft volgens mij al 12 verschillende bomen voor dressuurzadels. Bouwt Jolanda ook vanaf de kale boom?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:56

:j

Ik denk dat Ninon wel zou kunnen maar geen zin in heeft, teveel werk en terug komen.
Ninon woont uit de koers en Jolanda woont 10 km verder op ze heeft er zin in.

Mijn huidig zadel is volgens de beide zadelmakers wel goed maar niet perfect maar richt geen schade aan dus dat heeft van Rijs weer goed opgelost heel creatief

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:00

Als Ninon het niet 100% denkt te krijgen begint ze er idd niet aan.
Nou veel succes met je nieuwe zadel, ben benieuwd wat voor één het is...

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:08

ladybianc schreef:
OH MY GOD! wordt niet blij als ik dit allemaal lees,

ik ook lucky dressage aangemeten gekregen! kansloos helemaal nieuw besteld.. ding heeft nooit goed gezeten, 1295 voor betaald en toen heeft jan hem aangemeten.. toen later nog 2x jan geweest opvullen etc..(lag nog voor geen meter). toen is allard gekomen die zei dat zadel idd nooit zou kunnen passen en nu zit ik met een zadel van 700 euro een euroriding Jade..reken maar uit wat mijn verlies is! en nu werd ik gebelde dat allard niet meer in dienst is vanaf 1 mei.. 3x raden wanneer ik een afspraak met hem had... 1 mei om 10 uur gaat dus niet door.. of ik mocht kiezen jan in juni of kees op 9 mei.. nu maar ff gezegd kees maar ben NOT AMUSED!! wil eigenlijk gewoon mijn geld terug en lekker ergens anders heen gaan..maar vraag me af of je dat nog voor elkaar krijgt !?

oh ja en me oude lucky dressage staat op hun site voor 1000 euro nu.. dus ze verdienen ook nog is dik aan mij...zucht moed zakt me in de schoenen dat allard weg is :( daar had ik nog t meeste vertrouwen in aangezien de Jade wel aardig is maar wel van veel mindere kwaliteit dan de prestige..

heeft iemand wel is zijn geld terug gehad??

Het eerste zadel wat we daar gekocht hebben en wat is gepast door Kees paste ook totaal niet.

Hier het volledige aankoop bedrag van terug gekregen en een door jan gepast zadel van aangeschaft, ligt tot heden nog steeds perfect.

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:04

Geen ervaring qua zadels, wel met heel simpel een rits vervangen van mijn laars. Tanden van t naaimachine stonden erin. Toen ik er wat van zei werd ik afgeblaft. Wat mij betreft een zeer slecht bedrijf!

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:36

MelanieHol schreef:
Geen ervaring qua zadels, wel met heel simpel een rits vervangen van mijn laars. Tanden van t naaimachine stonden erin. Toen ik er wat van zei werd ik afgeblaft. Wat mij betreft een zeer slecht bedrijf!

nou een vriendin van mijn heeft daar laarzen laten aan meten. En zijn super mooie en zien goed uit. En kwa zadels ken ik ze zelf. En ze zijn goed ik laat me zadel niet door zo maar iemand opvullen. En zeker niet omdat ik nog jonkie heb. Vind ik der rug erg belangrijk. Maar is gewoon allenmaal goed en netjes en bij mij op stal gebeurt zelfs en gelijk op me paard gepast en gereden. Tewel hij gewoon keek dus zeker geen slecht bedrijf.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:37

Niet iedereen heb dezelfde mening /ervaring als jij Valerie..

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:39

Celiien schreef:
Niet iedereen heb dezelfde mening /ervaring als jij Valerie..

Nee maar maakt niet gelijk slecht bedrijft over elk bedrijf is wel wat zeggen en ik ken hier niemand die slecht evaring met van rijs heeft. Ok al komt me nieuwe zadel niet vandaan gaat komen. En hij niet gaat doen betekent niet dat hem slecht vind ofzo. Maar komt meer omdat hij die zadels niet verkoopt die ik krijg. En ik ben niet enig die van rijs goed vind. Als echt zo slecht was bestond niet eens meer. Wij laten niet iemand komen die slecht is ofzo want me paard en haar rug is belenrijkste en me zadel ligt nu nog steets goed bij der ligt niet geef of wat dan ook.

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:48

Dat er nou goede ervaringen zijn, super. Zoals ik dus in mijn post zei, voor mij is het een slecht bedrijf. Dit is MIJN ervaring en er werd om ervaringen gevraagd. Dus niet gaan aanvallen omdat jij er een andere ervaring mee hebt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:52

Amanda schreef:
Hier ook geen goede ervaringen met van Rijs. Na 5 bezoeken en nog geen passend zadel heb ik Peter Poot van Mr. Ed laten komen. Hij kreeg het zadel meteen goed. Daarna een aantal keer Karin Boer erbij gehad. Ook prima.

Exact hetzelfde hier :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:23

Ik plaats ook even mijn ervaring.

Ik ben op zoek naar rijlaarzen. Voorwerk gedaan, wist precies welk model en merk. Via internet bij Van Rijs aangekomen, desbetreffende laars staat daar ook op de website genoemd.

Telefonisch contact gezocht. "Ja hoor, die hebben we, verschillende maten op voorraad, kom maar langs, kun je zo passen". Dus ik daar heen (van Rijs is niet echt naast de deur).

Daar aangekomen, dezelfde mevrouw: "Oh nee, die verkopen we eigenlijk niet meer. Nee die hebben we niet. Waarom zou je die willen? We hebben wel merk C en D? Die kan ik je wel laten zien."

-O-

We zijn weggelopen.