Boek: Het logboek voor de dressuurruiter. Wie gebruikt hem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Re: Boek: Het logboek voor de dressuurruiter. Wie gebruikt hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:59

Zal vriendlief dan volgende week toch maar even langs de EJ sturen denk ik :o

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:13

Ik heb het logboek nu een week (meteen gekocht toen hij uit was :o ) in gebruik en ik vind het erg makkelijk werken.
voorheen hield ik het bij in een grote agenda maar hier schrijf je toch makkelijker alle dingen in.
het is inderdaad een degelijk boek!

Ik heb nu al het idee dat je nog bewuster omgaat met je training omdat je meer op de duur van de training en de specifieke oefeningen let, dat wil je namelijk na het rijden weer in je boek vermelden.

Ook vind ik het handig dat je dagelijks het weerbeeld kunt aangeven, dat doe ik normaal ook altijd en nu heb ik daar mooi de ruimte voor.

Ik ben er van overtuigd dat het voor veel ruiters een goede aanvulling kan zijn

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:19

Ik heb al jaren een gewoon dik schrift waar alles per dag in vermeld wordt.
Wat we hebben gedaan, hoe hij reageerde, wat we willen enz enz en daar schrijft mijn bijrijdster ook gewoon alles is.
Vind het persoonlijk vrij duur voor zo'n logboek zou het zelf niet zo snel kopen als je alles ook netjes in een schrift van eur 1,50 kan schrijven.

Toevallig een nieuwe weer neergelegd en als ik dan die oude doorlees die liep van 7 okt 2007 tot 15 juli 2010 dan is het best heel leuk om te lezen wat hij door de loop der jaren heeft gedaan, hoe reageerde en vooruit ging...enz enz.
Denk dat je soms wel terug blader maar meer om dingetjes op te zoeken.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:29

Ik ga hem van de week ook kopen bij EJ.

Ben benieuwd :j

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:43

Ik haal hem denk ik ook volgende week bij de EJ :D ;)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:39

Ik heb vandaag ook gekocht en ga er morgen gelijk mee aan de slag. Ik hield het eerst ook bij in een schriftje maar dit logboek is veel overzichtelijker en uitgebreider, dus ik vind het een super ding!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:07

monica08 schreef:
Wat ik me nog afvraag, als je nou bijvoorbeeld 1x in de 2 weken springt/longeert of een buitenrit maakt of gaat crossen kan je hier dan ook je verslag in kwijt? Of is het echt puur gericht op dressuur? Want om het af te wisselen spring je ook wel eens met je paard of longeren etc.

Ik vind dat dat er goed in kan. Ik verdeel buitenritten/ longeren/ dressuurmatige training ongeveer evenredig en heb besloten dat ik hem ook wil.. Er staan namelijk voornamelijk punten in die je altijd nodig hebt zoals bv fitheid, soepel, concentratie, houding ruiter, aanleuning enz. (wil namelijk wel een soepel, los en fit buitenhobbelpaard :D ).Daarnaast heb je de mogelijkheid specifieke oefeningen in te vullen dus bv in-uitjes enz.

Marijkedam, je houdt dit logboek toch ook niet bij tijdens het rijden ;) .
Juist bij het oppakken van een training na een blessure lijkt het mij heel handig, hiermee kun je goed zien waar je staat, of je verbetert en of je misschien niet te veel vraagt (of dat je misschien wel veel te lief rijdt). Ook kun je je eigen gevoel bij het rijden van die dag schrijven en waardoor je je wel of niet onzeker voelde (en daar later ook bij kijken hoe jouw angst en het lopen van je paard elkaar beïnvloeden).

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:18

Ik heb um ook net besteld. Kreeg toen ie net uit was al direct een mailtje van EJ, maar toen geloofde ik er niet zo in. Nu heb ik toch maar besloten om het 'op te nemen in de training', om op die manier problemen aan te pakken en ze te verbeteren.

Ik ben heel erg benieuwd. Heb al met mijn moeder afgesproken dat zij het logboek helemaal gaat kopieren, zodat ik er 2 heb (voor beide paarden). Moet lukken dacht ik zo..

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:24

Van de week wil ik bij het Drunens Ruiterhuis gaan kijken of ze hem daar ook hebben. Wil het graag van dichtbij zien en er doorheen bladeren.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:32

ik heb hem ook bekeken en twijfel ook nog... Wel leuk dat ab van benthem er ook in staat, dies al jaren de fysio van mijn paard!!!

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:34

Ik heb het boek ook.. ik schrijf er zoveel mogelijk in op..

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:28

Ik heb het eens even bekeken, maar vond dat er vrij weinig schrijfruimte was. Of valt dat bij gebruik mee?

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:35

Piaffe: klopt je kunt er geen mega lang verhaal in kwijt, maar misschien is dat juist wel goed. Zodat je direct nadenkt over de kernpunten en problemen uit je training..

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:23

@justahorse: in drunen hebben ze ze liggen (bij de kassa).

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:36

Eigenlijk wel heel handig. Ik zet meestal de belangrijke dingen in mijn telefoon agenda, maar dan vergeet ik ook wel het e.e.a. ik denk dat ik het ook maar ga proberen :)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:45

Ik heb hem besteld, kan niet wachten, lijkt me echt super handig!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:23

Ik heb hem zojuist ook besteld bij de paardendrogist :) ben benieuwd!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:55

Ik heb het boek vrijdag aangekregen! Ben het meteen gaan invullen, het spreekt namelijk erg aan. Enkel de analyse van jezelf en je paard vind ik nog wat moeilijk, vooral de concrete doelstellingen - zoals eerder vermeld. Het onderdeel voor de wedstrijden heb ik -momenteel- nog niet nodig, maar ook het veterinair logboek is érg interessant! Ik gebruik het boek nu dus al enkele dagen en heb er al één en ander kunnen 'uit halen', dingen die opvallen als je er over nàdenkt, maar waar je anders niet zo zeer bij stil staat. Kortom: ik ben enthousiast!

Wat me enkel wel verbaasde was het relatief kleine formaat van boek :+ Het is echt een boek-formaat en geen A4 (wat ik dus wel had verwacht) maar is handig in gebruik EN héél belangrijk vind ik zelf: balpeninkt veegt niet uit :Y)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:35

Shanelle schreef:
Ik gebruik het boek nu dus al enkele dagen en heb er al één en ander kunnen 'uit halen', dingen die opvallen als je er over nàdenkt, maar waar je anders niet zo zeer bij stil staat.

Zoals wat bijvoorbeeld?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:01

Vooral voor mezelf: dat ik op m'n handen moet letten. Dat wist ik uiteraard al langer, maar door het elke avond opnieuw te vermelden en bij aandachtspunten voor volgende training te zetten, hou ik er wèl meer rekening mee. Ook ga ik bij het trainen bewuster om met mezelf en vooral met mijn paard. Ik weet waar ik op wil oefenen, omdat ik het de avond ervoor al op papier heb gezet. Ik begrijp dat dit voor iedereen verschillend zal liggen, maar ik ervaar het zo :j

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:12

ik heb hem vandaag binnen gekregen. Ik ga de 'basis' morgen invullen. Ziet er allemaal leuk uit ook tips en dergelijk. Morgen mag mijn paardje naar de tandarts dus dat kunnen we direct vermelden :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:06

Ik heb em nu net dankzij jullie ook maar besteld, via de paardendrogist.
Vind het super leuk om alles bij te houden, en doe dit regelmatig. Vond het alleen wel wat onoverzichtelijk.

Dus dit logboek komt als geroepen, vind het ook super mooi eruit zien, goed overzichtelijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:14

Ik ben toch overstag gegaan :j
Ik weet nu vaak niet zo goed wat ik moet doen met trainen, of wat voor werk ik uberhaupt wil gaan doen met mijn paard.
Ik hoop dat dit boek ons daar wat structuur in kan gaan bieden en dat ik er fijne planningen mee kan maken.

Morgen ga ik voor 2 weken naar de Veluwe en zit dan vlakbij Mediaboek. Ga eens kijken of ze hem in de winkel hebben. Of bij Divoza als we daarheen gaan.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:24

Ik heb het boek ook, wat voor stift gebuiken jullie voor die pagina's met het voerschema etc?

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:47

Ik gebruikte gewoon een balpen, is wel weg te krijgen maar er blijven wel deukjes in de blz staan, dus als iemand een beter optie heeft..