BBreedveld schreef:Als het paard door het zadel op maat is gemaakt in plaats van andersom.![]()
Als je een te krap zadel oplegt, of je paard groeit eruit, dan knijpt het zadel zo hard in de rugspieren dat die wegteren. In ernstige gevallen kun je dan zelfs min of meer de afdruk van het zadel in je paard zien staan.
Als je dan geen al te snuggere zadelmaker hebt, dan houdt die gewoon vol dat het zadel wel past, omdat het de vorm van de rug volgt. Yeah, right....
Ik heb er een hoop zadelmakers bij gehad, en er was er maar 1 bij die me eerlijk durfde te zeggen dat ze geen idee had wat voor een zadel ze me aan moest raden omdat de rugbespiering zo aangetast was, dat ze geen idee had hoe het eruit zou komen te zien als die weer normaal was.
Maar als je een goedpassend zadel hebt dan kan je paard nog zo'n 3 cm qua bespiering groeien voordat het echt te klein wordt...
Ik vind het vreemd dat iedereen zo zit te houwen over te kleine zadels, ik heb een normaal paard dus dan zou boommaat 2/3 toch goed zijn, ik ga echt geen boommaat 5 kopen..
Vraag me ook wat voor paarden jullie hebbe, friezen? andalusiers?
En ik denk dat ik zelf ook wel een beetje kan inschatten of een zadel veel te krap ligt of niet..
Als ik een zadel koop laat ik er sowieso 2 zadelmakers naar kijken (de geen bij wie ik het zadel heb gekocht en Ellen van de Heuvelhoeve)