www.happy-athlete.nl?? Wie wil zijn ervaringen delen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:19

Femmefatale1, mag ik je vragen of je nog verschil merkt ? Ik twijfel nl ook om iemand te laten komen, maar ik ben er nog niet uit of ik een osteopaat/fysio laat komen of een masseur. Daarom ben ik natuurlijk heel benieuwd naar het resultaat bij jou.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:26

Dat mag je vragen :+

En ik geef antwoord..
Ja, ik merk toch wel goed verschil.. :D

Voorheen kon hij zijn voorbenen niet echt naar voren plaatsen, dat doet hij nu zeker wel!
Ook met rijden was het rechtsom érg moeilijk voor hem, hij kon niet eens stelling naar rechts nemen, om over buigen nog maar te zwijgen.. nu is stelling al geen probleem meer en buigen gaat ook steeds beter.
Voorheen schuimde hij alleen aan de linkerkant, nu gaat hij ook op rechts veel mooier schuimen.

Kortom, ik merk al duidelijk verschil.
Donderdag de 22e wordt hij herhaald, en ben benieuwd wat ze zal zeggen over hem..

Overigens heb ik bij een ander paard ooit een osteopaat gehad, wat hem ook goed hielp hoor, maar ik heb nu het idee dat ik sneller resultaat zie..

ABC, wat is je probleem als ik vragen mag?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:36

Bedankt voor je reactie. Ik heb een pony die scheef staat in zijn bekken. Ik heb hem zo gekocht (op moment van aankoop wist ik dat natuurlijk niet, maar enkele weken later werd het snel duidelijk omdat mijn zadel steeds scheef kwam te liggen) Toen heb ik er een osteopaat bij gehaald, maar die vond geen echt probleem, buiten het feit dat de scheefheid uiterlijk wel zichtbaar was. SI-gewricht was volgens hem OK en de rest ook (op wat kleinigheden na, maar die konden de oorzaak niet zijn). Zelf heb ik het idee dat het zijn spieren zijn die aan de ene kant veel korter zijn dan aan de andere kant. Toen ik hem net had, liep hij ook altijd met zijn ene achterbeen overdreven onder de massa en het andere plaatste hij altijd 2 hoeven ernaast. Daarom ben ik al een tijdje bezig met grondwerk aan de hand, wat de scheefheid door die oefeningen al voor een groot stuk verminderd heeft, maar het is nog niet weg. Hij kan zijn zwakkere achterbeen nu wel onder de massa zetten, maar hij slingert het nog niet genoeg naar voren. Nu wil ik hem na een hele tijd alleen grondwerk te doen, graag terug gaan rijden, maar ik wil hem eerst nog eens laten nakijken. Maar ik weet niet wat het beste is : iemand die combinatie osteopathie-fysio is, of een masseur. Maar als ik jullie reacties lees, misschien toch best een masseur.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:21

Ik zou eerlijk gezegd eerst voor een masseur gaan.
Kijk, de scheefheid haal je er niet mee weg, maar je maakt wel alles los, waardoor je je paard pijnvrij recht kan gaan stellen.

Mijn paard plaatste voorheen zeer duidelijk 1 achterbeen naast de massa, maar gaat em nu steeds meer onder de massa zetten.
Kijk, eerlijk is eerlijk, het zal niet 123 opgelost zijn, maar ik zie toch al verbetering..
Zijn spieren zijn losser en de doorbloeding is beter, hierdoor kan ik nu die korte spieren gaan oprekken door training.. en als dat uiteindelijk nog niet afdoende is, kan ik altijd nog een osteopaat laten komen, maar ik verwacht niet dat dat nodig is..

Hopelijk heb je hier wat aan..

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:45

Ja, zo dacht ik er zelf ook over. Maar ik twijfelde omdat ik natuurlijk niet zeker weet of het inderdaad een spierkwestie is. Maar ja, dat ga ik natuurlijk nooit weten als ik niet eerst iemand laat komen. Ik ga denk ik wel voor een masseur. Nu is het wel zo, dat mijn pony geen gewoon geval is wat zijn scheefheid betreft. Het is dus iets complexer dan gewoon een paardje dat bijvoorbeeld alleen wat spierspanning heeft. Daarom wil ik natuurlijk wel een masseur die al wat ervaring heeft met zo'n scheve paarden. Dus weet ik niet goed of ik Ellen Immink zelf zou vragen omdat ik veronderstel dat die het meeste ervaring heeft, ofwel Liliane Verpaalen (zit hier in de buurt). Maar zonder iets negatief te insinueren over Liliane, want ik ken haar niet : zou zij hiervoor genoeg ervaring hebben ? Of weet iemand misschien nog iemand anders die hiervoor geschikt zou zijn in Noord Brabant ?

kim1207

Re: www.happy-athlete.nl?? Wie wil zijn ervaringen delen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:11

lilian heeft genoeg ervaring denk ik. Lilian behandelt mijn paard ook en in overleg met Lilian en mijn instructrice hebbenw e ook nog stefi van der laarse bij mijn paard gehad en dat gaat nu spoepel. Lilian heeft al veel scheve paarden (waaronder ook die van mij) veel verder geholpen en als zij niets voor je kan betekeken dan zal ze dat zeker ook zeggen!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:17

Wat raar dat de osteopaath het bekken niet recht heeft gezet.

Je kunt het meten of het bekken gelijk is qua botten. Ga achter je paard staan, zet deze vierkant, in ieder geval de achterbenen naast elkaar en leg je vingers op de heupen van het paard. Als een paard scheef is kun je dit echt zelf constateren. De ene heup is dan echt hoger dan de andere of meer naar voren dan de andere. De latissimus dorsi (lange rugspier) is vaak aan de kant van de hogere heup meer gespannen (dit heeft te maken met een compenserende beweging van het staartbeen). Deze spier voel je achter het zadel en zie je vaak wat opgebolt zijn dan. Als dit het geval is, is alleen masseren niet genoeg, voor meer info mag je me gerust pben. Wel is de HA methode zowiezo prima om het paard losser te krijgen als het paard last heeft van zijn natuurlijke scheefheid (dat is nml spiertechnisch). Succes ermee!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:05

Ik weet hoe je dat kan zien hoor. Als hij vierkant staat, staat zijn rechterheup hoger en iets meer naar voor dan de linker. Meestal, want het verschil in hoogte varieert. Soms is het hoogteverschil nog maar heel klein, zelfs bijna weg, maar de rechterheup blijft wel iets meer naar voren staan dan de linker. Als ik minder met hem heb kunnen werken, dan wordt het verschil wel weer terug iets groter. Maar in vergelijking met toen ik hem nog maar net had, is het al wel fel verbeterd. Maar nu heb ik de indruk dat het stabiel blijft, en daarom wil ik hem laten behandelen zodat er hopelijk weer progressie kan komen en het voor hem zelf ook wat makkelijker wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:08

Ik heb haar slechts 1 keer meegemaakt tot nu toe (donderdag komt ze weer), maar ik moet zeggen dat ze heel goed weet wat ze doet. Bovendien heb ik tot nu toe nog niet 1 slecht verhaal over haar gehoord..
Ik zou gewoon haar mailen evt met foto van de heupen, en haar reactie afwachten..

Het kan zijn dat het een aantal dagen duurt voor je reactie krijgt, maar dat zal zijn omdat ze het druk heeft.. bellen kan natuurlijk ook.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 01:18

nou die van mij is donderdag voor het eerst geweest.. Noujaa er kwam dus uit wat ik al beetje verwachtte. Hij zit bij z'n kruis super vast en ook z'n borst is strak... Dit heeft allemaal met elkaar te maken. Tijdens de behandeling werd er bij elke blokkade uitgelegt wat het inhield en dat vond ik echt heel erg fijn! Noujaa ik moet nu dus veel longeren met dubbele lijnen om dus al de spieren op te rekken (hij had nogal moeite met wijken en tact houden enz., plaatste ook een been naast de massa) met rijden onder basistempo houden en dan lekker neusje naar de grond en zoo de spieren oprekken. Hiermee leert hij ook zijn passen af te maken! Dusjaa ben er heel veel wijzer van geworden en de 19e komt ze weer en kijken we of er verbetering is. helaas met rijden ging het wat minder, maar was nogal druk in de bak waardoor ik niet helemaal normaal kon rijden.. En daar werd hij nerveus van.. Ben er tot nu toe nog zeer positief over!!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:02

En femmefatale1, is jou paardje gisteren opnieuw behandeld? Was er al verbetering? Ik ben in elk geval wel benieuwd, want ik heb zelf voor morgen ook een afspraak gemaakt voor mijn pony.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:36

Mijn paard heeft idd gisteren de 2e behandeling gehad.
Afgezien van het feit dat ik resultaat zie, wist ze mij te vertellen dat hij al veel losser is, met name in de voorhand.. wat dus mijn mening bevestigd..

Ik merk wel dat hij soms zijn balans opnieuw moet zoeken, met name als hij loopt te spelen.. soms weet hij niet wat hij met die lange stelten aan moet :D . Mede doordat hij nu zijn voorbenen verder weg kan zetten, en zijn achterbenen hem meer moeten gaan dragen.. maar ik heb vertrouwen!!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:43

Leuk dat het bij jou al zo'n resultaat geeft. Ik ben benieuwd voor morgen !

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:46

Hou ons op de hoogte..
Waarschijnlijk zie je je paard zijn spieren al veranderen terwijl ze bezig is.. dit komt omdat ze dan los zijn..
Vond het erg grappig om te zien, en ben blij met het resultaat tot nu toe..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:23

Ik ben zelf ook zeer tevreden over HA. Ik heb Linda Peeters hier ook verschillende keren gehad voor mijn ene paardje. Dat paardje had een aantal jaar geleden een gescheurd hoefbeen, en overbelaste om die reden dus om en om de voorbenen, hield zich vast in de rug enz enz. Linda heeft haar toch weer behoorlijk los gekregen, en je zag aan het paard dat ze er van genoot als Linda met haar bezig was. Ik moet er wel bijzeggen dat Linda heel erg goed naar het paard keek, Feline was er 1 met een 10 pagina lange gebruiksaanwijzing, en die kon uit het niets flippen. Als ze dan ook een plek moest doen die gevoelig lag was ze daar voorzichtig mee. En bleef er niet continu mee aan het werk. Even weer naar een ander plekje en dan weer even gevoelige plekje. Ik durf best te zeggen dat door Linda's massage Feline langer zonder te veel pijn en stijve spieren heeft kunnen lopen (Feline leeft niet meer).

MAAR, ik heb ook uit eerste hand hele andere (slechte verhalen) gehoord. Niet van de persoon Linda maar andere masseurs van HA. Die veel te hardhandig masseren, waardoor paard zijn spieren behoorlijk beschadigd werden. En nu door een fysio behandeld moet worden om die spieren weer ok te krijgen.

Dus niets tegen HA, maar let heel goed op je paard. Heeft deze echt pijn bij de behandeling, en geeft dat ook aan, stop dan.
Linda heeft ook eens een ander paardje van mij behandeld. Die liep niet helemaal lekker en ik dacht ook spieren. Nou die vloog Linda bijna aan. Die heeft zich toen, omdat ze nog mij nog Linda mocht bijten, letterlijk vastgebeten in een stropak wat voor haar stond (ja tis een lekkertje die dame ;) ). Linda heeft dus om die reden ook de behandeling afgebroken, en ik heb er een fysio laten komen.
Waarbij bleek dat ze wat scheef had staan in dr bekken en schouder.

HA is dus niet voor elk paard en ook zeker niet voor elk probleem. In sommige gevallen raad ik toch echt een fysio aan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:05

DinaxUllie, hoe is het nu na een paar dagen?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:53

ha is idd niet voor ieder probleem. stiek is al een paar keer behandeld door iemand van ha en ook door pasdedeux(die heeft hem rechter gezet in de wervels enzo) omdat hij toch wel veel problemen had in de spieren en ook in de wervels e.d

maar hij werd er niet beter van, alleen maar slechter.. terwijl ik bij merel en willem altijd goede resultaten had.

ivm onze verhuizing is het even uitgesteld, maar stiek gaat op de foto, omdat er ws kissing spine in de rug zit en een paar wervels in de nek of niet goed zitten of versleten zijn.

in zo'n geval kan osteopatie en/of masseren de problemen juist verergeren, wat bij stiek dus is gebeurd.
gelukkig gaat het nu wel beter sinds we rekening houden met die problemen en hem niet overvragen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:01

Hee
ja ik moet nu dus op een andere manier rijden, waardoor hij het ook weer moelijk vind om zo te rijden en een beetje onhandig en af en toe een beetje tegen het been is.. maar ik moet zeggen gister liep hij heerlijk! lekker los en we konden zelfs een galopwisseltje doen. Ging wel niet helemaal in 1 keer :P maar hij deed hiervoor echt moeilijk as je zoiets wilde proberen. Tot nu toe ben ik nog zeer positief. Donderdag gaat hij voor de 2e keer en hoop dat er dan verbetering is te zien

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:59

Zaterdag is mijn pony ook gemasseerd. Zoals ik wel vermoedde, zat hij op een paar plaatsen wel wat vast. Op die plekken vond hij het masseren echt niet leuk, maar liet het toch goed doen. Gisteren heb ik hem rustig gelongeerd, want ze hadden mij gezegd dat hij er toch wat last van zou kunnen hebben en dat hij dan toch rustig moet bewegen. De eerste rondjes was hij een beetje stijf, maar daarna liep hij weer vlot. Ik kan er verder nog niet veel van zeggen. Over 2 weken wordt hij weer onder handen genomen. Ze heeft mij ook uitgelegd hoe ik een paar punten zelf een beetje kan masseren om het losser te houden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:06

Die van mij is afgelopen donderdag voor de 2e keer gedaan..

Ik had na de eerste behandeling een hoop stijfheid en spierpijn verwacht, maar dat viel mee..
Nu na die 2e behandeling heeft hij meer spierpijn.. :D

Ik zie wel dat hij meer 1 geheel gaat vormen en meer door zijn lijf gaat lopen.
Voorheen stapte hij nooit over, maar in dezelfde afdruk van zijn voorvoet.
Nu stapt hij wel een volle hoef over.. ook zijn lijf is veranderd..

Leuk om te zien hoe een paard zo kan veranderen in korte tijd..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:58

Ellen Immink komt vrijdag voor mijn paard. Ze liep kreupel, nu weer goed maar nog steeds stijf en kort... Ben benieuwd :D

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:44

Die van mij gaat morgen weer voor de 2e keer.
vandaag liep hij super los door z'n lijf.
Ben benieuwd wat ze er van zegt!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:44

DinaxUllie schreef:
Die van mij gaat morgen weer voor de 2e keer.
vandaag liep hij super los door z'n lijf.
Ben benieuwd wat ze er van zegt!

Ik ben ook benieuwd :D

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:47

Hoe gaat het met die van jou? Merk jij nu pas meer verschil of gelijk al?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:52

De 2e keer duurde het wat langer voordat ik weer verschil zag..
Hij had er ook best een paar dagen last van..

Maar nu.. men, wat is hij beter gaan lopen!!
Ik zou het niet geloven als ik het niet zelf had gezien en gevoeld...