Jansen van den Hout goede handelsstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_x_alina_x_

Re: Jansen van den Hout goede handelsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:36

Is iemand hier bekend met hoe ze met de paarden daar omgaan? Weidegang, goed gevoerd, goede verzorging etc.?

virginia120

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:40

kylah schreef:
Geen goede ervaring mee!
Verkopen paarden die niet goed zijn.
Geven aan dat het paard op de foto goed is bevonden.
Voor de zekerheid herkeuren in Utrecht wat blijkt: op alles afgekeurd.
Die gene die de rontgenfoto's maakt bij de stal is niet eens eens een dierenarts.
Wat hij 1/2 tjes vond vond Utrecht 3/4 tjes

Voor de mensen die eventueel intresse hebben in een leuke bruine 3 jarige ruin onbeleerd die daar staat pb me even....

Dat is niet waar hoor. Ik heb daar een lange tijd stage gelopen en diegene die de foto's maakt weet wel degelijk waar hij over praat maar iedere dierenarts keurt anders. Als men in Utrecht keurt zegt Bodegraven weer wat anders ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:43

Veeartsen keuren allemaal wel ietsje anders. De een wat strenger dan de ander. Maar nooit een verschil van acceptabel en niet acceptabel!

Mijn paarden laat ik door mijn eigen veearts keuren, deze is behoorlijk streng. Kopers laten eigenlijk altijd de foto's overkijken door eigen veearts en nog nooit problemen gehad. Enkel een keer dat de veearts van de kopende partij vond dat mijn veearts wel erg streng beoordeeld had hihi.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:24

Ik heb de foto's meegekregen op cd en deze door verschillende vee artsen laten bekijken en beoordelen. Zij kwamen geen verassingen tegen. Hij zelf je ogen goed open en vertrouw op je eigen veearts!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:48

_x_alina_x_ schreef:
Is iemand hier bekend met hoe ze met de paarden daar omgaan? Weidegang, goed gevoerd, goede verzorging etc.?

Toen ik daar was waren er een aantal paarden die buiten in de paddock stonden. Ik hoorde daar later op het terrein dat dat om een groep jonge paarden ging. De "gewone verkoop paarden" kwamen daar niet los in een paddock, en wei was er niet. Ze kwamen alleen los als er interesse was voor het paard (om het los te zien bewegen), of onder de ruiter, en daarnaast in de stapmolen. Paarden zagen er bijna allemaal goed gevoerd uit en de stallen waren redelijk schoon.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:55

vonneke schreef:
Veeartsen keuren allemaal wel ietsje anders. De een wat strenger dan de ander. Maar nooit een verschil van acceptabel en niet acceptabel!

O jawel hoor, dat gebeurt ook wel eens. Twee gerenommeerde veeartsen die het niet met elkaar eens waren tussen afkeuren en niet afkeuren :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:05

Babootje schreef:
[naam] schreef:

O jawel hoor, dat gebeurt ook wel eens. Twee gerenommeerde veeartsen die het niet met elkaar eens waren tussen afkeuren en niet afkeuren :D :D

Maar dan scoort het dier bij de ene veearts echt geen 1 en bij de andere een 4

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:25

Dat misschien niet, maar er was echt een verschil van mening tussen acceptabel en niet acceptabel.

Het beste is altijd de foto's te laten beoordelen door je eigen veearts en eventueel controlefoto's te nemen.
Je moet goed beseffen wat voor handel er staat. Mensen ruilen paarden niet in, omdat ze er zo tevreden over zijn. En dat het risico dat er een ongezond paard tussen staat dus groot is. Een goede keuring (zowel klinisch als rontgenologisch) is dan geen weggegooid geld.
Het is wel super overigens dat je paarden op proef kunt meenemen. Zo kun je goed beoordelen wat voor vlees je in de kuip hebt. Want ook op dat gebied kun je evengoed een miskoop hebben. En zie zo'n paard dan maar weer eens terug te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:28

Dat is waar. Maar een twijfelgeval zou voor mij al een no go zijn

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:52

De mensen die interesse hebben in Alfa, ik kan je verzekeren super lief paardje! Ik ken dit paardje al een hele tijd, heb haar op haar eerste jumping nog mee verzorgd. Ik hoop dat ze een goede thuis krijgt!!! Echt een schat van een paard. :-)

steffidelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:25

geen goede ervaring mee..
ik had een paard gekocht, 2 weken op proef maar het werd het toch niet. teneerste vragen ze veel te veel geld voor dat wat ze verkopen, ten tweede probeerden ze me een kreupel paard en een paard met een peesblessure aan te smeren en ten derde, toen ik dat paard terug bracht heeft hij 3 uur in de stapmolen moeten lopen omdat er geen stallen meer waren (met andere paarden) en ik wil niet weten waar ze ze daarna hebben gelaten..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:46

steffidelano schreef:
geen goede ervaring mee..
ik had een paard gekocht, 2 weken op proef maar het werd het toch niet. teneerste vragen ze veel te veel geld voor dat wat ze verkopen, ten tweede probeerden ze me een kreupel paard en een paard met een peesblessure aan te smeren en ten derde, toen ik dat paard terug bracht heeft hij 3 uur in de stapmolen moeten lopen omdat er geen stallen meer waren (met andere paarden) en ik wil niet weten waar ze ze daarna hebben gelaten..

Daar ben je nog altijd zelf bij. Voor onze ruin vroeg hij 5500,00, hij is uiteindelijk voor de helft mee gegaan en dan heeft hij er nog flink op verdiend want helaas pindakaas heeft hij na de keuring 8 maanden (recreatief) gewerkt aan een goede spieropbouw, maar zijn misstapjes bleven. Na redelijk wat pogingen contact gekregen met zijn vorige stal en met de verhalen die daar heb gehoord (naast dat het een lief paard was) had ik hem bij voorbaad niet gekocht. Paard op de echo geweest en heeft naar alle waarschijnlijkheid de bandjes van het hoefgewricht op gerekt gehad en door overbelasting afgescheurd. Paard is nu een hele dure grasmaaier. :')

Het is en blijft een handelaar informeer verder dan je neus lang is en neem evt contact op met de vorige eigenaren!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 01:03

@Linda_arnold. Wat je zegt. Je bent er zelf bij. En bij JvdH krijg je altijd informatie over de vorige eigena(a)r(en). Dus checken kan altijd. En verder dus goed keuren. Valt me op dat veel paarden altijd zo'n 5.000, 5.500, kosten :D :D :D :D.
Fijn is dat je ze mee kunt krijgen op proef. Maar dan moet je wel heel goed van jezelf weten, dat je het paard ook weer terugbrengt als je iets niet bevalt. En niet zelf gaan dokteren. En dat is natuurlijk heel moeilijk als je nu net je droompaard hebt gevonden. En daar gaat het vaak mis. Maar dat is niet de schuld van JvdH. Want niet goed is paard terug; dat is de afspraak. Als je dat dan niet doet, is het je eigen schuld.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:07

Ook ik ben pasgeleden bij deze handelstal geweest.

Handelsstallen verdienen de kost met handelen dus doen ze er alles aan om paarden te verkopen, en zijn ze dus erg vriendelijk, behulpzaam en hebben mooie praatjes, zo gaat dat nu eenmaal. Daar moet je vooral niet gevoelig voor zijn en doorheen kunnen kijken, kan je dat niet dan moet je niet naar een handelsstal gaan of mensen meenemen die daar niet gevoelig voor zijn.

De paarden stonden er netjes bij, schoon stro en hooi, al vind ik het niet fijn dat de paarden niet een paar uur per dag ergens op een paddock los kunnen lopen en frisse lucht krijgen. De stallen zijn vrij klein en er is geen onderling sociaal contact (enkel in de stapmolen), logisch aangezien het een komen en gaan is van paarden en dus bacterien.
De stapmolen is de enige mogelijkheid maar dan moeten ze ook gelijk verplicht lopen.

De paarden zijn goed op gewicht, wel aan de dunnere kant, sommigen moeten echt niet dunner worden, een gevolg van efficient voeren omdat overal zo min mogelijk geld moet worden uitgegeven om zo veel mogelijk opbrengst te hebben.
Sommige paarden daar zijn echt niet happy en in zichzelf gekeerd, vaak de gevoelige paarden of paarden die gewend zijn buiten te staan en nu ineens dag en nacht op stal moeten blijven. Dit is op een handelsstal niet te voorkomen.

De beste paarden zijn binnen een dag of een paar dagen verkocht, alles wat er langer staat is minder goed of zelfs met mankementen. Zoals iemand eerder al zei, het is een soort fabriek, waarbij de paarden op de lopende band terecht komen.
Wij waren er in het weekend en er kwamen ook aan de lopende band mensen kijken naar de paarden.

De paarden die getoond worden, worden uit de box gehaald en moeten direct rennen in de bak (warm stappen is er niet bij), sommigen hebben dat al veel meegemaakt, dat is aan ze te merken.
Karakterfoutjes, schoonheidsfoutjes of rijtechnische 'foutjes' worden genegeerd, weggepraat of weggelachen met een smoes of grapje, maar ik vond het bij een paar paarden totaal niet grappig.

Zo liep een merrie behoorlijk kreupel in de bak waarna ze gauw in galop werd gejaagd zodat het minder opviel.
Weer een ander werd voorgereden en had enorm veel buiging in de hals, maar dan wel de verkeerde kant op, hier werden grapjes om gemaakt terwijl ik mij de pijn van het dier kon voorstellen. Waarschijnlijk gebitsproblemen of rug/hals problemen, want ik heb nog nooit een paard zo zien lopen, als een hert, een kameel, zo'n vorm in de hals.

Er werd een paard voorgereden die een verse bloedende wond had op een vervelende plek, eerst werd deze afgespoeld en gekoeld, toen liet men het paard zien en later werd dit paard gewoon doorgetraind, al bloedend.

Er worden dan dingen bij verteld zoals: 'je moet beseffen dat het paard hier nog niet zo lang is en dus nog moet wennen', 'hij komt koud uit de stal he!' en: 'nu ziet het er niet uit maar hij kan echt heel mooi lopen'

Er zitten absoluut leuke paarden bij, maar in de handel kan je verwachten dat niet alles op en top is, het zijn toch paarden die weg moesten bij hun vorige eigenaar of ingeruild zijn. Velen kunnen wel een fysio, osteo of tandarts gebruiken.
Ik heb vele rug en achterhandproblemen opgemerkt terwijl ik er was. Erg jammer aangezien deze meestal met een behandeling zijn op te lossen en zo'n stal kan vast wel een dealtje maken met een regionale osteopaat of fysio om af en toe een paard te behandelen, verdienen ze uiteindelijk nog meer aan het paard ook en staan ze beter bekend.

De mensen daar zijn vriendelijk en lijken ook vriendelijk naar de paarden, de paarden zijn niet bang voor ze in ieder geval dus ik ga er vanuit dat de zorg en de omgang ok is.
Wel zijn ze behoorlijk vasthoudend als het om eventuele verkoop gaat, terwijl wij duidelijk zeiden dat het juiste paard voor ons er niet tussen zat werd er tot 3 keer toe geprobeerd om ons over te halen en er nog eens over te denken, er werden foto's en filmpjes uit de kast getrokken terwijl wij al een paar keer aangegeven hadden geen interesse te hebben. Beetje jammer!

Ook doen ze heel makkelijk over het paard op proef meenemen en als het niet bevalt haal je toch gewoon een andere?Alsof het een koffiezetapparaat is!

Met als gevolg dat enkele paarden al vaak op proef zijn meegeweest en de kluts kwijt zijn of sjaggie zijn, want er wordt niet over nagedacht hoe dit voor het betreffende paard is om steeds in een andere omgeving te staan zonder een duidelijk eigen baasje/plekje.

Conclusie, een typische handelsstal, waar je koelbloedig en met een duidelijk doel heen moet gaan en door de mooie verhalen en praatjes heen moet kunnen kijken. Vooral je verstand volgen en door een eigen dierenarts en osteopaat (dierenarts ziet vaak niet de dingen die een osteopaat wel ziet) laten keuren alvorens tot daadwerkelijke koop over te gaan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:23

Logisch dat ze het toch proberen ondanks dat je zegt dat er niks bij zit voor je. Dat gebeurd bij een gemiddelde autohandelaar ook. Verder omschrijf je het denk ik goed hoe het gaat. Ook ik heb daar ooit een paard gekocht, ik was erg tevreden. En dat paarden er daar meestal niet zo vrolijk uit zien, tsja.. Wat ik soms niet begrijp is dat veel mensen handel zielig of onbetrouwbaar vinden maar er moeten toch aanzienlijk veel mensen zijn die hun paard aan een dergelijke handelaar verkopen? Ik weet nooit goed hoe ik dat moet rijmen.

kaaitjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:58

Ik heb er ook mijn pony gekocht hij is superlief!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:15

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de regels van ED verwijderd. Het is toegestaan om ervaringen uit de eerste hand te delen op een neurale manier. Alleen waarschuwen zonder onderbouwing is niet toegestaan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:16

Ben toch nog even benieuwd naar mijn laatste vraag, er wordt gemopperd over handel in het algemeen maar statistisch gezien moeten er toch zat bokkers zijn die hun paard de handel in skuppen, wie rijmt dat even voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:17

Vala schreef:
Ben toch nog even benieuwd naar mijn laatste vraag, er wordt gemopperd over handel in het algemeen maar statistisch gezien moeten er toch zat bokkers zijn die hun paard de handel in skuppen, wie rijmt dat even voor mij?

Mensen hebben geen geduld. Wanneer ze vandaag besluiten dat het paard verkocht moet worden had hij gisteren eigenlijk al weg moeten zijn...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:23

Moderatoropmerking:
Het topic gaat weer open.
Voordat je een bericht plaatst lees even de Regels en Richtlijnen van ED door. Waarom deze regels er zijn kun je teruglezen op deze pagina: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Negatieve_ ... op_Bokt.3F
Het is toegestaan om op een neutrale manier een ervaring uit de eerste hand te delen, zowel negatieve ervaringen als positieve ervaringen.
Het is niet toegestaan om alleen te waarschuwen of ongefundeerde kritiek te uiten.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:52

Ik ben er ooit wezen kijken. De eerste pony die ze voorreden hoestte zich de longen uit het lijf, toch bleven ze gewoon doorrijden. ik heb toen gezegd dat ze af moest stappen en de pony op stal moest zetten.

De tweede pony was erg leuk maar broodmager. Ik heb hem toch gekocht. Bij de handelsstal was hij braaf, echter thuis totaal niet te rijden. ik heb het zes maanden geprobeerd met begeleiding, maar hij werd te gevaarlijk om nog te berijden. de stal heeft hem teruggenomen.

Ik zelf durf er niet meer goed heen te gaan, ondanks dat er keileuke pony's te koop staan en ik toevallig weer op zoek ben naar een goede sportpony.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:00

Moderatoropmerking:
Het topic gaat weer open. Omdat er inmiddels al heel veel moderatoropmerkingen staan hierbij nog even het verzoek om voordat je een bericht plaatst goed de Regels en richtlijnen van ED door te lezen.
Nog even een korte samenvatting:
Citaat:
Omdat er op dit forum met enige regelmaat moeilijke onderwerpen besproken worden, gelden er strengere regels dan op andere delen van Bokt. Dit geldt vooral voor het delen van negatieve ervaringen met bedrijven en ondernemers. Dit is toegestaan, maar onder een drietal voorwaarden.

Je ervaring moet uit de eerste hand zijn. Het is niet toegestaan om ervaringen uit de tweede hand te beschrijven, of roddels/geruchten te noemen.
Kritiek moet gefundeerd zijn. Dus niet alleen melden dat iets niet goed is, maar uitleggen waarom.
Je ervaring moet neutraal geschreven zijn.
Posts die niet aan deze voorwaarden voldoen, zullen worden verwijderd.
Reageren in een topic op ED is ook toegestaan als je zelf geen ervaring hebt met de dienst. Maar, alleen als je reactie inhoudelijk wat toevoegt en de topicstarter wat aan je reactie heeft. Berichten waarin gespeculeerd wordt, of die opruiend of beledigend van aard zijn, zijn niet toegestaan.

Een uitleg over waarom deze regels er zijn kan je op hier lezen.

Berichten die niet aan de regels voldoen zullen worden verwijderd. Het herhaaldelijk negeren van moderatoraanwijzingen kan een sanctie opleveren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:53

Op dit moment staat mijn oude bijrijdpaard er te koop, staat omschreven als een braaf en nuchter paard wat gereden is op L niveau (voor wie wil weten om welk paard het precies gaat graag een PB)

Dit paard is alleen absoluut niet nuchter en braaf! Paard heeft in haar jonge leven al veel te verduren gehad en een trauma overgehouden aan de enorme lading klappen die ze gehad heeft.
Paard is niet gemeen, maar wel nerveus en erg paniekerig. Ik als ervaren ruiter had mijn handen er vol aan. Onder het zadel was het wel beter, maar ook dan kon ze wel eens rare dingen doen. Gereden op L niveau is ze absoluut niet, een B proef zou ze nog niet eens doorkomen. Ik was juist bezig met lang, laag en ontspanning toen ze op een avond in blinde paniek over de staldeur heen ging en de eigenaren (met weinig paardenervaring) toch maar besloten hebben om haar te verkopen.

Hoop echt niet dat dit paard bij onervaren mensen terecht komt, er zou nog eens iemand mee verongelukken :\

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:16

Helaas staat het paard van oude stalgenootjes er ook te koop. Die hebben door hele nare omstandigheden moeten verkopen.
Dit is echt een ontzettend leuk dier. Heel erg braaf zowel binnen als buiten. Kan een leuk parcoursje springen. En de basis zit er netjes op. Ook een erg leuk dier voor de minder ervaren ruiter.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:13

Weet iemand hier ook of je 2 pony's kan ruilen tegen een paard of pony? Ik heb er een e-mail heen gestuurd om te vragen of dat ook kan, ze zeiden inruil is mogelijk, voor meer info moet je even bellen. Maar via mail kan ik makkelijker foto's en info sturen ipv door te bellen. Inruil is dus mogelijk, dat houdt toch in dat je 1 pony/paard inruilt en ook nog eens extra geld toegeeft?