Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:36

De manier waarop de stichting reageert op kritiek is natuurlijk niet erg professioneel.
Sterker nog de volgers worden min of meer opgestookt want zodra er iets van kritiek is zouden de kritische mensen de stichting kapot willen maken.
Terwijl dat eigenlijk nooit de insteek is van de mensen met kritiek. Die willen eigenlijk vrijwel altijd de Stichting beter maken.

Elisa2

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:40

Het punt is dat als je je kop boven het maaiveld uitsteekt Jan en Alleman kritiek gaat leveren, soms is dat terecht en goed gebracht en soms slaat het kan noch wal. De ongevraagde bemoeienis kan heel vervelend zijn en iedereen denkt altijd dat hij/zij het het beste weet en zijn of haar methode het beste is. (vooral in paardenland)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:43

Elisa2 schreef:
Het punt is dat als je je kop boven het maaiveld uitsteekt Jan en Alleman kritiek gaat leveren, soms is dat terecht en goed gebracht en soms slaat het kan noch wal. De ongevraagde bemoeienis kan heel vervelend zijn en iedereen denkt altijd dat hij/zij het het beste weet en zijn of haar methode het beste is. (vooral in paardenland)

Maar om daarom iedereen met een gegronde kritische opmerking met de grond gelijk te maken is niet de weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:45

Iedereen vind haar/ zijn opmerking gegrond he, ook mensen die er nog nooit geweest zijn.

Neemt niet weg dat er ook anders op gereageerd kan worden inderdaad, maar het is denk ik een wisselwerking.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:53

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Maar om daarom iedereen met een gegronde kritische opmerking met de grond gelijk te maken is niet de weg.

Mee eens, als je niet open staat voor kritiek geef je eigenlijk aan dat je niet open staat voor een ander, en ook niet open staat om nog beter te worden en te leren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:57

Dus als een manegeruiter Dinja van Liere kritiek geeft op haar rijden en zij daar niet open voor staat dan staat ze niet open om nog beter te worden en te leren?

Ik vind het dubbel hoor, als het goed onderbouwde netjes gebrachte kritiek is van iemand die weet waar hij/zij het over heeft en iemand reageert er dan niet goed op. Oke, dan staat degene idd niet open.

Maar om nu open te staan voor Jan en Alleman die zijn/ haar mening vaak loopt te spuien zonder enige vorm van onderbouwing of uberhaupt weten waar ze het over hebben..nah.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:00

Elisa2 schreef:
Iedereen vind haar/ zijn opmerking gegrond he, ook mensen die er nog nooit geweest zijn.

Neemt niet weg dat er ook anders op gereageerd kan worden inderdaad, maar het is denk ik een wisselwerking.

Maar ook de mensen die er nooit geweest zijn, kunnen goede feedback hebben. Als er gereageerd wordt n.a.v. info op fb of een site. Dat is wel de info die naar buiten gaat.

Je kunt je, als ontvangende partij, ook achter de oren krabben, bedenken waarom iemand zo reageert en nagaan of er 1 iemand zo reageert of dat de algemene tendens zo is. Want wellicht kom je, door je eigen blinde vlek, anders over dan bedoeld. En door daarop op een goede manier te anticiperen, kan dat een heel goede boost voor je bedrijf zijn.

Door te censureren krijg je alleen maar 2 kampen, de voorstanders vs de tegenstanders. En beiden hebben deels gelijk

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:52

Het is natuurlijk een logisch gevolg van het systeem waarmee ze werken. Doordat de stichting grotendeels draait op donaties, is veel publiciteit van belang. Wie veel laat zien, oogst commentaar, wat zowel positief als negatief kan zijn.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:51

Ik ben het grotendeels met Monique eens, ik word ook altijd kriebelig van hoe ze de dingen schrijft.Soms denk ik zelfs , mens doe eens niet zo overdreven, schrijf gewoon wat nodig is en klaar.

Heb zelf ook 9 jaar terug een rare ervaring met haar gehad. We woonden toen op een berg (ps, ik woon ook in Spanje) met 50 hectare. Toen zaten ze zo omhoog dat er teveel paarden op een teklein stuk land liepen. En er stond een leuke fries waarvan ik toen zei, die wil ik best bij ons stallen, plaats zat. Er kon niet meer op gereden worden, maar had wel papieren, voor ons allemaal geen probleem, we hebben onze eigen paarden om op te rijden. Vroeg ze opeens 2000 euro omdat het beestje papieren had, dus wij een kopietje van de papieren gevraagd, bleek dat die papieren helemaal niet bij dat paard hoorde!!! We hebben toen nog wel aangeboden om paarden eventueel op te vangen omdat we zoveel grond hadden, maar dat wilde ze niet, ze wilde geld. Toen was het eigenlijk voor ons klaar, vooral ook omdat we de balansen opvroegen en die had ze niet of wilde ze niet geven. Voor ons totaal niet transparent.

Wat ik me oprecht afvraag, al heel lang, hoe krijgt ze het voor elkaar dat er meisjes gaan werken die er ook nog voor betalen? En dan lees ik in dit topic dat ze ook nog eens afgesnauwd worden. Nee , ik geef mijn donaties liever aan iets dat duidelijk is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:29

Waarom ben ik niet verbaasd ....?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:38

Je kop boven het maaiveld uitsteken wil niet altijd zeggen dat je het dan ook goed doet en alles ( beter) weet. Dat zie je hier op Bokt ook. Er zijn bokkers zo dominant aanwezig en die willen ook alleen maar dat mensen met hun meepraten. Een deel doet dat, want het verhaal komt wel goed over en anderen zijn kritisch en dat mag dan niet altijd.

Deze organisatie kiest er zelf voor om op die manier zieltjes te winnen. Laura schrijft zo en is vaak degene die ook echt heftig heeft gereageerd op kritiek. Dat is een keus die zij maakt om zo te schrijven en zo over te komen, want ik doe goed werk en alles goed........

En je hoeft er niet elke dag te zijn als zij dingen schrijft en foto's toevoegt. Hier op Bokt geven zogenaamde professionals en experts al advies op basis van minder info.

En wie zegt dat mensen geen insiders kennen? Dat is altijd zo een makkelijke aanname. Men gaat er tegenwoordig maar heel makkelijk vanuit dat kritiek alleen komt uit ene hoek van internet helden die de hele dag niks anders te doen hebben dan op internet rond te neuzen en te stoken.
Er zijn ook mensen die echt contact hebben of buiten de deur komen, die bestaan nog......

Overigens is Laura ook bevriend met Norma Miedema en delen ze ook posts over hoe zwaar ze het hebben en elkaars leed delen om elk dier te redden.
Tja, dan is er simpel weg ook een grote groep mensen die daar niet achter staan en vraagtekens hebben bij het "redden" en te lang in leven houden etc. Maar net als bij PZB leven ze daarvan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:12

De grootste kletspraat komt altijd van mensen die hebben "gehoord dat" en vervolgens wordt zo'n verhaal verdraaid, aangedikt etc.

Ik oordeel altijd het liefst op wat ik zelf zie ;-) dat geeft nog altijd de beste informatie.

Uiteraard kan en mag er feedback zijn op de informatie die naar buiten komt, daar vind ik zelf ook wat van soms. Censureren lost ook het probleem niet op dus in die zin oke, open communicatie is en blijft belangrijk.

Mij gaat het meer om dat iemand dan niks meer goed kan doen in de ogen van sommige mensen die dat dan alleen baseren op verhalen die ze gehoord hebben.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de intentie en het doel van deze stichting goed is en daarom ook totaal niet te vergelijken met PZB. Dat niet alles goed aangepakt wordt dat moge duidelijk zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:21

Elisa2 schreef:
Mij gaat het meer om dat iemand dan niks meer goed kan doen in de ogen van sommige mensen die dat dan alleen baseren op verhalen die ze gehoord hebben.

Maar waar zijn die mensen dan die dat zeggen of schrijven? Niet in dit topic in ieder geval!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:28

Nou ehm..lees even de vorige pagina zou ik zeggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:31

Elisa2 schreef:
Nou ehm..lees even de vorige pagina zou ik zeggen.

Ik heb alles gelezen en ik zie het niet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:36

Ik zie het wel en erger me er ook aan. Ik zie aannames en oordelen van mensen zonder ervaring en ik zie de mensen met positieve ervaring weg gezet worden als niet genoeg kennis hebben. Ik vind dit een naar topic en ken de stichting niet, maar heb niet het idee dat ze dit verdiend hebben.

GRIMAJA29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:02

Miran schreef:
Ik zie het wel en erger me er ook aan. Ik zie aannames en oordelen van mensen zonder ervaring en ik zie de mensen met positieve ervaring weg gezet worden als niet genoeg kennis hebben. Ik vind dit een naar topic en ken de stichting niet, maar heb niet het idee dat ze dit verdiend hebben.

Wat hebben ze precies niet verdiend? Dat er mensen ook echt negatief zijn? Want deze snap ik niet zo goed. Mijn pony is echt zwaar verwaarloosd geweest door laura daar is ze echt nalatig geweest dus mag ik daar dan niet echt negatief over zijn omdat ze ook goede dingen doet? Er word in dit topic naar ervaringen gevraagd maar eigenlijk mag je je negatieve ervaring alleen maar positief brengen met opbouwende feedback. Nou ik heb er niks positiefs over te zeggen.

Ik vind dat laura niet goed genoeg voor haar dieren en andermans dieren zorgt. Dat is mijn mening aan de hand van mijn eigen ervaringen. En die mag ik ook delen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:15

Dat er mensen van alles roepen terwijl ze zelf geen ervaring hebben en daarbij aannames doen die ook in de negatieve ervaringen niet genoemd worden. De mensen met positieve meningen worden de grond in geboord, een negatieve meeloper is blijkbaar prima.

Jij hoeft jouw ervaring echt niet positief in te kleden, die foto’s zijn duidelijk genoeg, maar er doen mensen negatieve aannames die eerder stemmingmakerij zijn dan de waarheid. Ik zie hier dus een topic waarin alleen het negatieve gedeeld mag worden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:18

superpony schreef:
Je kop boven het maaiveld uitsteken wil niet altijd zeggen dat je het dan ook goed doet en alles ( beter) weet. Dat zie je hier op Bokt ook. Er zijn bokkers zo dominant aanwezig en die willen ook alleen maar dat mensen met hun meepraten. Een deel doet dat, want het verhaal komt wel goed over en anderen zijn kritisch en dat mag dan niet altijd.

Ja dat ben ik met je eens. Ik zie inderdaad bokkers op een - in mijn ogen - narcistische manier reageren; enkel hun eigen manier lijkt de enige juiste manier te zijn. Borstklopperig, zie eens hoe goed ik het doe. En een ander die het niet zo doet, doet het per definitie fout.

Elisa2 schreef:
De grootste kletspraat komt altijd van mensen die hebben "gehoord dat" en vervolgens wordt zo'n verhaal verdraaid, aangedikt etc.

Ik oordeel altijd het liefst op wat ik zelf zie ;-) dat geeft nog altijd de beste informatie.

Uiteraard kan en mag er feedback zijn op de informatie die naar buiten komt, daar vind ik zelf ook wat van soms. Censureren lost ook het probleem niet op dus in die zin oke, open communicatie is en blijft belangrijk.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de intentie en het doel van deze stichting goed is en daarom ook totaal niet te vergelijken met PZB. Dat niet alles goed aangepakt wordt dat moge duidelijk zijn.

Als je het zo bedoelt, ben ik het met je eens. Iets of iemand is niet enkel volledig fout. De intentie kan goed zijn en daar heb ik bij de stichting(en) geen twijfel over.

Maar,... zelfs bij goede bedoelingen kan het zijn dat er dingen gebeuren die anderen als leed beschouwen. Om een neutrale voorbeelden te noemen, dat shetje in USA, dat een prothese kreeg. Of de pony bij Equitom geopereerd is omdat het dier een dikke tak in zijn lichaam kreeg. Voor mij is dat dierenleed. Terwijl anderen staan te juichen omdat het kan.
En een edit: waarbij ik dus wil zeggen dat die artsen die hieraan meewerkten niet staan voor dierenleed, maar in deze twee specifieke gevallen voor mij wel.

En dat is net als met de genoemde stichtingen. Die doen goede dingen maar met een aantal zaken is er - in mijn ogen - ruimte voor verbetering of aanpassingen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 15-01-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:26

Ja en dat is een moeilijk grijs gebied van meningen van verschillende mensen en verschillende invalshoeken. Waarbij het oneens zijn met elkaar niet erg is, mits respectvol onderbouwd.

Verder ben ik het met Miran eens, er zijn duidelijke negatieve gevallen in dit topic gedeeld waarbij de foto's inderdaad voor zich spreken. Maar ook andersom, duidelijke positieve gevallen..het is dus niet zo zwart/ wit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:31

Je hoeft echt niet overal zelf te zijn geweest om te kunnen oordelen. En als ik voor mezelf spreek, weet ik wel wie ik wel of niet vertrouw op dit gebied en genoeg kennis en ervaring heeft om een situatie ergens te kunnen beoordelen. Zou te gek zijn als je niemand meer mag geloven.

Daarbij schrijft deze dame nog steeds zelf hele verhalen op haar manier incl foto's en die liegen er ook niet om. Daar mag je ook iets van vinden.

Zo niet, kan je half Bokt wel sluiten, want hier oordeelt iedereen op basis van een verhaaltje op internet en af en toe een foto.

En mensen die de hele dag info van internet halen om zichzelf te presenteren als expert op elk gebied, moeten ook maar geloofd worden........

Heb maar enkele mensen op Bokt ooit met een paard bezig gezien of zien rijden, dus kan elk advies hier wel in de wind kwakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:53

Maar je schrijft zelf ook hele verhalen, wil je dat mensen jou daar dan op (ver) oordelen? Want daar kunnen anderen ook een heleboel uithalen/ van vinden. En dan zit er ook nog een heel groot verschil tussen meedenken, (onderbouwd) advies geven vanuit eigen ervaringen, oordelen of veroordelen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:34

En je kan je een mening vormen over de ervaringen van een ander, maar daarmee is jouw mening geen feit waarmee je iedereen om de oren kan slaan. Zeker niet als jr je mening uitbreidt met wat helemaal niet door mensen met ervaring genoemde punten.