Stalling regio Arnhem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:24

En je moet ook een klik hebben met de mensen die het runnen, anders heb je geen leuke tijd. :+

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:55

Tell me about it :') het is heerlijk een kleinschalig stalletje maar om de juiste mensen te vinden is… Uitdagend :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:40

Ja, ook dat, maargoed, fijne omgangsvormen komen van twee kanten natuurlijk. :)

Wij zijn in ieder geval heel gelukkig in Baak. Als het binnen je budget valt is het een buitenkans, wij zijn volledig ontzorgd en dat is ons veel waard!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:29

Zeker! En mocht ik ooit weg moeten staat Baak op de lijst :j

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:59

In dat kader; misschien goed om te weten dat Baak met de kleinschaligheid meer voelt als bij iemand in een luxe setting achter het huis staan dan een meer zakelijk ingerichte (sport)stal. Dat betekent dat de weidetijden bv vaak een beetje mee gaan met het weer (dus soms bv om tien uur naar buiten ipv negen uur als het regent of als er een bv voer ofzo wordt geleverd), en ze met mooi weer soms ook wel tot acht, negen uur in de avond buiten kunnen lopen. Wel altijd lang buiten. Dat houdt ook in dat ze niet bij de eerste drup regen binnen worden gezet (wel met onweer, code oranje/rood of de hele dag oliebol weer), of dat ze soms door een modderig stukje wei moeten lopen. Er wordt wel vanuit gegaan dat de paarden ergens tegen kunnen. Ook aan alleen staan of met z'n tweeën doen ze niet, behalve bij blessures/medische noodzaak, kleine kuddes tbv sociaal welzijn is het uitgangspunt. Je ziet dat mensen die een strak stalregime gewend zijn en daar ook een uitgesproken mening over hebben, lastig kunnen omschakelen naar dit meer flexibele systeem. De paarden zijn er wel rustiger door, doordat ze zelf dus ook niet in een strak schema zitten en dus ook niet dwingend zijn in het naar buiten en binnen willen of voertijden. Er is wel een basisritme, maar als dit afwijkt is er niks loos. Ze hebben natuurlijk ook onbeperkt hooi, kunnen elkaar door de zijwanden zien, en hebben een buitenluik dus ze vermaken zich wel, en ze staan doorgaans minimaal dan acht uur buiten zodra ze de wei opgaan (muv koud rotweer - dan wat aangepast aan het moment), dus er is geen stress.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:25

upendo schreef:
En je moet ook een klik hebben met de mensen die het runnen, anders heb je geen leuke tijd. :+
[/quote
Citaat:

Begrijp precies wat je bedoeld hoor Upendo :+
Maarja m'n paard heeft het er zo goed, en met de huidige schaarste is dat iets wat ik graag zo hou, dus ik heb geaccepteerd dat dit er momenteel bij hoort ook al vloek ik er regelmatig op :Y) .
Het verloop dat we hebben op de stal ligt bij ons ook niet aan het paardenwelzijn, maar de eigenaren die er niet passen om welke reden dan ook.
Oftewel, een perfecte plek als je er past :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:45

Faelynn schreef:
Begrijp precies wat je bedoeld hoor Upendo :+
Maarja m'n paard heeft het er zo goed, en met de huidige schaarste is dat iets wat ik graag zo hou, dus ik heb geaccepteerd dat dit er momenteel bij hoort ook al vloek ik er regelmatig op :Y) .
Het verloop dat we hebben op de stal ligt bij ons ook niet aan het paardenwelzijn, maar de eigenaren die er niet passen om welke reden dan ook.
Oftewel, een perfecte plek als je er past :j

Ja, dat is ook gewoon de stomme realiteit waar we in leven.. Het is schaars en je vindt zelden een plek waar paardenwelzijn, mensenwelzijn en kosten allemaal ideaal zijn. Ik zie het als een 'je mag er twee kiezen van de drie'. Voor mij staat paardenwelzijn buiten kijf, dat is de basis. En gelukkig hadden we de financiële mogelijkheid om mensenwelzijn boven financiën te verkiezen. Anders hadden we mogelijk nog steeds in De Steeg gestaan.. Maar ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel en ik accepteer het niet als er tegen me geschreeuwd wordt, dus dat zal ik ook eerlijk (beheerst) aangeven. O:)
Dus voor zowel de paarden als voor ons is dit de fijnste en meest stressvrije optie.

Haha, alleen al dat ik in Baak de eerste periode steeds verbaasd aangekeken werd als ik vroeg 'Mag de hoefsmid dan en dan komen?' 'Mag ik volgende week een vriendin mee naar stal nemen?' en 'Is het okee als ik om 22u terugkom van de clubles?'
Lucht best op als er in oplossingen wordt gedacht. :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:21

upendo schreef:
Haha, alleen al dat ik in Baak de eerste periode steeds verbaasd aangekeken werd als ik vroeg 'Mag de hoefsmid dan en dan komen?' 'Mag ik volgende week een vriendin mee naar stal nemen?' en 'Is het okee als ik om 22u terugkom van de clubles?'
Lucht best op als er in oplossingen wordt gedacht. :D

Die dingen weiger ik ook te vragen op een pensionstal, dat hoort imo normaal te zijn. Mijn smid komt gewoon, en al neem ik mijn hele familie mee is allemaal prima bij ons.
Als ik een keer laat of heel vroeg er moet zijn dan stuur ik een appje "hé ik ben er morgen heel vroeg"want dan weten ze dat het hek open is en de stal van het slot, of ze vragen of ik wil afsluiten als ik heel laat terugben.
En toen mijn paard geopereerd was en ik er standaard heel vroeg was in de ochtend, voordat ik ging werken, was het ook allemaal prima en hoefde ik dat niet elke dag weer te communiceren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:40

Dat wordt in De Steeg wel verwacht, omdat het privé terrein is.

Maar ook als je in overleg wil over het ruilen van diensten en je bent geen vriendjes kan er niks.

Mijn vrouw was zwanger, in de zomervakantie uitgerekend. Wij hebben ruim van tevoren gevraagd of we een bijrijder mochten zoeken die een deel van onze diensten kon opvangen, dat mocht niet want de eigenaar wilde geen vreemden op het erf (dat er iemand die ook al weg was wel een bijrijdster had die wel diensten draaide laten we maar even buiten beschouwing). Toen we dan voorstelden om in de maanden ervoor meer diensten op ons te nemen om op die manier tijd vrij te spelen rondom de geboortedatum kon dat ook niet, want zij gingen in die periode op vakantie. Toen ik vroeg hoe we het moesten doen als de baby dan kwam kreeg ik terug 'Maar jij bent toch niet zwanger?!' en daar moest ik het mee doen.

Uiteindelijk (godzijdank waren we toen al weg) kwam onze dochter 3 weken te vroeg, moesten we een week in het ziekenhuis blijven. Zie je het voor je? Vrouw in kreukels, zorgen om de baby maar.. Sorry schat, ik moet om 7u de paarden voeren, buiten zetten en stallen mesten dus ik ben over een paar uur terug. Dikke doei. :+

Maargoed, dit is mijn persoonlijke ervaring. Ik kan wel onderschrijven wat Faelynn schrijft dat het voor de paarden echt dik op orde is. Onbeperkt ruwvoer, als je een medisch klantje hebt wordt daar echt goed in meegedacht etc.

Ik ben echt alleen goed ziek geweest van hoe er met ons omgesprongen is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:22

Afschuwelijk als het zo moet.

Toen mijn vader onlangs een hartstilstand kreeg, in coma lag en zeer kritiek lag was er 1 appje nodig voor mijn binnenzet dienst en meerdere stalgenoten stonden direct voor mij klaar in de tijd die volgde. En van de stalbaas kreeg ik de eerste dagen dagelijks even een appje met hoe het ging en een sterkte.
Alles is niet perfect, maar ben wel heel blij met waar ik sta. Ga er nog een zware dobber aan krijgen dat ik over enkele maanden weg moet. :=

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:33

Baak zou voor mij inderdaad financieel niet haalbaar zijn en ook nog te ver weg, geen bos denk ik? Ken de omgeving daar niet zo goed. Maar verder klinkt het als een goede stal.

Moet wel even nuanceren dat ik wel goed met de eigenaren kan op de huidige plek overigens, ben t echt niet altijd met ze eens, vind soms dat er ook echt veel verlangd word wat het zwaarder maakt dan een reguliere doe het zelf, maar we kunnen prima door een deur verder, dus heb de problemen die jij ervaren hebt gelukkig niet gehad Upendo.
Hoefsmid hoef ik nooit te vragen, heb sinds kort ook gewoon een verzorger, diensten ruilen word altijd wel gezocht naar een oplossing met elkaar. Het is alleen vooral gewoon veel wat verlangd word. Ik had hier ook niet in m'n eentje kunnen staan als eigenaar, heb een moeder die meehelpt en een verzorger die bij nood ook nog af en toe bijspringt. Zou niet weten wat ik zonder hun moet op deze plek :')

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:10

Ik vond de mate van DHZ op de Enkhoeve al pittig, laat staan wat er in de Steeg nog bij komt. Maar door de schaarste moet je wat. Klinkt wel een beetje als een uitputtingsslag en die verhalen hoor ik ook wel.
Baak is inderdaad niet geschikt voor jou Faelynn gezien de beperkte buitenrijmogelijkheden, er zijn wel een aantal rondjes van zo'n half uur tot drie kwartier, maar je zit toch altijd weer met doorgaande wegen als je verder wil, het is vrij doorkruisd, jammer hoor want het landelijke gebied is ook leuk rijden. Het is er fijn en groen. Niet te vergelijken met de Veluwe(zoom) of Montferland overigens, maar als je eenmaal dat gewend bent is het al snel niet zo veel soeps meer. Er is het Grote Veld in de buurt, dat is wel heel mooi, maar is op trailer afstand. Dus dan moet je een trailer hebben en dat is dan weer 25 euro per maand aan stallingskosten erbij. Hoewel je de staltrailer daar ook wel mag huren, maar dat is voor structureel gebruik wel een heel grote kostenpost. Dat is een beetje de concessie in Baak, maar zo moet je overal afwegen wat je prio's zijn en hoe het zit met je financiële en emotionele draagkracht.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 13-06-24 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:20

Baak zit wel in een bossige omgeving, als je echt uren weg zou willen op de Veluwe is dat lastiger. :) Je komt wel snel uit op hetzelfde rondje.

Ja, het is gewoon pittig om die diensten te moeten draaien, zeker als je daarnaast gewoon een 9 tot 5 baan hebt. En dat jij wel een verzorgster hebt die mee mag draaien zegt mij dat er met twee maten gemeten wordt. Wat ik misschien nog wel kwalijker vind dan dat het gewoon een streng beleid is. :)

En uiteindelijk, toen we het omrekenden, stalgeld van De Steeg + uurloon voor de diensten is samen meer dan Baak. :P

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:46

Over welke stal in De Steeg hebben jullie het? Ik ken alleen maar De Wolfskuil, maar daar hoef je toch niets zelf te doen? Of gaat dit over een privé-plek?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:09

Katootje7791 schreef:
Over welke stal in De Steeg hebben jullie het? Ik ken alleen maar De Wolfskuil, maar daar hoef je toch niets zelf te doen? Of gaat dit over een privé-plek?

Stal de pol, zit in de uiterwaarden, andere kant van de snelweg

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:03

EmptyWords schreef:

Stal de pol, zit in de uiterwaarden, andere kant van de snelweg[/quote]

Ah ok, nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd. Voor mij zou dat wel een dealbreaker zijn om zoveel zelf te moeten doen. Mijn spaarzame tijd besteed ik dan liever aan m'n paard, daarvoor is het soms al passen en meten. Maar goed, je moet ook maar net de keuze kúnnen maken natuurlijk om de meerkosten igv een all-incl stal te kunnen en willen ophoesten natuurlijk.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:15

Na lang meelezen, kom ik me nu hier ook melden.
Wij gaan in september/oktober verhuizen naar deze omgeving.
Nu ben ik al wel bekend hier in de omgeving, alleen ben ik eigenlijk nog niet echt iets tegen gekomen waar ik enthousiast van wordt.

Misschien dat ik via deze weg wat tegen het lijf loop, ik heb al 2 plekken op het oog waar ik een keer langs wil, maar meer is altijd welkom.
Ik heb een 5 jarige ruin (1.62 op het moment), 3 harde eisen heb ik sowieso en dat zijn dat hij gewoon in zn waarde gelaten wordt, andere ruinen heeft om mee te spelen/knuffelen en waar hij het grootste gedeelte van de dag lekker buiten komt om te eten en te spelen.
Mooiste zou zijn aan het bos of vlakbij, een bak waar ik wat kan aan rommelen en een fijne plek voor mn spullen en trailer. Het liefst een plek met weidegang :)
Oh, omgeving Giesbeek, bij voorkeur max 20 minuten (auto)rijden, all-in is het mooiste, maar zelf mesten en voer klaar zetten is geen probleem.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:58

Zou zeer op tijd stallen benaderen er is vaak een wachtlijst

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:17

Vanaf Giesbeek is het nieuwe paardenwelzijnscentrum in Didam heel goed te bereiken (en ruim binnen de 20 min) en voldoet aan al je eisen

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:00

Erg mooie plek maar zij gaat 500 euro per maand vragen. Vond dat echt teveel geld :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:14

En dat is zonder binnenbak toch?
Dan vind ik het ook veel geld.

Ik weet niet wanneer ze open gaan. Op Facebook zie ik slechts 2 paarden lopen, dus ga er vanuit dat ze nog niet zover zijn.

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:27

Ja, het is inderdaad veel geld voor een binnenbakloze stal. Wel straks 2 buitenbakken met eb-en-vloedbodem. Maar ja, 2 fijne buitenbakken maakt nog geen binnenbak helaas...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:38

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:12

Katootje7791 schreef:
Vanaf Giesbeek is het nieuwe paardenwelzijnscentrum in Didam heel goed te bereiken (en ruim binnen de 20 min) en voldoet aan al je eisen

Deze heb ik idd ook op m'n lijstje om te bekijken. Al is het erg veel geld en ik ben erg benieuwd hoe er daar om gegaan wordt met dreiging wolf :)

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:13

Diertjec schreef:
Katootje7791 schreef:

Deze heb ik idd ook op m'n lijstje om te bekijken. Al is het erg veel geld en ik ben erg benieuwd hoe er daar om gegaan wordt met dreiging wolf :)

Van een collega die in de buurt woont, weet ik dat er eerder dit jaar zichtmeldingen zijn geweest van een wolf op doortocht. Iedereen houdt elkaar goed op de hoogte, er zijn toen geen aanvallen geweest (althans, voor zover ik weet van de laaste keer). Het is tot nu toe een enkele wolf geweest en niet één die zich gevestigd heeft. Maar ja, wat niet is kan nog wel komen uiteraard. Al zou ik daar in die omgeving een stuk minder bang voor zijn. Mijn paard staat aan de rand van de Veluwe en daar vind ik de dreiging en de wetenschap van hele roedels in de buurt, echt niet fijn.