Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:48

Gulpje schreef:
knollentuin schreef:

Mag ik vragen wat atletische rijkunst is? Ik zie door de termen de kunst niet meer , eerlijk .
Klassiek - modern ja helder ( al is dat al discutabel)
Stromingen worden elk jaar opnieuw bedacht en er wordt een naam aan gegeven.
Je hebt paardrijden- dat doe je op de manege dan leer je op een paard zitten en je hebt paarden trainen , dan ga je methodisch aan de slag om je paard en je zelf op te leiden naar dat wat je ermee wil - en dan begint t academisch klassiek atletisch rechtrichten modern Frans Duits biomechanisch revalidatie noem t allemaal maar op, hoe moet iemand die op zoek is en er nieuw in is in vredesnaam de juiste persoon in vinden ??

Volgens mij is het vloeken in de kerk als je klassiek verwart met academisch :+

De instructeurs die dat zo zien, wil ik geen les van.

Als je dat uiterlijk vertoon nodig hebt, heb je dus gewoon niet begrepen dat het allemaal neer komt op de basis dat het paard niet bedoelt is om te dragen en dat je door de juiste training ervoor kunt zorgen dat het paard dat wel kan en daar bovendien fysiek beter van wordt waardoor het langer en gezonder kan leven. Hoe ver je vervolgens de verfijning door voert zou niks af moeten doen aan de basis.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:40

knollentuin schreef:
Ik weet t gulpje, ik weet alleen weer niet wat atletische rijkunst nu weer moet zijn , dat is m'n vraag
Denk dat je m'n post verkeerd leest

Het gaat tegenwoordig te weinig over doodgewoon dressuurmatig rijden waarbij je je paard voor het been, over de schouder, van achter naar voor, tussen twee teugels rijdt zodat die licht en recht wordt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:39

Ninx schreef:
Horseware schreef:
Voor wie iemand zoekt in regio Apeldoorn: ik les al jaren bij Monique de Rijk (atletische rijkunst) en geef inmiddels zelf ook les volgens deze methode.

Maar Monique de Rijk zit toch in het Noorden? Of bedoel je te zeggen dat je zelf in regio Apeldoorn woont?

Ik zit ook in de buurt van Apeldoorn en heb mijn oog laten vallen op Ylvie Fros.

Ik woon zelf in regio Apeldoorn

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:46

knollentuin schreef:
Horseware schreef:
Voor wie iemand zoekt in regio Apeldoorn: ik les al jaren bij Monique de Rijk (atletische rijkunst) en geef inmiddels zelf ook les volgens deze methode.

Mag ik vragen wat atletische rijkunst is? Ik zie door de termen de kunst niet meer , eerlijk .
Je hebt paardrijden- dat doe je op de manege dan leer je op een paard zitten en je hebt paarden trainen , dan ga je methodisch aan de slag om je paard en je zelf op te leiden naar dat wat je ermee wil - en dan begint t academisch klassiek atletisch rechtrichten modern Frans Duits biomechanisch revalidatie noem t allemaal maar op, hoe moet iemand die op zoek is en er nieuw in is in vredesnaam de juiste persoon in vinden ??

Door niet teveel te kijken naar de naam die iemand het geeft, maar te kijken of wat diegene aanbiedt bij jou past. Zo ben ik ook bij Monique gekomen. Als je wilt weten wat het is kan je het beste op haar site en naar haar filmpjes kijken.
Ik heb al genoeg instructeurs meegemaakt die zich bijvoorbeeld klassiek noemen, maar waar weinig klassieks aan is. De naam zegt mij daarom sowieso niets.

Elisa2

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:02

Ylvie kan ik absoluut niet aanraden. Zit geen goede basis in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:18

Elisa2 schreef:
Ylvie kan ik absoluut niet aanraden. Zit geen goede basis in.

Want?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:44

Heb haar en leerlingen meerdere malen aan het werk gezien. Geen impuls, kunstjes, paarden die totaal op de voorhand lopen en geen enkel lichaamsgebruik.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:22

Horseware schreef:
Horseware schreef:

Door niet teveel te kijken naar de naam die iemand het geeft, maar te kijken of wat diegene aanbiedt bij jou past. Zo ben ik ook bij Monique gekomen. Als je wilt weten wat het is kan je het beste op haar site en naar haar filmpjes kijken.
Ik heb al genoeg instructeurs meegemaakt die zich bijvoorbeeld klassiek noemen, maar waar weinig klassieks aan is. De naam zegt mij daarom sowieso niets.[/quote]

Ik heb t bekeken en ik vind t niks, lijkt me erg veel op de will faerber methode , te lang te laag en te traag , zit geen energie in .

Eens veronica

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:57

Maar wie houden we dan nog over?

Want dan krijg je een situatie waarin iedereen die hier bijdraagt weet hoe het moet, maar dat er verder niemand bestaat die het kan overbrengen.

Is het niet gewoon zo dat er verschillende routes zijn, en misschien een verschillend einddoel?
Dan gaat het minder over goed of fout, maar meer over passend bij individueel mens of paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:24

Anne Veenstra is wel een goede vind ik. :-)

Die zit in de buurt van Apeldoorn, Rien vd Schaft ook, Mireille den Hoed methode vind ik ook een aanrader.

Natuurlijk zijn er verschillende routes en verschillende stromingen, persoonlijk vind ik alleen Academische dressuur niks met dressuur te maken hebben. Qua grondwerk zou het misschien een leuke toevoeging kunnen zijn maar echt goed leren rijden, en zeker met een paard met fysieke beperkingen zou ik dat niet aanraden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:51

Henk Jan en Angelique Vroom, Gerrit Claes Bierenbroodspot, Derk Schekkerman, zo maar even een rijtje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:08

Maar ervaring met gangenpaarden en paard met fysieke beperkingen is ook wel handig.

Mireille heeft dat inderdaad. Maar die is bij beperkingen soms een beetje hands off, terwijl ruin juist sterk verbeterd van wel werken.

Daarom had ik interesse in Ylvie. Hem opbouwen erop en ernaast, en ik vanuit CR wat hulp zodat ik niet meega in zijn compensatiepatronen.

Oh ja… en mild naar het paard vind ik ook fijn.

Ik ben geen wedstrijdruiter maar wil vooral prettig en functioneel lichaamsgebruik om wat km’ers te kunnen vreten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:56

Probleem bij Ylvie is dat de paarden niet echt nageeflijk lopen. Zonder nageeflijkheid geen schoudercontrole en zonder schoudercontrole is rechtrichten onmogelijk. Ik weet dat het wel zo genoemd wordt door ze maar als je goed kijkt zie je die paarden zich juist onttrekken aan het goed gebruiken van hun lichaam.

Bij gangenpaarden kun je ook kijken naar een gangenpaarden instructeur die ook voldoende dressuur kennis heeft.

Degene die ik opgenoemd heb zijn trouwens allemaal mild naar het paard. Dat is voor mij ook een belangrijke graadmeter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:05

Ik vind Knollentuin ook een hele goede. :D :D :D :D
Verder wordt hier ook graag gelest bij Marrigje van Baalen en Dennis Ausma.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:22

Weet iemand nog instructeurs in Zuid-Holland? :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:34

_Lois_ schreef:

Waar in Zuid-Holland? Boven in tegen noordholland aan kom ik, ik zit precies in t midden nl
M'n ondergrens is leidsendam- wassenaar zo ongeveer

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:37

Oh vind ik wel interessant @knollentuin! Als ik weer ga lessen stuur ik je misschien wel een pb'tje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:42

Capriootje schreef:
Oh vind ik wel interessant @knollentuin! Als ik weer ga lessen stuur ik je misschien wel een pb'tje.

Helemaal leuk- ik meld wel alvast even , ik kan alleen nog enkele dagen overdag- alle avonden ramvol

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:03

knollentuin schreef:
Capriootje schreef:

Helemaal leuk- ik meld wel alvast even , ik kan alleen nog enkele dagen overdag- alle avonden ramvol

Helaas voor ons op dit moment geen optie, ivm alleen overdag, maar ik kan Knollentuin zeker aanraden :D +:)+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:46

knollentuin schreef:
Capriootje schreef:

Helaas voor ons op dit moment geen optie, ivm alleen overdag, maar ik kan Knollentuin zeker aanraden :D +:)+[/quote]

Je hebt m'n nr , voor misschien ooit weer s , altijd graag geholpen :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:15

Babootje schreef:
Helaas voor ons op dit moment geen optie, ivm alleen overdag, maar ik kan Knollentuin zeker aanraden :D +:)+

Ik ook! :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 00:29

_Lois_ schreef:

Manon van TC Horsedreams

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:28

FCSA schreef:
Babootje schreef:

Ik ook! :)

Dankje! Jij ook nog actief hier?? Leuk :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 15:28

Voor een vriendin met een jong paard, zijn er ook goede instructeurs (niet academisch) bekend in de regio t Gooi/Weesp?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:35

Ik denk dat Knollentuin ook in die regio komt (Weesp in ieder geval)?