Stalling regio Arnhem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 04:29

ikke schreef:
Escada schreef:
Ik sta zelf op de Mariahoeve in Renkum. Ben erg tevreden over de plek maar mijn paard valt ook veel af. Moet wel echt bijvoeren indd maar de plek is prachtig

DAT is het punt daar.....

DAT snap ik. Maar ik woon erg vlakbij en ga toch elke dag dus ik vind het niet erg :)

MarjanB

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:41

Ja jij, maar de meeste mensen willen dat ze ontzorgd zijn en met een fijn gevoel hun paard achter kunnen laten ergens. En dat kan daar gewoon niet.

Heb zelf nu m’n paarden aan huis staan maar ivm vakantie afgelopen week een week naar een pensionstal in de buurt gebracht. Nou ik heb geen enkele keer gedacht bij mezelf, zou het wel goed gaan? Dat is gewoon bij veel stallen een probleem, eigenaren denken niet mee, zijn star, of geven gewoon niks om je paard. Heb zoveel voorbeelden helaas..

Waar m’n paarden zijn geweest is wel buiten de regio waarin het in het topic over gaat, maar gek genoeg staat deze stal niet vol.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:48

Het is idd wat je zoekt en wat je zelf kan doen aan verzorging. Ik heb het andersom: ik ben heel druk in de weer met graasmasker op en af. Kan ook kiezen voor een andere plek waar dat niet hoeft, maar de rest is nagenoeg perfect dus ik heb die extra “verzorging” er graag voor over :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:49

Best heftig eigenlijk. Je laat toch je dier achter in zorg, je zou erop moeten kunnen vertrouwen dat op zijn minst de basis zorg in orde is ( afhankelijk uiteraard van wat de stal aanbiedt).. je zou in geen geval zorgen moeten hebben of er wel eten is, bijvoorbeeld..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:50

Muze schreef:
Best heftig eigenlijk. Je laat toch je dier achter in zorg, je zou erop moeten kunnen vertrouwen dat op zijn minst de basis zorg in orde is ( afhankelijk uiteraard van wat de stal aanbiedt).. je zou in geen geval zorgen moeten hebben of er wel eten is, bijvoorbeeld..

Vooral als je vol pension staat, dan is eten wel het minimale denk ik zo..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:55

Het is hier in de omgeving feitelijk ook vaak concessies doen en gaten dicht lopen. Wij stonden voorheen voorbij Deventer, daar hadden we het met een clubje geregeld.

Ben nog elke dag blij dat we nu staan waar we staan. Er wordt zo meegedacht. Tot in de details. Paard had een schaafwondje op haar hoofd. Dan krijg je een appje en ik stuurde terug dat ik wel even in de avond langs zou komen om honingzalf te smeren, kreeg ik terug dat dat al gesmeerd was. <3 Of dat er weinig vliegen zijn, dan worden de vliegenmaskers af gelaten.

We zijn echt ontzorgd. En dat is lang geleden. Hoorde via-via dat er weer iemand is weggestuurd bij een stal in de buurt omdat ze haar paard wat extra hooi had gegeven. En ik weet (uit ervaring :+ ) dat die paarden daar allemaal een eigenaar nodig hebben die dat zouden doen.
Laatst bijgewerkt door upendo op 29-06-23 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:56

Oh wat erg dat mensen daarom worden weggestuurd…

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:59

Het is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn..

Ik moet zeggen dat ik daar ook nog steeds de tic aan heb overgehouden om het hooi te willen verstoppen als ik het van de baal af haal om bij te vullen. Heb het daar letterlijk in een dekje gevouwen en over het erf geslopen. Is niet heel goed voor je stresslevel. :')

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:04

Oh wow :') Ja je wordt inventief he :D Fijn dat het jullie zo bevalt! Het is idd wel consessies doen hier in de buurt. Maar vind ook dat op zn minst er genoeg ruwvoer moet zijn. Dat is de basis.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:53

Ik heb 2 keer gekeken bij de Mariahoeve. Beide keren was er genoeg hooi (en ik kwam onverwachts, juist vanwege de verhalen dat er vaak geen hooi is). Het is wel grofstengelig spul waar denk ik weinig in zit. Dit is wat je eigenlijk ook wil op een PP. Voor mijn paarden zou het prima zijn. Mijn Groningers worden al dik als ze naar gras kijken. Ik denk dat als je een volbloed hebt, of ander type paard dat neigt naar slank blijven, je niet hier moet zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:21

MarjanB schreef:
Ja jij, maar de meeste mensen willen dat ze ontzorgd zijn en met een fijn gevoel hun paard achter kunnen laten ergens. En dat kan daar gewoon niet.

Heb zelf nu m’n paarden aan huis staan maar ivm vakantie afgelopen week een week naar een pensionstal in de buurt gebracht. Nou ik heb geen enkele keer gedacht bij mezelf, zou het wel goed gaan? Dat is gewoon bij veel stallen een probleem, eigenaren denken niet mee, zijn star, of geven gewoon niks om je paard. Heb zoveel voorbeelden helaas..

Waar m’n paarden zijn geweest is wel buiten de regio waarin het in het topic over gaat, maar gek genoeg staat deze stal niet vol.

Precies. Ik kan gewoon twee weken weg gaan zonder dat ik me een seconde zorgen maak om mijn paarden. Daar wordt goed voor gezorgd, die komen niks te kort, in tegendeel......

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:24

Tja, ik denk dat je gewoon ook moet kijken naar jouw paard. Heb je een paard wat snel dik wordt, dan kan het wel. Ze moeten bij de Mariahoeve ool echt veel lopen voor hun eten. Heb je een paard met aanleg om dun te zijn of snel af te vallen, dan past het gewoon niet bij jouw paard.
Heb je een paard wat snel dik wordt, kun je er wel kijken.
Verder kun je ook kiezen voor overdag buiten en snachts op stal.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:13

upendo schreef:
Het is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn..

Ik moet zeggen dat ik daar ook nog steeds de tic aan heb overgehouden om het hooi te willen verstoppen als ik het van de baal af haal om bij te vullen. Heb het daar letterlijk in een dekje gevouwen en over het erf geslopen. Is niet heel goed voor je stresslevel. :')

Dat was bij mijn vorige stal ook. Moest je stiekem hooi bijvoeren en overal hadden ze camera's hangen. Die vrouw was de hele tijd bezig de pensionklanten te bespioneren. En de paarden maar afvallen, blij dat ik daar weg ben.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:24

Hier precies hetzelfde... Met samengeknepen billen het erf over, niet normaal...

Achteraf kijk je pas terug en bedenk je je hoe bizar dat eigenlijk is. Angst hebben vanwege het heft in eigen handen nemen omdat je wil dat je paard genoeg te vreten krijgt. En ik ben echt geen zeur, maar om 8u 's avonds als ze op stal stonden waren ze door het hooi heen. En met de wetenschap dat ze de volgende dag om 6u 's avonds pas weer een nieuwe pluk ruwvoer zouden krijgen (want het hele jaar door op hetzelfde stuk wei houdt ook niet over).... :=

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:11

Zo bijzonder.. en vooral, dat je dan niets extra’s zelf mag geven of klaarleggen aan ruwvoer..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:31

Heb zelfs ergens gestaan waar je ook geen eigen ruwvoer mocht voeren. Op een gegeven moment heb ik een slowfeeder in de stal gehangen. Die werd gedoogd :+ andere stalgenoten durfden het echter niet _O-

Of de stal waar ze een geblesseerd paard niet even apart willen houden tot de hechtingen er uit zijn. En daar ook gewoon enorm kinderachtig over doen tegenover anderen.

En zo nog wel meer gekke dingen

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:32

Zo herkenbaar, dat stiekem slepen met hooi... echt van de zotte. Ik had m'n schuur thuis vol hooi en dan ging ik op de fiets, met fietstassen vol naar stal. Wachten tot de kust veilig is en dan snel snel dat hooi verstoppen onder het stro in de stal. Op een gegeven moment kwam hij er achter en zei doodleuk 'alles wat jij extra geeft geef ik minder, dat gevoer hier van iedereen daar ben ik klaar mee. Slobbers, brokjes, extra hooi, ze krijgen hier hooi genoeg en ze kunnen mijn brokken krijgen en verder niks. Ik bepaal hoeveel eten de dieren hier krijgen'

Man man man.. zo blij dat ik daar weg ben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:52

Ik ben om die reden een keer weggegaan omdat mijn tinker graatmager en doodziek werd vanwege de restjes bagger die hij kreeg aan het einde van de voerrij. Ze hadden geen zin nog een keer te lopen dus moest hij het doen met de restjes in de kruiwagen. Daar zelf pakken was onmogelijk. Ik voerde zoveel als kon grasbrok als ruwvoer vervanger maar niet te doen.

En een keer weggestuurd omdat ik "teveel" hooi gaf en ze "te vroeg" buiten zette. Als ik zou wachten op de stal dan stonden ze rond 1130 nog binnen ivm willen uitslapen. En kregen ze s ochtends snel even een plukje hooi zodat ze kon doorslapen. Ik was altijd aardig vroeg daar (maar nooit voor 9 uur) . Kleine moeite hooi geven wachten tot ze het ophadden en dan de wei op. En dan in ieder geval mijn stal klaarmaken voor de avond. De ruif goedvolstoppen zodat hij de nacht etend doorkon komen. Er stond niet veel gras in de wei en hij stond op hennep dus niets te eten. Dat bleek dus ongewenst dus de melding graag opzouten asap. -O- toen stond haar pony alleen en soms tot 1400 binnen. :(:)

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:53

upendo schreef:
Hier precies hetzelfde... Met samengeknepen billen het erf over, niet normaal...

Achteraf kijk je pas terug en bedenk je je hoe bizar dat eigenlijk is. Angst hebben vanwege het heft in eigen handen nemen omdat je wil dat je paard genoeg te vreten krijgt. En ik ben echt geen zeur, maar om 8u 's avonds als ze op stal stonden waren ze door het hooi heen. En met de wetenschap dat ze de volgende dag om 6u 's avonds pas weer een nieuwe pluk ruwvoer zouden krijgen (want het hele jaar door op hetzelfde stuk wei houdt ook niet over).... :=

Ik weet precies over welke stal je het hebt. Ik werd "betrapt" op het "stelen" van hooi en werd ontzettend uitgekafferd. Ben 's avonds nog verhuisd want ik vertrouwde ze niet meer met mijn paard.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 23:26

Best verdrietig, al die verhalen.. zo zou het niet horen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:50

Ik had dat op mijn eerste stal na verhuizen. Aangegeven dat vlas geen probleem was mits ze maar veel ruwvoer kreeg omdat ik dat beperkte in het westen echt zat was. Binnen 6 weken bleek ze zo weinig te krijgen dat ik haar per direct verhuist heb.
Daar kreeg ze zoveel en door omstandigheden te weinig beweging dat ze moddervet werd. Het is ook nooit goed.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:43

Mijn paard kan eigenlijk niet meer samen staan sindsdien. Hij stond in een kale ruinenwei de hele dag te vechten om die paar sprietjes gras in de zomer en te vechten van verveling in de winter op een kale wei.
Voor die tijd, op zijn eerste plekje stond hij graag te spelen met vriendjes.
Hij heeft nu zijn eigen wei en is redelijk gelukkig zo. Ook niet ideaal en hij is te dik, maar beter dan daar

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:12

Het is echt triest inderdaad. Helaas zijn er in deze omgeving zo weinig goede stallen te vinden dat de grote stallen er mee wegkomen. Want ze staan toch altijd wel vol. Het zou beter zijn als we ze massaal zouden kunnen mijden maar helaas is het niet anders en moet je echt geluk hebben als je een mooi plekje vindt dat bij je paard past.
Overal is wat, het is echt de vraag waar je consessies op kan en wil doen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:37

Marloezz schreef:
Mijn paard kan eigenlijk niet meer samen staan sindsdien. Hij stond in een kale ruinenwei de hele dag te vechten om die paar sprietjes gras in de zomer en te vechten van verveling in de winter op een kale wei.
Voor die tijd, op zijn eerste plekje stond hij graag te spelen met vriendjes.
Hij heeft nu zijn eigen wei en is redelijk gelukkig zo. Ook niet ideaal en hij is te dik, maar beter dan daar

Ja.. We hebben onze fries er met een gewichtsachterstand vandaan gehaald terwijl die echt dik wordt van lucht. Volgens mij hebben wij er ook in dezelfde periode gestaan.

Klopt inderdaad Merriemens, het is echt kiezen tussen verschillende kwaden. Ik denk dat je dan nog het beste af bent op een (semi-) doe het zelf stal. Dan kun je iig zelf bepalen zoals bij een Enkhoeve bijvoorbeeld. Maarja, dan ben je wel echt al je vrijheid kwijt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:35

Hoe komt het dat de pensionstallen in deze regio behoorlijk duurder zijn dan die in de Randstad? (omgeving Amsterdam)