Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaitlyn schreef:Maar kun je zo’n dier dan niet ruinen?
Ik zie de meerwaarde er niet van in om ze hengst te houden als ze toch niet voor de dekdienst gebruikt worden.
Captain schreef:Maar waarom zou ik als hij zich prima gedraagt? Castratie is ook niet zonder risico, zeker niet nu hij niet meer 'gewoon op de wei' kan. Ik snap best dat niet alle stallen er op ingericht zijn, en het willen. Maar direct de deur in je neus dichtkrijgen op een plek waar alleen ruinen staan...
Captain schreef:Maar waarom zou ik als hij zich prima gedraagt? Castratie is ook niet zonder risico, zeker niet nu hij niet meer 'gewoon op de wei' kan. Ik snap best dat niet alle stallen er op ingericht zijn, en het willen. Maar direct de deur in je neus dichtkrijgen op een plek waar alleen ruinen staan...
_San87_ schreef:Kaitlyn schreef:Maar kun je zo’n dier dan niet ruinen?
Ik zie de meerwaarde er niet van in om ze hengst te houden als ze toch niet voor de dekdienst gebruikt worden.
Even los van wel of niet voor de dekdienst, waarom moet een brave hengst geopereerd worden omdat iedereen in NL panisch wordt van het woord hengst? Als jij je zaken goed voor elkaar hebt als pensionhouder, dan maakt een hengst op stal absoluut niet uit.
Hengsten hebben een onterecht slechte reputatie, dat is gewoon jammer en een terechte frustratie, imo.
SusanH schreef:Captain schreef:Maar waarom zou ik als hij zich prima gedraagt? Castratie is ook niet zonder risico, zeker niet nu hij niet meer 'gewoon op de wei' kan. Ik snap best dat niet alle stallen er op ingericht zijn, en het willen. Maar direct de deur in je neus dichtkrijgen op een plek waar alleen ruinen staan...
Omdat je daarmee alle toekomstige klanten met merries moet weigeren.
Captain schreef:Er is inderdaad gewoon onnodig veel angst voor hengsten omdat je ze ook niet zoveel tegenkomt in Nederland. In Spanje bijvoorbeeld ruinen ze vrijwel niet.
Nog een voorbeeldje van Bokt zelf (of Equitom) waar er een stereotype beeld geschetst wordt van hengsten die gewoon nergens op slaat.
[VN] Equitom over cryptorchidisme (niet ingedaalde teelbal)
Elisa2 schreef:Captain schreef:Er is inderdaad gewoon onnodig veel angst voor hengsten omdat je ze ook niet zoveel tegenkomt in Nederland. In Spanje bijvoorbeeld ruinen ze vrijwel niet.
Nog een voorbeeldje van Bokt zelf (of Equitom) waar er een stereotype beeld geschetst wordt van hengsten die gewoon nergens op slaat.
[VN] Equitom over cryptorchidisme (niet ingedaalde teelbal)
Dit gaat over klophengsten, die kunnen inderdaad erg afwijkend gedrag laten zien.
Citaat:Deze hengsten zijn nog moeilijker te hanteren dan normale hengsten, en moeten zo snel mogelijk worden gecastreerd.
Nikass schreef:Ohja logisch. Ik wist niet dat het in die regio ook was. Maar beetje tegenstrijdig dat verzorgen wel mag.