Cayenne schreef:Ik denk piroplasmose?
Thanks.. die ziekte vind ik googlend wel
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Er staat nu een bruine merrie, broodmager. Echter staat er nooit bij hoe oud het dier is? Zo te zien geen jonkie meer. Het zou me niks verbazen als ze al tegen de 30 jaar loopt.
O, en een nieuwe auto is ook altijd maar zo gekocht, altijd dat extra donaties gekregen (zeggen ze) Ik vertrouw echt geen van haar verhalen. Een ieder die dat wel doet? Zelf weten. Hier zou zo een paard van de dierenarts een spuitje krijgen toch? Waarom moet het daar anders?
Waar ik altijd erg boos om wordt, dat ze doet overkomen alsof er in Spanje echt slechte mensen wonen die slecht zijn voor hun dieren. Ik kom regelmatig in Spanje bij fokkers... Fantastisch voor hun dieren. Zien er tip top uit.. En ze hebben er zeker meer verstand van dan deze paardenredster. (anders hadden zijzelf wel paarden in de natuurgebieden gezet) maar zij weten als geen ander, dat het risico dat de paarden piro krijgen zeer groot is en er nauwelijks wat groeit. Dus je MOET bijvoeren. Een paard met Piro is veelal niet meer geschikt voor de handel.
Ik ken spanjaarden waar het merendeel van de nederlanders met paarden nog heel veel van kunnen leren. Ze rijden gewoon de hengsten. Doen ze niet moeilijk over. Hier heeft zo een paard meteen een stempel HENGST en dus gevaarlijk. Wij Nederlanders zijn geen paardenvolk. Spanjaarden wel. Vergeet dat niet.
Elisa2 schreef:nombrado schreef:Er staat nu een bruine merrie, broodmager. Echter staat er nooit bij hoe oud het dier is? Zo te zien geen jonkie meer. Het zou me niks verbazen als ze al tegen de 30 jaar loopt.
O, en een nieuwe auto is ook altijd maar zo gekocht, altijd dat extra donaties gekregen (zeggen ze) Ik vertrouw echt geen van haar verhalen. Een ieder die dat wel doet? Zelf weten. Hier zou zo een paard van de dierenarts een spuitje krijgen toch? Waarom moet het daar anders?
Waar ik altijd erg boos om wordt, dat ze doet overkomen alsof er in Spanje echt slechte mensen wonen die slecht zijn voor hun dieren. Ik kom regelmatig in Spanje bij fokkers... Fantastisch voor hun dieren. Zien er tip top uit.. En ze hebben er zeker meer verstand van dan deze paardenredster. (anders hadden zijzelf wel paarden in de natuurgebieden gezet) maar zij weten als geen ander, dat het risico dat de paarden piro krijgen zeer groot is en er nauwelijks wat groeit. Dus je MOET bijvoeren. Een paard met Piro is veelal niet meer geschikt voor de handel.
Ik ken spanjaarden waar het merendeel van de nederlanders met paarden nog heel veel van kunnen leren. Ze rijden gewoon de hengsten. Doen ze niet moeilijk over. Hier heeft zo een paard meteen een stempel HENGST en dus gevaarlijk. Wij Nederlanders zijn geen paardenvolk. Spanjaarden wel. Vergeet dat niet.
Oef dat vind ik wel heel generaliserend, ik heb toevallig met Spaanse hengsten gewerkt en met KWPN hengsten en er zit een ENORM verschil in karakter. De Spanjaarden zijn echt zoveel makkelijker, dus imo ligt het eerder aan het ras dan aan de mensen.
En ja, in Spanje castreren ze de hengsten niet maar rijden ze ook over het algemeen de merries niet. (of deden dat niet) dus ook dat geeft een ander beeld.
Het laatste oudje (vosje) wat ze opgevangen hebben zag er inderdaad erg oud uit, maar dan nog. Ook een oud paard hoeft er niet zo bij te staan dan is euthaniseren vriendelijker.
Sammyxo schreef:De paarden die laura heeft.. zijn vanuit Nederland meegekomen, en idd pas heeft ze er 1 gekocht..
Dr dochter heeft verschillende eigen paarden (zijn ook rescues geweest, die NIET meer herplaatsbaar zijn, of te grote traumas) en dr andere paard is ook vanuit NL meegekomen.
Even een ruime toelichting, ben misschien op de pagina soms wat hard uitgevallen en ben het ook niet altijd eens wat er gebeurd is. Maar ik doe het haar echt niet na, ik heb al genoeg zorgen genoeg met 1 paard.. laat staan met +-180
Moestuin schreef:Of ze nu in een natuurpark lopen of niet: Als je zorgt voor de paarden van een ander en daar een vergoeding voor ontvangt (of dit nu geld is of werkuren, dat maakt geen verschil) dan moet je ook zorgen dat deze dieren regelmatig worden gecontroleerd. Bv die Arabier, dat kan gewoon niet. Zodra je ziet dat het paard het er niet goed doet, dan haal je die er uit en zorg je voor de juiste voeding en dienen de eigenaren verwittigd te worden. Het hoeft niet op het punt te komen van zo extreem mager worden. Dat is niet gebeurt op 2 weekjes tijd.
Is de tijd/middelen niet om regelmatig een check up te doen van alle dieren en direct in te grijpen wanneer nodig, dan bied je geen pension/pensioenplek aan. Zo simpel is het. Blijf er dan met jou handen van af. En dit staat volledig los van de al dan niet goede intenties van iemand. Het is niet omdat iemand het goed bedoeld dat het daarmee ook goed is. Dat lijkt mij hier in wezen de grootste struikelblok.
Eigenaars met paarden die zich prima kunnen redden in het natuurgebied en voldoende voeding bij elkaar krijgen, zullen echt wel gelukkig zijn. Daar ben ik van overtuigd. Maar het gaat duidelijk mis bij de paarden en eigenaren waarvan het dier extra zorg of opvolging nodig heeft. Dan is daar duidelijk niet voldoende ondersteuning voor en te weinig opvolging. En dat is nooit de verantwoordelijkheid van de eigenaar en ja, deze mag daar gerust over klagen. Ook al hebben ze zelf gekozen om die dieren op transport te zetten. Ze geven de zorg en uit handen en die moet gewoon correct verder gezet worden.
BabFer schreef:Sammyxo schreef:De paarden die laura heeft.. zijn vanuit Nederland meegekomen, en idd pas heeft ze er 1 gekocht..
Dr dochter heeft verschillende eigen paarden (zijn ook rescues geweest, die NIET meer herplaatsbaar zijn, of te grote traumas) en dr andere paard is ook vanuit NL meegekomen.
Even een ruime toelichting, ben misschien op de pagina soms wat hard uitgevallen en ben het ook niet altijd eens wat er gebeurd is. Maar ik doe het haar echt niet na, ik heb al genoeg zorgen genoeg met 1 paard.. laat staan met +-180
Over hoeveel paarden spreek je dan precies, van hen samen een paard of 3, 4, 5 ?
Ben benieuwd of ze hiervoor zelf dan ook de 190€ per paard bijdragen aan de stichting of dat deze ten laste van de stichting zijn. Soort van voordeel in natura, wat op zich geen probleem is, maar daar is dan ook niets van in de jaarrekening of ANBI terug te vinden.
Mag ik het ook vreemd vinden dat ze zelf een paard koopt terwijl ze steeds beweert geen geld te hebben en daarom in een caravan woont? En dit terwijl er al +/-180 paarden staan waarvoor ze elke maand bedelt voor hooibaaltjes om ze te kunnen voeden ...
BabFer schreef:Sammyxo schreef:De paarden die laura heeft.. zijn vanuit Nederland meegekomen, en idd pas heeft ze er 1 gekocht..
Over hoeveel paarden spreek je dan precies, van hen samen een paard of 3, 4, 5 ?
Ben benieuwd of ze hiervoor zelf dan ook de 190€ per paard bijdragen aan de stichting of dat deze ten laste van de stichting zijn. Soort van voordeel in natura, wat op zich geen probleem is, maar daar is dan ook niets van in de jaarrekening of ANBI terug te vinden.
Mag ik het ook vreemd vinden dat ze zelf een paard koopt terwijl ze steeds beweert geen geld te hebben en daarom in een caravan woont? En dit terwijl er al +/-180 paarden staan waarvoor ze elke maand bedelt voor hooibaaltjes om ze te kunnen voeden ...
Elisa2 schreef:Nombrado,
Of ze er zoveel beter mee om gaan vind ik discutabel gezien het aantal PRE,s met littekens van de serreta en wat ik tot nog toe gezien heb van de Spanjaarden en Portugezen en hun omgaan met paarden in Nederland daar werd ik niet zo blij van. (zweepstriemen op de achterhand)
Er zullen slechtere en betere zijn, net zoals in Nederland.
elmiran schreef:Alice op Facebook raden ze mensen aan om hun paard er weg te halen. Dat vind ik wel wat anders dan even een mening delen.
Nadinetjuhh schreef:Wat een heftige discussies in dit topic. Ik hoopte met het vinden van deze topic dat mensen hun eigen ervaringen konden delen op een respectvolle manier. Ik volg het topic nu al een tijdje en met al die onderlingen discussies ben ik helaas nog geen meter verder gekomen over wat ik nou van deze stichting moet vinden
Dreamboy schreef:Nadinetjuhh schreef:Wat een heftige discussies in dit topic. Ik hoopte met het vinden van deze topic dat mensen hun eigen ervaringen konden delen op een respectvolle manier. Ik volg het topic nu al een tijdje en met al die onderlingen discussies ben ik helaas nog geen meter verder gekomen over wat ik nou van deze stichting moet vinden
Het begint inderdaad een persoonlijke vete te worden tussen een aantal mensen.
Rocamor schreef:Ik volg ze niet. Om nu te zeggen dat het allemaal nep is, gaat me te ver. Heb eerder het idee dat er links en rechts flink gecensureerd wordt.
Heb op basis van de info uit dit topic eerder het idee dat ze ingehaald zijn door hun succes, teveel paarden, te weinig kennis (te veel stagiaires / te weinig vaste krachten met kennis van zaken).
Rocamor schreef:Ik volg ze niet. Om nu te zeggen dat het allemaal nep is, gaat me te ver. Heb eerder het idee dat er links en rechts flink gecensureerd wordt.
Heb op basis van de info uit dit topic eerder het idee dat ze ingehaald zijn door hun succes, teveel paarden, te weinig kennis (te veel stagiaires / te weinig vaste krachten met kennis van zaken).