Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:04

Cayenne schreef:
Ik denk piroplasmose?

Thanks.. die ziekte vind ik googlend wel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:17

nombrado schreef:
Er staat nu een bruine merrie, broodmager. Echter staat er nooit bij hoe oud het dier is? Zo te zien geen jonkie meer. Het zou me niks verbazen als ze al tegen de 30 jaar loopt.
O, en een nieuwe auto is ook altijd maar zo gekocht, altijd dat extra donaties gekregen (zeggen ze) Ik vertrouw echt geen van haar verhalen. Een ieder die dat wel doet? Zelf weten. Hier zou zo een paard van de dierenarts een spuitje krijgen toch? Waarom moet het daar anders?
Waar ik altijd erg boos om wordt, dat ze doet overkomen alsof er in Spanje echt slechte mensen wonen die slecht zijn voor hun dieren. Ik kom regelmatig in Spanje bij fokkers... Fantastisch voor hun dieren. Zien er tip top uit.. En ze hebben er zeker meer verstand van dan deze paardenredster. (anders hadden zijzelf wel paarden in de natuurgebieden gezet ;-) ) maar zij weten als geen ander, dat het risico dat de paarden piro krijgen zeer groot is en er nauwelijks wat groeit. Dus je MOET bijvoeren. Een paard met Piro is veelal niet meer geschikt voor de handel.

Ik ken spanjaarden waar het merendeel van de nederlanders met paarden nog heel veel van kunnen leren. Ze rijden gewoon de hengsten. Doen ze niet moeilijk over. Hier heeft zo een paard meteen een stempel HENGST en dus gevaarlijk. Wij Nederlanders zijn geen paardenvolk. Spanjaarden wel. Vergeet dat niet.

Oef dat vind ik wel heel generaliserend, ik heb toevallig met Spaanse hengsten gewerkt en met KWPN hengsten en er zit een ENORM verschil in karakter. De Spanjaarden zijn echt zoveel makkelijker, dus imo ligt het eerder aan het ras dan aan de mensen.

En ja, in Spanje castreren ze de hengsten niet maar rijden ze ook over het algemeen de merries niet. (of deden dat niet) dus ook dat geeft een ander beeld.

Het laatste oudje (vosje) wat ze opgevangen hebben zag er inderdaad erg oud uit, maar dan nog. Ook een oud paard hoeft er niet zo bij te staan dan is euthaniseren vriendelijker.

KootMiraDrum

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:28

Niet alles hoeft direct dood. Misschien redt het vosje het wel als ze een kans krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:31

Oja ik bedoelde dat eigenlijk voor de oude eigenaren, dat zo'n oud dier er niet zo bij hoort te staan en dat euthaniseren dan vriendelijker. Ben het ermee eens dat niet alles gelijk dood hoeft, maar een paard moet gewoon wel goed verzorgd worden ipv zo wegpieteren, ongeacht de leeftijd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:05

Elisa2 schreef:
nombrado schreef:
Er staat nu een bruine merrie, broodmager. Echter staat er nooit bij hoe oud het dier is? Zo te zien geen jonkie meer. Het zou me niks verbazen als ze al tegen de 30 jaar loopt.
O, en een nieuwe auto is ook altijd maar zo gekocht, altijd dat extra donaties gekregen (zeggen ze) Ik vertrouw echt geen van haar verhalen. Een ieder die dat wel doet? Zelf weten. Hier zou zo een paard van de dierenarts een spuitje krijgen toch? Waarom moet het daar anders?
Waar ik altijd erg boos om wordt, dat ze doet overkomen alsof er in Spanje echt slechte mensen wonen die slecht zijn voor hun dieren. Ik kom regelmatig in Spanje bij fokkers... Fantastisch voor hun dieren. Zien er tip top uit.. En ze hebben er zeker meer verstand van dan deze paardenredster. (anders hadden zijzelf wel paarden in de natuurgebieden gezet ;-) ) maar zij weten als geen ander, dat het risico dat de paarden piro krijgen zeer groot is en er nauwelijks wat groeit. Dus je MOET bijvoeren. Een paard met Piro is veelal niet meer geschikt voor de handel.

Ik ken spanjaarden waar het merendeel van de nederlanders met paarden nog heel veel van kunnen leren. Ze rijden gewoon de hengsten. Doen ze niet moeilijk over. Hier heeft zo een paard meteen een stempel HENGST en dus gevaarlijk. Wij Nederlanders zijn geen paardenvolk. Spanjaarden wel. Vergeet dat niet.

Oef dat vind ik wel heel generaliserend, ik heb toevallig met Spaanse hengsten gewerkt en met KWPN hengsten en er zit een ENORM verschil in karakter. De Spanjaarden zijn echt zoveel makkelijker, dus imo ligt het eerder aan het ras dan aan de mensen.

En ja, in Spanje castreren ze de hengsten niet maar rijden ze ook over het algemeen de merries niet. (of deden dat niet) dus ook dat geeft een ander beeld.

Het laatste oudje (vosje) wat ze opgevangen hebben zag er inderdaad erg oud uit, maar dan nog. Ook een oud paard hoeft er niet zo bij te staan dan is euthaniseren vriendelijker.

Nou eh, er zitten in de spaanse paarden ook best heftige types hoor. Het zijn echt niet allemaal lieverdjes. Eigenlijk hetzelfde als de kwpn (afhankelijk wel van hoe ze zijn opgegroeid) Zelf heb ik heel wat zeer lastige hengsten in handen gehad (en gereden) Echt niet paarden voor iedere ruiter. En beter af met de ballen eraf. De spanjaarden fokken veelal niet met deze paarden (lastige karakters) en ze gaan voor minder de handel in. (en komt oa in Nederland)
Overigens had ik het over spaanse paardenmensen. Hoe ze met de paarden omgaan is heel wat professioneler wat de gemiddelde Nederlander doet. En ze zijn echt een onderdeel van hun gezin. Tegenwoordig zie je regelmatig ook merries op concours. De hengsten horen zich gewoon te leren gedragen. (maar dat is opvoeding en karakter) Hier heeft een hengst gewoon een stempel bij de mensen met paarden.

Vwb het oude vosje? Zou zomaar piro kunnen hebben. Dan is het opbouwen van de weerstand op die leeftijd bijna niet te doen. Ik heb wel vaker hier in Nederland zeer oude paarden er ook op die manier bij zien staan (die overigens goed gevoerd werden) 30 is nu eenmaal een behoorlijke leeftijd. Wat veel mensen vergeten is dat een ouder paard meer eiwit nodig hebben. Dat is zowel in Spanje lastig te vinden als in nederland in het hooi. Krachtvoer met extra eiwit zou kunnen helpen.
Maar goed. Een waardig afscheid van een dier....bij de oude eigenaar is ook wat waard. 30 prachtige leeftijd.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:53

Sammyxo schreef:
De paarden die laura heeft.. zijn vanuit Nederland meegekomen, en idd pas heeft ze er 1 gekocht..
Dr dochter heeft verschillende eigen paarden (zijn ook rescues geweest, die NIET meer herplaatsbaar zijn, of te grote traumas) en dr andere paard is ook vanuit NL meegekomen.

Even een ruime toelichting, ben misschien op de pagina soms wat hard uitgevallen en ben het ook niet altijd eens wat er gebeurd is. Maar ik doe het haar echt niet na, ik heb al genoeg zorgen genoeg met 1 paard.. laat staan met +-180

Over hoeveel paarden spreek je dan precies, van hen samen een paard of 3, 4, 5 ?
Ben benieuwd of ze hiervoor zelf dan ook de 190€ per paard bijdragen aan de stichting of dat deze ten laste van de stichting zijn. Soort van voordeel in natura, wat op zich geen probleem is, maar daar is dan ook niets van in de jaarrekening of ANBI terug te vinden.
Mag ik het ook vreemd vinden dat ze zelf een paard koopt terwijl ze steeds beweert geen geld te hebben en daarom in een caravan woont? En dit terwijl er al +/-180 paarden staan waarvoor ze elke maand bedelt voor hooibaaltjes om ze te kunnen voeden ...

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:08

Moestuin schreef:
Of ze nu in een natuurpark lopen of niet: Als je zorgt voor de paarden van een ander en daar een vergoeding voor ontvangt (of dit nu geld is of werkuren, dat maakt geen verschil) dan moet je ook zorgen dat deze dieren regelmatig worden gecontroleerd. Bv die Arabier, dat kan gewoon niet. Zodra je ziet dat het paard het er niet goed doet, dan haal je die er uit en zorg je voor de juiste voeding en dienen de eigenaren verwittigd te worden. Het hoeft niet op het punt te komen van zo extreem mager worden. Dat is niet gebeurt op 2 weekjes tijd.

Is de tijd/middelen niet om regelmatig een check up te doen van alle dieren en direct in te grijpen wanneer nodig, dan bied je geen pension/pensioenplek aan. Zo simpel is het. Blijf er dan met jou handen van af. En dit staat volledig los van de al dan niet goede intenties van iemand. Het is niet omdat iemand het goed bedoeld dat het daarmee ook goed is. Dat lijkt mij hier in wezen de grootste struikelblok.

Eigenaars met paarden die zich prima kunnen redden in het natuurgebied en voldoende voeding bij elkaar krijgen, zullen echt wel gelukkig zijn. Daar ben ik van overtuigd. Maar het gaat duidelijk mis bij de paarden en eigenaren waarvan het dier extra zorg of opvolging nodig heeft. Dan is daar duidelijk niet voldoende ondersteuning voor en te weinig opvolging. En dat is nooit de verantwoordelijkheid van de eigenaar en ja, deze mag daar gerust over klagen. Ook al hebben ze zelf gekozen om die dieren op transport te zetten. Ze geven de zorg en uit handen en die moet gewoon correct verder gezet worden.

Dit dus, helemaal mee eens.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:41

BabFer schreef:
Sammyxo schreef:
De paarden die laura heeft.. zijn vanuit Nederland meegekomen, en idd pas heeft ze er 1 gekocht..
Dr dochter heeft verschillende eigen paarden (zijn ook rescues geweest, die NIET meer herplaatsbaar zijn, of te grote traumas) en dr andere paard is ook vanuit NL meegekomen.

Even een ruime toelichting, ben misschien op de pagina soms wat hard uitgevallen en ben het ook niet altijd eens wat er gebeurd is. Maar ik doe het haar echt niet na, ik heb al genoeg zorgen genoeg met 1 paard.. laat staan met +-180

Over hoeveel paarden spreek je dan precies, van hen samen een paard of 3, 4, 5 ?
Ben benieuwd of ze hiervoor zelf dan ook de 190€ per paard bijdragen aan de stichting of dat deze ten laste van de stichting zijn. Soort van voordeel in natura, wat op zich geen probleem is, maar daar is dan ook niets van in de jaarrekening of ANBI terug te vinden.
Mag ik het ook vreemd vinden dat ze zelf een paard koopt terwijl ze steeds beweert geen geld te hebben en daarom in een caravan woont? En dit terwijl er al +/-180 paarden staan waarvoor ze elke maand bedelt voor hooibaaltjes om ze te kunnen voeden ...

Er is ergens te lezen dat ze in de caravan woont omdat ze dat wil , niet omdat er geen gewone woning is !
Dochter woont toch in het dorp .
En Spanje zal net als Portugal qua huizen niet te vergelijken met hier zowel huur als koop!

Ach en waarom zou in een caravan wonen zoveel slechter zijn qua wonen ??
Ziet er misschien armoedig uit maar slecht hoeft dat zeker niet te zijn !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:24

Nombrado,

Dat zal best maar mijn inziens zijn ze qua karakter dan nog steeds totaal niet te vergelijken met kwpn hengsten.

Dat de Spanjaarden niet fokken met paarden met een lastig karakter dat pleit voor ze. Zo houdt je het karakter ook goed.

Of ze er zoveel beter mee om gaan vind ik discutabel gezien het aantal PRE,s met littekens van de serreta en wat ik tot nog toe gezien heb van de Spanjaarden en Portugezen en hun omgaan met paarden in Nederland daar werd ik niet zo blij van. (zweepstriemen op de achterhand)
Er zullen slechtere en betere zijn, net zoals in Nederland.

Sammyxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:34

BabFer schreef:
Sammyxo schreef:

Ook hun hebben familie (opa's oma's papa, vrienden, kennissen) die doneren en zo ook aan andere dingen mee betalen en soms wat cadeau doen
En laura woont niet in de caravan omdat ze geen geld heeft, ze woont daar omdat ze het wilt en er zo ook nacht bewaking is op de stichting zelf. X

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:43

Of je nou wel of niet in een caravan woont, een stichting moet gewoon helder zijn over de financiën. Anders wordt t al heel snel een shady gedoe.

Niemand die ooit dit soort vragen hoeft te stellen over de paardenkamp.

Alice327

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:33

Ik vind het wonen in een caravan vooral heel goed passen in het verhaaltje/de façade van "kijk eens wat we allemaal voor de paarden doen" en "nee, geld is er echt niet hoor".

Zoals hier al eerder gezegd lijken er me twee algemene lijnen te trekken.
Enerzijds de volgelingen die niets anders dan positiefs willen zien, anderzijds de mensen die wel dingen in vraag durven stellen.
En deze laatste doen dit niet om de stichting "kapot te willen", maar om net positieve verandering te bewerkstelligen binnen de stichting.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:47

Alice op Facebook raden ze mensen aan om hun paard er weg te halen. Dat vind ik wel wat anders dan even een mening delen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:53

elmiran schreef:
Alice op Facebook raden ze mensen aan om hun paard er weg te halen. Dat vind ik wel wat anders dan even een mening delen.

Als het jouw paard was overkomen,wat had jij dan gedaan?

Erkenning en welgemeende excuses hadden dat kunnen voorkomen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:18

Elisa2 schreef:
Nombrado,

Of ze er zoveel beter mee om gaan vind ik discutabel gezien het aantal PRE,s met littekens van de serreta en wat ik tot nog toe gezien heb van de Spanjaarden en Portugezen en hun omgaan met paarden in Nederland daar werd ik niet zo blij van. (zweepstriemen op de achterhand)
Er zullen slechtere en betere zijn, net zoals in Nederland.

Als je niet bij goedaangeschreven fokkers in Spanje bent geweest? of ruiters? kan je daar niet over oordelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:38

Want jij bent wel bij alle goed aangeschreven ruiters en stallen in Nederland geweest?

GRIMAJA29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:26

elmiran schreef:

Ik raad ook iedereen aan hun paard weg te halen of vooral nooit heen te brengen! Dat is op basis van mijn eigen ervaringen. Maar uiteindelijk maakt iedere eigenaar zijn eigen keuzes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:47

Ik zag het oude vosje net voorbij komen op een video en die zag er toch al een stuk beter uit. Ik word daar wel blij van als ik zoiets zie.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 01:23

Wat een heftige discussies in dit topic =:) . Ik hoopte met het vinden van deze topic dat mensen hun eigen ervaringen konden delen op een respectvolle manier. Ik volg het topic nu al een tijdje en met al die onderlingen discussies ben ik helaas nog geen meter verder gekomen over wat ik nou van deze stichting moet vinden :(

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:49

Nadinetjuhh schreef:
Wat een heftige discussies in dit topic =:) . Ik hoopte met het vinden van deze topic dat mensen hun eigen ervaringen konden delen op een respectvolle manier. Ik volg het topic nu al een tijdje en met al die onderlingen discussies ben ik helaas nog geen meter verder gekomen over wat ik nou van deze stichting moet vinden :(

Het begint inderdaad een persoonlijke vete te worden tussen een aantal mensen.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:51

Ik schrik wel van deze verhalen. Ik volg ze en vind dat ze heel mooi werk doen. Maar als ik het goed begrijp is wat ze laten zien eigenlijk allemaal nep :?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:00

Ik volg ze niet. Om nu te zeggen dat het allemaal nep is, gaat me te ver. Heb eerder het idee dat er links en rechts flink gecensureerd wordt.

Heb op basis van de info uit dit topic eerder het idee dat ze ingehaald zijn door hun succes, teveel paarden, te weinig kennis (te veel stagiaires / te weinig vaste krachten met kennis van zaken).

EricClaes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:05

Dreamboy schreef:
Nadinetjuhh schreef:

Het begint inderdaad een persoonlijke vete te worden tussen een aantal mensen.

Ik hoop inderdaad ook dat het puur over de ervaringen kan blijven gaan. Of deze nu positief zijn of negatief, het doel van dit topic is informeren.

En eerlijk, ik ben er ook even ingetrapt om off-topic te gaan. Wat zeker ook niet mijn bedoeling was maar door onze eigen ervaring is dit voor ons ook een geladen topic.

Maar ik heb de indruk dat na mijn eerdere oproep om meer on-topic te blijven, dat de meer persoonlijke discussies al geluwd en achter de rug zijn.
Discussies zullen er altijd zijn, de ene al heftiger dan de andere. Als dat kan met respect voor de ander, zijn discussies alleen maar verrijkender.

GRIMAJA29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:22

Rocamor schreef:
Ik volg ze niet. Om nu te zeggen dat het allemaal nep is, gaat me te ver. Heb eerder het idee dat er links en rechts flink gecensureerd wordt.

Heb op basis van de info uit dit topic eerder het idee dat ze ingehaald zijn door hun succes, teveel paarden, te weinig kennis (te veel stagiaires / te weinig vaste krachten met kennis van zaken).

Hier ben ik het mee eens!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:26

Rocamor schreef:

Dit is het zo ongeveer wel.

Mensen beginnen zelf zo een opvang en willen goed doen, maar missen soms nog wel kennis. In zo een land, moeten ze het doen met de middelen die er zijn en ontwikkelen eigen oplossingen.

Maar je kan je afvragen waarom het zo vaak mis gaat bij paarden opvangen. Ze hebben altijd veel donaties nodig en nu met social media komt dat vaak wel binnen na een zielig verhaal. Maar wat als het een maand of langer niet binnenkomt? Staan die paarden dan zonder eten? Kan de veearts, hoefsmid en tandarts waar nodig niet komen?

Waarom gaat het vaak mis in de administratie?

Waarom mag je niet kritisch zijn? Als je open en eerlijk bent, kan je ook kritische vragen gewoon beantwoorden.

Er zijn veel mensen die zoiets zouden willen doen, maar het doen vraagt een grote stap die je maar moet durven te nemen. Toch valt het vaak tegen als je het op deze manier wil doen. Maar het is wel een keuze en als je afhankelijk bent van donaties verandert het gewoon hoe je info bij donateurs komt.