paardenfotograaf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: paardenfotograaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:30

Mag ik even zo Duivel zijn om ook even te reageren? Eerlijk gezegd zal het mij worst wezen of iemand professional is of niet, als de foto's maar goed en vooral niet te duur zijn. € 130,- voor een shoot??? Ammenooitniet dat ik dat zou betalen voor een paar foto's van mijn paard, dan maak ik ze zelf wel. Ik vind € 45,- excl. reiskkosten al duur. Vooral omdat de meeste mensen tegenwoordig met hun eigen digitale al hele mooie foto's kunnen maken.

Als het geld me op de rug zou groeien, zou dat er prima vanaf kunnen maar helaas heb ik de geldboom nog niet gevonden. Binnenkort komt er iemand bij mij lang. Ik vond haar foto's prachtig en haar site e.d. ERG professioneel, of ze dat ook daadwerkelijk is? Ik weet het niet maar dat maakt me niets uit. Zij maakt mooie foto's en klonk heel aardig, ik krijg mooie foto's van mijn paard iedereen blij. En dat die van iemand die €130.- per uur durft te vragen net een tikkeltje mooier zijn, daar kan ik niet wakker om liggen, die krijg ik nooit te zien. Ik heb een foto in mijn profiel staan waarvan iedereen zegt dat ik hem moet laten uitvergroten. Dat het geen 'fotograafwaardige' foto is, weet ik ook wel. Het was gewoon een lucky shot met een Aldi camera, door mijn vriendje gemaakt, zonder flits maar toch is het een vande mooiste foto's die ik heb... Knipoog

Kopiëren jullie op Internet geen DVD's of CD's? Dat is namelijk ook broodroof.

Ik ben afgestudeerd en beëdigd tolk/vertaler, dit is een vrij beroep. Iedereen die denkt een aardig woordje Engels te spreken, kan een bordje in de tuin hangen. Ik met mijn opleiding, moet gewoon zorgen dat ik beter ben, beter adverteer, betere mond-op-mond krijg. Helaas misschien maar een beetje concurrentie is nooit verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Sees op 18-01-07 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:33

Sees: jij als vertaler gaat toch ook niet werken voor 1/5 (of zelfs 1/10 ofzo) van het gangbare loon?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:35

Dat zeg ik ook niet. Ik heb het gangbare tarief maar als andere mensen denken het voor minder te kunnen, moeten ze dat vooral doen, of de kwaliteit dan hetzelfde is, zal de tijd moeten leren idd. Ik krijg er niet minder opdrachten door (ik ben nu niet actief overigens hoor). Ik denk dat er een markt is voor iedereen!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:36

Dat denk ik dus ook Sees.... neem aan dat jij ook prijzen vraagt zodat je rond kan komen en ervan kan leven.... dat moet een fotograaf ook doen als het z'n beroep is, ongeacht het onderwerp van de foto (in dit geval dan paard).
Dat jij het er niet voor over hebt is jouw keus... dat geldt voor alles. Net als dat jij stukken voor anderen vertaald voor geld... ik denk dan "pak een goed woordenboek". Ieder z'n ding!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:40

Ja precies Manzano. Kijk er zijn altijd mensen die denken dat vertalen een fluitje van een cent is, die mensen zullen wellicht nooit een kwalitatief (echt) goede vertaling krijgen maar voor de teksten die zij vertaald willen hebben, zal dat ook niet nodig zijn.

Als iemand er een beetje naast hobby't met zijn huis-tuin-en-keuken digitale en die vraagt absurd lage prijzen, nou en?

Zo iemand zal hoogstwaarschijnlijk nooit gevraagd worden als professional voor Paard en Koets en als het wel zo is, dan is het een natuurtalent en dan is het diegene zijn verdiende loon (maar dan in de goede zin van het woord haha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:44

Sees schreef:
Dat zeg ik ook niet. Ik heb het gangbare tarief maar als andere mensen denken het voor minder te kunnen, moeten ze dat vooral doen, of de kwaliteit dan hetzelfde is, zal de tijd moeten leren idd. Ik krijg er niet minder opdrachten door (ik ben nu niet actief overigens hoor). Ik denk dat er een markt is voor iedereen!

Maar met fotografie ligt het iets anders. Je krijgt steeds meer mensen die zich met een semi-spiegelreflex of een instapmodelletje met kitlens (of zelfs gewoon met compactcamera's!) professioneel fotograaf gaan noemen. Zijn dan allemaal mensen die best leuk plaatjes kunnen schieten, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Vervolgens zijn zij lekker goedkoop, scoren ze met iedere shoot wel een toevalstreffer en wordt "20 euro per uur" of zelfs "alleen reiskosten en nabestellingen" de norm. Terwijl de uurprijs voor daadwerkelijk professioneel fotografen nu rond de 130 euro per uur ligt.

En dan doe het overgrote gedeelte van deze "fotografen" het nog hartstikke zwart ook.

Met vertalen ligt dat toch ook een beetje anders: je gaat niet vertalen wanneer je je talen niet goed beheerst, en daarnaast maak je hiervan je beroep (of je doet het ernaast), maar je doet het niet 2 uurtjes in de maand omdat je het zo leuk vindt. Ook geldt er bij vertalen vrijwel altijd een prijs per woord, of een overéénkomende prijs voor de gehele opdracht.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:19

Nou Nouks, je wil niet weten hoeveel mensen wel degelijk op die manier vertalen. En ik blijf er bij, voor iedereen is een markt en je moet je gewoon onderscheiden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:28

@Sees: En JOUW opmerking over dure reportages is nou precies waar ik over struikelde bij "profs" die onder de marktprijs werken.

Want mensen vinden nu 45,- euro al "duur"...

Stel dat je inderdaad een reportage van 45,- euro aanbied. En je moet op weg, ergens in NL (laten we zeggen 2 uur reizen).
Je bent aan de voorbereidingen van de shoot al ruim 1 uur bezig (afspraken maken, apparatuur klaar maken, etc.). Dan ga je 2 uur reizen naar de bestemming, daar ben je ongeveer 2 uur, waarvan 1 daadwerkelijk aan het fotograferen, dan weer 2 uur terug naar huis.
Thuis gekomen zet je de foto's op de pc, je zoekt ze uit, je bewerkt ze en ze moeten verwerkt worden als afdruk of in dit geval als cd-rom. Als je cdrom klaar is, moet je die nog posten.

Al met al ben je dan zo'n 7 tot 10 uur bezig geweest met je reportage.
Maar het is nog niet klaar, want de belastingdienst wil ook wat!

19% btw over 45,- euro, houd je 36,45 euro over.
Daar moet nog inkomstenbelasting vanaf: 34% = 24,05

Die 24,05 is je loon voor de 7 tot 10 uur dat je met die ene reportage bezig bent geweest.
Als je dan 40 uur per week "werkt", heb je maar 140,- euro verdient.

Zeg nou eerlijk, is dat een eerlijke (en volgens jou, Dure) prijs?
Denk 't niet...

Zou je voor diezelfde reportage 150,- euro rekenen, dan houd je na alle belastingen en afdrukkosten nog zo'n 70,- euro over.
Ook al geen dik belegde boterham voor 7 tot 10 uur werk.

De markt zelf blijft wel bestaan... natuurlijk. Maar de prijzen die in de ogen van de klant acceptabel lijken, verschuiven naar een niveau waarop het onmogelijk is om zaken te blijven doen zonder verlies te draaien. De marktprijzen storten in, en iedereen vind 45,- euro veel voor een fotoreportage.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:38

Probleem is dat het aanbod momenteel gewoon veeeeeel te groot is. Het is echt een fotografen-boom. Echt niet normaal meer!!
Maar ik denk dat de mensen die er echt serieus mee bezig zijn via via hun opdrachten ook wel binnen krijgen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:40

Ja, dat is zeker zo, maar het kost steeds zo super veel tijd om uit te leggen WAAROM een goede foto duur is.
Mensen willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en zelfs veel tijdschriften nemen nu liever gratis minder goede foto's van amateurs dan dat ze moeten betalen voor kwalitatief goede foto's van de profs.

Op dit moment is de markt niet echt ideaal dus. Het is hard aanpoten om rond te kunnen komen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:50

Ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor Bloos Maar ja, ik zie het meer als oefening voor mezelf en een kleine vergoeding voor de vele uren werk die er inderdaad in gaan zitten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:52

Tja, hypofocus, of het eerlijk is, is een hele andere vraag. Ik zeg alleen dat IK er absoluut geen 130€ aan uit ga geven als ik het ook voor 40€ krijgen kan, sorry.

Het is balen als andere mensen je werk 'inpikken' maar ik neem aan dat jij jezelf een stuk professioneler vind dan al die 'hobbyfotografen' en dan zou jij je dus ook moeten kunnen onderscheiden en aan je klanten moeten kunnen komen.

Ik koop geen CD in de winkel die ik gratis zelf thuis kan branden...
Laatst bijgewerkt door Sees op 18-01-07 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:53

Mananzo maar dan doe jij PRECIES hetzelfde. Ik ben namelijk iemand die mijn shoot voor VEEL minder geld bij jou zou laten doen waardoor bv Hypofocus haar shoot met mij mis zou lopen...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:54

Sees schreef:

Ik koop geen CD in de winkel die ik gratis zelf thuis kan branden...

Terwijl die toch mooier is Knipoog Boekje erbij, plaatje op de cd zelf etc.....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:59

Sees schreef:
Mananzo maar dan doe jij PRECIES hetzelfde. Ik ben namelijk iemand die mijn shoot voor VEEL minder geld bij jou zou laten doen waardoor bv Hypofocus haar shoot met mij mis zou lopen...

Ik noem me alleen geen prof. Ik heb geen website, geen advertenties of wat dan ook. Ik zet mezelf dus niet eens in de markt En dat maakt vooral veel verschil.
Ik pretendeer dus helemaal niet op hetzelfde niveau te fotograferen als Hypofocus alleen voor 3x minder geld.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:20

Ja maar dat trekt dus wel veel mensen. Er zijn meer mensen met een klein budget dan met veel geld, zo is het nu eenmaal en helemaal in de paardenwereld. We zitten graag voor een dubbeltje op de eerste rang Haha!.

En het hoesje van die CD zal mij worst wezen, het gaat mij om wat er in zit... Knipoog Ik print zelf wel een mooie foto van internet, plak ik die daarop. De muziek wordt er niet minder mooi van.

Ik zeg alleen zoals ik het zie hoor. Mijn waarheid!
Laatst bijgewerkt door Sees op 18-01-07 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

viev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:25

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 22:06

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie's, kheb er zeker wat aan gehad. Ik heb al een aantal mensen gepmt, en wat betreft mijn lage budget: Ik vind, zoals Sees ookal zei, 45 euro voor een shoot exclusief reiskosten erg duur. Ik ben meer opzoek naar de aanbiedingen Haha! zo rond tussen de 10, 20 euro, en dan waars wel exclusief reiskosten. In ieder geval bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:49

Zet er dan volgende keer niet in dat je op zoek bent naar een prof, want die hebben gewoon andere prijzen. Zet dan in je oproepje dat je zoekt naar een goedkope hobby fotograaf, dan is het voor de reagerende prof fotografen ook gelijk duidelijk dat ze niet hoeven te reageren Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:28

Wellicht kan ik je helpen. Ben dan absoluut nog geen professionele fotograaf, maar vraag ook geen professionele prijzen Knipoog
Klik eens op de link in mijn onderschrift, misschien kunnen we elkaar 'helpen'? Lachen