Kent iemand deze stal? Jansen van den hout?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlady

Re: Kent iemand deze stal? Jansen van den hout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:45

beantsje schreef:
Tinkerlady schreef:
....
Als je daar je paard koopt, kies je mijns inziens bewust voor een bepaald risico. Zorg dat je uitgebreid gaat kijken, zet het paard aan de longe, aan het werk, laat het voorrijden, kortom benut je orientatie tijd en spreek desnoods een proeftijd af (schriftelijk vastleggen). En handel is niet voor niets handel. De prijzen die ze hanteren zijn juist helemaal niet hoog, dat is ook niet voor niets. De doorstroom van de paardjes loopt daar lekker door.

En ja als het om verkopen gaat is ieder paard braaf, 100% verkeermak en lief voor kinderen. Amehoela....denk ik dan.
Laat je goed adviseren, neem een kenner en deskundige mee (hoefsmid, fysio, instructeur). Dat mag daar gewoon. Er is tijd en ruimte genoeg om te bepalen wat je eventueel wilt kopen.

Toevallig is het tegenwoordig zo, dat als je als particulier van een professionele handelsstal koopt, je onder het consumentenrecht valt. Dat betekent dat je ahw 'garantie' op je paard krijgt. Ook als het lieve beginnerspaardje alles bij elkaar bokt, of je trailermakke paard er thuis niet meer op te krijgen is, als je lieve speelpony alleen maar bijt en zelfs uithaalt, kan je hem terugbrengen.
Cruciaal hierbij is, dat je een goed contract hebt waarin je heel duidelijk hebt staan waar je het paard voor koopt/ waar hij aan moet voldoen.
Hoewel er helaas malafide handelaren zijn die liever flink bluffen dan een proces riskeren, ben je dus feitelijk veel beter beschermd dan bij koop van een particulier. (Een rechtsbijstandsverzekering is altijd verstandig om te hbben; zeker bij dergelijke grote aankopen)

Constructies waarbij je je paard inruilt, maken het wel ingewikkeld; het is wsch. verstandig om vooraf te regelen wat je terugkrijgt als het met je nieuwe paard niet lukt.

Overigens is de 'omruilgarantie' een wassen neus; je weet nooit, of de handelaar een ander leuk paard op stal heeft wat niet toevallig een stuk duurder is dan je eerste keus. In ieder geval hoef je geen genoegen te nemen met omruilen als het paard terug gaat, omdat het niet voldoet aan het doel waarvoor het gekocht is (en dus ongeschikt is).

Ja, tuurlijk. Weer zo'n wijs verhaal. Garantie tot aan de voordeur, dat weet je als je bij een echte handelaar koopt. Die werken niet met degelijke contracten, hooguit een aankoopbon verder niet. Wettelijk heb je teruggave recht tot 6 weken na aankoop bij een aantoonbaar (bij aankoop aanwezig) gebrek. Dan moet je dus een keuring hebben laten doen bij aankoop en kwam dit gebrek er uit...dan heb je als het goed is het paard in kwestie dus toen niet gekocht. Heb je geen keuring gedaan, heb je geen poot om op te staan. Bewijs maar eens een gebrek en hoe lang dat gebrek er al was...niet ontstaan bij jou.

Kortom ik blijf bij mijn advies, dat als je via een handelaar koopt, je min of meer een bewust risico neemt. Dat is niet alleen bij genoemde handelaar, maar bij alle. Meestal krijg je ook niet de volledige historie als waarheid mee, dus neem de tijd, neem bekwame mensen mee en neem volledig overtuigd je eigen beslissing tot aankoop. Je kunt het treffen, soms ook niet. En het is nou eenmaal in de paardenhandel niet zo dat je net als bij de HEMA, aankoopgarantie met kassabon krijgt met de belofte niet goed geld terug. Omruilen van een paar sokken omdat de kleur toch niet zo leuk is toch echt wat anders dan omruilgarantie met een paard. Hoe zorgvuldig zijn vele mensen op zoek naar dat ene paard met die bijzondere onderlinge klik. Dan is het toch niet zo dat je vandaag die lieve brave witte kiest en bij nader inzien nadien maar liever die pittige zwartgevlekte mee naar huis neemt Knipoog

Koop dan een hobbelpaard. Altijd braaf, rustig, eet weinig en blijft gezond. Clown

PS. Met een particulier kun je vaak veel beter samen een goed contract opstellen, zo uitgebreid als je beiden wilt. Dus ik deel je mening niet.

Succes!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:08

Ik heb goede ervaringen met deze handelsstal, vond ze erg aardig en open.

Achteraf bleek mijn paard wat te mankeren aan de hoeven, wat hoogstwaarschjijnlijk niet opgemerkt is voor de koop, het is bij ons met toeval aan het licht gekomen.

Ik mocht hierop m'n paardje inruilen, maar dat wilde ik niet en heb uiteindelijk onkostenvergoeding gehad. Overigens is mijn paard nu weer in orde

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:05

had je je paard laten keuren?
ik heb mijn paard daar gekocht, laten keuren, niks aan de hand, rijd er nu heerlijk mee rond en ben er super blij mee! Lachen
tjah, het is en blijft natuurlijk een handelstal he, dus ben het wel eens met de reactie van Tinkerlady..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:40

tot mijn grote spijt schop ik het topic omhoog Clown

Ben er gister geweest en vond het super geregeld, twijfelen nu of we paardje echt willen en dat was geen probleem, ook zou ik als ik het paard zou kopen en het bevalt toch niet of is toch ergg vervelend mogen ruilen, als er niets stond mijn geld terug

Je mocht alles uit de stal pakken en werd voor je neus opgezadeld of je mocht het zelf doen, ik vond het er erg eerlijk uitzien allemaal

ellesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:17

Ik vind het helemaal niks daar, rare praktijken en absoluut paardonvriendelijk Boos!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:21

ellesje schreef:
Ik vind het helemaal niks daar, rare praktijken en absoluut paardonvriendelijk Boos!

onderbouwing??? Vork

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:50

Liezel1 schreef:
ellesje schreef:

onderbouwing??? Vork

inderdaad, ik heb er nu een paard op proef van, 2 weken (vandaag dag 2 Lachen en ik ga der vanmiddag eens beklimmen) en ik vond dat ze erg netjes met de beesten omgingen, ze nemen er gewoon de tijd voor en regelen alles ook netjes met vervoer en zadel hoofdstel enz.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:10

Nou, succes met je paard hoor. Ik heb een van mijn paarden er bijna twee jaar geleden gekocht (Lexie) en nooit geen spijt van gehad. Ik ben er gewoon netjes behandeld en ik heb er voor een reele prijs een goed paard gekocht. (Dat mijn merrie achteraf nog beter was dan Dirk wist qua keuringsresultaten en predikaten etc. was voor mij nog mooi meegenomen, maar dat komt denk ik omdat ik een paard met buitenlandse (hannoveraan) papieren heb, en daar weten ze in nederland nou eenmaal minder vanaf... Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:45

Ik ben er nu 2 dagen achter elkaar geweest, paardje wat eigenlijk wilde helaas gisteravond opeens verkocht, dus vandaag terug geweest. Morgen krijg ik een ander van ze op proef, ook leuk ding zoals vandaag zag.

KikiKSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:11

Ik vind het echt een super goede handelsstal en zal daar zeker ook weer langs gaan als ik weer een paardje zoek!
Ik raad mensen ook altijd aan om daar eens te gaan kijken als ze wat zoeken.
Ik heb mijn laatste paardje daar vandaan gehaald en was allemaal prima geregeld! Kon hem zo meenemen en thuis uitproberen. Had eerst een proefperiode van 2 weken maar toen hij mij begon uit te testen heb ik gevraagd of ik hem een maand mocht houden en dat was absoluut geen probleem! Paardje bleek na een maand toch te jong en te sterk voor mij te zijn dus heb ik hem teruggebracht en dat was ook geen enkel probleem. Kon zo weer een ander meenemen als ik wilde met de trailer!
Lees ook verhalen over mensen die achteraf een paard hadden wat niet goed bleek te zijn, maar daar ben je zelf bij!
Je mag elk paard bij hun op proef meenemen als je een beetje kan rijden en dan kan je hem zelf uittesten en laten keuren bij je eigen DA en als hij dan niet goed blijkt te zijn kan je hem zo weer terugbrengen en vind je hem wel goed, betaal je dan pas.
Echt een super stal!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:06

beantsje schreef:
Toevallig is het tegenwoordig zo, dat als je als particulier van een professionele handelsstal koopt, je onder het consumentenrecht valt. Dat betekent dat je ahw 'garantie' op je paard krijgt. Ook als het lieve beginnerspaardje alles bij elkaar bokt, of je trailermakke paard er thuis niet meer op te krijgen is, als je lieve speelpony alleen maar bijt en zelfs uithaalt, kan je hem terugbrengen.
Cruciaal hierbij is, dat je een goed contract hebt waarin je heel duidelijk hebt staan waar je het paard voor koopt/ waar hij aan moet voldoen.
Hoewel er helaas malafide handelaren zijn die liever flink bluffen dan een proces riskeren, ben je dus feitelijk veel beter beschermd dan bij koop van een particulier. (Een rechtsbijstandsverzekering is altijd verstandig om te hbben; zeker bij dergelijke grote aankopen)

Tinkerlady schreef:
Ja, tuurlijk. Weer zo'n wijs verhaal. Garantie tot aan de voordeur, dat weet je als je bij een echte handelaar koopt. Die werken niet met degelijke contracten, hooguit een aankoopbon verder niet. Wettelijk heb je teruggave recht tot 6 weken na aankoop bij een aantoonbaar (bij aankoop aanwezig) gebrek. Dan moet je dus een keuring hebben laten doen bij aankoop en kwam dit gebrek er uit...dan heb je als het goed is het paard in kwestie dus toen niet gekocht. Heb je geen keuring gedaan, heb je geen poot om op te staan. Bewijs maar eens een gebrek en hoe lang dat gebrek er al was...niet ontstaan bij jou.

Kortom ik blijf bij mijn advies, dat als je via een handelaar koopt, je min of meer een bewust risico neemt. Dat is niet alleen bij genoemde handelaar, maar bij alle. Meestal krijg je ook niet de volledige historie als waarheid mee, dus neem de tijd, neem bekwame mensen mee en neem volledig overtuigd je eigen beslissing tot aankoop. Je kunt het treffen, soms ook niet. En het is nou eenmaal in de paardenhandel niet zo dat je net als bij de HEMA, aankoopgarantie met kassabon krijgt met de belofte niet goed geld terug. Omruilen van een paar sokken omdat de kleur toch niet zo leuk is toch echt wat anders dan omruilgarantie met een paard. Hoe zorgvuldig zijn vele mensen op zoek naar dat ene paard met die bijzondere onderlinge klik. Dan is het toch niet zo dat je vandaag die lieve brave witte kiest en bij nader inzien nadien maar liever die pittige zwartgevlekte mee naar huis neemt Knipoog

Koop dan een hobbelpaard. Altijd braaf, rustig, eet weinig en blijft gezond. Clown

PS. Met een particulier kun je vaak veel beter samen een goed contract opstellen, zo uitgebreid als je beiden wilt. Dus ik deel je mening niet.

Succes!

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt..
Allereerst; er geldt helemaal geen termijn van 6 weken bij een aantoonbaar gebrek. Er zijn weliswaar antedateringstermijnen maar die zijn wettelijk niet vastgelegd en wisselen per aandoening.
Ten tweede: als je koopt van een particulier, en het paard blijkt een verborgen gebrek te hebben, moet je als koper aantonen dat het paard het al had op het moment van verkoop. Koop je van een handelaar dan is de bewijslast omgekeerd: de handelaar moet aantonen dat het paard gezond was op het moment van verkoop. Daarom hebben veel handelaren de keuring al geregeld voor de verkoop, bij hun eigen DA, in de hoop dat de koper het niet opnieuw laat doen (bij een misschien wat kritischer DA?).

Ten derde: wat jij zegt over die contracten, dat is nou net wat een goede handelaar onderscheidt van een slechte. Wij hebben 2 x gekocht bij een handelaar, contract was geen probleem, inhoud kon in overleg aangepast worden. De 1e x beviel het paard niet (bokte bij aangalopperen en we hadden in het contract laten zetten dat hij absoluut braaf voor beginners was) en we kregen zonder mankeren geld terug.

Moraal van het verhaal: overleg eens met de handelsstal of ze met contracten werken, en wat daar instaat en of dat bespreekbaar is. Dan weet je ook wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik zou never zo'n belangrijke aankoop doen (zowel financieel als emotioneel) zonder contract.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:44

@ Haike mag ik vragen welk paardje er verkocht is? Ik ben zondag geweest en ga morgen weer, als het toevallig één was waarvoor ik ging kijken weet ik het alvast. Toen ik zondag kwam had ik stuk of 3 leuke gezien maar die bleken allemaal al verkocht.

Verder heb ik geen slecht woord over deze stal, heb er september vorig jaar mijn paard gekocht en ben er heel blij, enige is dat ik gewoon geen klik met haar heb en daarom nu voor een ander paard aan het kijken ben.

Iedereen heeft wel goeie en slechte dingen gehoord over stallen, dat is hetzelfde als met hoefsmeden ed.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:15

Dat bericht van Haike is van februari, ik weet niet of je dat doorhad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:23

Moderatoropmerking:
Let er svp wel op dat alleen ervaringen uit 1e hand zijn toegestaan op Bokt. Verder is dit al een redelijk oud topic, kijk dus naar de data waarop men gepost heeft.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:37

Arielle je hebt gelijk, beetje blind Frusty dacht dat het deze maand was en dan nog beetje dom van mezelf want tis morgen de 23ste (zat weer dingen tegelijk te doen) Hamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:45

Topic is wel oud maar aangezien ik vindt dat deze stal, leuke paarden voor normale prijzen heeft (geen toppers) en zeer goede afspraken maken (proeftermijn enz.) wil ik toch nog even de negatieve verhalen tegen spreken.

Wij hebben daar pas een leuk paard vandaan gehaald die via hem te koop stond, helaas is het paard op iets totaal onverwachts afgekeurd maar alle contacten met Dirk zijn van begin tot eind prettig geweest.
Heerlijk om een paard eerst op proef te krijgen zodat je thuis in je eigen omgeving het paard kan uitproberen en testen of het paard bij je past en of het de dingen kan die jij er van verlangt.
Uiteraard is het een handelsstal en worden de paarden niet helemaal tiptop verzorgt zoals jij het thuis zou doen maar ik vindt het er over het algemeen netjes uitzien, boxen ogen schoon, paarden zijn schoon.

Als hij weer een leuk heeft staan zou ik zo weer bij hun aankloppen, prima ervaring, ieder geval beter als de ervaringen die ik tot nu toe met particulieren heb gehad.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:16

Tinkerlady schreef:

Een goede handelaar wil best onderhandelen over de inhoud van het contract. Wij hebben onze Jody ook bij een goede handelaar gekocht, dus met contract waarin een precieze omschrijving van het gebruiksdoel opgenomen stond (in dit geval 'geschikt voor beginnende ruiter').

Je kan je paard binnen 6 maand terugbrengen als het paard niet aan het contract voldoet. Vandaar dat de beschrijving in het contract zo belangrijk is.

Dat is dan meteen het verschil tussen een goede en een slechte handelaar. Een goede handelaar staat voor zijn product en durft zijn toezeggingen op papier te zetten.
Een handelaar die geen goed contract wil opstellen, daar zou ik geen zaken mee doen. Zelfs niet als het paard heel leuk lijkt.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:49

Dit is een heel oud topic, dus hier een slotje..