Ervaringen met Rodinde Hoogenraad? (kliniek vinkenga?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: Ervaringen met Rodinde Hoogenraad? (kliniek vinkenga?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:28

ligt eraan in welke richting de kliniek keek; wat is er al uitgesloten? dan zullen ze toch een idee hebben gehad van wat het was?
heb je al een dierenfysio geprobeerd (www.nvfd.nl)?
ik ben zelf niet zo'n voorstander van kraken en hameren, en dat doet Rodine juist.
ben je het vertrouwen in de kliniek waar je was kwijt, dat je nu een heel andere weg zoekt?
vind het moeilijk om zonder deze info je gericht te kunnen adviseren, maar meld je gerust met meer info! Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:33

Waarom ben jij daar geen voorstander van? Mijn ervaring met fysio is dat ze wel de spieren los maken maar de onderliggende oorzaak (geblokkeerde wervels) niet aanpakken.

Overigens kan ik niet zeggen dat Rodinde bot is, wel eerlijk en direct maar heel erg betrokken.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:34

@ Dierfisio.

Ik heb inmiddels 1600 euro naar klijndijk gebracht. Eerst de DA thuis 80 euro. Naar de kliniek toe:
Zij dachten steeds dat het in het been zat. Eerst was het de voet. Ze gingen prikken foto's maken enz. 350 euro. Na het prikken liep ie nog stokkreupel, terwijl de dierenarts zei dat ie goed liep, maar gewoon wat stijf. Alá Ander beslag daar 100 euro.
Toen was het na weken nog niet over. (want het zit daar ook niet in).
Toen was het in het been ergens. Van allerlei dingen bekenen. Weer tich foto's en onderzoeken, en longeren en weer buigproeven enz enz.. hoppa 600 euro.
En zo nog een paar keer.
Uitgesloten is dus alles wat in de voet zit. Want de rest konden ze niet goed zien ofzo op foto's. Heel apart.

Maar hier kom ik dus niet verder..

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:37

Als je in Drenthe woont kun je gemakkelijk naar Mariette Kelfkens. Ze zit bij Hoogeveen. Eventueel kan ze ook langs komen maarja dat kost weer meer he. Zij is collega van Eric Laarakkers maar aangezien hij in De Bilt zit is dat wat ver. Zelf ga ik ook naar Mariette met al mijn dieren. Als ik hun niet had gehad had mijn paard al twee keer bij de slager gestaan.
Sterkte ermee!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:39

@ Heidi, kun je mij meer vertellen over wat zij precies doet en met wat voor klachten jou paarden ernaar toe zijn gegaan?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:45

Lielle schreef:
Waarom ben jij daar geen voorstander van? Mijn ervaring met fysio is dat ze wel de spieren los maken maar de onderliggende oorzaak (geblokkeerde wervels) niet aanpakken.

Overigens kan ik niet zeggen dat Rodinde bot is, wel eerlijk en direct maar heel erg betrokken.

ik geloof niet, dat je van buitenaf een paard-vriendelijke prikkel aan het lichaam kunt toedienen, die ervoor zorgt dat een wervelblokkade verdwijnt. met die hamers kun je echt een hoop kapot maken (, botscheurtjes, fracturen, boel juist vast in elkaar meppen ipv losser, etc.).
fysiotherapeuten kijken zeer zeker wel naar de beweeglijkheid van de wervelkolom. ze zullen dan voorwaarden scheppen voor normaal bewegen (bijv. gespannen spieren losmasseren, rug doorbewegen/mobiliseren, oefeningen meegeven, advies geven mbt beweging -rijden/longeren-, etc.). ze pakken dus wel degelijk de oorzaak aan, en niet alleen de symptomen.
overigens raakt een rug vaak juist vast, doordat de spieren vastzitten. dus precies andersom zoals jij het beschreef, maar dat terzijde.
vraag een fysio die aan je paard werkt gerust naar wat hij/zij doet, en waarom. ikzelf vertel er altijd een heleboel bij, zodat duidelijk is wat ik doe, en waarom. maar minder kletsgrage collega's zullend at misschien niet uit zichzelf doen, zodat jou niet duidelijk wordt wat ze doen (en het lijkt alsof er alleen maar een beetje gemasseerd wordt).
maak ik het zo duidelijker voor je? ik hoop van wel! Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:49

maar het gekke is dat mijn paard stilstaand heel soepel is..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:50

Jouw verhaal is helder maar wat mij betreft incompleet. Ik heb oa een keer te maken gehad met een geblokkeerde wervel door een heel erg lelijke val (staat wel in mijn profiel als je geïnteresseerd bent, Pablo) en die was echt niet los te maken met het behandelen van spieren. En die ervaring kan ik bij mezelf bevestigen, na dezelfde val ben ik nl ook gekraakt.

En ik heb ook ervaring met fysio en de bijbehorende oefeningen, maar mijn ervaring is dat dat de onderliggende oorzaak niet oplost. Waarbij ik wil opmerken dat ik bijzonder te spreken was over beide fysio's, en beiden ook erg veel uitleg hebben gegeven.

Overigens werkt Rodinde (om on topic te gaan) met indirecte krachten, ze plaatst een hamer bij de te behandelen wervel, en tikt vervolgens die hamer met een andere aan.

/add Yvonniej
Is hij gevoelig met poetsen?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:52

Lielle schreef:
Jouw verhaal is helder maar wat mij betreft incompleet. Ik heb oa een keer te maken gehad met een geblokkeerde wervel door een heel erg lelijke val (staat wel in mijn profiel als je geïnteresseerd bent, Pablo) en die was echt niet los te maken met het behandelen van spieren. En die ervaring kan ik bij mezelf bevestigen, na dezelfde val ben ik nl ook gekraakt.

En ik heb ook ervaring met fysio en de bijbehorende oefeningen, maar mijn ervaring is dat dat de onderliggende oorzaak niet oplost. Waarbij ik wil opmerken dat ik bijzonder te spreken was over beide fysio's, en beiden ook erg veel uitleg hebben gegeven.

Overigens werkt Rodinde (om on topic te gaan) met indirecte krachten, ze plaatst een hamer bij de te behandelen wervel, en tikt vervolgens die hamer met een andere aan.

/add Yvonniej
Is hij gevoelig met poetsen?

het valt mee. wel een beetje

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:54

Om dan even on topic te blijven, (dierfysio, ik wil wel per PB verder evt) ik zou je zeker aanraden eens bij een fysio (en ik zou toch voor Rodinde kiezen) te gaan kijken om rug en hals te onderzoeken.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:02

Wij zijn met verschillende paarden bij Rodinde geweest en alle paarden zijn er heel erg van opgeknapt. Ik ben blij dat er dit soort mensen zijn want anders zouden mijn paardjes niet erg veel lol hebben aan het rijden: Eén had drie veulens gehad en is een paar jaar slecht gereden. Gevolg: paard zat vast in z'n nek en had wervels verschoven.. dus achteraf niet vreemd dat ie moeite had met (af)buigen! Ik ben van mening dat als je paard een probleem heeft (kreupelheid, maar ook staken, etc.) je em eerst eens zou moeten laten nakijken. Vaak mankeert zo'n paard iets waardoor hij bepaalde dingen gewoon niet kan.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die minder goede ervaringen hebben bij een arts. Er kan natuurlijk bij zo'n behandeling altijd wat misgaan, ookal heb ik bij Rodinde het idee dat zij echt goed weet wat ze doet. Of je je paard door haar laat behandelen moet je uiteindelijk zelf weten, maar ik zou het zeker doen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:23

@Lielle: Rodine is geen fysio; zoals je het opschreef lijkt dat nu net zo.
Verder weet ik hoe het werkt met de hamers, heb het vaak genoeg van dichtbij gezien. Blijf erbij dat ik het niks vind, maar hee: ieder z'n ding.
Ik heb het niet nodig, krijg het zonder ook wel goed (of niet, krijg natuurlijk niet alles goed, maar dan heb ik niet het idee "had ik maar twee hamers, dat zou nu goed van pas komen").

@TS: tsja, dat het niet in z'n voeten zit lijkt me duidelijk. slordig van die kliniek dat ze de rug compleet ovbergeslagen hebben! dikke misser...
wat ga je nu doen? ik denk dat een paardenarts met kijk op ruggen (Lienden?) en/of een goede dierenfysio je paard eens goed door moeten lopen, mn. de wervelkolom. Met wat daar al dan niet gevonden wordt, kun je dan verder werken. Nu blijft het toch gissen waar de oorzaak ligt, en kun je dus ook geen behandelplan maken.
Wens je veel succes toe. En vraag een kostenraming als je verder gaat met 'm.... Bloos

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:25

www.osteopaard.nl
een vriendin van me heeft die vrouw die daar werkt laten komen en was zeer te spreken over deze mevrouw. weet niet meer wie langs kwam.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:38

Rodinde is dierenarts, manueel therapeut en acupuncturist. Persoonlijk zou ik niet een fysio inschakelen zonder dat daar ook een DA bij betrokken is.

Mijn ervaring is dat maar erg weinig paardenartsen echt verstand hebben van rugproblemen en dat is inclusief Lienden, waar ik wel zeer te spreken over ben. De enige die ik tot nog toe gevonden heb is Rodinde, ik zeg niet dat er niet meer zijn. Wat ik bijn haar bijzonder waardevol vind is dat ze waarde hecht aan het oordeel van de eigenaar/ruiter en dat meeneemt in haar diagnose, iets wat ik helaas maar bij weinig DA's ben tegen gekomen.

Dierfysio, ik ben erg benieuwd hoe jij dan mijn voorbeeld zou hebben aangepakt, maar dat is lastig aangezien ik je de medische details niet kan geven. Dat is trouwens maar 1 geval, heb er wel meer gezien. Wij komen met drie paarden bij Rodinde en haar man en ik ben daar in alle gevallen (en dat is lang niet altijd hamers geweest) bijzonder over te spreken.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:48

Er zijn meer wegen naar Rome. Eric en Mariette zijn ook Dierenarts, manueel therapeut, accupuncturist etc.
Het moet ook klikken denk en dat is toch weer voor iedereen anders.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:55

Daar ben ik het volkomen mee eens Heidi. Ik zeg ook zeker niet dat Rodinde zaligmakend is, zou erg vreemd zijn.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:07

even voor de duidelijkheid: je mag als dierenfysiotherapeut alleen werken op verwijzing van een dierenarts; dus er is er zowiezo 1 bij betrokken. uitzondering betreft het begeleiden en verbeteren van problemen in de sport (verminderde sportprestaties zonder direct duidelijke oorzaak); dat mag zonder verwijzing. maar dan nog is het vaak zinvol de d.a. erbij te betrekken.

@Lielle; tsja, dat weet ik ook niet,w ant weet niet wat er toen allemaal gebeurd is cq. de blessures waren. ben erg blij voor je dat het allemaal goedgekomen is!
maar we gaan wat offtopic... Knipoog

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:17

Ik kan iedereen aanraden om naar de kliniek in Vinkega te gaan.

voordelen:
Houden je niet aan het lijntje
Kunnen ook geen wonderen verrrichten maar zeggen tenminste eerlijk waar je aan toe bent
Kloppen niet onnodig geld uit je zak

Ik heb nog niet meegemaakt dat ze een speciaal kreupelheidonderzoek doen met buigproeven en verdovingen van veel euro's
Zien gelijk waar paard kreupel is.

Hebben geen hoefsmid in dienst die betaald moet worden en dus op zijn werkdag zoveel mogelijk paarden op speciaal beslag moet zetten.

Ik heb ervaringen met verschillende veearten omdat zelf we altijd veel paarden hebben.

Als je eengoed behandeling voor je paard wilt en geen torenhoge rekeningen wil ontvangen (vaak ook nog zonder resultaat)

GA NAAR FRIESLAND

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:24

Uit eerste hand weet ik ook een paard wat verlamd is geraakt door de behandeling (met hamer van Rodinde.
Maar een aantal jaren ervoor ben ik met een eigen paard erheen geweest, dat is wel bevallen. Ik denk dat het wel enig risico met zich meebrengt.
Pas ben ik ook wezen kijken bij een osteopaat die een paard behandelde, ik vind die behandeling ook wel logisch klinken. (kreeg uitleg)

Maar misschien is het goed om eerst de rug etc. eens goed te laten bekijken door een DA. Het kan op veel plekken zitten hoor, schouder, rug, nek en nog wel meer denk ik.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:54

_MelloW_ schreef:
www.osteopaard.nl
een vriendin van me heeft die vrouw die daar werkt laten komen en was zeer te spreken over deze mevrouw. weet niet meer wie langs kwam.

het is www.osteopathiepaard.nl

en voor meer info over rodinde, moet je cinnic hier op bokt even een pb sturen,
die kent haar goed, en is niet positief over haar methodes

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:58

osteopaard.nl doet het ook, maar het is gewoon een andere site, van andere mensen dan osteopathiepaard.nl Lachen

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:04

dierfysio schreef:
osteopaard.nl doet het ook, maar het is gewoon een andere site, van andere mensen dan osteopathiepaard.nl Lachen

dat snap ik, maar die vriendin die ze bedoelde was ik, haha

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:18

euh, sorry, dawisknie... blont... Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 18:55

Egni schreef:
Uit eerste hand weet ik ook een paard wat verlamd is geraakt door de behandeling (met hamer van Rodinde.
Maar een aantal jaren ervoor ben ik met een eigen paard erheen geweest, dat is wel bevallen. Ik denk dat het wel enig risico met zich meebrengt.
Pas ben ik ook wezen kijken bij een osteopaat die een paard behandelde, ik vind die behandeling ook wel logisch klinken. (kreeg uitleg)

Maar misschien is het goed om eerst de rug etc. eens goed te laten bekijken door een DA. Het kan op veel plekken zitten hoor, schouder, rug, nek en nog wel meer denk ik.

Ik heb al tig keer bij de DA geweest. trouwens Rodinde is toch ook DA?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:21

ja, Rodinde is ook d.a. Erik Laarakkers ook en Steffi vd Laarse ook.