mening reparatie? en vakkundige leerbewerker gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

Re: mening reparatie? en vakkundige leerbewerker gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 09:57

Ik haal het zadel vanavond op, betaal haar om er vanaf te zijn en kijk dan even wat ik er mee ga doen. De randen kunnen wellicht nog wat netter afgewerkt worden maar dit stikwerk is wel om te janken. Ze heeft het orginele stuk leer eraf getrokken en de gaten overgetrokken op het nieuwe stuk. Het orginele stuk was heel dun zacht leer, dit is veel dikker en ligt op het zweetblad ipv in de "holte"

robbie88

Re: mening reparatie? en vakkundige leerbewerker gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 10:06

Dat is best snel weer soepel is mijn ervaring, ik zou mij richten op een betere afwerking. En dan gewoon gebruiken, nog meer gaatjes gaat het niet verbeteren, het is functioneel , waarom heb je het niet retour laten sturen naar de fabriek voor reparatie? Mijn man had dit met zijn zadel ook , en
Is bij devoucoux gewoon nieuw zweetblad aangekomen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 10:16

robbie88 schreef:
Dat is best snel weer soepel is mijn ervaring, ik zou mij richten op een betere afwerking. En dan gewoon gebruiken, nog meer gaatjes gaat het niet verbeteren, het is functioneel , waarom heb je het niet retour laten sturen naar de fabriek voor reparatie? Mijn man had dit met zijn zadel ook , en
Is bij devoucoux gewoon nieuw zweetblad aangekomen

kan zomaar zijn dat dat de 'beste' optie is. Er is duidelijk íemand die dit wel kan. Nameljik de orginele zadelmaker.
En van wat ik gezien heb is het dus inderdaad niet zo eenvoudig als het in eerste instantie lijkt. Ik had me daar dus ook op verkeken.
Wel suf eigenlijk. Want dat stuk erop suggereert dat je dat ene onderdeel kunt vervangen bij slijtage. maar door hoe het in elkaar gezet is, werkt het dus niet zo.
bij mij was het in één keer meegestikt met de paspelstiknaad. Die komt dus los als het het beschermstuk er af haalt. En die moet je dus ook weer meetsikken als je hem terugzet. wat dus heel moeilijk is zonder de exáct juiste apparatuur.

Als ik helemaal achteraf kijk. Had ik dus beter alleen het paspel stiksel kunnen laten repareren. dan het zweetblad gewoon 'op' rijden. (wat ook weer 10 jaar duurt) En er dan een nieuw zweetblad op laten zetten.
Of zoals ik het nu gedaan heb: functioneel, iets minder sjiek.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 10:36

Dat zo'n stug dik stuk leer snel soepel is zou ik niet zo vanuit gaan..

Hieronder zie je hoe ik een zadel kocht, gerepareerd door een zadel/tuig maker. De scheur is geplakt en er is toen een groot dik vierkant stuk leer achter gestikt. Dit werd alles behalve soepel en het zadel is dus ingescheurd waar dat stugge leer zat. Zo heb ik deze overgenomen (was mijn eerste zadeltje en had wat nodig).

Afbeelding

Vervolgens heeft de schoenmaker dit leer aan de achterkant verwijderd en het met heel soepel leer en ik gok een berg lijm zo klein mogelijk geprobeerd te repareren. Dit zit tot op heden nog steeds (al heb ik het zadel niet extreem lang gebruikt hoor, geloof alleen de eerste winter). Je ziet wel als dit de eerste reparatie was geweest dat je er nauwelijks wat van had gezien zo onder de riem van je stijgbeugels. Nu zit je met een dik stuk leer, grote stiknaden, en daardoor nog een extra reparatie. En in tegenstelling tot de zadelmaker heeft deze schoenmaker wel een nieuw stukje voor die stijgbeugel riem erop gezet.

Afbeelding

Bedoel meer: zo'n stuk stuk leer kan meer kapot maken dan je misschien zou verwachten..

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 10:59

Oef.... Mijn ogen doen pijn van dit zadel. Ik ben net een half jaar bezig met de opleiding zadelmaker, maar ik zie al zoveel fouten.... ;(

De meeste punten zijn al door Wendy15 en Akecheta genoemd, maar ook als ze wel dit dikke stuk leer wil gebruiken had ze de afwerking veel mooier en minder opvallend kunnen doen.

Het is dat je niet bij mij in de buurt zit, maar dit zou een mooi stuk zijn om mee te nemen naar de les. Al ben ik bang, net wat Wendy ook al zegt, dat het leer van je zweetblad wat verzwakt is door de extra gaten die ze erin heeft gemaakt.
Een reparatie als dit is gewoon handwerk als je het netjes wilt doen, en dat maakt het wat duurder dan snel werken met de naaimachine.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 11:29

pol013 schreef:
wendy: mee eens hoor. Maar dat krijg je dus heel makkelijk door die paspel zoals ik omschrijf. je naald springt helemaal uit het lood bij de allerkleinste afwijking. Dat zal daar gebeurt zijn met de gaten die ze eerst gemaakt had.

Hier iemand met veel ervaring, zowel zachter tassenleer als stug en dik tuigleer. Ook ervaring met paspel. Voordeel van handnaaien is dat je naald niet uit het lood springt. Als je zelf je gaten slaat en deze verticaal door het leer slaat, gaat je naald gewoon verticaal door het leer, die volgt nl precies het gat wat je geslagen hebt.

Volgens TS heeft de zadelmaakster met de hand gestikt.

Yep, het is een klus waar je goed bij moet opletten, maar als je dat niet kunt, moet je er niet aan beginnen. Het zorgvuldig voorbereiden en stikken kost veel tijd, maar dan kan je het ook echt netjes maken.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 12:23

Ook ik zou als maker zeggen: niet zoals het moet. Zonde, maar als het er weer vanaf is, is je zadel nog niet verpest gelukkig.
Dat iemand een 'zadelmaker' is, en daarmee volgens moderne standaarden jouw zadel goed op jouw paard kan passen, mooi kussens kan vullen en misschien nog een paar nieuwe singelstoten netjes aan naait, betekend nog niet dat iemand daadwerkelijk een zadel kan maken vanuit een stuk gelooid leer.
Handwerk is een ambacht, en echt een vak apart. Dat krijg je in heel beperkte mate in een opleiding, en daarnaast is het een kwestie van oefening. Oefening die een moderne zadelmaker vaak niet heeft omdat naar dit soort ambachtswerk maar heel weinig vraag is en je doorgaans veel goedkoper bent met een industriële quick fix of een heel nieuw object.

Persoonlijk vallen me een aantal dingen op, zo ver vanaf de foto te beoordelen.

Er is niet het juiste leer gebruikt. Het origineel is van natuurlijk gelooid tuigleer, de reparatie zo te zien van chroom gelooid leer.
Dit hoort gewoon met tuigleer, en dan mooi dun gemaakt. Ik kan me zo voorstellen dat de zadelmaker niet 'toevallig' 5 soorten dikte tuigleer had liggen, want dat heb je als zadelmaker bijna nooit nodig.
Overigens betekend dat dat je de klus dan gewoon moet weigeren zou ik zelf vinden.

Stiksels zijn van achter ingestoken met de els, en daardoor niet in lijn aan de voorkant.
Ze heeft dus wel met de hand gestikt, en ook de originele stiksels gebruikt. Dan sla je dus geen gaten maar gaat zorgvuldig met de els door de originele gaten van het zachte leer van het zweetblad. Maar die moet je dan 100% recht insteken, terwijl het resultaat aan de voorzijde zichtbaar is. Dit is echt niet makkelijk! Zeker niet als er ook nog een heel zadel aan vast zit. Maar daar zijn wél truckjes voor. Dat is wel heel tijdrovend en vraagt ervaring. Zeker als je ze ook nog wilt verzinken zoals hier niet is gedaan, waardoor ze extra snel zullen slijten door je rijlaars.

Er is vanaf een kant gestikt waardoor het leer is gaan 'werken' en er bochtjes zijn ontstaan. Dit is wel iets waaruit spreekt dat er niet veel ervaring met dit soort lange stukken met 2 soorten leer in een bocht ervaring was. Maar - je kan je voorstellen dat dit soort situaties ook niet veel voorkomen. Het is hier ook mede doordat het niet het goede leer is.

@Celebi: jouw zadel is helaas wel van andere kwaliteit dan die van de TS. De eerste reparatie is niet gek gedaan, maar gescheurd omdat het originele leer niet zo goed is. De 2e is slim opgelost. Leuk om te zien hoe zoiets over de tijd gaat. En super dat je het hebt laten repareren. Veel duurzamer, zouden meer mensen moeten doen!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 12:39

Klopt inderdaad! Kwaliteit was zeker anders (JC zadeltje), maar uiteindelijk was het wel echt dat stugge stuk leer erachter wat de nieuwe schade had gemaakt. De oorspronkelijke scheur kwam van ergens achter blijven hangen toen het paard met zadel door een deuropening ging geloof ik.

Vind het vooral heel frappant dat een schoenmaker het netter en beter had gemaakt dan een hele bekende tuig maker uit de regio. Want het was en niet netjes én het droeg niet bij aan de stevigheid. Dat gevoel krijg ik ook een beetje als ik naar die reparatie van TS kijk. Het leer ziet er stugger uit en ligt er echt op. Afgezien van de looks en comfort ben ik na mijn ervaring toch huiverig voor extra schade door het verschil in leer types bij elkaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:53

Daarom raad ik bij schade vaak ook aan om even bij de lokale schoenmaker te informeren of die toevallig zin heeft in een keer iets anders :j Schoenmakers werken vaak netter dan zadelmakers. Zal inderdaad wellicht wel komen omdat er waarschijnlijk niet meer zoveel echte zadelmakers zijn, die gewend zijn om mooie kwaliteit handwerk af te leveren. Vaak houdt het met een beetje een patch er op stikken wel op....

Schoenmakers zijn vaak handiger en meestal nog goedkoper ook :)

Uiteraard zijn er ook heus zadel- en tuigmakers die wel heel degelijk werk afleveren.
Maar schoenmakers zijn vaak best enthousiast voor allerhande klusjes en die komen vanalles tegen qua leersoorten, stiksels en allerhande rondingen en afwerkingen enzo :j

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:13

Die ervaring heb ik niet. Het is het zelfde veld als de zadelmakers: In de opleiding zit handambacht maar in kleine mate en hangt af van stage of ervaring. Ik ken behoorlijk wat Ambachts-schoenmaker opleiding afgestudeerde die er op dat specifieke vlak niet veel van bakken. Daarnaast hebben ze vaak weinig of geen ervaring met natuurlijk gelooid leer. Het hangt puur af van de persoon.
(Ik zou bijvoorbeeld - als ik het zelf natuurlijk niet zou doen - Marcel van Lent, schoenmaker aan de Fe-Bo in Amsterdam mijn zadel zo toe vertrouwen. Maar zadelmakerij Harrie van den Bosch absoluut ook! )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:19

'Tuurlijk, het is net als met alles: er zijn hele goede vakmensen. Hele erge prutsers. En vanalles er tussenin :j Maar schoenmakers zijn vaak heel kundig en vaak ook bereikbaarder dan zadelmakers omdat er simpelweg meer van zijn :) Dus regelmatig is een lokale schoenmaker dan een hele prima optie.