Waar koop je een gezinspaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zazaza

Re: Waar koop je een gezinspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 21:01

Je hebt gelijk.

Merrie is wel eis ivm kudde waar ze in komt. Gezondheid wil ik ook niet op inleveren (Fries is daarom wel lastiger). Rest is geen harde eis (onbeleerd zou bij de klik wel kunnen, slecht gereden vind ik dan weer veel lastiger), ras en kleur ook niet zoals je zegt.

Echter: ik zoek een beetje houvast naar waar te zoeken, dat wordt zonder richting hierin nog veel ingewikkelder. Dus tips hierin worden echt gewaardeerd

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:46

Ik weet nog een leuke Tinker te koop. Stuur maar een pb bij interesse.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 01:49

Een Noriker uit Oostenrijk halen? Pferdezentrum Katschberg verkoopt iig ook Norikers, verder weet ik niet echt adressen maar er zijn er zeker meerdere.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:26

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:44

zazaza schreef:
Je hebt gelijk.

Merrie is wel eis ivm kudde waar ze in komt. Gezondheid wil ik ook niet op inleveren (Fries is daarom wel lastiger). Rest is geen harde eis (onbeleerd zou bij de klik wel kunnen, slecht gereden vind ik dan weer veel lastiger), ras en kleur ook niet zoals je zegt.

Echter: ik zoek een beetje houvast naar waar te zoeken, dat wordt zonder richting hierin nog veel ingewikkelder. Dus tips hierin worden echt gewaardeerd

Zou eerst eens beginnen met de vraag of jullie een koudbloed of een warmbloed zoeken? Waar hebben jullie ervaring mee? Wat past het beste? Want met zo'n Noriker bijvoorbeeld wordt een sprongetje maken alweer een stuk lastiger.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:20

Een Noriker kan wel springen hoor! Google er maar eens op! Als je grote ambities hebt wat springen betreft is het niet het juiste ras, maar ze kunnen echt wel een leuk parcoursje springen. Natuurlijk zullen ook bij Norikers paarden zijn die goed kunnen springen, die het redelijk kunnen en ook zitten er klunzen tussen die het niet kunnen. Of die het niet leuk vinden. Maar dat kun je bij elk ras treffen. Norikers zijn echt hele veelzijdige paarden!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 10:37

Jammer dat je een merrie zoekt, ik ken een ruin die hier zo aan zou voldoen.. Een kruising comtois. Superlief paard. Wel in Belgie.
Maar een Freiberger, ja.. dat snap ik wel. Heb hier 4 fjorden lopen trouwens, haha. Maar zou ook het ras loslaten en gewoon rondkijken naar leuke paarden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:45

Ik kan je niet helpen, maar ben benieuwd welk paard uiteindelijk op jullie stal belandt. Succes en geduld gewenst.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 12:03

Elisa2 schreef:
zazaza schreef:

Zou eerst eens beginnen met de vraag of jullie een koudbloed of een warmbloed zoeken? Waar hebben jullie ervaring mee? Wat past het beste? Want met zo'n Noriker bijvoorbeeld wordt een sprongetje maken alweer een stuk lastiger.

Dit weet ik niet zo goed, dit topic is al supernuttig gebleken omdat ik merk dat ik van sommige voorstellen echt denk “nope” en andere juist wel op aan ga.

Ik heb zelf een PRE (zuiver escalera) gehad, dit was mijn once in a lifetime paard, zelf als jong paard uit Spanje gehaald, beleerd en mee gefokt. Briljant dier maar heet, om mijn dochter in hun eentje het bos mee in te sturen was echt nog lang niet mogelijk veilig. Ze hebben in de bak (eerst aan de lijn) wel veel op haar gereden. Een nieuwe PRE van deze kwaliteit kan ik alleen onbeleerd betalen en dan duurt het nog lang voor we dat bosritje kunnen maken. Ik hield van haar gevoeligheid, maar realiseer me dat ik daar wel 15 jaar training met haar in had zitten. Aan de andere kant; mijn jongste vind beleren erg leuk, en ik heb zelf vroeger veel warmbloeden (kwnp en Duits) beleerd voor verkoop.

Nou zag ik een tijd geleden een mevrouw op een enorm stoere fjord hier in het bos, prachtige kuif, mooie gra, en ze reedt hem tussen de paarden in de M zowel dressuur als springen. Maar zooooo braaf. Toen dacht ik: dat zou perfect passen nu. Dan kunnen mijn meiden in hun eentje veilig door het bos, dier kan 24/7 hier in de kudde en daar is voor mij ook nog genoeg te rijden aan. Dus daar ging ik naar zoeken.

Na een tijdje zoeken merk ik dat ik niet vind waar ik blij van word, het aanbod is zo minimaal, vandaar dit topic.

Ik denk dat die fjord een lucky shot was, want de voorstellen voor haflingers, tinkers , Mérens, Friezen en nog zwaarder (of kleiner…) maken me niet enthousiast -O-
Ik denk dat een betrouwbare warmbloed beter bij mij past. Alhoewel ik van de freiberger verhalen wel blij word.

Maar ook hiervoor geldt: waaaaaaar koop ik dit? Ik heb al een rondje handelaren hier in de buurt gedaan, en op Facebook/marktplaats/sporthorses lijkt het aanbod zo minimaal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:43

Omdat je zoekt wat iedereen wil, die gaan als warme broodjes.

Ik zou idd ook ras los laten en zoeken op je eisen. Of het nou een bruine warmbloed merrie wordt of een mooie fjord zoals je zei. Je moet maar net tegen dat ene dier lopen die jij in ht bos tegen kwam die dan ook nog eens te koop is.. dat is het lastige. Geduld is key. Vraag het handelaren, zet lijntjes uit. Instructeurs. Als je dochter ergens ponys rijd, daar ook

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:46

Ik zou eens kijken naar een Ier (Irish Draught of kruising daarmee). Zijn super fijne paarden, fantastisch karakter en heel veelzijdig. Kunnen ook een hele leuke sprong maken en vaak door verschillende niveau’s te rijden

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:58

De wildust ranch in de Hérault, Frankrijk, fokt oa criollos, ze hebben erg leuke paarden en goed afgericht. De eigenaar is een hele goede paardenman.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:33

Toch vooral marktplaats in de gaten houden :j Ik was niet actief op zoek, maar 1 advertentie kon ik niet loslaten. Ik wilde ook een merrie, grote pony/klein paard, ervaren en vooral een familiepaardje. Ik heb precies niets met koudbloeden, zij is waarschijnlijk een kruising irish cob x welsh cob. We zijn gaan kijken (>200km rijden) en op slag verliefd!

Verkoopfoto:
Afbeelding

5 maanden later:
Afbeelding

Volg vooral je eigen gevoel. Ben je al bij fokkers van fjorden geweest? Of iemand die een aantal fjorden heeft staan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:44

Moritz burger, Groninger, freiberger, cob types, Haflinger, fjord.

Ik ben zelf op Groninger over gegaan. Ik heb geen hoge sport ambities. En wil een gezond en nuchter dier.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 14:02

Als je van Fjorden houd en eens wil langskomen, ben je hier altijd welkom. Zelf fokken we nog niet, maar dat is iets voor de toekomst. We hebben een gra merrie trouwens.

Zoals noviceh zegt, langsgaan bij mensen die het ras kennen is ook wel eens tof :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:48

Bokkers Get Up en Belker weten wel waar je Freibergers kunt kopen. :j

Ik wilde ook schrijven, die Fjord was waarschijnlijk ook niet zomaar braaf maar ook goed getraind.

Wat betreft de PRE, je kunt ook kijken naar cruzado,s. Staan zat brave gezinspaarden/ pony,s van te koop.
Misschien minder kwaliteitsvol maar het karakter lijkt me in deze het belangrijkste.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:42

zazaza schreef:
Ik kan mijn vinger er niet helemaal op leggen waarom, maar met Haflingers heb ik helemaal niks. Ik heb zelf nog nooit een gezien die echt fijn te rijden was… wel dank voor de suggestie

De meeste zijn tegenwoordig ook geen echte familiepaarden meer, dus dat scheelt hahaha

Denk dat je geluk moet hebben en dat er wat op je pad moet komen. En redelijke portemonnee mee, bijna iedereen zoekt een braaf en leuk familiepaard

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:47

Dat zie ik echt totaal anders, ik vind Haflingers fijne meewerkende dieren, koel maar ook "aan" als je daarom vraagt. En ik ken heel veel mensen die er een fijn gezinspaard aan hebben. Maar het moet je wel aanspreken, ze hebben een duidelijke en consequente hand nodig. Met de juiste opvoeding kun je er alles mee :j . Ook als je eens in Ebbs bent waar het Haflinger Gestut is, allemaal zulke lieve, nieuwsgierige dieren en allemaal zo relaxt. Echt mooi om te zien.

Mijn oom had vroeger Norikers (hij was de eerste die ze naar Nederland haalde) ik vind die karakters minder makkelijk dan het karakter van de gemiddelde Haflinger.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:55

Kijk ook eens naar Groningers. Zijn ook erg veelzijdig en erg nuchter in karakter (de meesten)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:24

Ik heb je gister een pb gestuurd. Heb een superbrave te koop waar ik nog niet mee adverteer.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:42

zazaza schreef:
Alhoewel ik van de freiberger verhalen wel blij word.

Maar ook hiervoor geldt: waaaaaaar koop ik dit? Ik heb al een rondje handelaren hier in de buurt gedaan, en op Facebook/marktplaats/sporthorses lijkt het aanbod zo minimaal.

In Olst en in Weerselo zitten twee importeurs/handelaren die Freibergers uit Zwitserland halen. Die houden wij ook in de gaten voor een brave, niet te kleine allrounder.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:54

Ik was vorig jaar in de baai van de Somme (Fr) op vakantie en zag daar overal heel leuke paarden staan: type fjord maar ook duidelijk met iets anders. Dit blijkt het Henson paard te zijn. Een kruising die ca 30 jaar geleden is ontwikkeld speciaal als betrouwbaar veelzijdigheids- en buitenrijpaard. Ik had helaas geen tijd om er eentje te rijden, maar lijkt me zeker een optie als mijn huidige twee er niet meer zijn. We zagen veel ruitergroepen voorbij komen en de rust en plezier straalden ervan af. Ik vond het echt bijzonder. Dit is een linknaar een fokker, maar er zijn er meer (zoek op elevage cheval Henson)
https://www.henson.fr/en/

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:05

Meelezer breekt even in, die site hierboven ziet er goed uit zeg! Tof ras ook, ik heb er nog nooit van gehoord.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:21

Ik ben ook voor een Groninger gegaan. Sterk, levendig, moedig en werkwillig. Heel veelzijdig, de meeste vinden alles leuk, ook springen, buitenritten en dressuur. De meeste zijn totaal niet schrikachtig. In diverse maten verkrijgbaar :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:48

Annemarievzr schreef:
Ik was vorig jaar in de baai van de Somme (Fr) op vakantie en zag daar overal heel leuke paarden staan: type fjord maar ook duidelijk met iets anders. Dit blijkt het Henson paard te zijn. Een kruising die ca 30 jaar geleden is ontwikkeld speciaal als betrouwbaar veelzijdigheids- en buitenrijpaard. Ik had helaas geen tijd om er eentje te rijden, maar lijkt me zeker een optie als mijn huidige twee er niet meer zijn. We zagen veel ruitergroepen voorbij komen en de rust en plezier straalden ervan af. Ik vond het echt bijzonder. Dit is een linknaar een fokker, maar er zijn er meer (zoek op elevage cheval Henson)
https://www.henson.fr/en/

Daar hebben wij dan weer niet zo’n beste ervaring mee, maar dat heb je ongetwijfeld in elk ras. De henson waarover ik spreek was wel een F1 kruising, dus niet verder doorgefokt.