Gezocht een laatste redmiddel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 09:49

Sanano schreef:
Klikt micshien stom maar als je hem wel in eigen beheer kan houden een geitje bij hem zetten

Een geit? Ik weet niet in welk opzicht dat zou kunnen helpen?
Hij staat niet alleen wellicht is dat je idee erachter.
Maar over de jaren heen heb ik gemerkt dat hij voorkeur heeft naar een leuk speelse ruinen vriend van zn eigen grote.
Hij heeft nu een grote speelse ruinen vriend maar omdat die te lomp is kiest hij ervoor niet te spelen wat ik wel begrijp want die grote is lomp!
Maar ze zijn echt wel hele goede maatjes.
Die grote interesseert het gewoon echt niet als hij op de paddock moet blijven die is gewoon simpeler/tevreden met wat hem aangeboden wordt.
Die grote roept hem ook vaak wel tot de orde als hij gaat lopen weven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:14

cinniz123 schreef:
Was het maar zo simpel :(

Helaas moet ik me aan regels houden van de gemeente en mag ik geen grotere paddock gaan aanleggen of een track.
Een extra pony erbij wil ik ook gewoon niet meer en onderverhuren of ik gebruik geven aan een extra partij mag niet.
Daarbij als er 3 staan wat ik in het verleden had bleef hij dit gedrag vertonen omdat hij op de wei wil en zoals ik ook schreef ik betrap hem er steeds vaker op dat hij dit weven ook doet als het hek naar de wei open staat maar dan wil hij de andere wei op.

Ik weet dat het een ingewikkelde puzzel is en het de vraag is hoeveel je ervoor over moet of wil hebben om hem te leggen, maar ik noem toch nog even wat opties:
- ten eerste zeker de medicatie, wie weet wat er dan allemaal nog kan wat welzijnsverhogend is, waardoor je mini nog een fijne tijd kan hebben
- een ruinshet in bruikleen. Dus niet onderverhuren en niet zelf kopen. Gewoon iemand die een fijne plek voor een leuke shet zoekt (of zelfs iemand zoals jij) en dat jij die shet in bruikleen neemt (jij betaalt het onderhoud dus je verhuurt niet onder).
- dan nog het punt over een track. Is het mogelijk om een track te maken zonder verhardingen of wordt het dan een ondoordringbare modderbende? Want palen mag je altijd wel zetten toch, je hebt je wei immers ook onderverdeeld, dus het is enkel een andere onderverdeling.
- dan nog het punt dat je mini op de wei wil en daar stress van heeft. Het klinkt misschien gek maar een wei waar hij nooit op staat en ook zijn eigen kuddemaatjes nooit op ziet staan is niet 'eigen' en zal hij niet voor gaan ijsberen. Paarden staan nooit te ijsberen om op het land van 'de buren' te mogen als zij of hun kudde daar zelf nooit op staan. Dus als jij vanaf nu je paarden nooit meer op het stuk wei zet zal het idee dat het een optie is ook gaan slijten in zijn hoofd. Moet je dat natuurlijk wel willen want het ontneem je ander paard ruimte en graasmogelijkheid. Dus waar het wellicht het welzijn van de een verhoogt, gaat het ten koste van het welzijn van de ander.
Of je moet je paard ergens anders willen zetten en je mini samen met een bruikleenshet op je eigen stuk. Dan kan je paard wel staan op een plek naar zijn eigen welzijn. Maar dat gaat wel erg ver, dus moet je dat willen is dan de vraag.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 11:07

GDG schreef:
cinniz123 schreef:
Was het maar zo simpel :(

Helaas moet ik me aan regels houden van de gemeente en mag ik geen grotere paddock gaan aanleggen of een track.
Een extra pony erbij wil ik ook gewoon niet meer en onderverhuren of ik gebruik geven aan een extra partij mag niet.
Daarbij als er 3 staan wat ik in het verleden had bleef hij dit gedrag vertonen omdat hij op de wei wil en zoals ik ook schreef ik betrap hem er steeds vaker op dat hij dit weven ook doet als het hek naar de wei open staat maar dan wil hij de andere wei op.

Ik weet dat het een ingewikkelde puzzel is en het de vraag is hoeveel je ervoor over moet of wil hebben om hem te leggen, maar ik noem toch nog even wat opties:
- ten eerste zeker de medicatie, wie weet wat er dan allemaal nog kan wat welzijnsverhogend is, waardoor je mini nog een fijne tijd kan hebben
- een ruinshet in bruikleen. Dus niet onderverhuren en niet zelf kopen. Gewoon iemand die een fijne plek voor een leuke shet zoekt (of zelfs iemand zoals jij) en dat jij die shet in bruikleen neemt (jij betaalt het onderhoud dus je verhuurt niet onder).
- dan nog het punt over een track. Is het mogelijk om een track te maken zonder verhardingen of wordt het dan een ondoordringbare modderbende? Want palen mag je altijd wel zetten toch, je hebt je wei immers ook onderverdeeld, dus het is enkel een andere onderverdeling.
- dan nog het punt dat je mini op de wei wil en daar stress van heeft. Het klinkt misschien gek maar een wei waar hij nooit op staat en ook zijn eigen kuddemaatjes nooit op ziet staan is niet 'eigen' en zal hij niet voor gaan ijsberen. Paarden staan nooit te ijsberen om op het land van 'de buren' te mogen als zij of hun kudde daar zelf nooit op staan. Dus als jij vanaf nu je paarden nooit meer op het stuk wei zet zal het idee dat het een optie is ook gaan slijten in zijn hoofd. Moet je dat natuurlijk wel willen want het ontneem je ander paard ruimte en graasmogelijkheid. Dus waar het wellicht het welzijn van de een verhoogt, gaat het ten koste van het welzijn van de ander.
Of je moet je paard ergens anders willen zetten en je mini samen met een bruikleenshet op je eigen stuk. Dan kan je paard wel staan op een plek naar zijn eigen welzijn. Maar dat gaat wel erg ver, dus moet je dat willen is dan de vraag.

Ik waardeer het meedenken en weet dat het enorm lastig is deze puzzel passend te krijgen en hier gaat dat gewoon niet.
Echt ik heb deze puzzel al zo lang passend proberen te krijgen en nu met geen weidegang sluit dat deuren.
Echt de enige optie is hem verhuizen op een plek waar alles is.
Het is echt niet dat ik het niet wil maar ik moet me echt aan regels te houden want heb gezien wat er gebeurt als je dit niet doet.
We staan overigens op kleingrond en wat er nu aanwezig is wordt gedoogt staat er al 15+ jaar maar zodra je gaat verandere/opknappen moet het naar de regels van nu.
Toch de wei op icm medicatie is een optie voor de zomer maanden maar niet voor de winter of met fructaan dagen als ik dat ga doen wordt mijn andere pony straks ook bevangen en daar pas ik voor.
Dus de vraag hoever wil je ervoor gaan is tot hier anders kost het straks mijn andere pony zn gezondheid of sta ik met beide op straat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:44

cinniz123 schreef:
annibel schreef:
Ik denk dat het paarden welzijnscentrum goed aansluit bij je wensen. Echt een hele fijne stal en op het moment staat er ook een shetje in de pp groep.

Dankjewel voor het meedenken wat ik kan vinden is dat ook zij onbeperkt hooi voeren en op de foto zie ik een grote kuubkist met los hooi dus dat is echt niet wat ik zoek of het geanalyseerd wordt staat er niet bij.
Overigens zie ik de goedkoopste prijs staan van €549 en dat vind ik echt veel te gek zeker voor iets wat niet aansluit bij onze eisen.
Helaas dus niet wat ik zoek :(

549 euro, is dat per maand? Dat vind ik niet normaal voor een Shetje die ook nog heel weinig mag eten! Er moet toch wel een betaalbare plek te vinden zijn, bij iemand prive of zo die ponies met dezelfde problemen heeft. Jij hebt toch geen luxe rijaccomodaties, rijbakken etc. nodig.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 15:03

anjali schreef:
549 euro, is dat per maand? Dat vind ik niet normaal voor een Shetje die ook nog heel weinig mag eten! Er moet toch wel een betaalbare plek te vinden zijn, bij iemand prive of zo die ponies met dezelfde problemen heeft. Jij hebt toch geen luxe rijaccomodaties, rijbakken etc. nodig.

Ja dat staat er pakket a en b en dit was b want a is nog duurder.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat we iets gaan vinden,ik hoop het zo maar begin de moed wel op te geven.
Ik zou zelfs overwegen hem in bruikleen te geven als ik maar ten alle tijden in kan grijpen als het te ver gaat.
Hier kost hij amper wat aan onderhoud omdat hij beperkt hooi krijgt en was supplementen dat maakt het ook zo gru.
Kon ik hem maar duidelijk maken dat het hier niet zo slecht is ;(

Sanano

Re: Gezocht een laatste redmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:27

Ik had begrepen dat je paardje ook bij huis kon staan en ik dacht misschien een vriendje voor de gezelschap. Bovendien eet een geitje niet veel.
Voor een shet vind in 549 ook wel een mega bedrag.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 16:34

Sanano schreef:
Ik had begrepen dat je paardje ook bij huis kon staan en ik dacht misschien een vriendje voor de gezelschap. Bovendien eet een geitje niet veel.
Voor een shet vind in 549 ook wel een mega bedrag.

Nee ze staan in eigenbeheer maar niet aan huis.
Nou zou ik ook nooit een pony alleen zetten zonder pony vriend ook niet als hij dat wel zou kunnen.
Kwa bedrag ja dat ga ik niet doen dat is gewoon echt te gek dat zou ik hier thuis niet eens kunnen verantwoorden :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:40

Het is dat hij zo klein is.
Wij hebben de paarden alleen in de zomer op de weide.
Die vorige jaar ingezaaid is met paardengras(en ja qua ems is dit te merken!).
Pony van mn zusje heeft ook ems en doet het hiermee +graasmasker zeer goed.
Maarja... we hebben 2 jonkies die beide groeien en 1 oma met ems die 1.40 hoog is. Dus nee niet handig qua voer

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:59

En Den Ouden Stal in Wagenberg, aantal jaar geleden heeft een kennisje haar pensioen pony gestald gestaan, ze hebben veel mogelijkheden voor Shetlanders. Je zou eens bij hun kunnen checken wat de mogelijkheden zijn voor jullie daar als het niet te ver is voor jullie.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:30

In Blankenham aan de Lageweg (in Overijssel) heb je nog een paddock paradise. Ik rij daar vaak langs maar ken de mensen niet. De eigenaresse heet Claudia Kezija. Misschien kun je haar opzoeken via sociale media.
En in Bantega zit de ook een paddock paradise ook voor pensioenpaarden. Die hebben wel een website volgens mij.

Is altijd een lastige keuze zulke dingen, maar de keuze inslapen komt eigenlijk nooit te vroeg. Succes met je zoektocht

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:39

Overleg eens met je dierenarts over canagliflozine.

Veel EMS paarden die erop stabiliseren en zelfs weer een tikje weidegang aan kunnen, mits behandeld.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 19:07

CoRiNa1983 schreef:
En Den Ouden Stal in Wagenberg, aantal jaar geleden heeft een kennisje haar pensioen pony gestald gestaan, ze hebben veel mogelijkheden voor Shetlanders. Je zou eens bij hun kunnen checken wat de mogelijkheden zijn voor jullie daar als het niet te ver is voor jullie.

Ook al gedaan maar zij voeren hooi van eigen land en onbeperkt.

Jasmijn159 schreef:

Veel EMS paarden die erop stabiliseren en zelfs weer een tikje weidegang aan kunnen, mits behandeld.

Deze medicatie heb ik besproken maar werd vrijwel gelijk van de baan geschoven omdat ze de suikers uit gaan plassen en dat belast de nieren heel erg.mogen ze als t goed is ook maar even.
Dit zou overigens voor de zomer een optie zijn maar neemt het weven niet weg in de wintermaanden als alles te nat is.
En met hoog fructaan mogen ze sws niet de wei op.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 19:10

nimbletje schreef:
In Blankenham aan de Lageweg (in Overijssel) heb je nog een paddock paradise. Ik rij daar vaak langs maar ken de mensen niet. De eigenaresse heet Claudia Kezija. Misschien kun je haar opzoeken via sociale media.
En in Bantega zit de ook een paddock paradise ook voor pensioenpaarden. Die hebben wel een website volgens mij.

Is altijd een lastige keuze zulke dingen, maar de keuze inslapen komt eigenlijk nooit te vroeg. Succes met je zoektocht

Ik weet dat Claudia aan het overwegen is om pension paarden aan te nemen.

Wij wonen aan de Luttelgeesterweg met die paardjes. Die heb je misschien ook weleens zien staan dan :-D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:11

cinniz123 schreef:
CoRiNa1983 schreef:

Ook al gedaan maar zij voeren hooi van eigen land en onbeperkt.

Jasmijn159 schreef:

Deze medicatie heb ik besproken maar werd vrijwel gelijk van de baan geschoven omdat ze de suikers uit gaan plassen en dat belast de nieren heel erg.mogen ze als t goed is ook maar even.
Dit zou overigens voor de zomer een optie zijn maar neemt het weven niet weg in de wintermaanden als alles te nat is.

En met hoog fructaan mogen ze sws niet de wei op.

Humaan 0,1-1% kans op verhoogde nierwaarden als bijwerking. Als het alternatief inslapen is, dan zou ik deze nog niet maar zo parkeren. Metformine heb je geprobeerd?

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:38

Je zou contact op kunnen nemen met Natuurlijk met je paard in Sint Philipsland. Ruime ervaring met HB shetjes. Of ze plek hebben en/of er op dit moment een beperkt/niet op het gras-groep is, durf ik niet te zeggen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 20:54

Eepie schreef:
Je zou contact op kunnen nemen met Natuurlijk met je paard in Sint Philipsland. Ruime ervaring met HB shetjes. Of ze plek hebben en/of er op dit moment een beperkt/niet op het gras-groep is, durf ik niet te zeggen.

Ook dankjewel voor de reactie.
Ik lees op de site voordroog hooi en zie foto’s van pony’s die los hooi gevoerd krijgen en vooral enorm dikke pony’s.
Ik weet niet of dat het manege gedeelte is of pension?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 20:59

Jasmijn159 schreef:
Humaan 0,1-1% kans op verhoogde nierwaarden als bijwerking. Als het alternatief inslapen is, dan zou ik deze nog niet maar zo parkeren. Metformine heb je geprobeerd?

Nee beiden niet geprobeerd maar wel besproken maar zoals ik dus meermaals aangeef is dit voor de zomer als hij op de wei kan een optie maar niet op de fructaan dagen en winter en dat is nou het grootste euvel het opgesloten staan.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 21:27

Matheno schreef:
nimbletje schreef:

Ik weet dat Claudia aan het overwegen is om pension paarden aan te nemen.

Wij wonen aan de Luttelgeesterweg met die paardjes. Die heb je misschien ook weleens zien staan dan :-D

Ik rij altijd over de Oosterringweg, ik zal eens afslaan :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:30

anjali schreef:
cinniz123 schreef:

Dankjewel voor het meedenken wat ik kan vinden is dat ook zij onbeperkt hooi voeren en op de foto zie ik een grote kuubkist met los hooi dus dat is echt niet wat ik zoek of het geanalyseerd wordt staat er niet bij.
Overigens zie ik de goedkoopste prijs staan van €549 en dat vind ik echt veel te gek zeker voor iets wat niet aansluit bij onze eisen.
Helaas dus niet wat ik zoek :(

Dit zijn de tarieven die ik gevonden had trouwens. Bij lange na geen 549 euro.

Volpension 200,- p/mnd

1x per week uitmesten 175,- p/mnd

2x per week uitmesten 150,- p/mnd

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 07:14

Matheno schreef:
anjali schreef:

Dit zijn de tarieven die ik gevonden had trouwens. Bij lange na geen 549 euro.

Volpension 200,- p/mnd

1x per week uitmesten 175,- p/mnd

2x per week uitmesten 150,- p/mnd

Jij hebt het over de shettytuin denk ik maar het ging over het paarden welzijncentrum.

Tot 200€ vind ik prima maar dan moet het wel echt alle punten hebben anders kan hij net zo goed hier blijven.
Dat scheelt me ook nog eens enorm veel geld
want hij kost me maar 35€ per maand aan hooi en dan heb ik kleine baaltjes hooi van €9,20 per stuk voor 18kg.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 07:18

Ik begrijp je lastige pakket. Wat ik vooral uit de berichten lees is dat je op websites kijkt naar de omstandigheden. Ik kan me zo voorstellen dat je bij plekken die voor 80% aansluiten wellicht de overige 20% passend kan krijgen als je langsgaat en je situatie uitlegt.

Daarnaast is de vraag wat je beter vindt voor hem.. een plekje wat net niet aansluit of in laten slapen.
Stel je ergens voor jezelf een deadline? Als ik het niet gevonden heb voor datum X... dan.. anders blijf je er in malen en hangen. Ik kan me zo voorstellen dat deze periode erg lastig is voor je en dit je niet in de koude kleren gaat zitten.

Het is oké als je niet het budget of de mogelijkheden hebt om alles helemaal passend te maken in je eigen beheer of elders. Je maakt hierin een wel overwogen keuze en doet alles wat in je vermogen ligt om het goed te doen.

In je eigen beheer op kleigrond is altijd lastig. Alles met ophoging/grond aanbrengen = vergunning

Ben je in overleg geweest met de gemeente in wat wel kan? Je kan een vooroverleg aanvragen en daar je struggles bespreken. Ze kunnen dan aangeven wat wel kan. Of wat er met een vergunning eventueel wel mogelijk is.
En anders zit je nog met paddockplaten oid maar dat is ook erg duur. Wellicht kan je met beplanting nog ervoor zorgen dat er geen zicht op de weide is.

Hoe dan ook blijft het lastig, sterkte.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 07:54

zefiros schreef:
Ik begrijp je lastige pakket. Wat ik vooral uit de berichten lees is dat je op websites kijkt naar de omstandigheden. Ik kan me zo voorstellen dat je bij plekken die voor 80% aansluiten wellicht de overige 20% passend kan krijgen als je langsgaat en je situatie uitlegt.

Daarnaast is de vraag wat je beter vindt voor hem.. een plekje wat net niet aansluit of in laten slapen.
Stel je ergens voor jezelf een deadline? Als ik het niet gevonden heb voor datum X... dan.. anders blijf je er in malen en hangen. Ik kan me zo voorstellen dat deze periode erg lastig is voor je en dit je niet in de koude kleren gaat zitten.

Het is oké als je niet het budget of de mogelijkheden hebt om alles helemaal passend te maken in je eigen beheer of elders. Je maakt hierin een wel overwogen keuze en doet alles wat in je vermogen ligt om het goed te doen.

In je eigen beheer op kleigrond is altijd lastig. Alles met ophoging/grond aanbrengen = vergunning

Ben je in overleg geweest met de gemeente in wat wel kan? Je kan een vooroverleg aanvragen en daar je struggles bespreken. Ze kunnen dan aangeven wat wel kan. Of wat er met een vergunning eventueel wel mogelijk is.
En anders zit je nog met paddockplaten oid maar dat is ook erg duur. Wellicht kan je met beplanting nog ervoor zorgen dat er geen zicht op de weide is.

Hoe dan ook blijft het lastig, sterkte.

Klopt ik ga uit van de informatie van de stallen die ze online hebben staan en kijk vooral veel foto’s en zie voornamelijk pony’s met overgewicht.
Wat je zegt zou kunnen dat je het in overleg met een stal passend kan krijgen maar ik heb en hoor bijna altijd dat als je er nog niet staat alles mogelijk is maar puntje bij paaltje wordt er niets mee gedaan,ik sta niet voor niets eigenbeheer.

De deadline heb ik wel in mn hoofd niet een exacte datum maar als ik zie dat het weer niet goed gaat met hem mentaal of fysiek.
Maar in je hoofd en de uitvoering is toch een lastig punt.

In gesprek met de gemeente is al gebeurd jammer genoeg dat was 1 van de eerste dingen die ik aan heb gepakt want niet geschoten is altijd mis.
Er is hier zat ruimte om een toffe track te maken maar helaas.
Paddock platen heb ik ruim 2 jaar geleden al stiekem geplaatst om wat van het gras af ruimte te creëren.
Maar daar dacht ik mee als ze klagen dan zijn ze zo verkocht,sta ik straat heb ik wel een probleem maar toen was mn probleem nog niet zo groot en durfde ik dat risico wel te nemen :oo

De vraag wat ik beter voor hem vind een plekje wat niet aansluit voor 100% of inslapen dat is het moeilijke.
Het plekje hebben we al en heb het aangekeken tot het fout ging maar hoe vaak ga ik het fout laten gaan?
Voor de duidelijkheid van mij mag hij 10x bevangen worden he van mij hoeft hij niet dood maar dat maakt mij een slechte eigenaar die vooral aan haar zelf denkt.
Uitbesteden op een plekje waar hij volpension staat wat ook niet volledig aansluit dan heb ik hem 1000x liever bij mij natuurlijk dus die keus is gauw gemaakt.
Maar hier gaat hij hoe dan ook bevangen worden door de stress vd wintermaanden maar bij een plek die onbeperkt voert gaat hij weer moddervet worden met ook het gevolg hoefbevangen.
Ik vind veel plekken echt mooi ben er bijna jaloers op van die mooie tracks waar paarden bewegen voor hun voeding maar als ik dan foto’s vraag en kijk dan zijn al die shetten obesitas en dat is echt een no go.
Ik ben geen wedstijdruiter maar geen beginner wat betreft paarden welzijn en ik weet als geen ander hoe lastig het is om paarden die dik worden van de lucht goed te managen en zeker als je meerdere hebt staan op 1 plek de ene heeft dit nodige waar de ander dat juist beter kan beperken.

Ik hoop gewoon dat er iemand op bokt zit die zegt hier is plek en voldoet aan wat jou pony nodig heeft en dan heb ik t weer over het stukje niet geschoten is altijd mis.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 09:39

Wil je hem ook verder weg plaatsen of moet hij in de buurt blijven. Mijn Vriendin heeft ze aan huis staan en die voer heel precies aangezien ze een tinkertje heeft die ook niet veel mag. Staan ook op een track .
Heb geen idee of ze er een bij wil maar zou een balletje kunnen opgooien voor je.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 10:37

Sanano schreef:
Wil je hem ook verder weg plaatsen of moet hij in de buurt blijven. Mijn Vriendin heeft ze aan huis staan en die voer heel precies aangezien ze een tinkertje heeft die ook niet veel mag. Staan ook op een track .
Heb geen idee of ze er een bij wil maar zou een balletje kunnen opgooien voor je.

Als hij in volpension kan staan en ik hoef er niet heen dan kan ik me erbij neerleggen dat hij weg weg komt te staan.
Als dat is wat hem nog een kans geeft dan graag!
Gezien ik ze in eigen beheer heb kan ik er gewoon kwa tijd geen stal bij hebben waar er diensten worden verwacht.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 11:17

ik bedoelde eigenlijk meer of je hem dan wou afstaan of is dit het verkeerde woord?
Aangezien je ook de optie doet om hem in te slapen vanwege de eetproblemen en gezondheid?