cinniz123 schreef:Was het maar zo simpel  

Helaas moet ik me aan regels houden van de gemeente en mag ik geen grotere paddock gaan aanleggen of een track.
Een extra pony erbij wil ik ook gewoon niet meer en onderverhuren of ik gebruik geven aan een extra partij mag niet.Daarbij als er 3 staan wat ik in het verleden had bleef hij dit gedrag vertonen omdat hij op de wei wil en zoals ik ook schreef ik betrap hem er steeds vaker op dat hij dit weven ook doet als het hek naar de wei open staat maar dan wil hij de andere wei op.
Ik weet dat het een ingewikkelde puzzel is en het de vraag is hoeveel je ervoor over moet of wil hebben om hem te leggen, maar ik noem toch nog even wat opties:
- ten eerste zeker de medicatie, wie weet wat er dan allemaal nog kan wat welzijnsverhogend is, waardoor je mini nog een fijne tijd kan hebben
- een ruinshet in bruikleen. Dus niet onderverhuren en niet zelf kopen. Gewoon iemand die een fijne plek voor een leuke shet zoekt (of zelfs iemand zoals jij) en dat jij die shet in bruikleen neemt (jij betaalt het onderhoud dus je verhuurt niet onder).
- dan nog het punt over een track. Is het mogelijk om een track te maken zonder verhardingen of wordt het dan een ondoordringbare modderbende? Want palen mag je altijd wel zetten toch, je hebt je wei immers ook onderverdeeld, dus het is enkel een andere onderverdeling.
- dan nog het punt dat je mini op de wei wil en daar stress van heeft. Het klinkt misschien gek maar een wei waar hij nooit op staat en ook zijn eigen kuddemaatjes nooit op ziet staan is niet 'eigen' en zal hij niet voor gaan ijsberen. Paarden staan nooit te ijsberen om op het land van 'de buren' te mogen als zij of hun kudde daar zelf nooit op staan. Dus als jij vanaf nu je paarden nooit meer op het stuk wei zet zal het idee dat het een optie is ook gaan slijten in zijn hoofd. Moet je dat natuurlijk wel willen want het ontneem je ander paard ruimte en graasmogelijkheid. Dus waar het wellicht het welzijn van de een verhoogt, gaat het ten koste van het welzijn van de ander.
Of je moet je paard ergens anders willen zetten en je mini samen met een bruikleenshet op je eigen stuk. Dan kan je paard wel staan op een plek naar zijn eigen welzijn. Maar dat gaat wel erg ver, dus moet je dat willen is dan de vraag.