niet passend zadel voor ruiter en reiskosten/ btw niet benoemd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swatch

Re: niet passend zadel voor ruiter en reiskosten/ btw niet benoemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:32

Ik weet niet hoor, maar ik denk juist niet dat je breder nodig hebt maar iets smaller van zadelmaker 2. Zou in ieder geval vragen of ze ook smaller meeneemt.
Hoe breder voor hoe meer het zadel naar voren zal kantelen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 18:53

Zadelmaker 1 heb ik nu goed contact mee en wilde graag meer beeldmateriaal. Vandaag gaan rijden en een vriendin is gaan filmen, het stormde echter en laat dat net een probleem van ons zijn. Ik hoop dat zij er iets aan heeft.
Zonder pad ligt het zwaartepunt beter en kan ik iets beter zitten maar past er net 1 vinger tussen schoft en zadel. Ik zit nog steeds niet ideaal maar wel beter.
Met pad en 1 inlage ligt die van voren iets te hoog en ga ik op de lepel zitten.

Erna bij diezelfde vriendin op een arena met diepe zit 17.5 inch gaan rijden, geen probleem. Billen pasten er prima in en ik zit mooi recht

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 19:04

swatch schreef:
Ik weet niet hoor, maar ik denk juist niet dat je breder nodig hebt maar iets smaller van zadelmaker 2. Zou in ieder geval vragen of ze ook smaller meeneemt.
Hoe breder voor hoe meer het zadel naar voren zal kantelen.

van de 4 waren er 2 te smal, nog smaller gaat ook niet passen. van dat merk was het boomaat 32 die zij vond passen, dat is wijd in dit merk.
Misschien andere merken anders uitvallen maar dit merk moet ik minimaal 32 hebben. Helaas is van dat ene model wat goed lag 2e hands bijna niks te krijgen, andere modellen kom ik nog wel tegen maar de 2 meest gangbare die online 2e hands te krijgen zijn, staan had ze 1 niet bij zich en de ander was te smal

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:19

Lynn_Nikita schreef:
Zadelmaker 1 heb ik nu goed contact mee en wilde graag meer beeldmateriaal. Vandaag gaan rijden en een vriendin is gaan filmen, het stormde echter en laat dat net een probleem van ons zijn. Ik hoop dat zij er iets aan heeft.
Zonder pad ligt het zwaartepunt beter en kan ik iets beter zitten maar past er net 1 vinger tussen schoft en zadel. Ik zit nog steeds niet ideaal maar wel beter.
Met pad en 1 inlage ligt die van voren iets te hoog en ga ik op de lepel zitten.

Erna bij diezelfde vriendin op een arena met diepe zit 17.5 inch gaan rijden, geen probleem. Billen pasten er prima in en ik zit mooi recht

Een zadel hoort zonder pad goed op een paard te liggen (zwaartepunt in het midden) en na het aansingelen nog 2-3 vingers te hebben. Als dit niet het geval is past het zadel niet. Pads en inlages zijn alleen een lapmiddel, dus niet doen. Als je paard een hoge schoft heeft zijn zadel (merken) met een teruggesneden kamer een goede optie.

Smidshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:53

Probeer zelf eens een opgevouwen handdoek onder de voorkant van het zadel, Deze hoogt dan voor iets op waardoor je zit misschien wel beter wordt. Is dit het geval, dan is het zadel zeker te breed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:48

Dorien66 schreef:
Daar gaan we weer met alle goedbedoelde adviezen. Op bokt zitten bijzonder weinig echte juristen die verstand van zaken hebben. En dan speelt jouw probleem ook nog eens aan weerszijden van de grens.
Je kunt op bokt hooguit FloortjeM benaderen.

Er is eigenlijk maar een echt goed advies en dat is: ga naar een juridisch loket of spreek je rechtsbijstandsverzekering aan, als je die hebt.

van zo'n reacties word je toch ook moe. Floortje is op bokt heilig lijkt het wel maar er zijn meerdere mensen op bokt met juridische onderlegging...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:39

Lynn_Nikita schreef:

Zou het beste zijn als je van dat rijden in die arena ook het filmpje van meestuurt naar de zadelmaker nummer 1! Geeft veel info.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 15:23

Filmpje is ook voor zadelmaker 1 bedoeld.

Met het zadel ophogen wordt mijn zit slechter. Kom ik nog meer op de lepel te zitten. Pad was ook voor tijdelijke oplossing omdat zijn schouders zo ongelijk zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:26

Heb je een foto van de zijkant hoe je er in zit?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:47

Een beetje zadelmaker moet ook checken of je zelf goed in het zadel past. Qua zitvlak, qua beenlengte, of je in balans zit. Dus het is wel jammer dat hier blijkbaar niet naar gekeken is.
Of het zadel ligt toch niet goed, waardoor jij niet juist kan zitten. Lastig hoor, ik hoop dat je eruit komt.

Eerst met onderlegger rijden en later niet meer als er meer bespiering is vind ik niet zo gek hoor. Dat zie ik niet als lapmiddel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 07:14

En weer een paar dagen verder en nog niet veel verder gekomen

zadelmaker 1, bedrijfsleider, wilde filmpjes, deze zijn gemaakt en opgestuurd en ze zou deze dinsdag bekijken met de zadelpasser die hier is geweest. Op donderdag heb ik een apje gestuurd of er meer bekend was en kreeg ik te horen dat ze verbaasd was dat er nog geen contact was opgenomen en zou er meteen achteraan gaan.
Nog steeds niks gehoord

zadelmaker 2: ik had woensdag les, mijn instructeur is ook diegene die dit merk adviseerde en vroeg hoe het consult ging. Hij zei dat het paszadel ook nergens naar lag, de wrongen die ik al vreemd vond bleken op de kop erop te zitten. Het zadel lag van voren te hoog en is geen geschikt model voor hem. Paard heeft er geen last van maar deze zou nooit geadviseerd mogen worden.
N. zelf heeft mij gebeld, ontwerper van dit merk en is ook zwaar teleurgesteld in haar nieuwe consulent. Volgende maand heb ik weer les en neemt instructeur 2 zadels van hem mee, de modellen waarvan N. denkt dat ze passen en zien wij wel verder. Consulent moest ook meekomen en filmen en leren van wat ze ziet.

Conclusie, er is nog geen oplossing. Ik wil eigenlijk met zadelmaker 1 bellen, vandaag is het exact 1 maand geleden dat ik mijn eerste mail stuurde en het zadel niet meer gebruikt heb.
ik zou nu het liefste mijn geld terug willen, de oplossing duurt mij te lang en telkens radiostilte is vervelend.
Beide zadels doen eigenlijk hetzelfde. van voren omhoog. Zadel 1 is van voren met een pad opgehoogd maar daarom zit ik dus zwaar uit balans en krijg rugpijn. Zadel 2 is door instructeur nu voor en achter opgehoogd met de pad en zit ik beter in maar is maar een tijdelijke oplossing.
Als ik een zadel van 2200- en 3500 euro koop wil ik eigenlijk niet met pads gaan klooien

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:09

StalNollie schreef:
Dorien66 schreef:
Daar gaan we weer met alle goedbedoelde adviezen. Op bokt zitten bijzonder weinig echte juristen die verstand van zaken hebben. En dan speelt jouw probleem ook nog eens aan weerszijden van de grens.
Je kunt op bokt hooguit FloortjeM benaderen.

Er is eigenlijk maar een echt goed advies en dat is: ga naar een juridisch loket of spreek je rechtsbijstandsverzekering aan, als je die hebt.

van zo'n reacties word je toch ook moe. Floortje is op bokt heilig lijkt het wel maar er zijn meerdere mensen op bokt met juridische onderlegging...

Sorry hoor, dat ik alleen Floortje noem. Zij is namelijk de enige waarvan ik wéét dat ze echt juridisch onderlegd is. Als er meer zijn, is dat natuurlijk top, alleen ken ik ze niet. Ik wilde alleen maar benadrukken dat er op bokt vaak goedbedoelde maar nergens op gestoelde ‘juridische’ adviezen worden gegeven, die niet kloppen. Dit soort adviezen worden meestal voorafgegaan door “Volgens mij…”, maar soms ook heel stellig gebracht.
Heb jij een rijtje namen van echte juristen op bokt?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 13:45

Volgens mijn... Heel stellig.. dat doe jij precies ook door het woordje hooguit te gebruiken daar had je dan beter onder andere kunnen gebruiken.

Door het woordje hooguit is het nu net alsof Floortje de enige is, en sluit je advies van andere al bij voorbaat als niet juridisch onderlegd.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:56

Misschien dat ik er overheen lees en het al benoemd is maar je zou eens contact kunnen zoeken met de VZTD. Dit is de vereniging voor zadelmakers maar helpen ook klanten mocht er iets mis zijn. Zodat probleemmakers op de vingers getikt kunnen worden, om het even heel plat door de bocht te zeggen. Ook hebben zij contact met een juridisch persoon speciaal hiervoor onderlegd.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 17:36

StalNollie schreef:
Volgens mijn... Heel stellig.. dat doe jij precies ook door het woordje hooguit te gebruiken daar had je dan beter onder andere kunnen gebruiken.

Door het woordje hooguit is het nu net alsof Floortje de enige is, en sluit je advies van andere al bij voorbaat als niet juridisch onderlegd.

Ok. Je wil op iedere slak zout leggen. Ik zal niet meer reageren, en zo het topic niet verder vervuilen :evaw:

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 20:21

Ik heb rechtsbijstand dus ik wilde graag tips van hoe jullie het zouden doen, bv een zadelmakersbond of hoeveel tijd tot reageren jullie het zouden geven etc

Zadelmaker 1 heeft vandaag eindelijk gebeld, excuses en willen het oplossen,. Morgen zou ze bellen met alternatieve zadels en de prijzen hiervan aangezien bijna alle zadels in mijn prijsklasse gepast zijn. iets bijbetalen is prima maar ik heb ook aangegeven dat er grenzen zijn. Helaas heeft hij geen makkelijke maat dus is er minder te proberen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:15

hehe, er zijn vorderingen

zadekmaker 1 is net weer geweest, echt een hele leuke meid die ook echt meedenkt en en baalde dat het niet goed paste voor mij. Ze zei ook eerlijk dat zij met collega's van de winkel echt met de handen in het haar zitten en weinig opties meer hebben gezien zijn lastige bouw.

Nu had ze enkele veelzijdigheid meegenomen omdat alle dressuur opties niet pasten. Helaas hebben ook die zadels geen schoftruimte bij hem en het enige zadel wat echt goed ligt op zijn rug is de euroriding.
Mijn oud adel is te smal en scheef maar pas ik wel goed in, nieuw zadel is passend op hem, is breder maar het model is anders waardoor ik rugpijn krijg omdat ik naar voren wordt geduwd.
Dus de enige optie die nu overbleef was mijn oude zadel op de pers verbreden en compleet nieuwe vulling erin.
Dat was van te voren al besproken en vind ik een prima idee. Restant geld krijg ik teruggestort.
Risico dat het dan nog niet goed ligt maar dan heb ik in ieder geval alles bij hun geprobeerd en het zadel kan ik alsnog incl nieuwe vulling te koop zetten.

Zadelmaker 2 komt alsnog naar mijn les over 2 weken om mee te kijken, te filmen en te leren. De instructeur die zelf dat merk ook heeft neemt zijn eigen zadel mee, volgens de maakster/ ontwerpster was dat het enige model incl die kussens die zou kunnen passen. Mijn instructeur gaat de zadelpasser ook laten zien waarom het door haar gekozen (tevens mijn leen) zadel niet past.
Vertrouwen in die zadelmaker heb ik niet meer, zou haar ook niet adviseren aan bekenden, maar ik wil haar wel die kans geven om zelf wijzer te worden.
Als dis model wel past kan ik 2e hands zoeken naar dit zadel. Nieuw is voor mij geen optie, prijs is vanaf 3500 euro en ik wil tot max 2500 uitgeven aan een ander zadel, nieuw of gebruikt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Ik lees toch wel tegenstrijdige dingen. Een zadel dat dicht op de schoft ligt, is doorgaans te breed. Een pad eronder met een inlage aan de voorkant brengt het dan inderdaad beter in balans. Maar een zadel dat te breed is, zal dus ook niet te hoog op de schoft ligt, dan is die juist te smal.

Dus zijn die zadels die dicht op de schoft liggen en te hoog liggen dezelfde of niet? Want als dat zo is, dan is het waarschijnlijk een model dat uberhaupt niet bij je paard past.

En als je niet in een zadel kunt zitten dat wel in balans ligt, past het zadel ook niet bij jou. Je kan een zadel nog zo goed aanpassen op je paard, maar als het niet bij jou past, schiet je er nog helemaal niets mee op.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

En een scheef zadel is het opvullen niet meer waard. Kun je ook niet te koop zetten.

Heb je al naar een ghost gekeken?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

Ligt eraan wat scheef is. Een scheve boom heeft inderdaad geen zin. Maar een vulling die scheef is geworden kan natuurlijk wel (mits niet aan 1 kant het leer helemaal is opgerekt oid)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:21

Hannanas schreef:
En een scheef zadel is het opvullen niet meer waard. Kun je ook niet te koop zetten.

Heb je al naar een ghost gekeken?

dat is onzin, er is hartstikke scheef gevuld, op 1 plek bij de schoft zat gewoon geen vulling
de boom wordt nagekeken maar is vermoedelijk niks mis mee
eenmaal verbreed en nieuw gevuld is er geen reden om hem niet te kunnen verkopen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:25

Bowo schreef:
Ik lees toch wel tegenstrijdige dingen. Een zadel dat dicht op de schoft ligt, is doorgaans te breed. Een pad eronder met een inlage aan de voorkant brengt het dan inderdaad beter in balans. Maar een zadel dat te breed is, zal dus ook niet te hoog op de schoft ligt, dan is die juist te smal.

Dus zijn die zadels die dicht op de schoft liggen en te hoog liggen dezelfde of niet? Want als dat zo is, dan is het waarschijnlijk een model dat uberhaupt niet bij je paard past.

En als je niet in een zadel kunt zitten dat wel in balans ligt, past het zadel ook niet bij jou. Je kan een zadel nog zo goed aanpassen op je paard, maar als het niet bij jou past, schiet je er nog helemaal niets mee op.

nee, die modellen passen gewoon niet op mijn paard. bv wintec, heeft weinig uitsparing voor schoft, Bates had dat probleem ook, andere lagen de kussens niet goed, of te lang of niet voldoende dragend.
Volgens mij heb ik geen enkel zadel gehad wat te hoog lag bij de schoft, op 1 van zadelmaker 2 na en die was inderdaad te smal, maar ook nog 1 met extra schoftruimte waardoor het nog hoger leek te liggen
Ik heb gepast, even nadenken

Wintec zowel de witte, xl en xxl boom, VZ en dressuur
Bates VZ en dressuur
Kentaur
Schutte 4 modellen en verschillende kussens
Euroring Luxor en nog een andere dressuur
Euroriding diamant ( enige die nog goed op paard lag, maar in nieuwe model pas ik niet)
Massimo
albion
zaldi
en nog een paar maar weet niet eens meer welke allemaal

budget is +_ 2000 euro, nieuw of gebruikt, wil tot 2500 rekken

De oude euroriding van mij zat ik heerlijk in die heeft een ander model in de zit, meer ruimte maar was te smal en hartstikke scheef gevuld en ik wilde eens een nieuw zadel ipv oplappen maar dat blijkt erg moeilijk te zijn

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:27

Lynn_Nikita schreef:
Bowo schreef:

nee, die modellen passen gewoon niet op mijn paard. bv wintec, heeft weinig uitsparing voor schoft, Bates had dat probleem ook, andere lagen de kussens niet goed, of te lang of niet voldoende dragend.
Volgens mij heb ik geen enkel zadel gehad wat te hoog lag bij de schoft, op 1 van zadelmaker 2 na en die was inderdaad te smal, maar ook nog 1 met extra schoftruimte waardoor het nog hoger leek te liggen
Ik heb gepast, even nadenken

Wintec zowel de witte, xl en xxl boom, VZ en dressuur
Bates VZ en dressuur
Kentaur
Schutte 4 modellen en verschillende kussens
Euroring Luxor en nog een andere dressuur
Euroriding diamant ( enige die nog goed op paard lag, maar in nieuwe model pas ik niet)
Massimo
albion
zaldi
en nog een paar maar weet niet eens meer welke allemaal

budget is +_ 2000 euro, nieuw of gebruikt, wil tot 2500 rekken

De oude euroriding van mij zat ik heerlijk in die heeft een ander model in de zit, meer ruimte maar was te smal en hartstikke scheef gevuld en ik wilde eens een nieuw zadel ipv oplappen maar dat blijkt erg moeilijk te zijn

Hebben je al eens een Passier geprobeerd? Deze hebben meestal al een teruggesneden kamer voor paarden met een hoge schoft en hebben naar mijn ervaring ook heel fijne vaste zit. Daarvan zijn er volgens mij ook genoeg 2e hands van in omloop.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:01

Ideal/Crown Lynx ligt vaak goed op hoge schoft.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heb je ook Kent&Master geprobeerd? Die hebben een breed tussenkanaal en bomen in allerlei soorten en maten. Ik was heel erg tevreden over mijn dressuurzadel voor mijn paard met hoge schoft en brede bouw Wrongen konden eraf en de zit was niet te diep.

Maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat je niet nog een keer het riedeltje af wil.