Lange ruiter (200 cm) zoekt leuke bosrit met passend paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 01:42

Kijk even op facebook bij stal Vos. Deze stal zit in Ossendrecht. Ze hebben sinds kort weer wat nieuwe leuke paarden erbij waarmee ze buitenritten maken door de mooie bossen van Ossendrecht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Lange ruiter (200 cm) zoekt leuke bosrit met passend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:06

Ik ben benieuwd TS nog met een reactie komt .

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:47

Bij het Zwarte Paard in Emst kun je prachtige buitenritten maken over hei en door het bos. Ze hebben daar alleen Friese paarden, heel braaf en ook grote maten. Een aanrader!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:13

Groot paard zegt niet zo veel. Ik ben 1m83 en heb hele lange benen. Maar ik pas ook prima op een epony van rond de 1m50 als het een beetje een rond geribd paard is. Ik heb ook wel eens op een paard van 1m85 gereden, maar die was smaller en pastte veel minder goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:12

Het gaat ook niet zozeer om de benen die eronderuit steken. Maar of het zadel en zitvlak past. Als je lang bent, heb je in de meeste gevallen ook wel wat bovenbeen dat je op je zadel kwijt moet kunnen. En dan kom je toch vaak uit op zadels die niet op pony's passen.
Een persoon van 2 meter vertellen dat die echt nog wel op een pony past als die pony maar wat breder is, vind ik op zijn minst geen goed advies.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:21

Ik raad ook de Mill Ranch aan :j
Ze hebben paarden in alle soorten en maten, leuke & uitdagende ritten + in een prachtige omgeving!

Gini schreef:
Het gaat ook niet zozeer om de benen die eronderuit steken. Maar of het zadel en zitvlak past. Als je lang bent, heb je in de meeste gevallen ook wel wat bovenbeen dat je op je zadel kwijt moet kunnen. En dan kom je toch vaak uit op zadels die niet op pony's passen.
Een persoon van 2 meter vertellen dat die echt nog wel op een pony past als die pony maar wat breder is, vind ik op zijn minst geen goed advies.
Zeg dat je nooit op een Quarter hebt gereden zonder te zeggen dat je nooit op een Quarter hebt gereden :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:22

Mill ranch is leuk. Ik kan ook nog van Koren Tot Manen in Kootwijk aanraden. De eigenaresse is zelf ook heel lang.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:22

Ruud wat leuk om je op Bokt tegen te komen. Ik herken je van de kerstrit met de Shires. (Ik reed op Tom)

Misschien vindt je dit wel leuk? Met Friese paarden over het strand. Staat ook nog op mijn to do lijstje!

https://defriezenhendrikse.nl/

En de Mill ranch is ook een aanrader.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:37

Wranglerbutt schreef:
Gini schreef:
Zeg dat je nooit op een Quarter hebt gereden zonder te zeggen dat je nooit op een Quarter hebt gereden :D

Ah ja, Nederland is dat land dat paarden ook nog pony's noemt. My bad! :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:06

Opzich is een groot trekpaard natuurlijk lekker groot en sterk maar soms ook juist kort en past er dan geen lang zadel op. Ik heb bij de hartjes hoeve bijvoorbeeld juist op een zadel gereden waar ik met mijn normaal postuur en 1,68 nauwelijks met mijn billen/bovenbenen inpaste. Het was wel een hele leuke rit met een wat kleiner groepje en veel oog voor het paard, maar ik zat al niet zo lekker dus laat staan dat TS daar in zou passen. Ik geloof trouwens wel dat ik op het kortste paard zat dus wellicht pas je prima op een van de andere maar ik zou het zeker wel even navragen bij elke manage ook al hebben ze hele grote paarden.

De mill ranch word veel aangeraden maar dat is imo wel alleen leuk als je het niet erg vind om in een grotere groep te rijden en je moet het wel een beetje treffen met je begeleider geloof ik.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:11

https://puur-terschelling.nl/
Persoonlijk geen ervaring mee maar hoor er goede dingen over en volgens de website hebben ze voornamelijk friezen en shires. Daar kunnen ze je vast helpen met het vinden van het juiste paard voor een strandrit.

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:10

Bij Manege Bergemo in Heijen (Noord Limburg, net onder Nijmegen) kan je buitenritten maken bij de Maasduinen. Ze hebben daar een aantal koudbloed paarden die wat groter en breder zijn maar ook een gigantisch warmbloed paard die de 1.80 passeert (vraag naar George)! Kan mee in groepsritten maar je kan daar ook privé buitenritten boeken. Ik vind dit altijd een hele leuke plek om een buitenrit te rijden als je geen eigen paard hebt!

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:01

Manege poelenburgh in schoorl?

GVR_Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 15:24

[quote="troi"]Jij hebt zo te zien een prima gewicht dus het lijkt me echt geen probleem.

Ha, ik doe juist mijn best niet te schriel te worden... Maar inderdaad helpt het voor het paard wel om zo rond de 85kg te blijven zonder uitrusting

GVR_Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 15:27

Bellatrix schreef:

Het zijn er ook nogal wat om te kijken, dat had ik niet verwacht. En ik word ook al herkend :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:28

Leuk dat je reageert! Heb je al een idee waar je wil gaan rijden?

GVR_Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 15:36

CrazyCat schreef:
Groot paard zegt niet zo veel. Ik ben 1m83 en heb hele lange benen. Maar ik pas ook prima op een epony van rond de 1m50 als het een beetje een rond geribd paard is. Ik heb ook wel eens op een paard van 1m85 gereden, maar die was smaller en pastte veel minder goed.

Klopt, daar heb je zeker een punt! De bouw van het paard maakt echt veel verschil. Zelf merk ik wel dat ik met mijn 2 meter soms even moet wennen aan het zo ver "opendraaien" van mijn heupen, zeker bij wat bredere paarden.

GVR_Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 15:53

Bellatrix schreef:

_______

Bedankt allemaal voor de vele reacties! Ik had niet verwacht dat er zóveel tips en ervaringen zouden komen, echt super waardevol. Fijn ook om te merken dat er zoveel plekken worden aangeraden waar grotere of bredere paarden beschikbaar zijn.

Gelukkig kan ik, omdat budget niet het eerste bepalende is, ook de optie van privé-bosritten overwegen. Dat maakt het makkelijker om écht de juiste plek te kiezen en niet alleen mee te gaan met de soms wat voorzichtigere groepsritten.

Het enige waar ik soms nog tegenaan loop, is dat iedere plek weer net even anders werkt. Dan wil je het graag gelijk goed doen — misschien soms iets té goed — en ondertussen probeer je ook nog de ongeschreven regels op een nieuwe locatie snel op te pikken.

Als ik alles zo lees blijft me vooral bij:

Beter een breed, rondgeribd paard dan per se een heel hoog paard (maar geen bolle pony :D )

Mijn gewicht werkt juist in mijn voordeel om zelfs wat "kleinere" of bredere paarden te kunnen overwegen.

Vooraf bellen is toch slim om zeker te weten dat paard, zadel en beugels passen — zeker bij westernzadels

Er zijn op 1,5 uur rijden vanaf Breda veel mooie plekken waar je terecht kunt, van bossen tot strand

En eigenlijk ziet niemand beperkingen qua mogelijkheden, wat heel geruststellend is. Hoe anders zijn dan de eindeloze topics over gewicht t.o.v. paard en niveau van de ruiter...

Nogmaals dank voor alle input, tips en ervaringen! Misschien is dit wel een onderwerp waar meer lange ruiters iets aan hebben, gezien de hoeveelheid nuttige informatie die hier is gedeeld.

En zodra ik een rit uit jullie tips heb gemaakt, zal ik hier zeker even terugkoppelen hoe het was!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:55

Cas10 schreef:
Bij het Zwarte Paard in Emst kun je prachtige buitenritten maken over hei en door het bos. Ze hebben daar alleen Friese paarden, heel braaf en ook grote maten. Een aanrader!

Hier hebben ze wel een duidelijke gewichts limiet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

mystery1980 schreef:
Cas10 schreef:

Hier hebben ze wel een duidelijke gewichts limiet.

85 kilo, dat wordt denk ik krap als je bijna 2 meter bent. Ik ben 1m83 vrouw en weeg 82 kg en heb geen vreselijk overgewicht.