Afscheid cremeren rendac

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Afscheid cremeren rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:58

Hier ook Hoeksche hof voor mijn pony. Heb dat als heel fijn ervaren. Contact was vriendelijk en duidelijk. De meneer die hem op kwam halen was vriendelijk, gaf aan wanneer ik beter even niet kon kijken en deed het echt zo netjes als maar kon.
Mijn pony is ook door ouderdom ingeslapen en had dus al even een apart spaarpotje daarvoor. Geloof dat ik alles bij elkaar, ophalen, urn, ketting etc 1100€ kwijt was. Dit was in 2021.

Let wel, je krijgt een bak as terug. Staat hier nog steeds in de kast van het werkhok omdat ik niet weet wat ik er mee moet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:15

Ik 'gebruikte' vroeger de rendac, omdat ik dacht dat cremeren echt extreem duur zou zijn.
Enkele jaren geleden overleed één van mijn paarden en ben ik me toch in de prijzen gaan verdiepen, en het viel me ontzettend mee.
Ik heb sindsdien nog 2 paarden in moeten laten slapen en hierbij heb ik ook voor crematie gekozen.

Ik woon niet in Nederland en kan hier kiezen voor rendac, cremeren of begraven en mijn voorkeur gaat uit naar cremeren.
Het is iets gevoelsmatig en geen enkele beslissing is fout.
De as van de 3 paarden die ik heb laten cremeren, ga ik over enkele jaren onder/bij mijn onlangs in de grond geplante fruitbomen begraven.
Zodra ik zeker weet dat de bomen in leven blijven.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:31

c_alsemgeest schreef:
De mijne gaan mee met de Rendac, als ik dat met mezelf en mijn man ook had kunnen doen hadden wij ook daarvoor gekozen ipv cremeren of begraven zo is je lichaam toch nog een soort van nuttig :')

Nuttig? Het wordt dan toch ook net als afval verwerkt?

Ben benieuwd of iemand een goed filmpje weet dat je kunt zien hoe Rendac in zijn werk gaat.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:42

Ik heb mijn paard laten cremeren. Ik heb een beetje as in een urn in de kast staan.
De rest van de as heb ik begraven onder zijn favoriete appelboom toen die mooi in bloei stond.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:45

Drico schreef:
Ik had het gevoel eigenlijk altijd andersom, in eerste instantie wou ik mijn pony laten cremeren maar uiteindelijk toch gekozen voor de Rendac. Want wat moet ik met zoveel as? :')

Heb zijn staart afgeknipt om daar nog eens iets moois (tastbaars) mee te laten maken

Je hoeft de as niet op te halen / op te laten sturen...
Kan ook een klein beetje of helemaal niets als je dat niet wilt.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:55

Ik heb mijn pony bij paardencrematorium Bentelo (De Breborgh) laten cremeren.
Het was ons elke cent waard.

Hele fijne mensen en ook bij het ophalen van de as een allervriendelijkst en warm ontvangst.
Ook het ophalen ging heel respectvol.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:10

De hoeveelheid as is wel extreem ja.. Een deel zou ik denk ik in een mooie urn bewaren, een klein deel in een sieraad met as (of as/haar combinatie) en dan wil ik ook graag een deel uitstrooien bij zijn oude huisje in Frankrijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:23

BarbaraNova schreef:
Hier ook rendac inderdaad....ik heb ook niets met cremeren maar dat is ieder voor zich natuurlijk

Hier zelfde!
Ben er ook nuchter erover.
Overleden is overleden en wat moet ik met zoveel as?
Ik wil geen overleden dieren of mensen in mijn huis of tuin.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:46

Hier gekozen voor individueel ophalen door Rendac; grootste argument voor mij was dat ze met de vrachtwagen het erf niet opkomen en met deze trailer wel. Kon hem dus in laten slapen op het voor hem vertrouwde erf ipv langs de weg. Was verder heel naar. Chauffeur kwam uren te laat. Botte chauffeur die zijn halve gebit mistte. Paard is aan het halster de trailer ingetrokken vond ik niet fijn om te zien. Ik had zijn halster al afgedaan en wilde die eigenlijk bewaren. Mss dom dat ik er niet over had nagedacht maar het was me niet verteld. Lierkabel brak ook nog eens af. Dus duurde en duurde. Nee. Nooit weer. Halster ook niet gehouden. Had er geen fijne associatie meer mee…

Ik vind het heel knap en ook goed van je dat je je voorbereid op het onvermijdelijke moment. Vertrouw er maar op dat je op een dag aanvoelt wanneer het genoeg is geweest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:53

Hier is alles dat ingeslapen moest worden (privé en bedrijfsmatig) met de Rendac meegegaan, en dat ging altijd zo netjes mogelijk. Voor zover dat kan met 600 kilo kadaver. Je tilt t niet even met zachte hand de vrachtwagen in.

Cremeren heb ik nooit overwogen, veel te duur, ik zou niet weten wat ik met een bak as moet en het kadaver wordt goed gebruikt, dus prima wat mij betreft :).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:22

Hele goede ervaring met het crematorium in Beverwijk. Voor het paard maakte het niets meer uit, voor mijn verwerking van het verlies van mijn all time favorite heel veel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:23

Nyaleti schreef:
Let wel, je krijgt een bak as terug. Staat hier nog steeds in de kast van het werkhok omdat ik niet weet wat ik er mee moet.

Mijn plan is het om uit te strooien op de plek waar ze praktisch haar hele leven gewoond heeft en gelukkig was. Ik denk dat ik er veel rust uit ga halen te weten dat ze terug thuis komt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:35

Griffioen schreef:
c_alsemgeest schreef:
De mijne gaan mee met de Rendac, als ik dat met mezelf en mijn man ook had kunnen doen hadden wij ook daarvoor gekozen ipv cremeren of begraven zo is je lichaam toch nog een soort van nuttig :')

Ben benieuwd of iemand een goed filmpje weet dat je kunt zien hoe Rendac in zijn werk gaat.

Nee niet helemaal:

Citaat:
Rendac verzorgt zowel de inzameling als de verwerking voor de Nederlandse landbouw- en vleesindustrie. We hanteren de hoogste normen op het gebied van veiligheid, hygiëne en efficiëntie, inclusief een speciale vloot inzamelvoertuigen en beveiligde verwerkingsinstallaties waar eindproducten veilig worden afgevoerd en worden omgezet in hernieuwbare energie.

Afbeelding

Plaatje is door uploaden wat wazig, maar het proces staat duidelijk op hun eigen website.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:44

Er zijn in het verleden volgens mij bokkers geweest die naar Rendac zijn geweest op ‘excursie’ daar kan je mss even op zoeken?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:54

Jeetje echt? Ik weet wel wat leukere excursies om te doen :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 00:01

Ook naar slachthuizen, ja gezellig is het niet. :') Maar het is wel intressant om te weten wat er echt met je dier gebeurt en hoe.
Zodat je zelf wellicht een betere afweging kan maken of je zoiets zou willen of juist helemaal niet.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 00:07

100% Chevaline. Top bedrijf. Is niet goedkoop, maar wel goedkoper dan de Nederlandse bedrijven. Gaat niet op lichaamsgewicht of grootte en is incl. aandenken zoals hoefafdruk, pluk manen in een doosje, fotoboekje, kaars bij een individuele crematie. Ophaling vanaf de wei en een tracking systeem per sms. De assen komen weer terug. Een deel daarvan heb ik gebruikt om een mooie roos te planten.
Het is natuurlijk persoonlijk, maar de Rendac was voor mij een no go.
Laatst bijgewerkt door Alpha89 op 02-07-25 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 00:10

Gini schreef:
Nyaleti schreef:

Mijn plan is het om uit te strooien op de plek waar ze praktisch haar hele leven gewoond heeft en gelukkig was. Ik denk dat ik er veel rust uit ga halen te weten dat ze terug thuis komt.

Ja dat was mijn plan ook. Ik had op bepaalde plekken een klein hoopje gestrooid. Lag er maanden later nog := dus hou er rekening mee dat het niet inregent in het land bijvoorbeeld..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 01:08

Kies eerder voor een mooi aandenken als iets van een sieraad of beeld van het been van je paard als herinnering en mooi eerbetoon (ipv cremeren). Je zit dan met een emmer as waar je niks mee kunt en die voor nienand anders waarde heeft dan voor jou.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 05:00

Je hoeft niet alle as af te nemen neem ik aan? Je kunt ook laten cremeren en dan klein beetje meememen en de rest laten weggooien of verstrooien?

Anyway, hier gaat het karkas in. Er is ook een filmpje met een paard als je even googeld, maar dit vond ik minder confronterend.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 06:48

c_alsemgeest schreef:
Ook naar slachthuizen, ja gezellig is het niet. :') Maar het is wel intressant om te weten wat er echt met je dier gebeurt en hoe.
Zodat je zelf wellicht een betere afweging kan maken of je zoiets zou willen of juist helemaal niet.

Oh }:0 ja dát was het. Die gingen naar slachthuizen. Sorry, ik heb me denk ik dus vergist.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:18

Griffioen schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nee dat laat Rendac, terecht, niet zien.
Maar om je een idee te geven;

Dieren worden vermalen, verbrand en uiteindelijk verwerkt tot een biobrandstof.

Er is diep in de archieven nog wel een topic te vinden over de excursie naar Rendac toe. De foto's zijn niet meer online, niet dat er veel te zien was, zijn buizen van silo naar silo.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:21

Gini schreef:
Jeetje echt? Ik weet wel wat leukere excursies om te doen :')

Jaren terug is er toen, mede door Jolliegirl, een excursie geweest bij die paardenslachter.
Daar vanuit is de excursie naar de Rendac ontstaan en volgens mij ook 1 bij een crematorium geweest.

Gewoon puur informatief om te laten zien aan de bokkers wat je aan mogelijkheden hebt.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:29

Ik heb er twee via de Rendac afgestaan.

De eerste individueel op laten halen zodat ik hem in de wei kon laten inslapen en de rest rustig afscheid kon nemen. Dat was heel fijn, kwamen mensen met een trailer met soort brancard en ik mocht kiezen of ik wilde helpen met hem op de brancard rollen zodat ze hem naar binnen konden trekken. Waren ook erg zorgvuldig met z'n hoofd daarbij, dat het er netjes bij lag. Kost wel beduidend meer en de verwerking is daarna inderdaad hetzelfde (destijds 500 euro), maar ik vond het heel waardevol dat hij bij de kudde kon sterven en de rest hem daarna kon zien en ruiken. Zo hoefden we niet zelf met een kadaver te slepen.

De andere is ingeslapen op de kliniek en dus met de normale dienst mee gegaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:47

Nyaleti schreef:
Gini schreef:

Ja dat was mijn plan ook. Ik had op bepaalde plekken een klein hoopje gestrooid. Lag er maanden later nog := dus hou er rekening mee dat het niet inregent in het land bijvoorbeeld..

Oké, check, goed om weten! Dan wordt het gat graven en een boompje erin planten. :D