Rusthuis gezocht ijzers toegestaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:17

pillow schreef:
Wat is er met dat paard aan de hand dat ze op ijzers moet? Als een paard zonder ijzers pijn heeft is de kans groot dat hij dat met ijzers ook heeft.

tja hier staat eentje op voorijzers nadat ze hem flink verkapt hebben. Hiel is al 15 jaar niks meer van af gehaald (die had hij veel te kort gemaakt oa) maar groeit niet. Zonder ijzers loopt hij gevoelig op gras in die mate dat hij zelfs gewoon niet meer naar de voerbak kwam. Met ijzers liep hij probleemloos over steentjes en ZZ. :+ Toen hij op pensioen ging nogmaals geprobeerd de ijzers er af te halen want hij zou alleen nog maar op gras lopen maar het oogt gewoon oncomfortabel. Ijzer er onder en hij is rad en actief. Wellicht is het meer mentaal dan fysiek voor dit dier maar dat veranderd weinig aan het feit dat hij zich met ijzers goed voelt en zonder niet. :+ ijzers zijn imo een klucht dus als ze er onder uit konden gingen ze zeker nu maar zolang hij zich goed voelt met blijven ze er onder. Ik ga niet maanden, jaren een paard van 20 gevoelig laten lopen zij het door mentaal of fysiek ongemak om m van ijzers af te halen. Dier in kwestie zet de voet trouwens niet neer als het ijzer er onder uit is. Voorvoeten moeten voet voor voet volledig af gewerkt worden want hij weigert pertinent om 'm neer te zetten zodra hij voelt dat het ijzer er af is. Dus dat er mentaal veel mee speelt twijfel ik eigenlijk niet aan. :+

MyWishMax

Re: Rusthuis gezocht ijzers toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:26

Gelukkig denken de paarden maar ook de dierenartsen er anders over. Er zijn zat paarden die zonder gevoelig lopen en met niet. Ook niet tijdens kreupelheidsonderzoek. Een zooltje of siliconen kunnen ook net de demping geven die een gewricht nodig heeft bijvoorbeeld en ijzer zelf net de afstand van de grond zodat de zool niet meer gevoelig wordt door ondergronden.
Net als dat je met bepaalde ijzers ervoor kan zorgen dat een bepaald gewricht niet overbelast raakt, dat de belasting rechter blijft, of dat 1 kant ontzien wordt. Juist allemaal om te zorgen dat er juist geen pijn is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:44

ElCamino schreef:
Dat paard staat dus al op ijzers Pillow...daarom stelt TS de vraag

Ja dat begrijp ik , maar mijn vraag is waarom het paard op ijzers moet staan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:04

pillow schreef:
ElCamino schreef:

Dat is toch niet relevant in dit topic?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:16

pillow schreef:
ElCamino schreef:

Dat zijn onze zaken niet. Heeft ook absoluut geen betrekking op haar vraag.
Dat gezever over wel/niet anti ijzer moet eens over zijn.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:46

Geweldig he, mensen met 'tig jaar' ervaring die dús alles weten. Mijn inziens is het juist hoe meer ervaring je hebt, hoe nederiger je word en hoe meer je ziet wat je niet weet...
TS, Welke pensioen stallen heb je al benaderd? Want sommige hebben het bijvoorbeeld wel op de website staan 'geen ijzers' maar in overleg kan het soms wel. Succes!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:11

Eretria schreef:
pillow schreef:

Dat zijn onze zaken niet. Heeft ook absoluut geen betrekking op haar vraag.
Dat gezever over wel/niet anti ijzer moet eens over zijn.

Ik stel gewoon een vraag en ik zever niet, en ben niet anti ijzer. En als het TS niet aanstaat of de vraag niet wenst te beantwoorden kan ze dat zelf zeggen, dat hoeven jullie niet voor haar te doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:09

De vraag waarom het paard op ijzers moet staan is tweemaal in dit topic door TS beantwoord:
- ervaring leert dat haar daar vanaf halen erg pijnlijk is voor haar.
- Maar zij loopt extreem gevoelig zonder achter ijzers, en dat wil ik haar eigenlijk niet aan doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:26

germie schreef:
Dat wordt lastig denk ik. Van de ijzers halen kan een paar maanden gevoelig zijn, maar echt elk paard kan zonder hoor.

Nope.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 18:07

Gini schreef:
De vraag waarom het paard op ijzers moet staan is tweemaal in dit topic door TS beantwoord:
- ervaring leert dat haar daar vanaf halen erg pijnlijk is voor haar.
- Maar zij loopt extreem gevoelig zonder achter ijzers, en dat wil ik haar eigenlijk niet aan doen.

Bedankt! _/-\o_

We hebben een fijne plek gevonden in rockanje!

Inderdaad waren ijzers bij meerdere rusthuizen toch niet echt een probleem.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:48

Fijn dat het gelukt is. Wanneer gaat de pensionado er heen?