Manege les na jaren eigen paard: kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickee_ooe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:58

Ik heb als kind verschillende maneges bezocht, maar nooit echt leren rijden. Daar kom je dan op latere leeftijd pas echt achter, als je eens een bijrijdpaard zoekt..

Moeilijk om iets te vinden waar de dieren blij en niet afgestompt zijn.. bestaat zoiets überhaupt: een manege waar je (als kind al) echt leert rijden. Het begin is altijd moeilijk, dus zwieberende beentjes en handen in de lucht blijf je denk ik houden (in het begin).
Ik heb mn eerste autorijlessen in een simulator gehad en dat was zo goed voor mijn vertrouwen in een echte auto daarna. Bestaat zoiets ook voor paardrijden?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:00

Uit mijn eigen ervaring is mijn antwoord volmondig nee. De manege waar ik reed had ook eigen fokproducten. Mocht daar op rijden waardoor ik het nog weel een tijdje vol heb gehouden. Alleen was de kwaliteit van de lessen om te huilen helaas maar ik vermaakte me wel en kon een heel eind uit de voeten door mijn eigen ervaringen. Het harnachement paste gelukkig wel allemaal goed. Uiteindelijk ben ik gestopt en is na corona ook de manege gesloten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:14

Ik zou het niet meer kunnen. Met een eigen paard weet je dat paarden op de meeste maneges, op een aantal goede na natuurlijk, meestal zwaar ondergewaardeerd worden en gaat het je in de ziel zeer doen. Wellicht is een bijrijdpaard een optie? Dan kun je ook kiezen of het management en horsemanship past bij je.

Century

Re: Manege les na jaren eigen paard: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:29

Ik was eigenlijk best tevreden met mijn manege waar ik de laatste acht jaar gereden heb. Paarden hadden het best goed en lesgeven was ook goed, we zaten redelijk op één lijn. Ik reed dan privéles (half uur) zodat ik ook echt even goed bezig kon. Enige nadeel van maar een half uur en wat oudere paarden is dat je veel warming-up aan het doen bent en weinig toe komt aan echt rijden op een los paard, maar voor mij werkte het verder best prima.
Nu toch een eigen paard omdat ik vaker wilde rijden en samen verder wilde komen, en een connectie zocht. Dat wil niet zo goed met maar een half uur in de week.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:42

Voor mij zou dat voluit nee wezen... Manege hier heeft de zorg voor de paarden best wel op orde, zijn ze heel bewust mee bezig. De laatste jaren dat ik er reed had ik een hele mooie uitdaging om paard op neckrope te rijden, super gaaf, en juist op aandringen van de instructrice. Maar mijn leerdoel ligt bij de kleine hulpen, het correct rijden op zit. Daar ben ik in alle manegelessen nog nooit in de buurt gekomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:47

Ik denk dat het erg moeilijk zal zijn.

Mocht ik geen paarden meer hebben (om te rijden) zou ik denk ik af en toe naar de hartjeshoeve gaan voor een buitenrit.
Maar niet meer om echt te rijden en te lessen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:48

Ik heb hetzelfde meegemaakt als jij toen ik jaren geleden even wat lesjes wou nemen voordat ik op mn toen 3 jarige zou stappen, na enkele jaren niet gereden te hebben. Ik denk dat je in de klassieke maneges ook niet gaat vinden wat je zoekt (of toch moeilijk)
Wat ik recent wel eens het gedaan was gelest bij iemand die haar 'schoolmaster' aanboodt, om eens een vliegende wissel te voelen. Dan heb je wel een goed opgeleid paard onder je kont wat op fijne hulpen reageert. Hangt wel een ander prijskaartje aan dan manege lessen natuurlijk.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:56

Nope, dat went nooit meer.

Je hebt zoveel kennis, zo’n andere ervaring met deze dieren. Daar komt een manegeles in de verste verte niet in de buurt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 14:24

Heel kort is het antwoord: nee.
Ik zit halvelings in hetzelfde schuitje als jij, op dit moment jong paard waar we van de zomer voor het eerst op gaan en volgende zomer pas echt gaan rijden. Maar mijn vorige paard moest ik dus wel verkopen omdat we niet meer stallen hebben thuis. Nu kan ik af en toe wel op het paard van mijn moeder maar met zijn 28 jaar is dat ook meer een kwestie van spelen haha

Maar ik ging dus weer naar de manege waar ik als kind leerde rijden, mijn vader woont daar heel dichtbij en qua groepslessen vind je eigenlijk nergens zo'n hoog niveau. Ik heb daar nu wel een paardje gevonden waar ik het mee kan vinden maar het knaagt hoe langer hoe meer aan mijn geweten. Want dit strookt gewoon totaal niet met mijn visie van hoe je paarden moet houden/rijden en ik merk dat ik daar weer terug verval in oudere gewoontes. Je kan ook moeilijk met een paard waar je eens in de 14 dagen op zit ergens aan werken en soms is veiligheid ook gewoon even belangrijk, je bent tenslotte niet alleen in de bak en de les van de rest is ook verstoort als je paard aan de kletter gaat. Voor mij waren de manegelessen eerder om terug meer zelfvertrouwen te krijgen na mijn merrie en om eens weer op iets andere paarden te leren rijden.

Ik weet dus niet of ik mijn abonnement daar nog ga verlengen want zoals ik zei voelt het hoe langer hoe fouter aan. Je kan het rijden op een manegepaard gewoon echt niet meer gewend worden na jaren een eigen paard gehad te hebben.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 15:35

Nickee_ooe schreef:
Ik heb mn eerste autorijlessen in een simulator gehad en dat was zo goed voor mijn vertrouwen in een echte auto daarna. Bestaat zoiets ook voor paardrijden?

bellabo schreef:
Bij lessen met een joker vind ik het wel jammer dat je de feeling met het paard en het rijden van moeilijkere oefeningen mist.. Maar kan altijd een optie zijn

Je hebt verschillende soorten paarden simulators. Zelf heb ik een "Joker the Horse Simulator", een mechanisch paard waarmee je met je eigen zit het paard in beweging zet.
Daarnaast heb je Otto/Pegasus/Hero een elektrische variant waarbij je met been en teugel druk werkt.
En er zijn nog andere soorten, de Equisimulator en Seatbuilder bijvoorbeeld.
Als instructeur vind ik de Joker een fantastisch hulpmiddel omdat de ruiter zich puur op zichzelf kan concentreren en heel goed feedback krijgt en verschil kan voelen tussen oude en nieuwe houding. Het is ook een heel paardvriendelijke manier van leren rijden :)

Verder herken ik wat TS zegt, zelf heb ik (op mijn Joker na :D ) nu ook geen paard om te rijden en dat mis ik best wel. Voor mij is rijden meer dan "rijden op een fiets" dus vind dat verbinding met het paard ook belangrijk, en dat we er beiden plezier in hebben. Heb ook een manege probeert maar dat was het niet voor mij ....

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 18:30

larissa96 schreef:
In welke omgeving zit je? Ik heb dat ik paardloos was een paar keer gelest bij de passagehoeve in de Beemster. Is een vrouw met een passie voor dressuur die les geeft met der paarden die het hoge niveau niet meer aankunnen.

Het is wel privéles overigens.

Ja, deze wou ik ook noemen zodra je regio Amsterdam zei!

En op zich zou je een oproepje wel kunnen overwegen hoor! Ik heb een poos juist iemand gezocht om 1x per week te rijden/lessen. Eigenlijk nog steeds wel. :')
En ik bedenk me nu dat mijn stalgenoot ook precies die constructie heeft. Zij heeft iemand die 1x per week op het paard van haar dochter naar de verenigingsles gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 18:49

Ik zou ook naar Elly Olivier of Hansje Rol gaan idd!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:27

Ik zou eerlijk gezegd een goeie fysio zoeken die ruiterfit trainingen geeft. Dan kun je zelf lichamelijk in vorm komen zonder dat je op een paard hoeft te zitten.

Parkstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:11

Misschien zoeken naar prive stalling waar ook lessen worden gegeven.. en niet naar klassieke manege.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:43

Wil je perse Engels rijden? Ik heb zelf door de jaren heen wat westernlessen met boktmeetings gereden. Daar geven ze ook les. Die paarden vond ik toen niet afgestompt

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:15

Ik heb het vorig jaar eens geprobeerd. Heb wel een eigen paard maar kon er toen niet mee rijden wegens blessures. Ik had al heeeel lang niet meer gesprongen en verlangde daar zo naar. Dus toen op een eventingstal terechtgekomen waar ze ook wat manegelessen geven. Ik wou ook niet de eerste de beste manege. De les was goed en paard sprong braaf een rondje. Maar paard was wel heel stug (had er geen dressuurles mee willen rijden) en was ook heeel kwaad met opzadelen. En alleen dat al vond ik erg moeilijk. Zou ik bij mijn eigen paard echt niet kunnen aanzien. Het is bij mij dus bij die ene keer gebleven.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:47

Ik ben vorig jaar wel weer gestart bij een manege. Ik heb zat ervaring en ook eigen paarden, maar niks wat zadelmak was. En ik had echt al enkele jaren niet meer actief gereden waardoor ik ook niet soepel genoeg was om een paard weer helemaal op te leren. Dus dan de keuze om er weer even in te komen via een manege. Ik ben nu bij een manege terecht gekomen die wel echt hamert op goed rijden. Het zijn wel gemixte groepen, ik rij tussen mensen die soms pas net rijden. Dat heeft zijn voor- en nadelen, maar ik krijg wel de tips die ik nodig heb op mijn niveau, terwijl iemand die net rijdt bijvoorbeeld tips krijgt hoe een hoek goed door te rijden met de juiste stelling. Het enige nadeel van deze manege vind ik dat de stallen vrij klein zijn, maar daar tegenover staat dat ze hier maar een paar weken per jaar 's nachts instaan en ze de rest van de tijd 24/7 buiten lopen in grote paddocks. Natuurlijk zijn er wel een paar paarden die stalondeugden hebben of wat zuur zijn, maar het merendeel doet dat niet. Inmiddels heb ik sinds een half jaar weer mijn eigen paard, maar we rijden nog steeds mee in de manegeles. Ik vind het ideaal, want dan blijft ze gewend aan met anderen paarden in de bak lopen (ze staan aan huis).

Het grootste nadeel van manegepaarden vind ik dat je iedere les opnieuw kan beginnen met loswerken en het paard fijn maken. En het verschilt echt wel per instructeur hoe waardevol de lessen zijn, maar laten we eerlijk zijn.. Dat is met instructeurs voor je eigen paarden ook zo.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 06:54

Ik doe het nu ook. Eigenlijk bij toeval, ik zou meedoen met een (manege) carroussel met mijn eigen paard. Toen mijn paard ineens een medisch traject(je) in moest, ben ik mee blijven rijden met een manegepaard. Inmiddels is de carroussel wedstrijd achter de rug en mag ik mijn paard weer rustig oppakken. Maar ik heb nog een kwartaal bijgetekend in die manegeles. Het is wel een groep met wat serieuzere ruiters (eentje rijdt nu de FNRS-L2 met een manegepaard) en met een goede instructrice.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:37

Daans Horses in Heemskerk heeft koudbloeden , geeft ook priveles.

bellabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 12:00

Dankjewel allemaal voor jullie reacties en suggesties!
Als ik het zo lees denk ik inderdaad dat een manege het gewoon niet voor me is. Op een goede manege een paar privélessen zou nog kunnen inderdaad, om weer wat feeling te krijgen. Maar als ik dat regelmatiger zou doen, zou het waarschijnlijk aan me gaan knagen of zou ik misschien net de dingen aanleren (grove hulpen) die ik juist niet wil. Dat knagende gevoel bij het concept 'manege' had ik als kind al dus zal nu niet veel anders zijn... :/

De Joker/simulator vind ik een leuke suggestie om eens te proberen! Wel ging het me er echt om weer feeling te krijgen met (de soms onverwachte) bewegingen van het paard, en om juist de houding en zit lessen van afgelopen jaren in de praktijk te kunnen brengen op een paard met een stabiele basis, zodat ik dat weer door kan geven aan mn eigen paard :)

Dus het kijken naar alternatieven voor een klassieke manege ga ik zeker doen!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:28

Ik kan het niet.

Vooral omdat er te veel dingen anders en in mijn ogen niet goed gaan... Ik ben nog geen manege tegengekomen waar ik dacht "hier zou ik het aandurven".

(Om te horen "Sla dan, sla dan" ja sorry... Of "Schop hem" of weet ik veel wat... Ipv dat ze mensen iets leren... (of nog erger... dat de instructeur met een longeerzweep in de bak staat...).. Ik heb er ooit eentje met een zweep gemept... (die vond het leuk om mijn pony af en toe even op te jagen.. en we moesten een volte om hem heen maken en ik had opeens spontaan piano-handjes... Daarna ging ie voortaan aan de kant zonder mijn pony weer een (onterechte) tik te verkopen...)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:32

Mijn antwoord is ook volmondig nee.

Vorig jaar heb ik, om een paardloze periode te overbruggen, een aantal manegelessen gevolgd. Eigenlijk vond ik het na de proefles al helemaal niets, maar had mezelf wijsgemaakt dat ik het vast wel leuk ging vinden. Welgeteld heb ik 2 lessen gevolgd en me daarna uitgeschreven. Het lag absoluut niet aan de manege, alles werd professioneel aangepakt, de paarden hadden passend tuig, liepen zeer afwisselende lessen en kwamen lekker de hele dag buiten.

Voordat mijn eigen paard kwam heb ik op een heel kleinschalige manege een paard geleased. Daar kreeg je ook echt de vrijheid om op jouw leasedagen te doen met je paard wat je wilde en de wekelijkse les die ik daarbij volgde was ook nog eens privé. Jaren daarvoor had ik al een eigen paard gehad. Een manege kan daar gewoon niet bij in de buurt komen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:37

Denk dat het heel erg aan de manege ligt, aan het soort paarden dat ze hebben, het soort lessen dat ze geven en het vertrouwen dat ze in je hebben. De laatste manege waar ik reed had zelf elk jaar een paar veulens. Als die waren ingereden als 3 of 4-jarige mochten we er in de les op rijden. En de lessen waren echt op niveau van de groep waar ik in reed, reden ook mensen met eigen paarden mee (wedstrijdruiters ook).
Daar ben ik verliefd geworden op mijn vorige paard in die lessen en die als 5-jarige gekocht. Sindsdien heb ik weer eigen paarden.

Dus heel erg afhankelijk van de plek en de mogelijkheden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:47

Probeer eens de manege Amsterdamse bos? Eigen paarden van de manegeeigenaars zijn hoog opgeleid.

Ik weet niet of je op deze paarden mag gaan lessen.

Ik begrijp je, daarom rij ik nooit meer op een manege.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:39

@TS, bij mij op stal geeft een stalgenoot ook les op haar paarden. Wel privé les, op hele kleine schaal door lesklanten (dus echt enkele lesklanten, verder rijdt ze ze gewoon zelf).Ze zijn klassiek dressuurmatig geschoold en worden uitermate goed verzorgd uiteraard. Is regio Amsterdam, mocht je interesse hebben stuur me maar een PB dan kan ik voor je informeren als je wilt.