Auto en trailer, iets met bomen en bos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:41

AnjaK83 schreef:
MirandaDvG schreef:
kwa cijfers zou ik zeggen 'ja dat kan prima'
wel zou ik dan de trailer terug laten keuren naar 1500 kg

kwa auto zou ik zeggen, kijk nog eens verder.
Ik heb in mijn zoektocht naar een trailer trekker een paar keer in de cx-5 gereden, zowel de handgeschakelde als de automaat, maar ik ben nu toch blij dat ik hem niet heb gekocht.

ik ben uiteindelijk gegaan voor een BMW X1 X-drive

Helaas zit de CX5 in een andere prijsklasse...

Nieuw misschien, maar de mijne automaat en tweedehands zit in je prijsklasse :)

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:12

CX-5 rond 2015 is er makkelijk voor dat geld.
Nissan X-trail heb je ook nog.
En weet zo niet wat een Toyota rav 4 doet, maar die kun je wel voor Max 20.000 krijgen.
Hyundai tucson rond het bouwjaar 2014
Laatst bijgewerkt door fro op 25-04-25 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:14

nnicolex schreef:
Mijn ouders hebben de t-roc en wij de tiquan en beide zijn met onze humbaur trailer met B rijbewijs goed te rijden! Trailer ligt er bij beide heel fijn achter.

Ik rij ook met een Tiguan, vergelijkbaar met de t-roc en dat gaat prima met een Humbaur :j

dierenfan

Re: Auto en trailer, iets met bomen en bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:38

Hier tiguan 2.0 dan maar hier ook trekpaarden en hij trekt het met gemak. Uiteraard hier BE rijbewijs en zelf dit recent gehaald. Nog geen 800 euro en zoveel fijner rijden. Vooral qua de vaardigheden die je er leert

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:30

Wij zijn zeer blijf met de CX-5 en delen eerdergenoemde mening niet. Wellicht is hij minder luxe (wat mij niet stoort) maar ik vind hem heel fijn rijden en we hebben er nooit problemen mee. Ik denk dat je zelf moet testen en kijken wat goed voelt. Er zullen van elk merk wel positieve / minder positieve ervaringen zijn.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:28

AnjaK83 schreef:
En maakt het uit dat de TMM van de trailer boven het 'Aanhanger geremd' gewicht van de auto uitkomt?

Ja. Indien je geen BE-rijbewijs hebt, mag het TMM van de trailer niet hoger zijn dan de auto mag trekken. Terugkeuren kan eenvoudig op kenteken online. Kost je €100 geloof ik en is in 10min gepiept.

Overigens zijn er best auto's denkbaar die lichter zijn, goed betaalbaar en waar je gewoon veilig mee de weg op kunt. Wij rijden ook al jaren met een Clio GT-line diesel en 1,5prd trailer en ding trekt het zooitje op z'n sokken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:37

Er worden hier weer dingen beweerd die niet kloppen, zoals de 1e alinea van Jelske.

Zorg dat je weet wat je trailer plus paard samen wegen, op de weegbrug dus en niet op papier.
Als je dat weet kun je gerichter zoeken. Trailers zijn over het algemeen werkelijk zwaarder dan op papier vermeldt staat.

Of haal je E dan heb je wat meer vrijheid wat de gewichten betreft. En hoeft terug keuren ook niet.

Lees toch de FAQ eens door in dat andere topic, daar staat een hoop info.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 00:44

Dacia duster op LPG?
Ruim onder budget en voor woon werk verkeer ook heel voordelig. Misschien niet zo luxe en fancy als sommige andere auto’s die genoemd worden, maar wel hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
Persoonlijk zou ik liever een duster uit 2021 met 50.000 km op de teller kopen dan een luxere auto uit 2014 met 170.000 km.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 05:58

Mijn ervaring is toch echt wel dat het gaspedaal bepaald hoe zuinig een auto is. Mijn jeep reed met 100 echt veel zuiniger dan met 130.het vraagt dan gewoon wat discipline om ook wanneer je sneller mag toch 100 te blijven rijden.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 06:53

Wij hebben de toyota rav4 voor de trailer gehad, zowel 1,5 als 2 paards en dat reed super. Ook vrij zuinig in gebruik, vooral de hybride variant.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 07:01

Dacia zou ik niet doen en helemaal LPG niet. LPG installaties gaan niet zo gigantisch lang mee. Kwaliteit van Dacia valt ook te betwijfelen. Ik zou juist wel een kwalitatievere auto kopen die dan maar een aantal jaar ouder is met meer kilometers. Het belangrijkste is dat die auto altijd keurig netjes op tijd zijn onderhoud heeft gehad en dat dat aantoonbaar is.
Volvo is een loeisterke, veilige auto. De advertentie die je stuurde, bij goed onderhoud kan die auto nog jaren mee. Een gezonde benzinemotor zou makkelijk 3 ton aan kilometers moeten kunnen halen. Alles is afhankelijk van onderhoud.
Wij vonden de fijnste trekauto een Chevrolet Silverado met een 6,6 liter motor, maar goed dat is écht niet zuinig en een loodzware auto :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:11

Ik rij al jaren rond met golfjes en een 1,5 paardstrailer.
Ik heb nu een blue Motion diesel 1,6 motor en die trekt het met gemak, daarnaast is hij heel zuinig in gebruik.

Wel met BE overigens. Maar volgens mij zit een knappe golf in dezelfde prijsklasse als een t-roc.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:19

Ik heb een Volkswagen Tiguan, prima auto met voldoende trekgewicht en ckr binnen jouw prijsklasse.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 09:58

fro schreef:
En weet zo niet wat een Toyota rav 4 doet, maar die kun je wel voor Max 20.000 krijgen.

Ik wil wel graag een auto die nog een jaar of 5 a 6 minimaal mee kan bij 30.000 km per jaar. Met auto's die wat ouder zijn, vind ik dat wat spannend.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 10:42

Eretria schreef:
Dacia zou ik niet doen en helemaal LPG niet. LPG installaties gaan niet zo gigantisch lang mee. Kwaliteit van Dacia valt ook te betwijfelen. Ik zou juist wel een kwalitatievere auto kopen die dan maar een aantal jaar ouder is met meer kilometers. Het belangrijkste is dat die auto altijd keurig netjes op tijd zijn onderhoud heeft gehad en dat dat aantoonbaar is.
Volvo is een loeisterke, veilige auto. De advertentie die je stuurde, bij goed onderhoud kan die auto nog jaren mee. Een gezonde benzinemotor zou makkelijk 3 ton aan kilometers moeten kunnen halen. Alles is afhankelijk van onderhoud.
Wij vonden de fijnste trekauto een Chevrolet Silverado met een 6,6 liter motor, maar goed dat is écht niet zuinig en een loodzware auto :+

Die Volvo is wel onwijs duur in wegenbelasting en hij is heel zwaar. Daarbij is het trekgewicht maar 100kg meer dan de T-Roc...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:46

eigen gewicht van de wagen is dan ook belangrijk voor een fijne wegligging. Lichte wagens slingeren zo mee als je paard een stap opzij zet in de trailer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:40

De T-roc is in mijn ogen een prima auto voor een anderhalf paards trailer. Wij rijden met dezelfde 1.5 tsi motor (alleen dan in een Seat Leon) en die trekt de trailer maar ook de caravan met gemak.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:50

Eretria schreef:

Waar is jouw ervaring van Dacia of LPG op gebaseerd?
Ga eens kijken op websites met auto’s te koop en selecteer op LPG. Deze auto’s hebben vaak juist heel veel km op de teller omdat ze aangeschaft worden door mensen die heeeel veel rijden en daar niet de hoofdprijs voor willen betalen. LPG achteraf inbouwen geeft vaak problemen, maar als je een auto koopt die vanuit de fabriek een LPG installatie heeft, levert dat niet meer problemen op dan wat je kan ondervinden met een benzine auto.

Ik heb een Dacia Logan, op LPG. Deze auto heeft me al zoveel geld bespaard. Ben iedere keer weer gelukkig als ik bij de pomp moet afrekenen.
Inmiddels 250.000 km op de teller, nooit iets mee gehad. Enkel normale onderhoud en 1x de accu vervangen en een schrokbreker.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:51

AnjaK83 schreef:
fro schreef:

Ik wil wel graag een auto die nog een jaar of 5 a 6 minimaal mee kan bij 30.000 km per jaar. Met auto's die wat ouder zijn, vind ik dat wat spannend.

Mits gewoon altijd hun onderhoud gehad(is na te zien) en om je heen kijken wat ze gelopen hebben kan dat prima. Heb je 1 met 100.000 maar Staan ze met alleen 150.000 max erop zal ik het niet aandurven.
Volvo bijvoorbeeld (niet genoemd ivm gewicht) kun je makkelijk 1 uit 2011 halen met 250.000 want die draaien nog gemakkelijk 250.000 mits goed onderhouden.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:24

fro schreef:
AnjaK83 schreef:

Mits gewoon altijd hun onderhoud gehad(is na te zien) en om je heen kijken wat ze gelopen hebben kan dat prima. Heb je 1 met 100.000 maar Staan ze met alleen 150.000 max erop zal ik het niet aandurven.
Volvo bijvoorbeeld (niet genoemd ivm gewicht) kun je makkelijk 1 uit 2011 halen met 250.000 want die draaien nog gemakkelijk 250.000 mits goed onderhouden.

Ik heb mijnes gekocht met 126K op de teller. Nu 2,5 jaar later zit ik al aan de 180K.
Over het algemeen zijn het hele degelijke motoren die echt wel richting de 300K aan kunnen (is mij verteld door verschillende personen)

Je hoort het, ik ben echt fan :')

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:32

Ik heb een Hybride Toyota Rav4 4WD. Die dus door de hybride motor op woon-werk verkeer level een stukkie zuiniger is. Rijdt heel comfortabel met mijn cheval liberte toering 1 erachter. Onze oude auto was ook een RAV4 en reed met 16 jaar en 300k op de teller ook nog als een zonnetje.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:50

Volkswagen T-Roc is ook een goede auto.

@suus_19
Ik werk in de auto’s en dus veel ervaring met auto’s. Waarschijnlijk heb je veel geluk gehad met jouw Dacia. Ze zijn niet allemaal slecht, maar er zitten helaas veel missers tussen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:21

Eretria schreef:
Volkswagen T-Roc is ook een goede auto.

@suus_19
Ik werk in de auto’s en dus veel ervaring met auto’s. Waarschijnlijk heb je veel geluk gehad met jouw Dacia. Ze zijn niet allemaal slecht, maar er zitten helaas veel missers tussen.

Ik ben over mijn dacia mega tevreden! Een vriendin van me ook. Had met mijn opel veel meer problemen. Naast dat hij fantastisch rijdt kan hij ook goed trekken. Ik zit bijna aan het maximale trekgewicht met de auto ambulance en menwagen voor onze trekpaarden en ik voel de aanhanger amper. Hoe hij is met levend vervoer trekken geen idee. Hij mag de trailer leeg wel trekken en de paarden op zich ook maar het geheel absoluut niet. Dat doet de tiguan 2.0 dan weer moeiteloos

AnnaEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:50

Renault Megane station nieuwere model. Echt fijn met 1,5 paards trailer.